Dat was weer lekker knip en plak werk BBCS. Of je begrijpt niet wat alfatrion bedoelde. Ik geef je het voordeel van de twijfel en houd het op het laatste. Hint: het ging helemaal niet over door de fabrikant veroorzaakte schade... Aan je volgende reactie zullen we wel zien of je het inderdaad niet begrepen hebt of dat je een gemeen knip en plak spelletje speelt.
Misschien was het niet duidelijk wat ik bedoelde.
Soms komt het voor dat een consument rechtstreeks naar de fabrikant gaat zonder medeweten van de winkelier en de fabrikant constateerd dat het moederbord kapot is.
De levertijd van het moederbord is onbekend.
Dan wordt soms door de consument de laptop teruggehaald, omdat de consument niet eens is met de levertijd van het moederbord en naar de verkopende partij gebracht en hem wordt verzocht om het probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.
De winkelier stuurt die laptop naar de fabrikant.
In zo'n geval is de actie van de consument totaal zinloos geweest.
Een ander voorbeeld:
De consument gaat rechtstreeks naar de fabrikant en de fabrikant is van mening: geen garantie.
De consument is het daar niet mee eens en gaat naar de winkelier.
De winkelier heeft ook met de fabrieksgarantie te maken en is ook van oordeel dat het geen garantie is.
Vaak is in zo'n geval het product al bij de fabrikant bekend als de winkelier dat product op wilt sturen en door die actie van de consument verhinderd de consument de verdere mogelijkheden voor de winkelier naar de fabrikant toe.
Vergeet ook niet:
Je hebt het dan soms met de bewijslast te maken.
Als de consument eerst naar de fabrikant gaat (of wie dan ook) dan kan de winkelier daarna niet meer beoordelen of het product ondeugelijk is of niet.
Een ander aspect:
Je mag dan wel recht hebben op de fabrieksgarantie, maar dan niet meer op de garantie van de winkelier.
Bij mijn weten kun je dan niet meer op de consumentenregels terugvallen, omdat de winkelgarantie op dat moment niet meer van toepassing is.
Huh? Wat loop je nu weer slap te kletsen. Er gaat niemand met een laptop gekocht bij de It's met een garantie probleem naar de MediaMarkt.
Waar haal je het vandaan Wie is hier nu eigenlijk theoretisch aan het bazelen... BBCS dus.
Hoe ik erbij kom?
Vervang de It's door de verkopende partij en de Mediamarkt door de fabrikant. Dan is de situatie precies hetzelfde.
Met een fabrieksgarantie heb je als koper van het product gewoon rechtstreeks garantie rechten gekregen van die fabrikant. Dit staat los van de wettelijke garantie die een consument heeft met de ondernemer waarmee de overeenkomst is afgesloten, de winkelier. Als die winkelier niet blij is met die fabrieksgarantie, moet die winkelier dat product niet verkopen.
Kijk, en daar gaat het ook om.
Als jij als consument garantie claimt bij je verkopende partij, dan doe jij een beroep op de consumentenregels en ook op de garantie van de winkelier.
Wat dus niet kan:
Garantie claimen bij de winkelier terwijl die winkelgarantie niet meer van toepassing is, maar jij doet dan een beroep op de fabrieksgarantie.
Hoe kun jij dan een beroep doen op de consumentenregels als het om een fabrieksgarantie betreft?
Het kan ook totaal anders:
Een praktijkvoorbeeld wat ikzelf meegemaakt heb:
Een klant had een laptop gekocht (niet bij mij) en die laptop was naar de fabrikant opgestuurd. Toen de klant de laptop terugkreeg was de klacht niet verdwenen.
Ik keek er zelf naar en het bleek dat de virusscanner van Panda niet goed was en de problemen veroorzaakte.