Waar is jouw gevoel van rechtvaardigheid?
Jouw betoog komt er op neer dat de klant pas na de koop er achter komt dat hij product niet kan gebruiken zoals dit door de doorsnee consument gebeurt.
Kijk, daar zit een grote punt:
De doorsnee consument gebruikt de telefoon anders dan hij technisch geschikt voor is.
Maar is het dan ook rechtvaardig om te zeggen dat het onder normaal gebruik valt?
Iedereen vindt het logisch dat je een telefoon niet moet buigen en dat dan alle kosten voor rekening komt voor de eigenaar van de telefoon.
Maar omdat veel mensen die telefoons in de broekzak dragen en daardoor die telefoons ook gaan buigen, behoort die buigschade opeens onder normaal gebruik.
En dat is dus vreemd.
Er is helemaal niets logisch aan om fabrikanten te laten bepalen hoe een product gebruikt moet worden. Een dergelijk zienswijze dient alleen het belang van de verkoper (de wens om lui te kunnen zijn) en mist alle oog voor de belangen van de koper.
De fabrikant produceerd een product en laat aan de gebruiker via een gebruiksaanwijzing weten hoe de gebruiker dat product dient te gebruiken.
Het is echt van de zotte dat een consument niet naar een gebruiksaanwijzing hoeft te kijken en maar naar eigen inzicht het product mag gebruiken en als er dan schade ontstaat door een bepaald gebruik van een product en de consument vindt dat het onder normaal gebruik valt, dat dan de verkopende partij de schade kosteloos moet verhelpen.
Dat is dus een onaanvaardbare situatie.
Want als iemand dan met de telefoon op de fiets aan het bellen is en hij laat dan per ongeluk die telefoon vallen (op wat voor manier dan ook) en hij fietst dan per ongeluk over de telefoon, dat hij dan vindt dat die telefoon daar maar tegen moet kunnen en dat als veel mensen dit doen, dat het dan onder normaal gebruik valt.
Kijk:
Dat heel veel mensen die mobiele telefoon in de broekzak steekt, wilt nog niet automatisch zeggen dat het onder normaal gebruik valt.
De fabrikanten zijn daar heel duidelijk over.
Schade door verbuiging valt niet onder de garantie.
En hoe die verbuiging dan ook ontstaat, doet er niet toe.
Jij vind van wel, ik vind van niet.
De winkelier verdient zijn brood met het verkopen en dus is niet onredelijk om de verwachting te hebben dat zij de consument actief goed voorlichten. Niet achter roepen "ha ha dat kun je er lekker niet mee"
De winkelier hoeft de consument niet te beschouwen als een hersenloze zombie die niet in staat is om na te denken.
En als ik de problemen dan soms zo lees, dan is de verkopende partij tegenwoordig verplicht om de consument te beschouwen als een hersenloze zombie die totaal geen eigen denkvermogen heeft.
Doet hij dat niet, dan is hij de L*L!
Sorry, dan valt de consument dan maar op zijn bek, gaat hij maar keihard onderuit.
Iedereen kan nadenken en iedereen heeft verstand. En de grootste sukkel weet ook dat als hij een mobiele telefoon in zijn broekzak stopt, dat de kans op beknelling en verbuiging aanwezig is.
Ook weet de grootste sukkel dat als je een mobiele telefoon in je broekzak hebt zitten en je stoot je eens per ongeluk (en je stoot je net op de plaats van de telefoon), dat er dan kans bestaat dat er schade onstaat.
Valt die schade dan onder een ondeugelijk product?
Ben ik absoluut niet mee eens. Het valt onder geweld van buitenaf.
Het is dus niet zo dat ik de consument aanval, maar de consument moet wel normaal zijn verstand gebruiken.