Pagina 2 van 5

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 10:23
door Dirkie
De Amsterdamse en Rotterdamse kaarten kun je zelf ook "Gratis" opwaarderen, en als er landelijk genoeg gebruikers zijn zal dit Gratis kaartje opwaarderen erg populair worden.
Dat is het idee dat nog steeds leeft bij heel veel mensen.
In theorie is dit mogelijk, maar in de praktijk is het nog niet echt voorgekomen. Slechts een enkele journalist heeft het gedaan. De reden is, dat de apparatuur om dit te doen, zo duur is, waardoor het in de praktijk goedkoper is om je kaart gewoon op te waarderen.
En dan is er nog een extra (simpele) beveiliging, die er voor zorgt, dat als een OV-Chipkaart niet op legale wijze opgewaardeerd wordt, deze binnen een dag ongeldig wordt. Als het saldo van de kaart niet overeenkomt met de gebruiks- en opwaardeergeschiedenis, dan wordt deze automatisch ongeldig en kun je hem dus niet meer gebruiken. En het zogenaamde 'Gratis' opwaarderen valt buiten deze geschiedenis.
Maar misschien vinden ze daar ook nog wel wat op :D

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 11:35
door Guardian72
OV chipkaart is zowiezo een draak.

- OV word duurder voor abonnementhouders - tot wel 70% (voorbeeld van mevrouw uit Utrecht - voor hetzelfde komt er zo`n 40 euro per maand bij).

- Nu kan je met strippenkaart binnen een X tijd nog terug bij Y strippen (4 strippen 1,5 uur) - OV chipkaart niet. 100% prijsverhoging.

- Onveilig, nog steeds te kraken, en wie word daar de dupe van?

- Meer zwartrijders, of grijsrijders ('uitchecken' een paar haltes eerder)

- Privacy gevoelig (iedere controleur kan zien wat je allemaal doet met welk vervoerbedrijf)

- Onduidelijk (wat moet je nu waar hebben)

- Oneerlijk. Sommige mensen moeten ineens veel meer betalen.

- Oneerlijk. GVB adverteerd met "betaal alleen gereisde kilometers" maar 'vergeet' het starttarief te melden.

- Langzaam. Je moet heel even je chip voor de lezer houden. Dit kan dus je aansluiting kosten als je trein/tram/metro/bus wat te laat is.
Ook zijn er voor de spits erg weinig uitcheck punten - wat opstoppingen en onveiligheid doet toenemen (zakkenrollers).

Ergens zal er wel een politicus zijn, en een horde ambtenaren, die er voordeel aan behalen - anders zou dit nooit zo zijn ingevoerd.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 13:56
door Dirkie
OV word duurder voor abonnementhouders - tot wel 70% (voorbeeld van mevrouw uit Utrecht - voor hetzelfde komt er zo`n 40 euro per maand bij).
Waar haal je die € 40,00 vandaan. Ik heb hetzelfde (een NS abonnement met 2 zones) en kan met die kaart reizen in al het OV binnen en buiten die zones. Buiten die zones wordt er gewoon geld van het reistegoed wat er extra op staat gehaald.
Nu kan je met strippenkaart binnen een X tijd nog terug bij Y strippen (4 strippen 1,5 uur) - OV chipkaart niet. 100% prijsverhoging.
Dat klopt, maar dat is eigenlijk een manco in het strippenkaart systeem.
Onveilig, nog steeds te kraken, en wie word daar de dupe van?
Zie mijn eerdere bijdrage
Meer zwartrijders, of grijsrijders ('uitchecken' een paar haltes eerder)
Zelfde als niet of te weinig stempelen met de strippenkaart. Bij een controle val je door de mand.
Privacy gevoelig (iedere controleur kan zien wat je allemaal doet met welk vervoerbedrijf)
Bij een controle wordt gecontroleerd of je ingechecked bent. Bij een controle is er geen tijd om je hele kaart uit te gaan lezen om te zien wat je uitgespookt hebt. Dat gaat met die stempels op een strippenkaart een stuk sneller en beter :D
Onduidelijk (wat moet je nu waar hebben)
Het is juist duidelijk. Er is maar 1 OV Chipkaart en het tegoed is overal te gebruiken (of dat moet althans zo worden)
Oneerlijk. Sommige mensen moeten ineens veel meer betalen.
En sommige niet en sommigen misschien wel minder, alhoewel dat laatste waatschijnlijk minder vaak voorkomt.
Oneerlijk. GVB adverteerd met "betaal alleen gereisde kilometers" maar 'vergeet' het starttarief te melden.
Het start tarief is een borg, zodat het in je eigen nadeel is als je niet uitcheckt. Bij het uitchecken krijg je het verschil tussen de borg en de gemaakte kosten terug.
Langzaam. Je moet heel even je chip voor de lezer houden. Dit kan dus je aansluiting kosten als je trein/tram/metro/bus wat te laat is.
Ik gebruik de OV-chipkaart dagelijks in Rotterdam en daar gaat het razend snel. In de tram bij iedere deur 2 apparaten en bij de metro de beroemde poortjes. Ook deze zijn vrij vlot, het is een kwestie van pas voorhouden (die laat ik gewoon in mijn portemonnee zitten) en doorlopen.
Ook zijn er voor de spits erg weinig uitcheck punten - wat opstoppingen en onveiligheid doet toenemen (zakkenrollers).
In Rotterdam vind ik dat erg meevallen, maar ik weet niet hoe het op andere plaatsen is.

En ik werk niet bij een OV maatschappij of zoiets. Ik ben slechts een gebruiker van het OV en de OV Chipkaart. En ik weet ook wel degelijk dat er zaken met de OV Chipkaart niet gaan zoals ze moeten gaan.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 14:28
door gravedigger
Quote:
Oneerlijk. GVB adverteerd met "betaal alleen gereisde kilometers" maar 'vergeet' het starttarief te melden.
Het start tarief is een borg, zodat het in je eigen nadeel is als je niet uitcheckt. Bij het uitchecken krijg je het verschil tussen de borg en de gemaakte kosten terug.
Starttarief en borg zijn 2 verschillende zaken. De borg van € 4,00 is als vooruitbetaling bedoeld en wordt idd bij het uitchecken verrekend. Bij die verrekening geldt een starttarief van naar ik meen 75 cent en daar bovenop komen dan de afgelegde kilometers. Bij overstappen binnen 35 minuten hoeft het starttarief niet opnieuw te worden betaald.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 14:38
door Guardian72
Dirkie - bedankt voor je reacties.

Even het volgende:
OV word duurder voor abonnementhouders - tot wel 70% (voorbeeld van mevrouw uit Utrecht - voor hetzelfde komt er zo`n 40 euro per maand bij).

Waar haal je die € 40,00 vandaan. Ik heb hetzelfde (een NS abonnement met 2 zones) en kan met die kaart reizen in al het OV binnen en buiten die zones. Buiten die zones wordt er gewoon geld van het reistegoed wat er extra op staat gehaald.
Die 40 euro is de prijs van een 2 zone maandkaart, als je die aanvullend op je maandtrajectkaart bij de NS koopt.
Echter, deze kaart is geldig in zowel vertrekplaats, als aankomstplaats.
Om met de OV chipkaart dezelfde functionaliteit te behouden, zou je dus voor beide plaatsen een apart abonnement nodig hebben - wat in het voorbeeld van de persoon uit Utrecht dus 40 euro meer betekent (41,50 om precies te zijn)

Ikzelf maak gebruik van een 3 zone aanvulling. Amsterdam en Alkmaar. In Alkmaar gebruik ik 2 zones. In Amsterdam 3. Dit zou betekenen dat mijn 3 zones (53 euro) alleen nog maar in Amsterdam gelden (bij gebruik OV chipkaart bij GVB) en in Alkmaar (Connexxion) zal ik een extra abbo moeten kopen voor de 2 zones in Alkmaar. (da`s weer die 40 euro).

Dus, voor mensen die nu reizen met een Maandtrajectkaart NS, met aanvulling op OV, betekent het in veel gevallen een verdubbeling van de OV kosten.

Oneerlijk. GVB adverteerd met "betaal alleen gereisde kilometers" maar 'vergeet' het starttarief te melden.

Het start tarief is een borg, zodat het in je eigen nadeel is als je niet uitcheckt. Bij het uitchecken krijg je het verschil tussen de borg en de gemaakte kosten terug
.

Je vergist je denk ik. Het borgbedrag (4 euro) is iets anders als het start tarief (denk aan de extra strip - 4 strippen = 3 zones).
Dit starttarief word altijd berekent, en niet teruggestort. De borg word, in theorie, teruggestort op het moment dat je uitcheckt (uitchecked?)
Alleen, de GVB adverteert dat je alleen de KM prijs betaald (grote posters op de metrostations bijvoorbeeld).
Dit is pertinent onjuist - omdat je bij 10 KM, die 10KM + € 0,70 (geloof ik) als tarief betaald.
Meer zwartrijders, of grijsrijders ('uitchecken' een paar haltes eerder)

Zelfde als niet of te weinig stempelen met de strippenkaart. Bij een controle val je door de mand.
Ik reis weer sinds Oktober 2008 met het OV (Bus / Trein / Metro) en ben tussen die datum en hedenochtend 3x in de trein gecontroleerd, en 1 keer in de metro. Mischien meer controles dan een duur nieuw systeem?

Langzaam : deze opmerking was gebaseerd op een gebeurtenis op station Amsterdam Amstel.
Persoon stapt uit, rent naar de trein aan de overkant. Haalt pas langs lezer - maar lezer reageert niet. Dus passagier moet het pasje er tegenaan houden - wat net effe te lang duurde - en de trein werd niet gehaald.

Veilig : Op station Amsterdam Amstel komen veel mensen tegelijk aan, daar staan ook voldoende poortjes (denk ik). Maar bij station zuid/wtc bijvoorbeeld, is het aantal poortjes 1/4 van die op Amstel. Midden in de spits zou dit nogal problemen kunnen geven.
En, wat als er een storing in het systeem zit?

Ik vraag me echt af waarom een heel nieuw systeem is ontwikkeld, en niet een bestaand systeem zoals in Parijs word ingevoerd.
Ergens zal wel wat verdiend zijn, denk ik zo.

De opmerking "zonder kennis van zaken" is trouwens nogal beledigend - aangezien je mij niet kent, en niet weet wat voor werk ik doe (of deed).
Een deel van mijn opmerkingen zijn te controleren (Zie halte Oranjebaan in Amstelveen voor de poster, bijvoorbeeld - daar hing die gister nog)
Een deel is observatie (traag systeem)
Een deel is kennis door voorgaand werk (NS werknemer geweest).
En mischien een deel door weerstand tegen het zoveelste politieke prestigeproject, waar niet zo heel veel reizigers om info gevraagd is.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 15:04
door Z4
Quote:
Nu kan je met strippenkaart binnen een X tijd nog terug bij Y strippen (4 strippen 1,5 uur) - OV chipkaart niet. 100% prijsverhoging.



Klopt niet..vanaf 5 strippen anderhalf uur en binnen deze tijdbestek terug in de zelfde zone.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 15:22
door Dirkie
Guardian72, allereerst excuses voor mijn als beledigende ervaren opmerking, deze was zeker niet zo bedoeld. Ik ging er vanuit, dat er 'zomaar' wat zaken opgeschreven waren en ging er niet vanuit, dat je uit je eigen ruime kennis en ervaring putte. Ik heb de opmerking dan ook verwijderd!

De informatie over reizen per kilometer heb ik anders gelezen, omdat ik er vanuit ging, dat dit een verschil zou moeten zijn t.o.v. de extra strip op de strippenkaart. Maar die is er dus niet en in dat opzicht heeft het GVB het dus fout.

En meer controles kan nooit kwaad. Dat staat los van de kwestie strippenkaart/chipkaart. Het betalen van boetes (en dan niet voor de trein, maar voor de metro) is nu waarschijnlijk goedkoper dan het kopen van wat voor kaartje ook.

In Rotterdam was een van de bezwaren ook het aantal poortjes t.o.v. het aantal reizigers. Maar in de praktijk blijkt dit geen probleem (meer) te zijn. De poortjes werken vlot en als je maar snel genoeg loopt, gaan ze niet eerst dicht en dan weer open. En bij een algemene storing gaan de poortjes automatisch open. Alleen het invullen van het papier om je reistegoed terug te krijgen kost dan wel weer wat tijd. Maar in mijn ervaring zijn er zo goed als geen storingen meer.
En ik heb begrepen, dat niet een echt nieuw ontwikkeld systeem is, maar dat er gekeken naar bv. Bangkok en Londen, waar soortgelijke systemen gebruikt worden.

En het is inderdaad een prestige projekt geworden en de reizigers zijn er niet of nauwelijks in gekend. Maar dat geldt voor meer zaken en is het voordeel van een democratie. Was het niet Wim Kan, die zei: "Gelukkig leven we in een democratie, waar de wil van het volk geldt. Iedere dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nu weer wil."

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 23 jul 2009 23:29
door Guardian72
Z4 - 4 / 5 - de bedoeling is duidelijk?

met 3 strippen had je een uur, en 2 een half uur geloof ik.

Trouwens, nog wat - met de strippenkaart kan je met een kaart 2 of 3 personen betalen - OV chip moet ieder een eigen hebben.
Voor ouders met kinderen niet echt handig.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 26 jul 2009 10:14
door solleila
Wisten jullie dat dat als je er 4 euro is afgehaald en het is ontterecht dat je dan 2.50 administratiekosten moet betalen.Ook al is het jouw fout.

Geweldig systeem he :twisted: :?:

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 26 jul 2009 10:23
door stofzuigertje
Bij mijn fout mogen ze kosten rekenen, bij hun fout niet maar hoe bewijs je wie er fout zit....
diverse poortjes werken soms niet als je eruit wilt en hoe doe je het dan?
De tram kreeg dus vertraging omdat enkele weigerde uit te stappen.....

En dus moest er Politie komen omdat zij geen €4,- willen betalen voor hun korte ritje!
Iets langzamer invoeren tot alle problemen opgelost zijn zou beter zijn geweest en elders in Europa is een beter en bewezen systeem dus waarom dit nieuwe?

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 26 jul 2009 20:45
door Dirkie
Wisten jullie dat dat als je er 4 euro is afgehaald en het is ontterecht dat je dan 2.50 administratiekosten moet betalen.Ook al is het jouw fout.
Dit is voor mij nieuw. Ik heb al diverse malen voor mijn vrouw en dochters een formulier ingevuld en altijd heb is het juiste bedrag zonder kosten terugbetaald. En het meestal hun eigen schuld, omdat zij niet of verkeerd uitgechecked waren.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 27 jul 2009 01:29
door Z4
[quote]

misschien beter nog, de deuren blokkeren, totdat de bestuurder 4 euro handje/contantje, aan alle gedupeerde reizigers heeft uitbetaald?




Wat een onzin argument. :roll:



Waar haalt de bestuurder zoveel geld vandaan als het steeds misgaat?
En van wie zou hij zo'n grote pak met geld moeten krijgen...of moet ie het uit eigen zak betalen? (als men al zo rijk is??) kortom dan rijd niemand meer!
Buiten het feit om dat de bestuuders geen enkele schuld heeft aan het systeem wat misschien niet up to date zou kunnen zijn.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 27 jul 2009 14:37
door Z4
Hoe zie je dat voor je...je kunt niet zomaar een hele dienst of bus stil leggen (meerdere voertuigen in jouw voorbeeld dan) wat voor chaos krijg je dan?

En de bestuurder als een terug-geefbalie laten functioneren, wat voor tijd blijft erover van zijn of haar rijtijd/dienst.

En passagiers die op tijd ergens moeten zijn, die maar laten wachten in jouw opinie?

En wie zegt dat 40 x 4 euro genoeg is op een hele dienst? en hoe gaat het dan bij tussentijds aflossen van bestuurders, en de adminstratie en afhandeling tijdens een rijdienst uitvoering...denk nou even één seconde logisch na.

(By the way) woedeaanval op bestuurders afreageren is zinloos, die hebben hun handen vol om het gevaarte veilig en comfortabel door het hectische verkeer te lozen.
Gewoon achteraf een formuliertje invullen zodat de bestuurder zijn aandacht kan richten op zijn werkelijke taak en dat is veilig van A naar B rijden.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 27 jul 2009 14:49
door gravedigger
)Ex-)Ambtenaren hebbrn nooit geleerd om na te denken. Die voeren alleen blind regeltjes uit ;)

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 27 jul 2009 15:09
door Z4
Als er niet ingelogt kan worden en venantius mag "gratis" mee ben benieuwd of hij er ook op staat gelijk het verschuldige bedrag contant neer te leggen.


Tuurlijk niet!! maar als het andersom is dan is de wereld te klein, de oplossing is zo simpel achteraf een formuliertje invullen, moeilijk he.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 27 jul 2009 19:01
door stofzuigertje
Ik weet dat in Rotterdam de Tram op eindhalte ook weigerde en als iedereen weigerde uit te stappen.....
Eerst mijn geld terug en deze groep veroorzaakte dat de rails verstopt raakte en toen kon het plotseling wel.

Ik vind dat je een hele bus of tram of meerdere als de rails vol lopen mag ophouden want anders komt er nooit een goed en betrouwbaar systeem waar je gegarandeerd kunt uitloggen!

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 28 jul 2009 23:35
door jacranang
Het is lachwekkend dat het zo moeilijk is om een nationale OV kaart in te voeren in heel Nederland
Ben een paar keer op vakantie geweest in oa Parijs en Madeira: waarom lukt het daar wel om met een kaart de bus/metro in te gaan?
Op Madeira kan je een weekkaart kopen voor bijv. 1 zone: je kan er zo vaak als je wilt heen en weer met de bus rijden binnen die zone. Geen gedoe met uitchippen. Heb altijd het idee dat men in Nederland voorop wil lopen met nieuwigheid, terwijl het in het buitenland al "gewoon" is.
Ik wacht af totdat we alleen 1 kaart nodig hebben.

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 05 aug 2009 12:30
door Dick-K
Onlangs heb ik Connexxion gebeld omdat ik een paar vragen had over mijn transactie-overzicht van reizen met de OV-Chipkaart in de Regio Leiden e.o.

Een drama! Je gesprek wordt allesbehalve professioneel in ontvangst gekomen. Ondanks het heldere voorkeuzemenu (er is een heel concrete optie voor bezitters van de kaart die daarover vragen hebben) moet de jongedame die het gesprek beantwoordt, je alsnog doorverbinden. Dat duurt vrij lang en gebeurt ronduit knullig. Eerst nog een muziekje, maar daarna een droge klik, geluiden van een telefoonhoorn die wordt neergelegd, achtergrondgeluiden, nadere voetstappen - heel gezellig, net als bij ons thuis.

Ze hebben een zekere meneer Van Staa vrijgesteld, vermoedelijk een wat oudere werknemer (misschien een ex-buschauffeur) die er echt ontzettend veel zin in heeft. Als ik begin over de werking van het callcenter, "kan" hij "daar niets mee" en met een "wat wilt u nou eigenlijk?", wil hij het gesprek liefst meteen al beëindigen. Nou, op z'n minst doorgeven aan je leidinggevende, denk ik; en dan is de kou mij ook uit de lucht. Maar die boodschap komt blijkbaar niet over, en dan blijf ik als klant ook wrokkig.

Gaandeweg wordt duidelijk dat Connexxion in deze regio met frisse tegenzin aan het hele project is begonnen. "Wij moedigen het gebruik niet aan". Ja, het moet, van de opdrachtgever; maar meneer Van Staa vindt het allemaal maar bar klantonvriendelijk. In zekere zin heeft Van Staa gelijk. Hij verwijst namelijk naar het ontbreken van oplaad- en transactie-automaten in Alphen aan den Rijn, Gouda, Katwijk enz. Ook is hem bekend dat er problemen zijn het verkrijgen van een recent transactie-overzicht op de website van Trans-Link.

Hij noemt de optie van automatisch opladen. Als ik hem vertel dat dat bij mij inmiddels prima werkt, maar enkele jaren nog niet (toen ik mijn Connexxion chipkaart had gekocht om er in de Rotterdamse metro mee te reizen), wordt dat door meneer Van Staa glashard ontkend, waarbij hij maar amper laat uitpraten. Het is een oude koe, ik geef het toe, maar ik heb bij de frima Trans-Link indertijd echt moeite moeten doen om het automatisch opladen erin te krijgen. Bovendien, zo sta je geen klanten te woord. Je spreekt reëele ervaringen van je klanten niet tegen, waarmee je ze in feite uitmaakt voor leugenaar.

Maar goed, ik zou dan toch een transactie-overzicht per post toegestuurd krijgen. Ik wilde namelijk graag nakijken of het klopt dat reizen met de OV-Chipkaart voor mij erg veel duurder is dan reizen met de strippenkaart. Bovendien had ik het vermoeden dat er iets fout is gegaan met de restitutie van enkele check-outbedragen (EUR 4,00) in de afgelopen paar weken.

Volgens de heer Van Staa is Zuid-Holland de duurste regio met EUR 0,13 per kilometer. Hij krijgt berichten van klanten die 30% meer moeten betalen. Op mijn vraag waarom dan op de website van Connexxion staat te lezen dat reizen voor de OV-gebruiker gemiddeld niet duurder zal worden en, derhalve, in welke regio het reizen dan tot 30% is goedkoper is geworden, weet hij uiteraard het antwoord niet. Maar - inmiddels geduldiger geworden - hij laat weten dat klachten hierover van Connexxions rug zullen afglijden. Ze zullen niet in behandeling worden genomen. Want de provincie bepaalt. Als ik vraag naar een contactpersoon of concrete afdeling (de Provincie Zuid-Holland is groot...), zegt meneer Van Staa, je raadt het al... het antwoord niet te weten.

Kortom, streekvervoerreizigers die zo constructief zijn om de OV-Chipkaart eens uit te proberen voordat het verplicht is, worden eigenlijk honds behandeld door de deelnemende bedrijven en dit komt doordat de bedrijven de kaart momenteel diep in hun hart alleen maar willen tegenwerken.

Inmiddels mijn transactieoverzicht ontvangen. Het is super onoverzichtelijk. En ja, ik ben inderdaad zeker 25% duurder uit dan met de strippenkaart. Iemand in Nederland is dus zeker 25% goedkoper uit. Eenmaal, andermaal, wie meldt zich?

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 08 aug 2009 18:30
door gravedigger
zaterdag 08 augustus 2009 16:18
Opnieuw problemen met OV-chipkaart
Volgens verschillende gebruikers wordt er geld van de OV-chipkaart afgeschreven bij het passeren van HEMA-poortjes.
Niet te geloven wat een puinhoop :shock:

Re: ov-chipkaart=oplichting

Geplaatst: 09 aug 2009 08:02
door Guardian72
Waar staat dat?

Mischien leuk om even te printen en aan GVB te laten zien - kunnen we uitstel eisen.

(Natuurlijk ben ik vaste HEMA klant!)