Pagina 2 van 3
Re: Nuon
Geplaatst: 06 dec 2008 10:48
door Shine
En toen,.......... toen bleef het bij DT erg stil!
Re: Nuon
Geplaatst: 06 dec 2008 11:06
door De Tegenpartij
Wilde eigenlijk anderen de gelegenheid bieden hierop te reageren, onze meningen weten we wel.
Maar ok, laten we voorop stellen dat ik ook vind dat mensen hun verplichtingen moeten nakomen.
Het lijkt soms alsof de Nuon denkt dat mensen expres hun termijnen niet voldoen. En dat zal voor sommigen zeker zo zijn, maar gezien het huidige financiële klimaat zijn er steeds meer mensen die het echt niet
kunnen betalen !
Deze mensen duw je alleen maar verder van betaling af door allerlei extra kosten in rekening te brengen. De mogelijkheid te voldoen wordt steeds kleiner.
En tuurlijk, als je een betalingsafspraak maakt moet je je uiterste best doen deze na te komen. Bij mensen welke het niet breed hebben is dit heel moeilijk, waardoor deze weer in de problemen komen.
Jouw citaten zijn bedoeld voor mensen in de WSNP, en zijn zeker geen wettelijke bepalingen voor debiteuren van de Nuon.
Opvallend in onze discussie is dat al mijn quote's door de overheid zijn opgesteld, en de jouwe hetzij door de Nuon zelf, hetzij door derden.
Feit blijft dat de Nuon een machtspositie heeft (afsluiting) welke maar graag bij conflicten wordt ingezet. Op die manier maakt je iemand erg snel monddood.
Het wordt duidelijk dat de Nuon langzaamerhand wordt teruggefloten vanuit hun ex semi-overheidinstelling. Door politieke druk heeft zelfs een aandeelhouder (gemeente Almere) een proces aangespannen om uitspraken te forceren (Nietmeerdan). Gesprekken zijn op niets uitgelopen. Ook hierin liet de Nuon zijn ware kant zien
Re: Nuon
Geplaatst: 06 dec 2008 13:13
door coramora
Ik heb deze meningen een tijdje gevolgd en wil toch ook iets kwijt.
@DT
Deze mensen duw je alleen maar verder van betaling af door allerlei extra kosten in rekening te brengen. De mogelijkheid te voldoen wordt steeds kleiner.
Ook door het blijven leveren van energie blijf je mensen verder duwen. Waarom moeten mensen bij de winkel wel direct betalen en waarom vind je dat een energiebedrijf ineens coulant moet zijn als het op betalen aankomt voor datgene dat door de mensen zelf is gebruikt???
WSNP is voor mensen die het moeilijk hebben DE manier om hun leven weer enigszins financieel gezond te krijgen. Daar moeten ze wel iets voor doen. Ik vind dat niet teveel gevraagd!
Afsluiting kan ook gezien worden als bescherming. De schuld loopt namelijk niet meer verder op. Ik snap dat het rigoreus lijkt maar als je geen geld meer hebt, ga je ook niet meer tanken of neem je een gehaktbal ipv een varkenshaas of helemaal geen vlees.
Wat betreft energie, lijkt deze bewustwording een stuk minder. Je hoeft namelijk niet direct te betalen dus waarom zou je de thermostaat een graadje lager zetten als het koud is buiten. Of waarom zou je de was ophangen ipv in de droger te doen.
Ik denk dat je de verantwoordelijkheid bij degene moet neerleggen waarom het gaat en dat is naar mijn mening niet het energiebedrijf.
mvg
Cora
Re: Nuon
Geplaatst: 06 dec 2008 13:39
door De Tegenpartij
Betalingsproblemen van grotere aard onstaan vaak naar aanleiding van iets, b.v. ontslag, ziekte, etc. In jouw ogen zou je dan dus je moeten laten afsluiten teneinde je schuld niet te laten oplopen ?
Je kan je maandbedrag niet meer als 10% naar beneden brengen om de situatie op te vangen (als je minder zou gaan gebruiken)
De afsluit en aansluitkosten komen ook voor rekening van de gebruiker, en deze kunnen oplopen tot z'on 2000,-
Re: Nuon
Geplaatst: 06 dec 2008 15:35
door Shine
U vroeg om de tekst te laten zien waar dat dan stond mbt Nuon. Die geef ik u!
NIBUD och particulier websitje? Tja.
En NIBUD (en menig ander officieel kanaal) verwijst naar NIBUS en schulden.nl. Niet de minst geringste websites dunkt me toch. Tis dus maar hoe u het bekijkt.
Mijn citaten mbt WNSP zijn wel degelijk wettelijke voorwaarden. En wettelijke voorwaarden staan los van het bedrijf waar de schulden zijn.
Overigens zijn de door u gepresenteerde citaten zonder bron vermelding (dus niet na te lezen) en naar ik vrees erg selectief gecopieerd en geplakt. Aan iedere aangegane afbetalingsregeling zitten ALTIJD voorwaarden verbonden.
Wat zijn de voorwaarden bij Schuldhulpverlening?
Wanneer u besluit in zee te gaan met het Bureau Schuldhulpverlening, dan heeft u een aantal verplichtingen. Zo moet u inzicht geven in de aard en omvang van uw schulden en mag u tijdens het traject van de schuldhulpverlening geen nieuwe schulden maken.
Om te voorkomen dat u in de toekomst opnieuw in de problemen raakt, bent u soms ook verplicht mee te doen aan een budgetcursus. Ook kan van u worden verlangd dat u het beheer van uw inkomen tijdens de duur van de regeling overdraagt aan het Bureau Schuldhulpverlening. U sluit met het Bureau Schuldhulpverlening een overeenkomst waarin uw rechten en plichten staan vermeld. Uiteraard gelden deze voorwaarden niet als u alleen voor informatie of een advies komt. Voor het traject van schuldhulpverlening bestaat een wachtlijst van twee maanden.
BRON: (gewoon een willekeurige gemeente gepakt)
http://www.dordrecht.nl/pls/idad/prodEg ... 6051069052
En ach wat te denken van:
http://www.utrecht.nl/images/DMO/Kredie ... ening1.pdf
Dus kom me nou niet meer aanzetten als zouden mijn gepresenteerde teksten geen wettelijke bepalingen zijn!
Helaas vrees ik dat u bij afbetalingsregelingen uw eigen -wettelijke- invullingen geeft terwijl iedereen op zijn vingers kan nagaan dat alléén een/het aantonen dat er een afbetalingsregeling is getroffen, echt niet volstaat. Aan die overeenkomst kleven voorwaarden waar aan domweg voldaan moet worden.
Gebeurt dat niet, dan........
Ik koop bij Wehkamp en kan aantonen dat ik bij hun op afbetaling koop. Echter daarmee is niet gezegd dat ik ook daadwerkelijk betaal. Ook bij hun gelden er, zoals overal, duidelijke wettelijk vastgelegde regels en voorschriften waaraan de consument, bij het aangaan van een afbetaling dient te voldoen. Anders vervalt die hele aangegane afbetalingsregeling.
En oja,.......in een ander topic (nuon en kosten) presenteert u ook de tabel als zou hij wettelijk zijn. Maar helaas, ook daar slaat u de plank mis. Die tabel staat namelijk niet in de wet. Het is,....een LEIDRAAD voor rechters die ze kunnen hanteren!.
Wat betreft het vooraf waarschuwen voor incassokosten, ..dan mogen we nog blij zijn dat menig bedrijf en dus ook levernncier dit wel naar ons doen. Wettelijk zijn ze dit namelijk ook niet verplicht volgens het juridisch loket! Terwijl menigeen vindt dat het wel moet gebeuren en zelfs denkt hierop recht te hebben. Ik bedoel maar!
Met andere woorden, de wet heeft en kent twee scherpe snijkanten!
Al staat er niets in de wet over de hoogte van incassokosten, er is wel een norm voor. Bij invorderingsprocedures gebruiken kantonrechters een tabel met vaste bedragen om te bepalen hoeveel incassokosten de schuldeiser maximaal mag berekenen. Op een vordering van € 250,- is dat bijvoorbeeld € 44,03 (inclusief BTW).
Moet een leverancier of incassobureau u vooraf waarschuwen voor incassokosten?
Nee, dat is niet verplicht. Zodra een bedrijf reële kosten moet maken om een vordering te innen, mogen deze doorberekend worden.
Bron: juridisch loket
Re: Nuon
Geplaatst: 07 dec 2008 14:55
door Sarah001
Het Nuon is een grote boevenbende. Bij mij idem dito: terug te ontvangen verrkenen met zogenaamde incassokosten! Ook kwestie van 1 of 2 dagen te laat betaald. Je maakt mij niet wijs dat daar idd incassokosten voor moeten worden gemaakt.
Ze maken het je zo moeilijk mogelijk om vooral maar een machtiging van je te krijgen.
Die hebben ze inmiddels van mij; krijg je nog een hatelijk briefje ook, dat ze dat zo verstandig van je vinden,grrrr.
iedereen hier die nog zo min mogelijk met het nuou te maken wil hebben; zoek alternatieven! Ik heb inmiddels een kachel gestookt op biomassa (houtpellets), helemaal geweldig en nog duurzame energie ook. Zit een klokthermostaat, automatische opstart etc. op.
Gezellig vuurtje in huis, lekker warm en voor het eerst in jaren zie ik uit naar de eindafrekening van het NUON! Google maar eens op 'pelletkachel', half Oostenrijk stookt hier al op!
Re: Nuon
Geplaatst: 07 dec 2008 16:12
door Philomene
In augustus 2008 zijn wij verhuist. Ik krijg nu de jaarafrekening van mijn oude adres. Dit was tot mijn grote schrik 4.212,00. Of ik dit even wil betalen in het nieuwe jaar. Bij navraag beweren ze dat in de 5 jaar dat ik er woonde, nooit electra in rekening is gebracht. Dat betekent dus dat ik elke maand 130,00 betaal alleen voor gas. Daarbij zijn mijn partner en ik door ons werk niet veel thuis. Het was een nieuwbouw woning zeer goed geissoleerd. Geen vaatwasser en al dat soort zaken. Dus hoe kan het in godsnaam zo hoog zijn. Daarbij, hoe kan het dat diegene die elk jaar braaf mijn standen kwam meten, nooit de electrastand heeft opgemeten? En hoe kan het dat niemand ooit bij de NUON heeft gezien dat wij geen electra betalen. En hoe kan het dan dat ik elk jaar geld terugkreeg van NUON. Ik heb alle jaarafrekeningen nog, maar moet eerlijk zeggen dat het mij begint te duizelen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij uitleggen hoe dit kan? Volgens NUON hebben wij in 5 jaar tijd 27.519 kWh verbruikt. De meterstanden heb ik bij verhuizing doorgegeven, maar helaas niet bewaard. Echter gaat mijn jaarafrekening alleen over de periode november 2007 tot en met augustus 2008. Wie dit mij kan uitleggen, alvast bedankt!
Re: Nuon
Geplaatst: 08 dec 2008 13:49
door Ron58
Bij navraag beweren ze dat in de 5 jaar dat ik er woonde, nooit electra in rekening is gebracht.
"Beweren" ze, of hebben ze hier gelijk in?
Natuurlijk heb je dit direct gecontroleerd op je afrekeningen?
Als dit allemaal zou kloppen is Nuon zelf inderdaad behoorlijk in gebreke gebleven, een redelijke afbetalingsregeling zijn ze dan toch wel verplicht aan je.
En hoe kan het dan dat ik elk jaar geld terugkreeg van NUON.
Dat kun je op je jaarafrekeningen terug zien, dat is een kwestie van het werkelijke verbruik minus de voorschotten, ze hebben je kennelijk ruime voorschotten berekend.
Je moet op die afrekeningen ook heel simpel kunnen zien waarop je nieuwe voorschot voor het daaropvolgende jaar gebaseerd is, volgens mij zetten ze daar al jaren op hoe die voorschotten opgebouwd zijn, zo kun je ook zien of ze electra meegecalculeerd hebben.
Ik ben benieuwd of ze die 5 jaar nu ineens tegen de huidige (veel hogere) tarieven in rekening brengen of dat ze een gemiddelde berekenen over die periode.
De meterstanden heb ik bij verhuizing doorgegeven, maar helaas niet bewaard.
Dom
Re: Nuon
Geplaatst: 08 dec 2008 14:14
door urselaa
je word van kastje naar de muur gestuurd het verschuldigde bedrag betaald en ja je geloof het niet nog geen stroom en gas bel je vanmorgen op is het bedrag al binnen ja het was er nou kun je vandaag mooi aansluiten nee niet eerder als morgen ik zeg je pfff
Re: Nuon
Geplaatst: 08 dec 2008 20:18
door Philomene
Bedankt Ron, voor je reactie.
Ik ben inderdaad een beetje dom geweest met het niet bewaren van. Ik heb nu ook mijn jaarafrekeningen uit handen gegeven aan iemand die er iets meer kijk op heeft dan ikzelf. Op 2 jaarafrekeningen zie ik dat het wel in rekening is gebracht en op de twee ander (buiten de laaste om) staat inderdaad geen stand.
Maar ik vraag mij ook af of 27.519 kWh voor 5 jaar normaal is. Lijkt mij wel erg hoog. Maar ik heb er dan ook wel heel weinig verstand van.
Re: Nuon
Geplaatst: 08 dec 2008 22:46
door jannetjee
een huishouden met 2 volw. en ong 1 kind verbruikt in het jaar 3500 kwh... kan wezen dat of je hebt meer verbruik of ze hebben inplaats van een 1 een 2 neergezet
Maar dat lijkt me sterk..
Kan je niet meer achter de begin en eindstanden komen??
Is het een koophuis? misschien via de makelaar... en die nieuwe bewoners hebben toch een beginstand .. dat is dan ong jou eindstand..
Tis maar een tip
Re: Nuon
Geplaatst: 09 dec 2008 00:01
door Shine
De meterstanden heb ik bij verhuizing doorgegeven, maar helaas niet bewaard.
Dan zijn dus beginmeterstanden (G&E) wel bekend bij de netbeheerder. U kunt die eens bellen en vragen wat de meterstanden waren (die u dus hebt doorgegeven) ten tijden van uw intrek in desbetreffende woning.
Toen u de woning verliet hebt u weer de meterstanden (E&G)opgenomen en doorgegeven.
Mocht u al die jaren geen elektra hebben betaald dan is de rekensom niet zo moeilijk mbt het uitrekenen van uw verbruik. Een kwestie van optellen en aftrekken.
Vervelender wordt het en dat moet wel goed in de gaten gehouden worden, tegen welke tariefstelling u nu afgerekend gaat worden ten aanzien van elektriciteit.
Neem dat dus zeker mee in de bestudering van de jaarafrekeningen, nog te gane betaling, alsnog verlate E aanslag.
Overigens is dat verbruik voorbeeld van gezin met 1 kind 3500KwH l*lkoek. Het verbruik hangt af hoe iemand/gezin met elektriciteit omgaat. Statements als deze vind ik altijd ozo gevaarlijk omdat het van teveel persoonlijke verbruiksfactoren afhangt.
Die lamp brand net zo hard voor 1 als voor 10 personen. En wat als de gescheiden papa, die nu alleen woont een hobby heeft van visjes? Ik bedole maar.
Dus om te zeggen 3500 KwH standaard is voor een gezin met 1 kind vind ik erg gevaarlijk.
Dit verbruiks gemiddelde is wat de netbeheerder heeft verzonnen en communiceert naar de leverancier(s), die dat op haar beurt weer naar de consument communiceert.
Re: Nuon
Geplaatst: 09 dec 2008 08:21
door Ron58
Overigens is dat verbruik voorbeeld van gezin met 1 kind 3500KwH l*lkoek.
Kan ik me alleen maar bij aansluiten, dat verbruikten wij al net zijn tweetjes in een tijd dat we nog geen vaatwasser, plasmascherm en pc hadden.
Dat cijfer is punt 1 al jaren achterhaald naar mijn idee, en punt 2 bestaat een gemiddelde uit uitersten.
Re: Nuon
Geplaatst: 09 dec 2008 12:11
door Vattenfall Webcare
Beste Philomene,
Uit het bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid bestaat over het verbruik van elektriciteit en het al dan niet in rekening brengen van dit verbruik.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om de kwestie met u door te nemen. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
Re: Nuon
Geplaatst: 09 dec 2008 19:29
door jannetjee
ik zeg er ook bij ong. en ja hangt ervan af wat je verbruikt ma je moet toch een schatting maken als je de meterstanden niet meer hebt toch??
En wat ik zei je kan bij de makelaar van het huis of bij de bewoners die er nu wonen de meterstanden vragen muisschien hebben die het wel bewaard...
Re: Nuon
Geplaatst: 09 dec 2008 19:35
door Philomene
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties.
Als het allemaal klopt, dan is het zo. Maar aangezien ik er niets van snap, is het heel vervelend om zo'n groot bedrag te betalen terwijl je niet weet hoe en wat. In iedergeval is mijn contractnummer 3003947084.
Alvast bedankt.
Re: Nuon
Geplaatst: 09 dec 2008 19:41
door Philomene
Klopt, we hebben de woningbouwvereniging nog gebeld en die kwamen met 27.519 kWh. Waarom weet ik niet, maar dit hebben zij ook doorgegeven aan NUON. Waarschijnlijk geven zij dit standaard door als het pand overgenomen wordt door nieuwe bewoners. Maar goed, zoals gezegd. Het is even slikken om zo'n hoog bedrag te betalen en vooral als je het totaal niet verwacht. Maar vind het dan wel fijn om te snappen hoe het kan dat ik alsnog dit moet betalen en hoe het kan dat dit 5 jaar lang niet betaald is.
Re: Nuon
Geplaatst: 10 dec 2008 17:32
door hublot
Ik word ook moe van nuon. Begin van het jaar (april) heb ik mijn woning gekregen, aangemeld bij nuon. Ik heb voor een automatische afschrijving gevraagd. Want bleek nou na een paar maanden...nog niks afgeshreven. Natuurlijk meteen gebeld met nuon en gevraagt wat er mis is gegaan en of en ik zelf kan overmaken. Vervolgens word aan mij gevraagd wat mijn rekeningnr is en dat alles klopt en rond die en die datum zal het afgeschreven worden van mijn rekening.
In de maand juli krijg ik een brief met daarin een openstaand bedrag van € 438,- Natuurlijk weer bellen net nuon en het bovenstaande verhaal uitgelegd. Er word een betalings regeling met mij getroffen.
Na een maand en een paar weken voordat de betalingsregeling in moet gaan, krijg ik een brief over die betalingsregeling. Wat zie ik tot mijn verbazing...er klopt niks van! Ik zou 2 achterstallig factuurtermijnen betalen + de maandeljkse factuur. Dat is niet wat ik had afgesproken. Ik zou 1 achterstallig factuurtermijn betalen samen met de maandelijkse factuur geduurende 4 maanden. Ik bedoel geld groeit niet op mijn rug!! En heb ook andere vaste lasten. Tot 2x aan toe heb ik gebeld met nuon en word tegen mij gezegd dat ik terug gebeld zal worden door degen die mij toen tewoord heeft gestaan. Tot heden is dat niet gebeurt. Zelfs brieven geschreven...maar niks.
Wel krijg ik laatst een kaartje met aankondeging afsluiting
. Maar reageren om mijn telefoons en brieven Ho maar...
Het gaat echt te ver met Nuon. Nuon komt met allerlei bedreigingen om je bang te maken. Ik ben niet bang voor ze want ik weet wat mijn rechten en plichten zijn!!
Dus Nuon...K bo mama
Re: Nuon
Geplaatst: 11 dec 2008 08:47
door Vattenfall Webcare
Beste Hublot,
Uit het bericht op dit forum maak ik op dat de betalingsregeling niet overeenkomt met de eerder gemaakte afspraken.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om de kwestie met u door te nemen. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
Re: Nuon
Geplaatst: 11 dec 2008 10:07
door hublot
Beste medewerker van Nuon,
Dit is mijn contractrekening 3006383430. Ook geef ik je gelijk mijn telefoon nummmer zodat je mij (zoals je aangegeven hebt) op korte termijn kan bellen. Want ik wil geen onzin meer horen van Nuon. En even over het geruststellen, dat kan ik pas wanneer deze rootzooi wat Nuon veroorzaakt heeft opgelost word!