LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goede Doelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
huub1
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2007 08:52

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door huub1 »

@mstof, Geloof je dat werkelijk, zo ja ben je erg goed gelovig.
Ik geloof al lang niet meer aan sprookjes.
Huub

mvl123
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:19

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door mvl123 »

hoi allemaal,
het wordt hier weer allemaal erg zwartwit gesteld... tuurlijk gaan er dingen fout maar om mensen die 't het hardst nodig hebben hen daarom duurzame hulp te ontzeggen is in mijn ogen geen goede oplossing. Laten we door kritisch te zijn en de juiste vragen stellen zodat grove fouten, misvattingen, dubbele- of spookfinanciering niet meer kunnen. Ook niet alle organisaties of initiatieven over 1 kam scheren, want onderling zitten er heel veel verschillen. goede doelen zijn meer dan goedbedoelde zaken en veel mensen doen het werk gratis of tegen een zeer bescheiden salaris. Wat dat betreft kun je beter commercieel gaan, daar rollen de euros veel harder en die bereiken de zwakkere groepen in de wereld al helemaal niet.

Graafsebrug
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 20:18

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door Graafsebrug »

Ook ik twijfel al jaren aan de oprechtheid van de goede doelen.
Ook mijn mening is dat er bij veel goede doelen bij de organisaties in Nederland al veel aan de strijkstok blijft hangen.
Daarnaast heb ik niet het idee dat daar in het verre buitenland de arme mensen geholpen worden maar ook daar veel ondere de hogere heren verdeeld wordt.
Heeft iemand misschien goede ervaringen of ideën????

n.kleinhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 19:23

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door n.kleinhuis »

Er zijn echt wel efficiente en goede organisaties, met name kleinere zoals Dorcas, Zoa- Vluchtelingenwerk en Tear Fund. Bereid om samen te werken, maar ze kijken zelf wat er gebeurt. kijk maar eens op hun websites.

N. Kleinhuis

mvl123
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:19

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door mvl123 »

ja... dat slechte imago, die strijkstok, daar komen die goede doelen maar niet van af he. dat bedoel ik nou met over 1 kam scheren... helaas gebeurt het wel en daar moeten die andere organisaties de zure vruchten van plukken, terwijl er keihard wordt gewerkt om arme mensen ook eerlijke kansen te geven en het recht op een menswaardig bestaan. naast zoa en tear-fund, is hivos ook zo'n organisatie. vraag hun jaarverslag maar 'ns op... tot op de detail eerlijk over activiteiten en bestedingen.
mensen, wees kritisch, maar gooi de handdoek niet in de ring!!!

zilverensamurai
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 21:21

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door zilverensamurai »

Er zijn genoeg zogenaamde particuliere initiatieven die niet deugen. Neem nou bijvoorbeeld die stichtingen die geld inzamelen voor mexicaanse weeskinderen. Ik vertrouw het voor geen meter.

sunit12
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 09:11

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door sunit12 »

Ik vind tevens dat de salarissen van de Directeuren van deze hulpinstellingen openbaar moet zijn, want ik ben niet van plan om bij een inzameling eerst voor het riante salaris van een directeur te gaan betalen. Daarom geef ik voorlopig niets aan goede doelen.

mvl123
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:19

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door mvl123 »

het salaris van de directie is openbaar (nieuwe wet) en staan als het goed is in de jaarverslagen vermeld.

ikke99
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:07

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door ikke99 »

ja, het is prachtig dat die nieuwe wet er is. maar als ze het niet op de ene manier in hun eigen knip kunnen krijgen, dan laten ze het wel vallen onder de noemer .... onkostenvergoedingen. of anders zijn het wel vakantie's die onder de noemer van werkbezoek valt.
nee, laat mij maar, zoals ik eerder vermeld heb, mijn eigen mensen uitzoeken die ik kan helpen.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door MLF »

Nu ben ik even de naam kwijt wat ooit als een goede instantie werd beschouwd, die hebben al het geld voor goede doelen gespendeerd aan champagne en leuke dingen voor hunzelf.

Ooit zijn er dijken opgehoogd met opgehaald kleding wat was bestemd voor arme kinderen.

Ik geef geen geld, het is 1 grote bodemloze put.
In de tijd/jaren dat ik op deze aardbol rond loop is het er niet beter maar slechter op geworden.

Mo ben Yakov
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:06

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door Mo ben Yakov »

RE: "de ontwikkelingsorganisatie is een kuddedier" by DJ Koch

A Citizens Persperctive to be forwarded

17dec2008

See the need for help where is none
See The Eye, showing truth under sun
Bilateral Aids for nice resulting govern mental scribes
NGOes not there to clean up mess whites
to give BA acclaim or praise
Bless the eye for clear sight

Now to BA & GO: to make even scores
Do more to lessen the need for sigh

copyright 2008: Cultural Creative - Mo ben Yakov

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door Meno »

Vroeger haalde ik zelf geld op voor Unicef, maar sinds ik dit soort filmpjes van BN'ers als Monique v.d., Ven tegenkom, die op kosten van Unicef de wereld afreizen ,geef ik niet meer.
http://www.unicef.nl/unicef/show/id=46913

ik heb zelfs een verslag gelezen van een Unicef-reis van haar waarbij haar man en kind meegingen.
Unicef medewerkers kunnen zelf ook prima vertellen hoe de situatie in deze landen is.
Laatst gewijzigd door Meno op 22 dec 2008 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door Meno »


wouter31
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2008 11:58

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door wouter31 »

Het ene goede doel is het andere niet. Er gaat vast wel eens iets mis zoals overal in de maatschappij. Het is belanrgijk te kijken naar de effectiviteit van hulp. Hulp in de vorm van noodhulp of bij onderwijs of gezondheidszorg lijken me nuttige vormen van hulp. Uiteindelijk gaat het erom de mensen in ontwikkelingslanden de kans te geven zichzelf uit hun armoede te werken. Die tariefmuren en andere oneerlijke handelsregels helpen daar niet bij. Door de EU met landbouwsubsidies ondersteunde tomaten die in Afrika gedumpt worden en de lokale boeren kapot maken bijvoorbeeld. Het helpt om meer producten met een fair trade keurmerk te kopen in wereldwinkel of supermarkt, bv wijn, thee, rijst, pindakaas, chocola, vruchtensappen en bananen. Daarvoor kijgt de boer een eerlijke prijs. Een ander probleem voor mensen in ontwikkelingslanden is dat ze tegenslagen vaak financieel niet te boven kunnen komen. Daarvoor is het nodig dat er een financieel systeem komt voor microkredieten maar ook voor sparen. Om dat proces verder op gang te hebben is het denk ik nuttig een deel van ons spaargeld te investeren in microkredieten via organisaties als Oikocredit, Triodos bank of ASN bank. Zo kunnen mensen in ontwikkelingslanden zelf hun verantwoordelijkheid nemen en hier hebben dictators etc weinig aan. Het geld wordt meestal weer terugbetaald en kan meerdere keren gebruikt worden. Dit helpt de economie verder op gang.

Gesloten