Ford heeft inderdaad vrij veel last van kromme remschijven.
en zoals de laatste tijd dat er roestvormging plaatsvind bij deuren en achterklep.
ook de motorkap is een probleemzone wat roest betreft.
maar..
zelfs heb ik 4x zelf een ford gehad. 1 daarvan was slecht. automaat ging kapot van een ford scorpio 2.9i 24V V6 Cosworth. 1e model.
maar is ford nu per definitie slecht? NEE.
en tja. materiaal keuze. wat remmen betreft. dit is van motorcraft.
zijn er problemen door krom trekkende remschijven. gebruik eens een andere ( imitatie ) merk. meestal goedkoper maar wel houdbaarder.
mijn ford mondeo 1.6i GLX van 95 had ook telkens last van kromme remschijven. hierna stapte ik over naar Brembo. met de bijbehorende remblokjes. sindsdien geen problemen meer gehad.
toyota heeft de laatste tijd ook last van problemen. maar ook daarom is toyota niet slechter of beter als elke andere merk.
en wat betreft volvo...
de oudere moddelletjes, zoals ik er eentje van heb. is inderdaad langer houdbaar. maar sinds de overname van ford is ook van die kwaliteit niks meer terug te zien.
zie de techniek.
de 100, 200, 700, en 900 serie's. dus dan doel ik op de grotere modellen. hebben allemaal achterwiel aandrijving.
de motoren zijn inderdaad lang houdbaar. mijn volvo heeft nu 751.2xx op de klok staan met éérste motor. en ja. er zijn nog meer volvo's van de oude garde die 5 ton of meer met een benzine motor hebben gehaald.
dit is ook misschien te verklaren van de wijze hoe de motor in elkaar is gezet/bedacht.
veel cylinderinhoud, weinig pk.
mijn motor heeft een cylinderinhoud van 2302 cc maar....het is een 86er. en heeft ondanks de grote cylinderinhoud maar 86 pk.
de B230K ( carburateur) motor. Red-Block
tegenwoordig willen wij PK's voor onze geld als algemene automobilist. maar wel zuinig willen rijden.
kijk naar volkswagen. 1.4TFSI maar wel 170 pk....dus de motor moet beduidend meer presteren met meer techniek als een oudere motor met 2300 86 pk.
om het gewoon kort te houden. er bestaan geen slechte auto's meer deze dagen.
tuurlijk. de één heeft meer problemen als de andere. maar vergeet niet. het is een dageijks gebruiksvoorwerp.
dit waren overigens mijn auto's
Ford Escort MK4 1.4i 8V ( 73PK ) FWD
Ford Escort MK5 1.6c 8V (90PK) FWD
Volkswagen Golf II 1.6c (68PK ) FWD
Toyota Celica MK IV 1.6c (86PK ) FWD
Ford Mondeo MK1 1.6i 16V ( 90PK) Zetec FWD
Volkswagen Polo Variant 1.9SDI (??PK) FWD
Ford Scorpio MK1 2.9i 24V V6 AUT ( 194 PK) RWD
Chevrolet Caprice Wagon BJ-1987 5.0 V8 ( 163PK ) RWD (volvo 740 looks)
Chevrolet Caprice Towncar BJ 1988 5,7 V8 (168pk) RWD
Cadillac Seville STS 5,7 V8 (270PK ) FWD Coupé
en nu de volvo 740 estate met een 2.3 motor.
dus nogmaals. er bestaan geen slechte auto's meer. dat de jappen uit pisbakkenstaal bestonden....die tijd is over.
dat ford een slechte imago hebben....is over.
dat de amerikanen zuipen en rotten.....naja... rotten is over.... maar zuipen doen ze nog
let op. ik wil dus totaal geen enkele merk verdedigen. als ik een leuke franse auto kan kopen. dan doe ik dat ook...
duidelijk is wel. de drempels die wij in nederland hebben zijn vaak té hoog. en vooral teveel. tegenwoordig heb je al in een korte straat al 4 drempels liggen.
en veel mensen gaan er veels te snel eroverheen.
leuk voorbeeldje.
in onze straat woont een jonge moeder met 2 kinderen. ze heeft net als ik een volvo maar de 940 model.
ongeveer dezelfde techniek dus. maar ook die heeft slappe/gebroken veren gekregen.
zelf zeurt ze over dat heel veel mensen te hard rijden. terwijl zij zelf als een kamikaze piloot over de drempels vliegt waar een stuntman van alleen van kan dromen.
toen ze een gebroken veer had. en bij mij aan de deur klopte en vroeg of mijn volvo daar ook ''last'' van had. heb ik even onder haar auto gekeken. diepe schaafplekken op de plaatwerk. en een gebroken veer.
ik vertelde haar dat ze eens minder snel over de drempels moest rijden. want aan de schaafplekken te zien en ook de restanten in de groeven. was het duidelijk dat ze de grond tamelijk vaak raakte.
hierop kreeg ik als antwoord : daar moet een auto tegen kunnen.
sorry. maar sindsdien kijk ik anders tegenover de mankementen bij auto's.
nu wil ik niet zeggen dat iedereen te hard over de drempels vliegt. maar moge het duidelijk zijn dat het grote gedeelte van de schade's door drempels komt.
een auto is niet bedoeld voor dag in , dag uit over hobbels te rijden.
want moge het duidelijk zijn. ook ik heb last gehad van kapotte veren. en dit bij zowat elke automerk die ik heb gehad.
voornamelijk bij de chevrolets. die zijn bijhoorlijk zwaar. en totaal niet op berekend op drempelland holland.
oja. even off-topic. zelf ben ik een grote ford FAN, he alles wat je kunt sparen van ford hier in de vitrine liggen.
MVGR, Bas Seip