LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door JtC »

Kijk, hoe die moeder daarmee leeft, dat is voor de TS een weet en voor ons een vraag. Maar dat maakt niet uit: het feit is dat de moeder een financieel probleem heeft. Of ze dat geld nu op maakt aan de gokkast in de friettent of uitgeeft aan overmatig shoarma bestellen, het probleem bestaat en moet worden opgelost. Overigens, zo ver ik begrepen heb is het financiele probleem met name ontstaan door achtergebleven schulden na het overlijden van de vader. Ik ga er niet van uit dat moeder leeft als God in Frankrijk. Maar zou ze dat wel doen, dan zou ik nog die 12.000 Euro betalen en dan verder kijken wat te doen met moeder.

Om nu te gaan kijken naar bewindvoering en schuldsanering, terwijl er geld in feite aanwezig is, vind ik daarom absoluut onbegrijpelijk en zegt meer over diegene die eigenlijk meteen te hulp moet schieten dan dat het iets zegt over moeder.

Ik ken die situatie, want dat was bij mijn oma exact hetzelfde toen mijn opa het loodje legde. In mijn oma's geval ging het dan helaas wel om een "net iets" hoger bedrag. Maar dat hebben we in de familie financieel gewoon netjes opgelost en daar hadden we ook geen externe hulp voor nodig of moeilijke constructies. Onzin dus. Sommige dingen in het leven kunnen zo snel opgelost worden... maar vaak pas als men zelf zijn of haar geld niet in de waagschaal hoeft te leggen.... :evil:

Familie is alles... maar geld net iets meer.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door WilWil »

Ik zou mijn kind nooit met een dergelijke schuld opzadelen. Ook al kan zij dit makkelijk betalen of een goedkopere lening krijgen. Dat is de andere kant van het verhaal, waar hier geen aandacht aan wordt besteedt. Wat wil de moeder?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door JtC »

Dat zou kunnen wat je zegt: let wel, in deze situatie zit iemand in de financiele problemen he. Wat je net zei, daar kan ik ook best inkomen. Maar eenmaal in financiele ellende, is het toch net even iets anders :wink:

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Omdat bleek dat mijn moeder ondanks een stevig netto inkomen van 2000 per maand niet rond kan komen en vrijwel al haar spaargeld heeft opgemaakt (ca. 8000 euro, niet zoveel) ben ik eens in de financiën gedoken.

Het blijkt dat mijn vader nogal wat afbetalingen heeft achtergelaten:
- een lening bij DSB van 8000 met een afbetaling van 250 per maand
- 3 creditcard schulden met een gezamenlijke afbetaling van ca. 200 per maand.
Mijn vader heeft hier gen verzekeringen voor afgesloten.

De totale schuld is ca. 12000 euro. Dit kan zij niet betalen.
Ik begrijp het even niet helemaal, je moeder kan niet rondkomen en heeft vrijwel al haar spaargeld opgemaakt, en je vader heeft nogal wat schulden achtergelaten?

Dat er hulp nodig is moge duidelijk zijn, in welke vorm kun je alleen zelf bepalen.

Wat de creditcard schulden betreft, is het mogelijk om met de betreffende maatschappijen af te spreken dat er geen betalingen meer gedaan kunnen worden met de creditcards? Zo niet, dan kan je moeder het afgeloste geld iedere keer weer opnemen, en komt ze er nooit vanaf.

Wat voor lening is het bij de DSB, een doorlopend krediet, een persoonlijke lening? In het eerste geval kan je moeder steeds weer geld opnemen, in het tweede geval niet. Overigens, als het een doorlopend krediet is: (zelf heb ik een doorlopend krediet bij de ING) als het goed is zal na het 70ste jaar het maximale krediet jaarlijks met 20% beperkt worden. Dus als ze nu 68 is, zal er toch echt begonnen moeten worden met aflossen.

Ik begrijp dat je moeder een woning huurt, is de hoogte van de huur zo hoog dan dat ze met die 2000 euro niet rond kan komen? Als dat zo is, is -op termijn- een goedkopere woning dan geen optie?

Wim Frens
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2010 17:52

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door Wim Frens »

Het grappige is dat TS niet meer reageert !

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Wim Frens schreef:Het grappige is dat TS niet meer reageert !
Inderdaad, nu je het zegt, er zit maar liefst 2 maanden tussen de openingspost en het eerste antwoord en de rest.

Dus die zal waarschijnlijk ook niet meer reageren. Zitten we waarschijnlijk met zijn allen mooi voor de kat te zingen. :lol:

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Jannieke schreef:Ik heb een vraag over schulden:

Bijna 2 jaar geleden is mijn vader overleden. Mijn moeder, in gemeenschap van goederen getrouwd, is in het huurhuis blijven wonen en heeft de en/of rekening aangehouden.

Omdat bleek dat mijn moeder ondanks een stevig netto inkomen van 2000 per maand niet rond kan komen en vrijwel al haar spaargeld heeft opgemaakt (ca. 8000 euro, niet zoveel) ben ik eens in de financiën gedoken.

Het blijkt dat mijn vader nogal wat afbetalingen heeft achtergelaten:
- een lening bij DSB van 8000 met een afbetaling van 250 per maand
- 3 creditcard schulden met een gezamenlijke afbetaling van ca. 200 per maand.
Mijn vader heeft hier gen verzekeringen voor afgesloten.

De totale schuld is ca. 12000 euro. Dit kan zij niet betalen.

Ik vraag mij nu af wat de beste manier is om dit te verhelpen:
- moet ik de schuld overnemen? Ik kan dat best, maar ben er niet happig op: mijn moeder is 68, dus kleine kans dat ik het ooit terugkrijg.
- is er een schuldhulpverlening voor ouderen die géén laag netto-inkomen hebben?
- moet één nieuwe lening worde afgesloten om alles af te betalen? Gezien haar leeftijdzal ook dit weer een dure lening worden....

Ik ben heel benieuwd of iemand goede suggesties heeft!

Alvast bedankt.
Waar gaan die 2000,- dan in op? ik moet met minder 4 personen rond zien te komen.
Ergens gaan die centen toch heen?

Jannieke
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2009 14:12

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door Jannieke »

Beste mensen,

dank voor alle antwoorden. Aangezien ik vandaag voor het eerst melding kreeg van dit forum dat er reacties waren geplaatst, begrijp ik ook pas sinds vandaag dat er überhaupt reacties zijn geplaatst.

Aan die mensen die met het moraalvingertje wijzen: ik vraag naar suggesties voor de beste oplossing, VOORDAT ik onnadenkend de schuld zomaar overneem. Ik zwem niet in het geld; ik zou het kunnen betalen, maar dan kunnen mijn kinderen niet meer studeren. Dat wil mijn moeder dus ook ZEKER niet en dat waardeer ik in haar. Ik zie niet waarom ik dat allemaal uit had moeten leggen, ik vroeg om een advies, niet om een preek. Haal eerst de balk uit uw eigen oog....

Dank verder voor de suggesties, wij hebben met enkele instanties een betaalrekening getroffen, er bleken nog meer schulden te zijn, en ja, mijn moeder heeft dermate hoge vaste lasten dat ze voor haarzelf en haar autootje, waarmee ze zo graag bij mijn kinderen op bezoek komt, nog maar een paar tientjes per week overhoudt. Tuurlijk kan ze verhuizen, en 40 jaar huwelijksherinneringen en vrienden achterlaten. Of moet ik ook nog eens gaan uitleggen waarom ik niet met mijn kinderen bij haar op bezoek kan?????

Tip voor het reageren op volgende verzoeken: probeer antwoord te geven op de vraag, en verzin er niet zelf van alles achter. U zou ook niet willen dat dat u geschiede, toch?

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Tuurlijk kan ze verhuizen, en 40 jaar huwelijksherinneringen en vrienden achterlaten.
Ook al kan dat heel ingrijpend zijn, ik vind dit eerlijk gezegd géén argument. Er zijn er wel meer die gedwongen worden te verhuizen, die zelfs noodgedwongen alles achter moeten laten.

Als de huur zó hoog is dat het niet opgebracht kan worden, zal ze wel moeten. Hoe hard het ook is. Het achterlaten van vrienden hoeft niet eens persé, als ze een woning in haar huidige buurt kan vinden.

En wie weet, als een andere woning ook wat makkelijker te onderhouden is, of ze er dan ook nog blij mee zal zijn?

Jannieke
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2009 14:12

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door Jannieke »

Jannieke schreef:Tip voor het reageren op volgende verzoeken: probeer antwoord te geven op de vraag, en verzin er niet zelf van alles achter. U zou ook niet willen dat dat u geschiede, toch?
Ik dank u nogmaals voor alle antwoorden en sluit het topic.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door jor »

Jannieke schreef: Tip voor het reageren op volgende verzoeken: probeer antwoord te geven op de vraag, en verzin er niet zelf van alles achter. U zou ook niet willen dat dat u geschiede, toch?
Een tip, als je een dergelijk verhaal plaatst en om een antwoord vraagt op een forum, wacht dan niet meer dan 2 maanden om nog eens te kijken of er iemand heeft gereageerd.Bezoekers gaan dan namelijk gissen en dat is misschien niet goed maar wel begrijpelijk als feedback van de topic-starter uitblijft.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik dank u nogmaals voor alle antwoorden en sluit het topic.
Sja, als de meest logische antwoorden de dingen zijn die je niet wilt horen, dan houdt het op.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door JtC »

amen

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Moeder kan schulden overleden vader niet betalen

Ongelezen bericht door JtC »

Ik zie niet in welke balk ik uit mijn ogen moet halen...

Overigens, het niet kunnen studeren van de kinderen als u het geld gaat benutten voor uw moeder? Sorry hoor, maar in het welvarende land Nederland zijn er zat (veel) minder welgestelde mensen, waarvan de kinderen het met niks moeten doen. De weg naar een goede opleiding is dan misschien minder makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Waar een wil is, is een weg. Is er geen wil, dan is er ook geen weg. En ik denk dat bij u de wil er gewoon niet is, anders had u dit topic niet hoeven aan te maken, dan was het al opgelost. En helaas, soms gebeuren er zaken in het leven die je simpelweg overkomen.

De situatie is dus al zo nijpend, dat uw moeder het er met een paar tientjes per week van moet doen. Zoiets komt niet van de een op de andere dag. Dit speelt al langer. En nog denkt u er over na? U lijkt Job Cohen wel. Waar wacht u op? Totdat u moeder op sterven ligt? Dan is het al lang en breed te laat!

Help haar, nu het nog kan. Maar goed als, u liever wilt nadenken onder het genot van een lekker bakje koffie en een koekje of al "depressief" over de zorgen van uw moeder winkelend door het winkelcentrum, terwijl u moeder met grote zorgen zit, denk dan nog een keer aan uw moeder. Ach ja, sommige mensen leren het nooit, totdat moeder sterft en dan komen de krokodillentraantjes. Dit is nu precies de reden waarom er hier in Nederland zoveel ouderen zich eenzaam voelen...

Nogmaals, schandaaaaaalig...serieus.
Jannieke schreef:Beste mensen,
...

Gesloten