LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
-
- Berichten: 3097
- Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Wild om je heen meppen is een leuk spelletje. Doet mijn kleinzoon van 6 maanden ook graag.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
De consumentenautoriteit over veel voorkomende misverstanden: Misverstand: Geen rechten tijdens de uitverkoop
Ook als u producten in de uitverkoop tegen een lagere prijs aanbiedt, moeten ze aan de overeenkomst beantwoorden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt heeft een consument dan ook het recht een afgeprijsd product terug te brengen als het een mankement vertoont dat hij niet had hoeven verwachten. U moet het dan (laten) repareren. Als u dat niet kunt of wilt, moet u het vervangen. Wel kan de reden voor het afprijzen van het product maken dat de consument minder van het product mag verwachten. Dit moet dan wel duidelijk voor hem zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.
Ook als u producten in de uitverkoop tegen een lagere prijs aanbiedt, moeten ze aan de overeenkomst beantwoorden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt heeft een consument dan ook het recht een afgeprijsd product terug te brengen als het een mankement vertoont dat hij niet had hoeven verwachten. U moet het dan (laten) repareren. Als u dat niet kunt of wilt, moet u het vervangen. Wel kan de reden voor het afprijzen van het product maken dat de consument minder van het product mag verwachten. Dit moet dan wel duidelijk voor hem zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Het verplichten van de verkopende partij om het probleem op te lossen heeft niks met garantie te maken.Ook als u producten in de uitverkoop tegen een lagere prijs aanbiedt, moeten ze aan de overeenkomst beantwoorden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt heeft een consument dan ook het recht een afgeprijsd product terug te brengen als het een mankement vertoont dat hij niet had hoeven verwachten. U moet het dan (laten) repareren. Als u dat niet kunt of wilt, moet u het vervangen. Wel kan de reden voor het afprijzen van het product maken dat de consument minder van het product mag verwachten. Dit moet dan wel duidelijk voor hem zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Hmm.. volgens het woordenboek betekend garantie onder andere waarborg en zekerheid.Het verplichten van de verkopende partij om het probleem op te lossen heeft niks met garantie te maken.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... d=garantie
Dus, het oplossen van problemen is een zekerheid dat de verkoper danwel de fabrikant zorgt dat een eventueel probleem snel opgelost word.
Is dat dan niet hetzelfde?
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Ik weet wat je bedoelt, maar de wetgever heeft aangegeven dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur verplicht is om het probleem op te lossen (zelfs betaling.)
Dat een fabrikant of winkelier die waarborg en zekerheid niet kan bieden gedurende de economische levensduur, heeft Europa zeker maling aan.
De vrije marktwerking gaat hierdoor wel naar de knoppen. De consument heeft dadelijk niet meer te kiezen of zij goedkopere producten wilt hebben die qua kwaliteit wat minder is.
Een ander punt wat vergeten wordt is de lengte van de fabrieksgarantie.
Deze kan dan wel bijvoorbeeld 2 jaar zijn, maar de fabrikant rekent dat ook vanaf de productiedatum.
Vaak is het 2 jaar PLUS 6 maanden (vanwege magazijnperiode, dus de tijd dat het product in de magazijn ligt.)
Als nu een product 3 jaar na productiedatum aan de consument verkocht wordt, bezit dat product geen fabrieksgarantie meer.
Dus kan een winkel een opruimingsverkoop houden waarbij de producten geen garantie meer hebben.
Dat een fabrikant of winkelier die waarborg en zekerheid niet kan bieden gedurende de economische levensduur, heeft Europa zeker maling aan.
De vrije marktwerking gaat hierdoor wel naar de knoppen. De consument heeft dadelijk niet meer te kiezen of zij goedkopere producten wilt hebben die qua kwaliteit wat minder is.
Een ander punt wat vergeten wordt is de lengte van de fabrieksgarantie.
Deze kan dan wel bijvoorbeeld 2 jaar zijn, maar de fabrikant rekent dat ook vanaf de productiedatum.
Vaak is het 2 jaar PLUS 6 maanden (vanwege magazijnperiode, dus de tijd dat het product in de magazijn ligt.)
Als nu een product 3 jaar na productiedatum aan de consument verkocht wordt, bezit dat product geen fabrieksgarantie meer.
Dus kan een winkel een opruimingsverkoop houden waarbij de producten geen garantie meer hebben.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Dan zou de winkelier dit probleem dus kunnen ondervangen door te stellen "Nu afgeprijsd - zonder garantie".
En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".
Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.
En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".
Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Dat heeft hij dus ook gedaan, alleen komen dan lieden zoals Puma die keihard beweren dat je gewoon recht op garantie hebt.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
inderdaad bbcs, je hebt namelijk altijd recht op garantie en dat recht kan een winkelier NIET vervreemden.Dan zou de winkelier dit probleem dus kunnen ondervangen door te stellen "Nu afgeprijsd - zonder garantie".
En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".
Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.
maar er zitten hier mensen die ziende blind en horende doof zijn.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Dus? Wat is het nu volgens jou BBCS?Er bestaan dus geen vaste garantietermijnen.
De winkelier en fabrikant zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Ik moet terugkomen op:Dus? Wat is het nu volgens jou BBCS?Quote:
Er bestaan dus geen vaste garantietermijnen.
De winkelier en fabrikant zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven
Want dat is achteraf niet juist.De winkelier en fabrikant zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven
De winkelier en fabrikant mogen zelf de garantietermijn bepalen.
Dus als zij 3 maanden garantie geven is dat ook toegestaan.
Laat één ding heel duidelijk zijn:
Als blijkt dat een product kapot is en dat aangetoond kan worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, dan kan aannemelijk worden gehouden dat het product tijdens de koop niet goed was en dat dan het product non-conform de overeenkomst was. Een uitzondering daarop is dat tijdens de koop de verkopende partij aan de consument kenbaar maakt dat er een defect in het product zit. Als dit ook op de aankoopbon wordt vermeld, dan kan de consument daar nooit of te nimmer op terugkomen.
De wetgever geeft ook aan dat als een product binnen 6 maanden kapot gaat, dat aangenomen mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Mits het product normaal gebruikt is en ook volgens de gebruiksaanwijzing.
Wordt het product anders gebruikt dan volgens de gebruiksaanwijzing dan vervalt zowiezo de fabrieksgarantie.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
voor het gemak schuift bbcs de europeese richtlijn en het quelle arrest gewoon even aan de kant of die niet bestaan.
bbcs zal nooit leren hoe de garantieregels werken, hij is ziende blind en horende doof.
bbcs zal nooit leren hoe de garantieregels werken, hij is ziende blind en horende doof.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Volgens de Nederlandse wet is de verkopende partij niet verplicht om een minimale garantieduur af te geven.voor het gemak schuift bbcs de europeese richtlijn en het quelle arrest gewoon even aan de kant
Ook hoeft hij geen garantieduur af te geven die gelijk is aan de economische levensduur.
Leg het mij dan eens uit onder het genot van een pot bier!bbcs zal nooit leren hoe de garantieregels werken, hij is ziende blind en horende doof.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Zelfs als de winkelier op bon heeft geschreven "geen garantie" dan geld nog steeds dat ieder gebrek dat binnen zes maanden ontdekt wordt vermoed wordt aanwezig te zijn bij de verkoop. En wanneer een product non-conform is, dan heeft de consument altijd recht op kosteloos herstel of kosteloos vervanging. En daar mag niet van af worden geweken in het geval van een consumentenkoop.Guardian72 schreef:Dan zou de winkelier dit probleem dus kunnen ondervangen door te stellen "Nu afgeprijsd - zonder garantie".
En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".
Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.
Zie art. 7:6, 7:17, 7:18 lid 2, 7:21 BW
Laatst gewijzigd door alfatrion op 20 apr 2009 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!
Als de winkelier geen garantie geeft, hoeft hij ook geen garantie te geven.Zelfs als de winkelier op bon heeft geschreven "geen garantie" dan geld nog steeds dat ieder gebrek dat binnen zes maanden ontdekt wordt vermoed wordt aanwezig te zijn bij de verkoop. En wanneer een product non-conform is, dan heeft de consument altijd recht op kosteloos herstel of kosteloos vervanging. En daar mag niet van af worden geweken in het geval van een consumentenkoop.
Als het product niet datgene kan dan wat beloofd is door de winkelier, dan kan de consument daar zeker aanspraak op maken.
Er zit een groot verschil tussen garantie en wettelijke bescherming.
Er bestaat namelijk geen wettelijke garantie.
Ook niet in de Europese richtlijn.