Ik ben het grotendeels met je eens. Vooral appels en peren is treffend.
Het is gewoon afhankelijk van de situatie welke scooter toegepast kan worden.
Electrisch kan niet altijd en brandstof is ook niet altijd een optie.
Ik begrijp de lol ook wel van het ehhh... 'traditioneel' scooteren. En het sleutelen/prutsen.... dat vind ik zelf ook leuk om te doen (ook aan de electrische valt nog zat te modden). Mijn electrotica/technische achtergrond en sleutelervaring komen ook goed van pas.
Toch zou je eens een keertje voor de lol op een electrische snorscooter moeten toeren, want het is echt een ervaring op zich. Wat zeker leuk is om mee door de stad te rijden is een Qwic Lite, geen praktisch vervoermiddel, maar gewoon een funbike.
Zolang het aantal mensen dat zich druk maken en niet druk maken een beetje in balans zijn is het goed.
opa60 schreef:Simon je lult uit je nek, in 98 % van de huizen in Rotterdam kun je zon zware scooter niet binnen zetten en heb je dus ook geen kabeltje om de accu op te laden.
Nou, opa, dan rij je blijkbaar die 8000km per jaar om je eigen huizenblok heen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
of ik ben blijkbaar niet geboren en opgegroeid op hetzelfde Rotterdam Zuid als waar jij het over hebt. Ik heb gewoond op de Pretorialaan, Persoonsdam, Pantserstraat, Beijerlandselaan, Slaghekstraat, Lange Hilleweg en West-Varkenoordseweg.
Bij RZ denk ik aan waar ik vroeger veel kwam; Afrikaanderplein, Hillesluis, Feijenoord, Bloemhof, witte Dorp (niet bij Spangen
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
), Oleander, Vreewijk, Charleroi, Zuidplein, Slinge, Lombardijen etc. Daar staan ook echt niet allemaal huizen van 3 of 4 hoog (zoals die bijv. op de Mijnsherenlaan) en jaren 60 flats (berging in de kelder met zo'n trappetje). Er zijn ook veel, heel veel laagbouw en flats met berging op de bg te vinden.
Als servicemonteur bij een speelautomatenexploitant (zeg maar gokkastenboer) heb ik tien jaar lang heel Rotterdam (e.o) doorgetoerd.
Ik weet dus 'ech wel' wat voor woningen er in Rotterdam (en RZ) staan en die 98% slaat als een *** op een koektrommel.
In bijna alle renovatie en nieuwbouw wordt er gezorgd voor een berging op de begane grond, en je weet zelf wel hoeveel er gerenoveerd en gebouwd wordt/is in R'dam.
In jouw geval is de electrische scooter (nog) geen optie, door je woning en de kilometers die je maakt, maar voor de originele topicstarter met 2x21 km per dag zou het toch een passende oplossing zijn. Dat geldt ook voor talloze Rotterdammers. Zaak voor de scooterfabrikanten is af te stappen van de loodaccu, dan is het gewicht van de scooter een stuk beter.
Mijn scooter weegt nu 86kg, toen de loodaccu's erin zaten woog-ie nog 122kg! Je Cello weegt 99kg.
pejevedeve schreef:uiteraard spreken we dan niet over de electriciteitscentralen die het millieu vervuilen...
het enige nadeel is.. doordat heel veel mensen zo'n elecscoot kopen, en de elc-maatschappijen ook niet gek zijn... gaat de prijs van de stroom lekker omhoog... met dank aan de stopkontakttankers.. daarbij horen dan ook de electroautomobielem...
Wanneer energie
centraal wordt opgewekt, heb je één bron van vervuiling die je efficienter aan kunt pakken/filteren. Het distributiesysteem (electriciteitsnet) ligt er al.
Het opwekken van duurzame stroom (PV-panelen, grote windmolens, etc) wordt (o.a. dankzij de maatregelen in Duitsland) ook steeds goedkoper. De prijs van electriciteit zal niet echt spectaculair stijgen en is de laatste jaren eigenlijk vooral door heffingen en belastingen gestegen. Misschien zal de prijs op de lange termijn wel dalen (onwaarschijnlijk, want dan schroeft onze fijne regering de heffing gewoon weer omhoog). Fossiele brandstoffen worden door schaarste (=duurdere winning) ook steeds duurder. Leuk detail: die fossiele brandstoffen worden nog steeds gebruikt om het grootste deel van de electriciteit op te wekken.
En nu we toch off topic bezig zijn; waarom zou de overheid de kilometerheffing erdoor willen krijgen?
Als middel tegen de files? Ik vermoed dat er nog een factor meespeelt.
De accijns op brandstoffen is een bron van inkomsten. Nu voertuigen, als gevolg van stijgende brandstofprijzen en milieuwetgeving, zuiniger worden, en electrisch vervoer een steeds groter aandeel zal hebben, moet het geld via een andere weg binnengeharkt worden. Meer heffing op electriciteit is gelimiteerd, want wanneer de prijs te hoog wordt, gaan mensen zelf produceren.
Maar terugkomende op de electrische scooter:
-de meeste zijn van Chinese makelij (ook de Novox), niet echt topkwaliteit, maar zeker niet slecht. Eigenlijk net als het gros van de 'normale scoots'
-afwerking is afhankelijk van leverancier, en Novox is een goede
-constructie/techniek van de aandrijving is simpel en het aantal bewegende delen is laag, daardoor zeer betrouwbaar.
-qua nuttige energie zeer efficient
-actieradius is afhankelijk van de accu's en rijomstandigheden/rijstijl.
-hét zwakke punt vormen de accu's, en vooral loodaccu's zijn aan slijtage onderhevig. ze gaan, bij normaal gebruik, tussen de 150 en 300 cycli mee. Extreem gebruik (leegrijden en lange tijd leeg laten staan) is een aanslag op de accu's. Volgeladen houden is het devies.
-de capaciteit van loodaccu's is afhankelijk van de temperatuur en de belasting.
een 35Ah accu kan 35 uur 1 Ampère leveren, maar wanneer de continu belasting 15 Ampère is, zal de accu dit minder dan 2 uur volhouden (peukert effect)
-toegepaste accutechnologie is gelukkig aan het veranderen, steeds meer modellen rijden op lithiumbatterijen, die vrijwel ongevoelig zijn voor temperatuur en het peukert effect.
Hoe hoger de snelheid, des te hoger het verbruik (door lucht- en rolweerstand). Doordat electrische scooters zo efficient zijn, merk je dit goed.
De meeste scooters hebben een accupakket van 35Ah Silicium Gel accu's die wat beter tegen diep ontladen kunnen dan gewone loodzuuraccu's. Bruikbare capaciteit is minder dan de opgegeven 35Ah, en zal tussen de 25 en 30 Ah liggen, afhankelijk van de omstandigheden.
Omdat er gemiddeld 25Wh per kilometer nodig is, ligt de actieradius in de praktijk zo tussen de 40 en 70 km.
Electrisch vervoer wordt steeds populairder en de accu technologie staat niet stil.
De capaciteit van accu's (en dus actieradius) neemt toe, ze worden lichter, en krachtiger (meer capaciteit in kleiner volume). Ook regeneratief remmen wordt steeds vaker toegepast. Er is nog zat te doen voor de fabrikanten.