LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleurstoffen in snoep

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
joaldely
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2008 14:13

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door joaldely »

Dat azo kleurstoffen hyperactiviteit op kunnen wekken is al tientallen jaren bekend. Daarom zijn (ca 20 jaar geleden) deze stoffen in geneesmiddelen verboden en vervangen door onschadelijke (minder schadelijke) kleurstoffen. In geneesmiddelen kwamen deze overigens in veel lagere concentraties voor dan in snoepgoed, frisdranken etc.
Ik begrijp dan ook niet dat deze niet al lang in voedingsmiddelen verboden zijn.
Overigens is het wel zo dat de hyperactiviteit pas optreedt bij hogere concentraties. Ouders die menen dat hun kind hyperactief zijn geworden door kleurstoffen moeten zich dan ook afvragen of ze zelf niert verkeerd bebzig zijn en hun kinderen te veel ongezonde zoetigheid laten eten. Zoetigheid (en kleurstoffen) mag, maar met mate.
Dan krijg je geen nevenverschijnselen.

Carla Lucht
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2009 12:31

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Carla Lucht »

Reeds in de 70er jaren hebben wij gemerkt, dat de kleurstoffen in oa snoep bij onze zoon reacties gaf. Het meest kenmerkende was uitzonderlijk actief na het eten van bv. Smarties. Daarnaast kreeg hij steeds vaker darm problemen gepaard met veel slijm, soms hoge koorts en diarae. Nadat we naast snoep, ook stopten met frisdranken, waren deze problemen voorbij!
Het is dus verbazingwekkend, dat de "wetenschap" er nu pas mee naar buiten komt!
Een ander steeds erger wordend probleem is de Smaakversterker!
Deze wordt ook steeds meer toegevoegd aan ontelbare voedingsmiddelen. Er is nauwelijks een saus, soep of vleeswaren te krijgen zonder die troep. Mensen reageren op verschillende manieren, MSG kan oa zware hoofdpijnaanvallen veroorzaken. Ik was een aantal jaren geleden aanwezig bij zo'n aanval van een jonge vrouw. Ze dacht dat ze gek werd van de pijn in haar hoofd die acuut kwam opzetten. Wij wisten niet wat er gebeurde, maar bij de eerste hulp van het ziekenhuis stelde men vast dat het door de vetsin kwam die men in het restaurant in de voeding had gedaan. De pijn ebde geleidelijk aan vanzelf weg.
Ik zelf reageer op diverse smaakversterkers op een andere manier, ik loop leeg, toen ik nog niet wist wat er aan de hand was , ben ik er bijna aan onderdoor gegaan, ik had geen ontlasting meer maar Water. Hield dus ook geen bouwstoffen meer vast en gleed geleidelijk aan weg. Had geen kracht meer en verouderde zienderogen. De reguliere wetenschap kon er niets mee, maar na een test van mijn huisarts, die onderzoek doet naar allergieën en voeding, kwam de boosdoener boven water, smaakversterkers!
Ook een natuurarts kreeg de zelfde uitslag na onderzoek.
Het wordt hoog tijd, dat men ook hier naar gaat kijken en iets tegen deze terreur van toevoegingen onderneemt.

san01
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2009 09:24

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door san01 »

Al jaren stuit ik op onbegrip als ik aangeef dat de problemen van mijn zoon voortkomen uit het eten van verkeerde stoffen. Wij hebben een jaar of vier geleden deel genomen aan het gadragsonderzoek van Drs Pelsser in Eindhoven om eindelijk een bevestiging te krijgen dat voeding wel degelijk het gedrag van mijn zoon veranderd. We zijn er vervroegd mee gestopt omdat het voor hem te zwaar was en ben zelf een voedingsdagboek bij gaan houden. Wat bleek is dat hij heel druk en impulsief wordt van kleurstoffen. Wat het meest verontrustend was en nog steeds is, is dat hij van vanille echt een karakterverandering ondergaat. Hij wordt brutaal, humeurig, agressief en zet zich tegen ons af als hij zijn zin niet krijgt. Vanille zit echt overal in dus het is niet makkelijk, alle "aroma" in gebak, chocola, koeken, snoep is ook vaak vanille. Ik hoop dat hier ook snel eens gericht onderzoek naar wordt gedaan want ik ben er van overtuigd dat er dan al heel wat opvoedproblemen verholpen zouden kunnen worden.

benno50
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 jan 2009 16:12

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door benno50 »

@ Danielle36

Danielle,

Ik gebruik zelf al vele jaren Aerius in de vorm van tabletten, smaakloos doorslikken met slok water. Vraag eens aan je apotheek/huisarts.
Heeft je zoontje een goed alternatief mee. Aerius helpt mij goed.

Benno

Brd
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2007 15:54

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Brd »

Ik heb mars ooit een mailtje gestuurd om eens haar verantwoordelijkheid te nemen en op te houden met die kleurstoffen in de MM's. Nooit een reactie ontvangen.

Het probleem met kleurstoffen is al heel lang bekend. Alleen de overheid doet liever aan symptoombestrijding. En maar klagen over de kosten van de gezondheidszorg.

Gon29
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2009 21:12

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Gon29 »

Ik hoor hier veel negatieve verhalen over Smarties, maar dat zijn nu juist de enige snoepjes die ik voor mijn dochter koop omdat er vooral natuurlijke kleurstoffen uit fruit en plantenconcentraten in zitten. Alleen het titaanwit (E171) zit erin.
Is dit sinds kort, of worden er misschien M&M's bedoeld?
Heeft iemand toevallig nog meer "alternatieven" want ik weet ook dat hema diksaplollies verkoopt zonder verdere kleurstoffen erin, en de fruitstukjes in doosjes zijn ook OK (behalve de yoghurtrozijntjes).
Ik koop wel eens bij de natuurwinkel, maar dat vind ze niet altijd even lekker en is echt heel erg duur. Nu krijgt ze normaal 'doordeweeks' nooit snoep, maar als er eens iets bijzonders is zoals een verjaardag wil ik niet de geitewollensokken mama zijn waarvan nooit eens iets mag. Probeer een beetje de middenweg te vinden. Ik ben al zo'n etikettenleesmama...
Dus als iemand suggesties heeft; graag!!

Brd
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2007 15:54

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Brd »

probeer eens bij Jamin. Staat erbij of er er kleurstoffen en/of smaakstoffen of andere stoffen in zitten.

Snake-lady
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 mei 2008 10:10

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Snake-lady »

Ik was vroeger als kind zijnde allergisch voor kleurstof, ik kreeg er uitslag van, en werd er hyperactief van, maar dan hyperactief tot het uiterste(agressief). Toen ik een jaar op 12-13 was heb ik weer eens kleurstof geprobeerd, maar kreeg toen nergens last van, ik denk dat ik er dus overheen gegroeid ben.
Mijn zoontjes krijgen geen kleurstof, ik wil ze hier zo lang mogelijk vanaf houden, juist vanwege de reactie die ik erop heb gehad als kind.

De huisarts is er overigens bij mij achter gekomen door te vragen wanneer ik die buien had, en heeft mijn moeder toen aangeraden om mij geen snoep meer te geven met kleurstoffen met E-nummers.

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door superwoman »

Ik lees met kromme tenen de reakties van de ouders die zich beklagen over het gedrag van hun kinderen. Te druk, te aktief, te brutaal, te ongeconcentreerd ..... Het komt maar voor een verwaarloosbaar deel door kleurstoffen in snoep.
Het zijn de enorme doses suiker die erin zitten. Daar worden kids hyper van. Ik spreek vanuit mijn ervaring als gastouder (ooit, intussen mee gestopt) van twee jongens van 3 jaar. Beide superdruk, beiden de hele dag aan het jengelen om snoep, koek en limonade. Ik gaf het slechts gedoseerd, had geen zin om de hele dag andermans kind vol met suiker te stoppen. Bij thuiskomst ging het dan goed. Maar de ouders stopten hun jengelende kroost weer vol met suiker in al zijn verschijningsvormen. En het feest begon weer van voren af aan.

Bij mijn nichtjes hetzelfde verhaal: de hele dag snoepen, het lijken wel suiker-junkies, want als je aan het snoepen gaat wil je lichaam automatisch steeds meer. En maar gillen, rennen, obstipatie door de troep die ze naar binnen werken etc.

Mijn eigen kids, niet van die zoetekauwen, lopen echt niet zo te hyperen, terwijl ze echt wel broodbeleg etc met kleurstoffen erin eten. Met mate, niet overdreven.

Dus: snoep gerust, maar met mate !

Gesloten