Pagina 2 van 3

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 10 mei 2009 18:27
door Guardian72
@BBCS -

helaas is het mijn ervaring dat de gemiddelde verkoper van computers, bij Mediamarkt, Dixons, maar ook mycom of paradigit, niet altijd verstand van zaken heeft.

Op sommige simpele vragen krijg je soms hele foute antwoorden.

En soms hebben ze geen idee waar je het over hebt. (Kooimoeren? Wat zijn dat?)

Mischien dat ik als systeembeheerder te kritisch ben - zou kunnen - maar tot dusver is mijn ervaring bij de gemiddelde dozenschuiver niet zo goed.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 00:51
door WillemV
@Benvl,

Prettig dat het in ieder geval nu allemaal opgelost is. Ik begrijp uit je bericht dat je nu kunt printen.
Geplaatst op 10 Mei 2009 15:00 door Benvl

De manager bleef bij zijn standpunt dat niet hij, maar de softwarefabrikanten (printerdrivers) verantwoordelijk zijn voor de juiste drivers.
Op zich is het juist wat de manager je verteld heeft. Het is natuurlijk onmogelijk om alle bestaande (ook de nieuwste) (printer) drivers bij een voorgeïnstalleerde laptop of PC mee te leveren. Maar uit de reactie van deze winkelmanager blijkt dat er helemaal geen probleem met de Vista installatie was... Dat had dus helemaal niet opnieuw geïnstalleerd hoeven worden. Enkel de (juiste) printer drivers waren niet geïnstalleerd. Een verkeerde diagnose van Mycom dus. En deze verkeerde diagnose heeft jou onnodig geld gekost. Op z'n zachtst gezegd een slechte 'service' van Mycom dus. Mycom had je gewoon moeten vertellen dat je op de site van de printerfabrikant de drivers kunt downloaden en installeren.
Ik had direct die direct moeten installeren. Dat was mij bij aanschaf niet duidelijk gemaakt.
Het is Mycom nog wel te vergeven dat ze dat bij de aanschaf niet gemeld hebben. Maar dat ze dat niet melden wanneer jij met je 'print probleem' (tot 2x toe) terug komt en in plaats daarvan aangeven dat Vista opnieuw geïnstalleerd moet worden, getuigd van een volkomen ondeskundigheid van deze medewerkers van Mycom.
Moet ik het hierbij laten of moet ik blijven proberen mijn gelijk te halen en die 29 E terug te krijgen?
Je kan er natuurlijk een principe kwestie van maken. Met andere woorden, wat is het je waard om die € 29,= netto terug te halen? Dat is subjectief. Persoonlijk zou ik er geen tijd meer in willen steken.
Ik vind nog altijd dat de voorlichting en service beneden de maat zijn.
Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Dit is slechte 'reclame' voor Mycom.


Geplaatst op 10 Mei 2009 18:02 door BBCS

Ook begrijp ik niet waarom dat Mycom niet gelijk de laptop heeft ingenomen om het probleem op te lossen. Ze kunnen toch ook backups maken van de gegevens van de klant. Dus waarom moet de TS na een aantal weken pas de laptop inleveren??
Omdat er patiëntgegevens op stonden. Die vallen onder het medisch geheim en mogen nooit (zomaar) 'openbaar' gemaakt worden. Ook niet aan een medewerker van een computerwinkel om een back-up te maken.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 01:05
door BBCS
Omdat er patiëntgegevens op stonden. Die vallen onder het medisch geheim en mogen nooit (zomaar) 'openbaar' gemaakt worden. Ook niet aan een medewerker van een computerwinkel om een back-up te maken.
Als een computerwinkel daar heel discreet mee omgaat is op zich geen probleem.

Ik heb al diverse keren computers in reparatie gehad die zeer gevoelige informatie bevatte, dus ik heb er wel eens mee te maken.
Ook als een harde schijf gecrashed is, is het proberen om de gegevens te redden altijd wel handig.

Helaas zijn er computermonteurs die het nodig vinden om persoonlijke of gevoelige informatie gelijk op internet te moeten zetten. Die gaan er dus niet discreet mee om. En dat schaad de branche.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 01:15
door WillemV
Geplaatst op 11 Mei 2009 01:05 door BBCS

Als een computerwinkel daar heel discreet mee omgaat is op zich geen probleem.
Het gaat er niet om of de computerwinkel hier discreet mee omgaat of niet. Het is de beheerder van de patiëntgegevens (medicus) gewoon verboden deze gegeven ter beschikking te stellen aan derden. Dus ook aan de computerwinkel.

Maar goed, het wordt te off-topic zo.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 01:24
door BBCS
Het gaat er niet om of de computerwinkel hier discreet mee omgaat of niet. Het is de beheerder van de patiëntgegevens (medicus) gewoon verboden deze gegeven ter beschikking te stellen aan derden. Dus ook aan de computerwinkel.


Dus bij een systeemcrash is er stront aan de knikker? Dan kan de computer niet door een computermonteur worden gerepareerd?

Dus wordt het ook hoog tijd dat computermonteurs ook aan een geheimplicht moeten.

Terugkomend op het probleem van de TS:
Herinstallatie van Windows is onzin.
Update van de drivers moet het probleem opgelost hebben.

Echter moet ook niet vergeten worden dat niet voor alle randapparatuur Vista drivers beschikbaar zijn.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 01:37
door WillemV
@BBCS dit is off-topic.

Nou nog ééntje dan.
Geplaatst op 11 Mei 2009 01:24 door BBCS

Dus bij een systeemcrash is er stront aan de knikker? Dan kan de computer niet door een computermonteur worden gerepareerd?
Inderdaad... Als het om het verschoningsrecht zoals het medisch geheim gaat, dan wel. Jammer van die harde schijf en die informatie daarop dan. Er moeten dan gewoon goede back-ups zijn. En ik ga er vanuit dat TS die back-ups ook had. Hij kan simpelweg die gegevens niet aan Mycom ter beschikking stellen.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 02:14
door alfatrion
Een geheimplicht voor computermonteurs kan contractueel geregeld worden. Maar in dit geval konden de gegeven van de computer worden verwijderd en dat moet dan ook gebeuren. Trouwens normaal stijger je als er iets bij de winkelier mis gaat en de consument niet vooraf een backup hebt gemaakt.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 02:15
door BBCS
Inderdaad... Als het om het verschoningsrecht zoals het medisch geheim gaat, dan wel. Jammer van die harde schijf en die informatie daarop dan. Er moeten dan gewoon goede back-ups zijn. En ik ga er vanuit dat TS die back-ups ook had. Hij kan simpelweg die gegevens niet aan Mycom ter beschikking stellen.
Ook offtopic:

Hoe willen ze dat electronische patientendosier dan goed beveiligen?

Ik weet het: spijkers op laag water zoeken, maar aan de ene kant willen ze via het verschoningsrecht dat de computerbedrijven niet de inzage hebben in de dosiers en aan de andere kant gooien ze het zo op internet, dus openbaar.

Daarom ben ik ook tegen dat electronische patientendosier.
Maar dat terzijde.

Ik denk dat er een bepaalde gedrachtscode moet komen met daarin een geheimhoudingsplicht.
De artsen hebben een geheimhoudingsplicht, mensen bij de landmacht hebben een geheimhoudingsplicht (waarbij men ook nog een brief moet ondertekenen), dus mag er voor computerbedrijven en monteurs ook een dergelijke gedragscode komen.

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat je vaak zeer persoonlijke zaken tegenkomt op een computer, maar ook medische zaken, maar ook zeer gevoelige bedrijfsinformatie.

Laat de computerbranche dan ook onder het verschoningsrecht vallen. Is gelijk het probleem opgelost.
Oke, het vergt wel een verantwoordelijkheid voor de computermonteur, maar dat moet geen probleem zijn.

Wettelijk is voor zover ik het weet niks geregeld of bepaald voor de geheimhouding van een computermonteur, terwijl die computermonteur wel vaak toegang heeft tot gevoelige en persoonlijke gegevens.

Ik ga daar zelf heel verantwoord en discreet mee om, maar doen collegamonteurs dat ook?

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 02:16
door alfatrion
Zet het in je algemene voorwaarden!

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 02:18
door BBCS
Een geheimplicht voor computermonteurs kan contractueel geregeld worden. Maar in dit geval konden de gegeven van de computer worden verwijderd en dat moet dan ook.
Hihihi, je was me net voor! :wink:

Ik ben dus wel een voorstander voor een geheimplicht gedragscode.

Als ik kijk naar de markt, dan zie ik wel dat netwerkbeheerderstaken zich ook wel verschuiven naar de normale computer gebeuren.
Dus met informatica.

En of je nu met medische gegevens te maken krijgt of met gevoelige bedrijfsgegevens, dat maakt in principe niet uit.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 02:19
door BBCS
Zet het in je algemene voorwaarden!
Ga ik binnenkort ook doen. :wink:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 08:59
door jor
Er is een kans dat software binnenkort gewoon onder ( een vorm) van garantie gaat vallen.
http://tweakers.net/nieuws/60068/euroco ... l#reacties


Jor

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 09:11
door WillemV
Geplaatst op 11 Mei 2009 02:15 door BBCS

Hoe willen ze dat electronische patientendosier dan goed beveiligen?
Geen idee. Maar daar is in de politiek het laatste woord nog niet over gesproken.

Vooralsnog moet de patiënt eerst toestemming geven voordat de medische gegevens beschikbaar gesteld mogen worden. Dus ook indien er een geheimhoudingsplicht voor (een) computermonteur(s) is:
1.
Onverminderd het in artikel 448 lid 3, tweede volzin, bepaalde draagt de hulpverlener zorg, dat aan anderen dan de patiënt geen inlichtingen over de patiënt dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden, bedoeld in artikel 454, worden verstrekt dan met toestemming van de patiënt. Indien verstrekking plaatsvindt, geschiedt deze slechts voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. De verstrekking kan geschieden zonder inachtneming van de beperkingen, bedoeld in de voorgaande volzinnen, indien het bij of krachtens de wet bepaalde daartoe verplicht.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/457.html

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 09:58
door BBCS
Er is een kans dat software binnenkort gewoon onder ( een vorm) van garantie gaat vallen.
http://tweakers.net/nieuws/60068/euroco ... l#reacties


Jor
Weer het mes op de keel! :evil:

Wanneer houdt dat een keer op? :?:

Het probleem is dat de winkelier zeker geen garantie KAN geven op Windows.
2 jaar garantie?

Oke, maar dan kan de gebruiker zelf geen programma's meer installeren, surfen op internet wordt veel moeilijker, enz. enz.

Het probleem is dat er te veel invloeden van buitenaf zijn die de boel in de war kunnen schoppen.
Maar ook dat het ontbreken van drivers of het gebruik van software met bugs kan al voor problemen zorgen.

Ook spyware, virussen ed kunnen roet in het eten gooien.

En Windows?
Tja, je koopt niet het programma, je huurt het in feite. Windows blijft eigendom van Microsoft, dus de winkelier kan daardoor de consument ook geen garantie geven.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 12:07
door Guardian72
Het probleem is dat de winkelier zeker geen garantie KAN geven op Windows.
2 jaar garantie?
Zelfs ALS hij dat zou kunnen..

Zou de winkelier dit willen?
Denk aan patches, lekken, updates, gebruikersfouten (bij windows erg makkelijk)

Ik denk dat 'garantie' op software zich zou moeten beperken tot goede werking - en door de fabrikant gegarandeerd zou moeten worden.
De winkelier kan onmogelijk alle kennis in huis hebben voor alle software pakketten.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 13:17
door BBCS
Zou de winkelier dit willen?
Denk aan patches, lekken, updates, gebruikersfouten (bij windows erg makkelijk)

Ik denk dat 'garantie' op software zich zou moeten beperken tot goede werking - en door de fabrikant gegarandeerd zou moeten worden.
Garantie op de goede werking gaat alleen zo moeilijk.

Oke, bij de imac kan dat wel, omdat Apple de hardware en de software zelf maakt, maar bij Windows is dat niet het geval.

Maar wat dacht je van Linux?

Maar ook van de hardwarefabrikanten die zelf hun drivers voor hun hardware moeten schrijven?

Windows is zo gecompliceerd en ingewikkeld dat het uittesten en foutvrij maken zo ontzettend veel tijd kost, dat het gelijk foutvrij op de markt brengen een onmogelijke zaak is.
Ik denk dat 'garantie' op software zich zou moeten beperken tot goede werking - en door de fabrikant gegarandeerd zou moeten worden.
Voor Windows is dit al uitgesloten.
Kijk maar eens hoeveel verschillende types en merken hardware op de markt is, het uittesten van software op al die verschillende hardware is een onmogelijke taak. En dat te bedenken dat er ontelbare hardwarecombinaties mogelijk is.

Tel daar ook nog gebruikersfouten, spyware, virussen, "veiligheidslekken", enz. enz.

Wat men wilt is dat de consument bij aanschaf van een computer software koopt die "af" is en geen fouten bezit en dat de goede werking gegarandeerd is.
Echter, software is nooit "af".
Dus in theorie wilt men de consument beter beschermen, alleen is dit in de praktijk een onhaalbare zaak. Iedereen die bekent met computers is weet dat.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 14:20
door Guardian72
Klopt absoluut.

Dus of de verkoper moet dan de klant waarschuwen dat men een "onaf" product heeft, waar de fabrikant nog updates en patches voor beschikbaar stelt - en dat de winkelier daarvoor dus niet de verantwoording kan nemen.

Of de verkoper verkoopt geen computers meer.

Ik denk dat bij veel mensen de verwachting over Pc`s en dergelijke ook onrealistisch te noemen is...

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 14:33
door BBCS
Dus of de verkoper moet dan de klant waarschuwen dat men een "onaf" product heeft, waar de fabrikant nog updates en patches voor beschikbaar stelt - en dat de winkelier daarvoor dus niet de verantwoording kan nemen.
Met alle respect, maar de klanten hebben toch hersenen?
Of moet de verkoper de klant als een inbiciel beschouwen, als een hersenloze zombie die niet na kan denken???
Ik denk dat bij veel mensen de verwachting over Pc`s en dergelijke ook onrealistisch te noemen is...
Hoe komt dat???

Door die verdomde consumentenorganisaties die de consument een totaal verkeerd beeld geven en waardoor de consument totaal andere verwachtingen krijgt.

Want de computerwinkel heeft toch geen verstand van zaken?
Wat zij zeggen is toch pure leugens en de verkopers zijn er alleen maar op uit om de boel op te lichten????

Garantie op de software!
De verkoper en de provider moeten maar zorgen voor een veilige computer en internet.
McAfee is de beste viruscanner.
Een computer moet worden beschouwd als een tv, die moet het gewoon doen.
Draadloze netwerkverbindingen moeten ook door de computerleek kunnen worden ingesteld.

Sorry, maar die consumentenorganisaties hebben totaal geen verstand van computers, dan moeten zij hun mening niet bij de consument doordrukken.

En de computerwinkels en monteurs kunnen maar steeds de misstanden die de consumentenorganisaties zeggen gaan herstellen.

En Europa?
Die zijn ook knettergek.
Kijk alleen maar eens naar die aanvallen van Microsoft. Slaat ook nergens op.

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 16:00
door Guardian72
Of moet de verkoper de klant als een inbiciel beschouwen, als een hersenloze zombie die niet na kan denken???
Uhm, om heel eerlijk te zijn - sommige klanten voldoen in redelijke mate aan deze beschrijving.

Vooral het niet nadenken, en problemen oplossen met tips van een 'man in de bar' - in plaats van een professional.

Je wil niet weten hoe vaak ik met dergelijke figuren heb gesproken, en dan gevraagd waarom ze iets zo hadden gedaan "Ja, dat vertelde die gozer die ik sprak in het cafe"...

Gelukkig zit ik nu op een plek, waar de mensen eerst aan mij vragen wat ze moeten doen bij een probleem, voordat ze naar de kroeg gaan.
(Ik ben systeembeheerder)

Enneh.. die van macaffee is een geintje, hoop ik?[/quote]

Re: Mycom - laptop met software probleem

Geplaatst: 11 mei 2009 17:40
door alfatrion
Ik vind het een uitstekend plan. Ik ben er van overtuigd dat MS veel kan doen om de kwaliteit van de software te verbeteren.

Het kan echt niet zo zijn een koper een product koopt, dat volgens de omschrijvingen goed zou moeten werken, maar toch niet werkt en hij toch zijn geld kwijt is.
Guardian72 schreef:De winkelier kan onmogelijk alle kennis in huis hebben voor alle software pakketten.
Met de huidige garantie regeling mag de winkelier garantie afwikkelingen ook uit besteden. Hij blijft desondanks wel de partij die verantwoordelijk voor een goede afloop.