Demysas schreef:In uitzending Tros Radar van 18 januari 2010 werd het antwoordt geloof ik prima gegeven.
RJK
Klopt. Over de feiten hebben we elkaar denk ik gevonden:
- Verliespolis en Woekerpolisclaim gaan akkoord met de "norm" dat van het rendement van een beleggingsverzekering 30 - 50% ten goede komt aan de verzekeraars (uitgaande van 2,5 tot 2,85% kosteninhouding over poliswaarde per jaar), afhankelijk van looptijd: bij 40 jaar oplopend tot boven 50%, bij 20 jaar ca 30%; bij een historisch rendement van 4,23% (het rendement dat Delta Lloyd aan Tros Radar toegeeft, zie TrosRadar, de uitzending en de daarbij gepubliceerde documenten!) gaat dus het leeuwendeel niet naar de eigenaar van het premiegeld, maar naar de verzekeraar; die rechtvaardigt deze truc door er fijntjes op te wijzen dat - afhankelijk van je hoogste belastingschijf) - 42 tot 52% van je inleg betaald is door de fiscus (helaas pindakaas, als minima heb je dit fiscale voordeel niet of nauwelijks)
- Consumentenclaim gaat verder waar VP en WPC ophouden, maar ervaringen in dit dossier nog onbekend
- bepaalde media blijven er aandacht aan besteden, Consumentenclaim al heel vroeg met citaten Telegraaf, MoneyView, RTLZ, nu ook Tros Radar, De Pers, RTL, etc. Tros Radar de constante factor
- niet akkoord gaan met de compensatieregeling cf Wabeke is het begin van een langdurige geschillen- en/of juridische procedure, die kan uitlopen tot 2025 volgens Juwita
We bewijzen elkaar geen dienst door telkens op een ander TrosRadar subforum de discussie opnieuw te beginnen.
Voor deze algemene strategiediscussie is denk ik nu het handigste subforum:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 30#p963130
Vragen:
- kunnen paar actievelingen hun koppen bij elkaar steken? (op 1 forum)
- kan (gezamenlijk) contact gezocht worden met Consumentenclaim?
- is een resultaat van geschil/juridische procedure met betaalbare kosten te bespoedigen, of duurt het tot 2025?
- kan er (gezamenlijk) media-actie ontketent worden?
- kan er (gezamenlijk) gelobbied worden? bijv. naar Commissie De Wit
Van alles wat ik tot nu toe gezien heb, vind ik de aanpak bij bijv. DSB van Lakeman
http://www.hypotheekleed.nl die ook samenwerkt met consumentenclaim het meest vertrouwingwekkend. Kunnen actievelingen ook zo iets opzetten?
Ikzelf zou adviseren:
- niet akkoord gaan met compensatieregeling van gemiddeld 350,--
- klacht indienen bij eigen bank/verzekeraar
- bemiddelingsprocedure KiFiD, maar daar al bestaande jurisprudentie bij betrekken (bijv. n.a.v. Koersplandewegkwijt), zodat "hefboomwerking" ontstaat
- parallel: overleg met Consumentenclaim
- vervolgens geschilfase KiFiD of naar de rechter (inderdaad, bij geschiluitspraak kun je daarna niet meer naar de rechter)
Maar stap 1: bundelen energie op TrosRadar forum en niet steeds een nieuw forum starten, leidt tot fragmentatie.