LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzittende verzekering.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
vladja

Re: Inzittende verzekering.

Ongelezen bericht door vladja »

Machtold,
Hij kan alleen een evt. schadeloosstelling krijgen voor overlijden, dat heeft te maken met de geleden schade door het overlijden, welke ontstaan is door dat ongeval. Maar als nergens een schuldige aan te wijzen is voor het ongeval, schat ik de kans klein in dat TS een schadeloosstelling ontvangt.
....

Kan je me even vertellen waar en van wie hij die schadeloosstelling kan krijgen ???? Geleden schade door het overlijden ???? We gaan toch allemaal een keer dood, zeg je al.

Machtold

Ongelezen bericht door Machtold »

Zucht....zijn geleden schade: de vakantie die gecanceld moest worden, dagen die vrijgenomen moeten worden voor uitvaart te regelen, etc....

Dat we doodgaan is een vast staand feit. Dus voor je uitvaart ben je zelf financieel verantwoordelijk. Het wordt of betaald uit een overlijdensverzekering of uit je nalatenschap. En anders krijg je een gemeentelijke uitvaart. Betaald, juist ja, door de gemeenschap, want of je wil of niet: Je moet de grond in of verast worden....

Maar uit je reactie te lezen heb jij nog nooit zoiets meegemaakt, dus wees blij erom, want elke cent schade die dan probeert te verhalen en je wordt uitgemaakt voor profiteur, lijkenpikker en noem het maarop!

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Zucht....zijn geleden schade: de vakantie die gecanceld moest worden, dagen die vrijgenomen moeten worden voor uitvaart te regelen, etc....
Die geleden schade van de gecancelde vakantie krijgt hij dus niet vergoed, ook niet als er een schuldige valt aan te wijzen. Dat er iemand dood gaat (op wat voor manier dan ook, ongeluk, natuurlijk, vermoord) behoort bij het leven en dat kan je niet claimen. Daarvoor moet je een annuleringsverzekering af te sluiten als je op vakantie gaat.

Als je geen begrafenisverzekering hebt en de begrafenis niet betaald kan worden uit de erfenis, dan betaalt de gemeente de begrafenis of crematie. Dat doen ze pas nadat is gebleken dat daar geen anderen voor aangesproken kunnen worden.

Lees artikel 26 in de Wet op de Lijkbezorging

Artikel 22

De kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt, daaronder begrepen lijken die uit zee worden aangebracht, komen ten laste van de gemeente. Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de reder indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 416 Wetboek van Koophandel voor diens rekening komen. paragraaf 6.5 van de Wet werk en bijstand is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Die bloed- en aanverwanten draaien dus op voor de begrafeniskosten.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Nog een paar aanvullingen mijnerzijds.

1) ronald g weet niet waar hij over praat, dus kan je volledig negeren.

2) Een inzittende verzekering keert uit aan het slachtoffer en bij overlijden aan de erfgenamen van het slachtoffer. Ik zou me dus zeker melden bij de verzekeringmaarschappij.

3) Schuld en aansprakkelijkheid word in dit draadje zoals gebruikelijk ten onrechte op een hoop gegooid. Ik ben natuurlijk niet op de hoogte van de omstandiheden. Maar hierover 2 dingen
a) je bent er zelf niet bij geweest. De bestuurder(heeft hij of zij het overleefd?) zal natuurlijk de neiging hebben om zichzelf vrij te pleiten, dit is helaas menselijk. Wat er verteld word hoeft niet op voorhand waar te zijn. Houdt dus alle opties open.
b) Schuld wil al maar zeggen dat er sprake moet zijn van opzet of verwijtbaar gedrag. Ook zonder schuld kan de bestuurder wel degelijk aansprakelijk zijn. Aansprakelijkheidswetgeving is uitermate ingewikkeld. Ga eventueel naar een advocaat voor een advies.

Ergo ik zou de bestuurder altijd aansprakelijk stellen en alle schade proberen te verhalen.

Tot slot als de bestuurder aansprakelijk is zal de aansprakelijkheidsverzekering behorende bij de auto uitkering. Dit staat los van een eventuele inzittende verzekering.

Machtold

Ongelezen bericht door Machtold »

Ergo ik zou de bestuurder altijd aansprakelijk stellen en alle schade proberen te verhalen.

Tot slot als de bestuurder aansprakelijk is zal de aansprakelijkheidsverzekering behorende bij de auto uitkering. Dit staat los van een eventuele inzittende verzekering.
En dat bedoelde ik dus ook!

Gesloten