Re: Autocentrum Nieuw Vennep info voor rechtzaak
Geplaatst: 04 nov 2009 16:44
Goedemiddag,
ik zal het maar plat zeggen.. Ik ben ook de ***..
Normaalgesproken check ik altijd even een review op autoweek.nl van betreffende handelaar, maar dit keer dus niet. Heel, héél erg Dom met hoofdletter D. Ik heb daar dus ook een auton gekocht.
Na aanbetaling heb ik toch thuis even gekeken naar een review omdat het me ineens te binnen schoot dat ik dat vergeten was. Ik schrok me een ongeluk toen ik het ene na het andere negatieve bericht las over deze criminelen. Maargoed, in eerste instantie kwam ik erachter dat er op het koopcontract stond vermeld; KM-stand N.V.T. Dit had achteraf gezien een goede reden, daar kom ik later even op terug. Ik heb overigens wél een proefrit gemaakt in de auto, maar de verkoper stond erop dat hij meereed. Verder ook maar een 10 minuten gereden, maar toch, de indruk was goed. De auto voelde goed aan en had geen rare bijgeluiden. een kwartier later de koopovereenkomst getekend en 1000,- lichter voor een aanbetaling.
Eenmaal thuis kwam ik er dus ook achter dat er geen vermelding van de km-stand stond op het contract, geen garantiebepaling, en dat er tóch afleverkosten waren berekend terwijl we het er over eens waren dat die er níet zouden zijn. Ik heb dus meteen opgebeld en om opheldering gevraagd. Het antwoordt was dat het waarschijnlijk een foutje was geweest en dat ze me wel 3 maanden extra garantie zouden geven. Dat vond ik al vreemd, want waarom geef je wel 3 maanden extra garantie ipv 200,- van het totaalbedrag af te halen.. Maargoed, dit was voor mij de perfecte kans om dan ook een nieuw contract op te laten stellen waar deze garantie dus wél op moest komen te staan.
Een paar dagen later rijd ik daarheen om het restant van de auto te betalen en het contract opnieuw op te laten stellen. Omdat ik dus ondertussen thuis al vanalles had gelezen over dit bedrijf, heb ik alle info in mijn achterhoofd meegenomen bij het opstellen van het nieuwe contract. Ik heb ze duidelijk gemaand de kilometerstand en de exacte garantie te vermelden op het nieuwe contract. Evenals heb ik er met succes op aangedrongen dat ze het oude contract zouden verscheuren voor mijn ogen, ook hun eigen exemplaar.
Nu ik dus dit nieuwe contract had, en de auto had afbetaald, ben ik meteen naar de dealer gereden voor een volledige technische keuring. Hier kom ik terug op de kilometerstand, deze bleek maar liefst 200.000km te zijn teruggedraait! Verder nog zo'n 2.500 tot 4.000 euro (schatting dealer) aan achterstallig onderhoud. U kunt begrijpen dat een lichtelijke moordneiging zo langzamerhand steeds aanweziger door mijn bloedvaten begon te stromen. "Maargoed, blijf rustig" nam ik mijzelf voor. "Ik heb alles op papier, de kilometerstand en de NAP-uitdraai met trendbreuk" (september 374.000km, oktober 185.000km) Ik heb toen op internet het een ander opgezocht over hoe dit aan te pakken en besproken met aantal collega's. De beste optie vond ik in het versturen van een aangetekende brief met de volgende inhoud:
"Let op! Deze brief is aangetekend verzonden!
Geachte heer, mevrouw,
Op 19 oktober 2009 kocht ik bij u een gebruikte auto, te weten een <auto> met kenteken X uit bouwjaar <datum>. Onlangs ontdekte ik dat met de teller is geknoeid. De kilometerstand is met ongeveer 200.000km teruggedraaid. Tevens blijkt dat er na technische controle door <merk> dealer <dealer> een groot aantal technische onderdelen aan vervanging toe is. Ten tijde van de koop van deze auto mocht ik verwachten dat het aantal gereden kilometers dat op de teller stond, overeenkwam met de werkelijkheid. Nu dit niet het geval is, heb ik geen belangstelling meer voor deze auto en vernietig ik de koop op basis van dwaling.
Ik citeer:
“U hebt de auto bij een professioneel autobedrijf gekocht.
Dan kunt u in de regel de verkoper met succes aanspreken. Ook als dat geen BOVAG garage is maar een handelaar. Het gaat erom dat deze van auto’s verkopen zijn vak maakt. Er wordt vanuit gegaan dat een professionele verkoper de stand op de teller garandeert. Dit heeft de Hoge Raad bepaald, ons hoogste rechtscollege. Als bewijs van deze ‘dwaling’ moet u beschikken over een toezegging van de kilometerstand op het moment van de aankoop. Deze stand staat meestal in de advertentie of op het koopcontract. Daarnaast hebt u gegevens nodig waaruit blijkt dat de stand op de teller niet klopt, bijvoorbeeld via de NAP.
U kunt eisen dat de koop wordt teruggedraaid. Dit geeft u recht op terugbetaling van de koopsom tegen teruggave van de auto aan de verkoper. Had u een auto ingeruild en is deze niet meer beschikbaar, dan krijgt u het inruilbedrag in kontanten. Daarnaast kun u vergoeding vragen voor eventuele schade die u hebt geleden, bijvoorbeeld bij extra reparatiekosten aan de auto. Bij een hogere kilometerstand gaan er nu eenmaal meer onderdelen kapot.
Soms zal een verkoper bij het terugdraaien van de koop een zogenaamde gebruiksvergoeding eisen. Volgens de wet mag dat in de regel niet, behalve wanneer u de auto langere tijd heeft gebruikt voordat u merkte dat de kilometerstand niet klopte. U kunt ook in plaats van het terugdraaien van de koop alleen een bedrag aan schadevergoeding vragen, waarbij het verschil in waarde van een auto met de aangegeven kilometerstand en die met de - hogere - werkelijke kilometerstand aan u wordt vergoed.
Wat niet uitmaakt is of de verkoper een voorwaarde in het koopcontract heeft opgenomen waarin staat de “koper de auto op eigen bate en schade koopt”. Ook maakt het niet uit of het garagebedrjif het verschil in kilometers al dan niet kende. Dit betekent dat de koper ondanks zo’n voorwaarde en ondanks goede trouw van een garagebedrijf, de koop kan terugdraaien.”
- Bron: ANWB
Bijgevoegd heb ik:
- Kopie van koopcontract
- Kopie inkoopverklaring
- Kopie kilometerregistratie
- Kopie technische keuring <dealer>
Ik verzoek u binnen acht dagen het aankoopbedrag terug te betalen door middel van storting op rekeningnummer X, ten name van <naam> te <woonplaats>.
Zodra ik het bedrag heb ontvangen, zal ik de auto bij u afleveren.
Tevens verzoek ik u binnen de genoemde termijn schriftelijk te reageren op mijn brief. Ik ga ervan uit dat wij dit als volwassenen op een nette manier met elkaar zonder tussenkomst van derden kunnen regelen.
Hoogachtend,
<handtekening>
<naam>"
Als er dus binnen 8 dagen geen reactie komt, zal ik nog een brief sturen waarin ik binneen 48 uur een reactie verwacht en als deze niet komt, ik verdere stappen zal ondernemen.
Ik ben benieuwd wat dit zal opleveren. Ik zal U op de hoogte houden of mijn aanpak vruchten afwerpt.
Ps. Als er eventueel een collectieve rechtzaak komt, ben ik meer dan bereid om hieraan mee te werken.
ik zal het maar plat zeggen.. Ik ben ook de ***..
Normaalgesproken check ik altijd even een review op autoweek.nl van betreffende handelaar, maar dit keer dus niet. Heel, héél erg Dom met hoofdletter D. Ik heb daar dus ook een auton gekocht.
Na aanbetaling heb ik toch thuis even gekeken naar een review omdat het me ineens te binnen schoot dat ik dat vergeten was. Ik schrok me een ongeluk toen ik het ene na het andere negatieve bericht las over deze criminelen. Maargoed, in eerste instantie kwam ik erachter dat er op het koopcontract stond vermeld; KM-stand N.V.T. Dit had achteraf gezien een goede reden, daar kom ik later even op terug. Ik heb overigens wél een proefrit gemaakt in de auto, maar de verkoper stond erop dat hij meereed. Verder ook maar een 10 minuten gereden, maar toch, de indruk was goed. De auto voelde goed aan en had geen rare bijgeluiden. een kwartier later de koopovereenkomst getekend en 1000,- lichter voor een aanbetaling.
Eenmaal thuis kwam ik er dus ook achter dat er geen vermelding van de km-stand stond op het contract, geen garantiebepaling, en dat er tóch afleverkosten waren berekend terwijl we het er over eens waren dat die er níet zouden zijn. Ik heb dus meteen opgebeld en om opheldering gevraagd. Het antwoordt was dat het waarschijnlijk een foutje was geweest en dat ze me wel 3 maanden extra garantie zouden geven. Dat vond ik al vreemd, want waarom geef je wel 3 maanden extra garantie ipv 200,- van het totaalbedrag af te halen.. Maargoed, dit was voor mij de perfecte kans om dan ook een nieuw contract op te laten stellen waar deze garantie dus wél op moest komen te staan.
Een paar dagen later rijd ik daarheen om het restant van de auto te betalen en het contract opnieuw op te laten stellen. Omdat ik dus ondertussen thuis al vanalles had gelezen over dit bedrijf, heb ik alle info in mijn achterhoofd meegenomen bij het opstellen van het nieuwe contract. Ik heb ze duidelijk gemaand de kilometerstand en de exacte garantie te vermelden op het nieuwe contract. Evenals heb ik er met succes op aangedrongen dat ze het oude contract zouden verscheuren voor mijn ogen, ook hun eigen exemplaar.
Nu ik dus dit nieuwe contract had, en de auto had afbetaald, ben ik meteen naar de dealer gereden voor een volledige technische keuring. Hier kom ik terug op de kilometerstand, deze bleek maar liefst 200.000km te zijn teruggedraait! Verder nog zo'n 2.500 tot 4.000 euro (schatting dealer) aan achterstallig onderhoud. U kunt begrijpen dat een lichtelijke moordneiging zo langzamerhand steeds aanweziger door mijn bloedvaten begon te stromen. "Maargoed, blijf rustig" nam ik mijzelf voor. "Ik heb alles op papier, de kilometerstand en de NAP-uitdraai met trendbreuk" (september 374.000km, oktober 185.000km) Ik heb toen op internet het een ander opgezocht over hoe dit aan te pakken en besproken met aantal collega's. De beste optie vond ik in het versturen van een aangetekende brief met de volgende inhoud:
"Let op! Deze brief is aangetekend verzonden!
Geachte heer, mevrouw,
Op 19 oktober 2009 kocht ik bij u een gebruikte auto, te weten een <auto> met kenteken X uit bouwjaar <datum>. Onlangs ontdekte ik dat met de teller is geknoeid. De kilometerstand is met ongeveer 200.000km teruggedraaid. Tevens blijkt dat er na technische controle door <merk> dealer <dealer> een groot aantal technische onderdelen aan vervanging toe is. Ten tijde van de koop van deze auto mocht ik verwachten dat het aantal gereden kilometers dat op de teller stond, overeenkwam met de werkelijkheid. Nu dit niet het geval is, heb ik geen belangstelling meer voor deze auto en vernietig ik de koop op basis van dwaling.
Ik citeer:
“U hebt de auto bij een professioneel autobedrijf gekocht.
Dan kunt u in de regel de verkoper met succes aanspreken. Ook als dat geen BOVAG garage is maar een handelaar. Het gaat erom dat deze van auto’s verkopen zijn vak maakt. Er wordt vanuit gegaan dat een professionele verkoper de stand op de teller garandeert. Dit heeft de Hoge Raad bepaald, ons hoogste rechtscollege. Als bewijs van deze ‘dwaling’ moet u beschikken over een toezegging van de kilometerstand op het moment van de aankoop. Deze stand staat meestal in de advertentie of op het koopcontract. Daarnaast hebt u gegevens nodig waaruit blijkt dat de stand op de teller niet klopt, bijvoorbeeld via de NAP.
U kunt eisen dat de koop wordt teruggedraaid. Dit geeft u recht op terugbetaling van de koopsom tegen teruggave van de auto aan de verkoper. Had u een auto ingeruild en is deze niet meer beschikbaar, dan krijgt u het inruilbedrag in kontanten. Daarnaast kun u vergoeding vragen voor eventuele schade die u hebt geleden, bijvoorbeeld bij extra reparatiekosten aan de auto. Bij een hogere kilometerstand gaan er nu eenmaal meer onderdelen kapot.
Soms zal een verkoper bij het terugdraaien van de koop een zogenaamde gebruiksvergoeding eisen. Volgens de wet mag dat in de regel niet, behalve wanneer u de auto langere tijd heeft gebruikt voordat u merkte dat de kilometerstand niet klopte. U kunt ook in plaats van het terugdraaien van de koop alleen een bedrag aan schadevergoeding vragen, waarbij het verschil in waarde van een auto met de aangegeven kilometerstand en die met de - hogere - werkelijke kilometerstand aan u wordt vergoed.
Wat niet uitmaakt is of de verkoper een voorwaarde in het koopcontract heeft opgenomen waarin staat de “koper de auto op eigen bate en schade koopt”. Ook maakt het niet uit of het garagebedrjif het verschil in kilometers al dan niet kende. Dit betekent dat de koper ondanks zo’n voorwaarde en ondanks goede trouw van een garagebedrijf, de koop kan terugdraaien.”
- Bron: ANWB
Bijgevoegd heb ik:
- Kopie van koopcontract
- Kopie inkoopverklaring
- Kopie kilometerregistratie
- Kopie technische keuring <dealer>
Ik verzoek u binnen acht dagen het aankoopbedrag terug te betalen door middel van storting op rekeningnummer X, ten name van <naam> te <woonplaats>.
Zodra ik het bedrag heb ontvangen, zal ik de auto bij u afleveren.
Tevens verzoek ik u binnen de genoemde termijn schriftelijk te reageren op mijn brief. Ik ga ervan uit dat wij dit als volwassenen op een nette manier met elkaar zonder tussenkomst van derden kunnen regelen.
Hoogachtend,
<handtekening>
<naam>"
Als er dus binnen 8 dagen geen reactie komt, zal ik nog een brief sturen waarin ik binneen 48 uur een reactie verwacht en als deze niet komt, ik verdere stappen zal ondernemen.
Ik ben benieuwd wat dit zal opleveren. Ik zal U op de hoogte houden of mijn aanpak vruchten afwerpt.
Ps. Als er eventueel een collectieve rechtzaak komt, ben ik meer dan bereid om hieraan mee te werken.