Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie
Geplaatst: 31 aug 2009 18:48
ja...je recht hebben is nog niet altijd je recht krijgen
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Met dank aan de wetgevers!danielschr schreef:ja...je recht hebben is nog niet altijd je recht krijgen
danielschr schreef:zover ik weet en wat ook redelijk is mag je van een product verwachten dat het een bepaalde levensduur heeft. Er zal niet vast gezegd zijn dat een laptop van die specificaties zoveel jaar mee gaat maar er is wel een globale levensduur van zo'n product.
Dit is verwerkt in ons burgerlijk wetboek boek 7, artikel 17.art. 2 lid 2 aanhef en onder d BW 1999/44/EG schreef:Overeenstemming met de overeenkomst wordt vermoed, wanneer de consumptiegoederen de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Jij bent eisende partij dus dan zul jij moeten bewijzen dat het product non-conform was. Dat het product in 1,5 jaar defect raakt is daarvoor onvoldoende.danielschr schreef:Het is niet normaal dat een product dan op zo'n korte tijd kapot gaat door "verkeerd"gebruik zoals hierboven vermeld word.
Daar zijn ze ook niet verplicht toe. De wet rondom de conformiteit heeft enkel betrekking tussen de verkoper en koper. Je moet dus bij de partij zijn die je de laptop heeft verkocht.danielschr schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met acer en deze weigeren de laptop te maken op hun kosten.
De consument moet dan gaan bewijzen dat het product non-conform de koopovereenkomst is.Jij bent eisende partij dus dan zul jij moeten bewijzen dat het product non-conform was. Dat het product in 1,5 jaar defect raakt is daarvoor onvoldoende.
Dit is de eerste onzin :Het is bekend dat als je het scherm vanuit de hoeken opent en sluit dat de behuizing rond de scharnieren gaan scheuren, dit omdat de plastic behuizing niet bestand is tegen de extreme torsiekrachten.
Dit is de tweede onzin statement.De winkelier is gewoon een doorverkoper en geen fabrikant van het product.
Dus kan niet zomaar tegen de winkelier gezegd worden dat hij verplicht is om gedurende de gemiddelde levensduur de reparaties kosteloos moet gaan uitvoeren, terwijl de fabrikant van dat product maar gedurende de fabrieksgarantie kosteloze reparatie moet uitvoeren.
Daarbij bepaald de fabrikant de gemiddelde levensduur en niet de consument.
Bij de fabrikanten is het een ongeschreven regel: de gemiddelde levensduur = de fabrieksgarantie.
De winkelier is wel een doorverkoper.De winkelier is geen doorverkoper. Hij is diegene die het artikel in het maatschappelijk verkeer brengt, en dient daarvan de lusten (winst) en de lasten (aansprakelijkheid) te aanvaarden. Enfin, dit staat gewoon in het burgerlijk wetboek, maar dat begrijpt BBCS klaarblijkelijk niet goed.
In technische zin klopt dat misschien door de keuze van een bepaalde type onderdelen, maar dit betekent nog niet dat het dan rechtmatig is. De verwachtte levensduur, en dus de periode waarin kosten geclaimd kunnen worden, wordt uiteindelijk bepaald door de consumenten. Rechters bekijken namelijk wat in het maatschappelijk verkeer een normaal bereikte levensduur is.
De laatste twee zinnen kloppen. Je moet er alleen nog bij vertellen dat de winkelier de plicht heeft een billijke oplossing met de consument overeen te komen. Hij kan de verantwoordelijkheid niet stroomopwaarts doorschuiven.Alle winkelieren die het product niet zelf maken of fabriceren zijn doorverkopers. Hij is in dat geval niet de fabrikant.
Dat de consument bij problemen zich tot de verkopende partij moet wenden, wilt nog niet zeggen dat de fabrikant niet bestaat.
De reden dat de consument bij problemen zich tot de verkopende partij moet wenden heeft te maken dat de consument niet weet ik hoeveel contactpersonen krijgt.
Dit is helaas weer onzin. Het systeem bestaat al zo, dus het kan zeker.Snap je dan niet dat dit systeem niet kan?
Dat de winkelier dan voor alle kosten op moet draaien?
En de winkelier die netjes aan de regels houdt, dat die geen bestaansrecht heeft, omdat die veel te duur is?
Op het moment dat de levensduur omhoog moet, zal de aanschafprijs ook omhoog gaan.
De fabrikant heeft niks met de economische levensduur te maken, dus hoe kun je de fabrikant dan buiten de garantieperiode aansprakelijk stellen?Dit is helaas weer onzin. Het systeem bestaat al zo, dus het kan zeker.
De winkelier hoeft niet voor alle kosten op te draaien. Hij kan de fabrikant aansprakelijk stellen voor ondeugdelijke waar.
Dan komt de winkelier tussen wal en schip, en is het voor de winkelier ontzettent moeilijk om datgene ervoor te zorgen waar de consument recht op heeft.
Heeft allemaal te maken dat de wetgevers het verdommen om voor de schakel winkelier-fabrikant de dezelfde regels te laten gelden als voor de schakel winkelier- consument.
Grote winkelketens wel ja, de kleinere winkels en de zelfstandige niet.seagoing racer2 schreef:beste,
Dan komt de winkelier tussen wal en schip, en is het voor de winkelier ontzettent moeilijk om datgene ervoor te zorgen waar de consument recht op heeft.
Heeft allemaal te maken dat de wetgevers het verdommen om voor de schakel winkelier-fabrikant de dezelfde regels te laten gelden als voor de schakel winkelier- consument.
Dit is helemaal waar, maar daarvoor zijn nu juist de inkoopcombinaties ontstaan waardoor de winkliers voldoende macht hebben om de fabrikanten aan te spreken
Lees de Nederlanse wetboeken, de Europese richtlijn en de uitspraak van het Quelle arrest eens goed door, dan zul je erachter komen dat die uitspraak niet klopt.Voorbeeld: stel dat bij een wasmachine die toch 8 jaar mee moet gaan na 5 jaar de lagers van de trommel zijn versleten, dan behoort de winkel dit gratis te repareren. Overigens kan de levensverwachting van producten van diverse factoren afhankelijk zijn, zoals van de kwaliteit van het product.