LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Britse computerreparateurs onbetrouwbaar

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Britse computerreparateurs onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door BBCS »

Hoe droger de lucht, des te sneller wordt de statische electriciteit opgebouwd.

Bij metingen bleek dat als je al gewoon beweeg, dat je dan al gauw zo'n 500V opbouwde.

Is al een probleem als de maximale spanning van die electronica maar zo'n 50V tot 75V mag zijn.

Als mensen thuis zelf in de computers willen werken, dan moeten ze wel een polsbandje om die met aarde verbonden is.
Of een blanke gedeelte van de computerkast aanraken en het liefst aan blijven raken tijdens de werkzaamheden.

Moederborden, geheugen, videokaart, het is allemaal zeer gevoelig voor statische electriciteit.

En ook diverse monteurs bestempelen dit als onzin, met het gevolg dat er schade ontstaat.

stofzuigertje

Re: Britse computerreparateurs onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nog erger...
Na vele keren zonder lijkt het onzin wat BBCS vertelde...
maar als het fout gaat zoek je vreselijk naar de problemen want vaak is dan meer dan 1 onderdeel kapot en begrijp je zelden waarom...

Ik had ooit een kapotte van iemand die al jarenlang zonder sleutelde en pas toen ik zag dat wegens lekkage de laminaat door tapijt was vervangen wist ik dat ik kon stoppen met zoeken...

Dus BBCS heeft gewoon gelijk en ik rekende er niet op dat een ervaren doe het zelver plotseling een andere vloer had genomen...

Maar er waren dus meerdere delen stuk!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Britse computerreparateurs onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door BBCS »

maar als het fout gaat zoek je vreselijk naar de problemen want vaak is dan meer dan 1 onderdeel kapot en begrijp je zelden waarom...
Ik heb dat ook eens gehad bij een reparatie.
Zeer vreemde foutmeldingen in Windows en die foutmeldingen waren nergens terug te herleiden.

Waarna ik aan die klant vroeg hoe en wanneer de foutmeldingen kwamen.

Wat bleek?

De computer was naar een computerwinkel gebracht omdat de settings van het BIOS (onder andere de datum) niet onthouden werd.
Gewoon een batterijtje vervangen en dat had die computerwinkel ook gedaan. Echter kwamen die rare foutmeldingen na die reparatie.

Wat er aan de hand was, was dat doordat de monteur niet ESD veilig werkte, door de statische electriciteit het moederbord was opgeblazen, waardoor die vreemde foutmeldingen kwamen.

Tja, wat je dan kunt doen is het moederbord vervangen. Wat ik dan ook gedaan heb.
En wel ESD veilig.
Dus BBCS heeft gewoon gelijk en ik rekende er niet op dat een ervaren doe het zelver plotseling een andere vloer had genomen...
ESD veilig werken is bij de doe het zelver totaal niet bekend, maar fabrikanten en professionele werkplaatsen zijn allemaal ESD veilig uitgevoerd.

Je hoeft me niet te geloven, maar sommige electronica is zo gevoelig voor statische electriciteit dat er alleen naar wijzen dat de schade dan al geschiedt is. Opgeblazen door statische electriciteit.

Gesloten