Ik ga ze echt niet meer opnoemen, zie mijn eerdere uitspraken.(En ik mag inmiddels toch wel aannemen dat je inmiddels wel weet welke rechten een consument heeft gedurende die economische levensduur?)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Koelkast AEG A++, 5 jaar garantie nemen??
Re: Koelkast AEG A++, 5 jaar garantie nemen??
Ik begrijp je niet BBCS.
Je bent zo negatief over de consument wat garantie aangaat
en toch raad je ze aan om die extra garantie te nemen.
Uiteindelijk is dat de vraag maar het draait bij jou altijd
uit op ellenlange discussies.
BBCS vindt dat de consument moet betalen voor de rechten die hij/zij al heeft. Doordat het voor de winkelier kennelijk moeilijk is zijn rechten op de fabrikant te verhalen vindt hij dat de winkelier die rechten niet (zonder betaling) hoeft te respecteren......plumber schreef:Ik begrijp je niet BBCS.
Jammer dat de topic start een hele verkeerde wending krijgt.
Is het nou zo moeilijk om op de starter te reageren.
Geef gewoon antwoordt en kap met alle wetjes enzv.
T
Is het nou zo moeilijk om op de starter te reageren.
Geef gewoon antwoordt en kap met alle wetjes enzv.
T
plumber schreef:Nou als je dus alles gelezen heb over die extra garantie
zeg ik dus.NIET DOEN.Kost je alleen maar extra geld.
Heb ik gedaan bij Meegapool .Binnen een jaar failliet
en mijn wasmachine stuk.Heeft mij de extra garantie
uitgave gekost plus reparatie kosten want Harense Smid
gaf ook niet thuis en Bauknecht helemaal niet.
Toolboy schreef:Een extra garantie sluit je maar 1 keer af., ook als is er overname van het bedrijf door en ander.
De premie is immers al afgedragen!
Zo heb ik een aantal problemen voor consumenten opgelost door de 1ste verzekeraar te traceren en op zijn plichten te wijzen. Groet T
Voor degene die niet weten waar het topic over gaatplumber schreef:Dat was dus het probleem.Ik had de premie aan
Meegapool betaald maar Meegapool had het niet
aan de verzekering afgedragen terwijl ik wel
een polis had.
Met alle respect, maar die rechten heeft de consument volgens de wetboeken en de Europese richtlijn totaal niet.jlthkoch schreef:BBCS vindt dat de consument moet betalen voor de rechten die hij/zij al heeft. Doordat het voor de winkelier kennelijk moeilijk is zijn rechten op de fabrikant te verhalen vindt hij dat de winkelier die rechten niet (zonder betaling) hoeft te respecteren......plumber schreef:Ik begrijp je niet BBCS.
Dus waar heb je die dan vandaan?
Er wordt vaak gezegd dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op garantie, maar dat is echt een totale fabeltje.
Lees eerst eens zelf de wetboeken en de Europese richtlijn zeer goed door, en kakel de rest niet na.
Als je belt, moet je wel weten waar de klepel hangt, en het enige wat je doet is gewoon de juristen die op internet hun mening geven napraten.
Een jurist heeft inderdaad op het web gezegd dat je als consument recht hebt op garantie gedurende de economische levensduur en dat je geen extra garantie hoeft af te sluiten omdat het gewoon een sigaar uit eigen doos is.
En wat doe je dan? Die jurist gewoon napraten, zonder te kijken of die jurist het wel bij het rechte eind heeft en uitspraken doet die wel volgens de wet is.
En daarmee maak je een enorme blunder.
Je neemt het aan voor waar, en je weet niet eens of het werkelijk waar is of niet.
Nogal dom.
Ik vindt het nogal dom dat jij probeert de consument bepaalde rechten te ontzeggen, terwijl al vaak aangetoond is wat die rechten zijn. Iedere keer maar met Quelle-arresten aankomen, of juristen die het niet weten en nu zeggen dat ik iemand na zou praten maakt je verhaal echt niet geloofwaardiger.BBCS schreef:Met alle respect, maar die rechten heeft de consument volgens de wetboeken en de Europese richtlijn totaal niet.jlthkoch schreef:BBCS vindt dat de consument moet betalen voor de rechten die hij/zij al heeft. Doordat het voor de winkelier kennelijk moeilijk is zijn rechten op de fabrikant te verhalen vindt hij dat de winkelier die rechten niet (zonder betaling) hoeft te respecteren......plumber schreef:Ik begrijp je niet BBCS.
Dus waar heb je die dan vandaan?
Er wordt vaak gezegd dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op garantie, maar dat is echt een totale fabeltje.
Lees eerst eens zelf de wetboeken en de Europese richtlijn zeer goed door, en kakel de rest niet na.
Als je belt, moet je wel weten waar de klepel hangt, en het enige wat je doet is gewoon de juristen die op internet hun mening geven napraten.
Een jurist heeft inderdaad op het web gezegd dat je als consument recht hebt op garantie gedurende de economische levensduur en dat je geen extra garantie hoeft af te sluiten omdat het gewoon een sigaar uit eigen doos is.
En wat doe je dan? Die jurist gewoon napraten, zonder te kijken of die jurist het wel bij het rechte eind heeft en uitspraken doet die wel volgens de wet is.
En daarmee maak je een enorme blunder.
Je neemt het aan voor waar, en je weet niet eens of het werkelijk waar is of niet.
Nogal dom.
Waar het op neer komt is dat jij van mening bent dat het niet goed geregeld is en dat jij je daarom nergens aan hoeft te houden. En nu niet aankomen met het verhaal dat wat je hier zegt niet weergeeft hoe jij je als winkelier op zou stellen want dat hebben we ook al vaker gehoord....
Terugkomend op de vraag:
Als je er dan 3 jaar erbij koopt, dan heb je recht op 5 jaar garantie.
Op zich geen verkeerde beslissing.
Echter (en dat is ook al aangegeven) neemt de fabrikant dan die 3 jaar extra garantie over als de winkel failliet gaat?
Tja, niemand kan in de toekomst kijken en weet of de winkel dan nog bestaat of de fabrikant dan nog bestaat.
Vanuit gaand dat ze beide nog bestaan: is het geen verkeerde keuzen.
De kans bestaat tuurlijk dat de winkel er dan niet meer zal zijn, en dat risico moet je voor jezelf nagaan of je dat wilt lopen.
Je hebt al 2 jaar recht op garantie.voodoo schreef:Hallo,
Ik heb een koelkast van AEG besteld. Deze komen ze volgende week leveren, als het meezit. Nu kan ik hierop 5 jaar garantie nemen voor een meerprijs van 75 euro. Nu heb ik 2 jaar fabrieksgarantie en de winkel biedt een optie aan dat je voor 75,00 euro extra dus 3 jaar garantie bij hebt.
De koelkast (met diepvriezer) koste 351,00 euro.
De optie voor 3 jaar extra garantie zou me dus een kleine 20% extra kosten.
Als je er dan 3 jaar erbij koopt, dan heb je recht op 5 jaar garantie.
Op zich geen verkeerde beslissing.
Echter (en dat is ook al aangegeven) neemt de fabrikant dan die 3 jaar extra garantie over als de winkel failliet gaat?
Tja, niemand kan in de toekomst kijken en weet of de winkel dan nog bestaat of de fabrikant dan nog bestaat.
De kans bestaat tuurlijk dat de winkel er dan niet meer zal zijn, en dat risico moet je voor jezelf nagaan of je dat wilt lopen.
Zal nog een keer duidelijk maken.Je hebt geen drie jaar
extra garantie je hoeft alleen tijdens die extra garantie
minder te betalen want je krijgt niet alles terug.
extra garantie je hoeft alleen tijdens die extra garantie
minder te betalen want je krijgt niet alles terug.
Jij levert kritiek over dat anderen niet zomaar alles moeten geloven, maar hier doe je het zelf. Jij kunt niet aanwijzen waar dit staat in de wet. De Nederlandse wetgever heeft een dergelijke de beperking waar jij over kakelt nergens opgenomen in de wet. Een product is non-conform of het is 't niet. En als het non-conform is dan heeft de koper recht op aflevering van het ontbrekende onderdeel, kosteloos herstel of vervanging, of ontbinding of prijsvermindering.BBCS schreef:Is het product niet conform de koopovereenkomst geleverd, dan moet de verkopende partij het product kosteloos conform de koopovereenkomst maken. Hieraan is in beginsel geen maximale periode bepaald (in de Europese Richtlijn is die 2 jaar), maar de Nederlanse wetgever heeft die beperkt tot de economische levensduur.
Nou BBCS volgens mij weet je niet eens waar je over praat.Echter (en dat is ook al aangegeven) neemt de fabrikant dan die 3 jaar extra garantie over als de winkel failliet gaat?
De kans bestaat tuurlijk dat de winkel er dan niet meer zal zijn, en dat risico moet je voor jezelf nagaan of je dat wilt lopen
Die extra garantie sluit je via de verkoper af bij een verzekering en
niet bij de fabrikant.In mijn geval had de verkoper de premie niet
afgedragen.Maar buiten dat om ik heb diverse mensen gesproken
met zo'n verzekering en ze moesten altijd bij betalen want het
product was al meer dan twee jaar oud.Dus ik blijf zeggen
NIET DOEN.
In dat geval kun je dat ook het beste dan niet doen.
Echter zijn er wel garantieuitbreidingen die je bij de fabrikant zelf afsluit.
En dan betreft het wel echte garantieuitbreidingen, en dan heeft het wel zin.
Echter zijn er wel garantieuitbreidingen die je bij de fabrikant zelf afsluit.
En dan betreft het wel echte garantieuitbreidingen, en dan heeft het wel zin.
Je kunt niet elke extra garantie over 1 kam scheren.
Dat je moet betalen binnen extra garantie is niet altijd zo.
Dat garantie komt te vervallen als de verkoper failliet is...is ook niet altijd zo.
Ik kocht een koelkast bij It's.
Daar betaalde ik voor 4 jaar extra = 6 jaar totaal 49,00 + 7,50 poliskosten.
Ik kreeg een polis mee van de verzekeraar Eureko. (vandaar 7,50 poliskosten).
Deze polis biedt dekking tegen kosten van voorrijden+onderdelen+arbeidsloon.
Mochten de kosten van reparatie te hoog zijn krijg ik zonder bijbetaling een nieuw apparaat.
Dus willen we de starter van dit onderwerp advies geven zouden we de voorwaarden van dat bedrijf moeten kennen.
Dat je moet betalen binnen extra garantie is niet altijd zo.
Dat garantie komt te vervallen als de verkoper failliet is...is ook niet altijd zo.
Ik kocht een koelkast bij It's.
Daar betaalde ik voor 4 jaar extra = 6 jaar totaal 49,00 + 7,50 poliskosten.
Ik kreeg een polis mee van de verzekeraar Eureko. (vandaar 7,50 poliskosten).
Deze polis biedt dekking tegen kosten van voorrijden+onderdelen+arbeidsloon.
Mochten de kosten van reparatie te hoog zijn krijg ik zonder bijbetaling een nieuw apparaat.
Dus willen we de starter van dit onderwerp advies geven zouden we de voorwaarden van dat bedrijf moeten kennen.
Nou VanTels wil je wel uit de droom helpen hoor.
Dacht je nou werkelijk dat je een nieuwe koelkast kreeg
als hij na vijf jaar de geest gaf ondanks je 6 jaar garantie
omdat de reparatie kosten te hoog zijn.lees de polis
maar ff goed door.
Dacht je nou werkelijk dat je een nieuwe koelkast kreeg
als hij na vijf jaar de geest gaf ondanks je 6 jaar garantie
omdat de reparatie kosten te hoog zijn.lees de polis
maar ff goed door.
@ plumber - als je de voorwaarden niet kent moet je er niet over oordelen.
100% dekking van reparatiekosten bij fabrieksfouten, storingen en defecten
- Geen eigen risico, tot op de laatste dag van de garantieperiode
- Nieuw apparaat bij onherstelbare schade
- Geen voorrijkosten
- Soepele procedures voor een snelle afhandeling van de storing
Dank je
100% dekking van reparatiekosten bij fabrieksfouten, storingen en defecten
- Geen eigen risico, tot op de laatste dag van de garantieperiode
- Nieuw apparaat bij onherstelbare schade
- Geen voorrijkosten
- Soepele procedures voor een snelle afhandeling van de storing
Dank je
- 20% van de aankoopprijs, terwijl er slechts in 6 a 10% van de gevallen een beroep op gedaan wordt.
@alfatrion
Valt mee ik kocht een koelkast van 599,00.
4 jaar extra garantie (= 6 jaar) voor 56,50 inclusief poliskosten = nog geen 10% van het aankoopbedrag.
De voorrijkosten zijn al hoger!
Valt mee ik kocht een koelkast van 599,00.
4 jaar extra garantie (= 6 jaar) voor 56,50 inclusief poliskosten = nog geen 10% van het aankoopbedrag.
De voorrijkosten zijn al hoger!
Klopt.
En dat is nu het lastige om daarover een beslissing te nemen:
Wel nemen of niet nemen.
Zo zou je een uitbreiding van de garantie nemen, en je hebt die dan nooit nodig. Dan is het "weggegooid geld."
Echter als je het niet afgesloten hebt en er komen onkosten, dan is dat vaak meer dan wanneer je die extra garantie had bijgekocht. Dus dan haal je die kosten er ruimschoots eruit.
De fabrikant had dit ook kunnen oplossen door twee verschillende types op de markt te brengen, waarvan de ene een langere garantieperiode had en duurder was dan de andere type met een kortere garantieperiode en die goedkoper was.
De langere garantieperiode betaal je als consument altijd.
Altijd.
En dat is nu het lastige om daarover een beslissing te nemen:
Wel nemen of niet nemen.
Zo zou je een uitbreiding van de garantie nemen, en je hebt die dan nooit nodig. Dan is het "weggegooid geld."
Echter als je het niet afgesloten hebt en er komen onkosten, dan is dat vaak meer dan wanneer je die extra garantie had bijgekocht. Dus dan haal je die kosten er ruimschoots eruit.
De fabrikant had dit ook kunnen oplossen door twee verschillende types op de markt te brengen, waarvan de ene een langere garantieperiode had en duurder was dan de andere type met een kortere garantieperiode en die goedkoper was.
De langere garantieperiode betaal je als consument altijd.
Altijd.