LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vento-system van Alusta

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Johan69

Re: Vento-system van Alusta

Ongelezen bericht door Johan69 »

In juli appartement van 10 jaar oud gekocht met dit systeem. Na geheel schoon maken kreeg ik het weer aan het werken, bij aankoop werkte het niet.
Nu begint het motortje in het" bingo16 ventilatierooster" een hard tikkend geluid te maken, ook in de uren van de dag dat de "slaapkamer"niet staat ingeschakeld.
Het rooster werkt met handbediening perfect.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Johan69

Dorothea1972

Ongelezen bericht door Dorothea1972 »

Ook wij hebben (helaas) het Vento-system van Alusta (2003). Onlangs is bij ons de sensor defect gegaan. Nu blijkt dat deze firma vanaf juni dit jaar failliet is verklaard, onderdelen waren in eerste instantie niet meer aan te schaffen. Na wat speurwerk op het internet ben ik in contact gekomen met de firma Muco-group, zij hebben alle onderdelen van Alusta overgenomen. Ik heb ze direct gebeld en gevraagd of ze een sensor willen opsturen. Dit willen ze niet doen zonder een monteur mee te sturen! Ik heb uitgelegd dat wij geen monteur nodig hebben omdat wij zeker weten dat de sensor defect is. De verkoper geeft aan dat zij nooit losse onderdelen opsturen, er zal altijd een monteur mee moeten!
Ik heb onlangs een offerte ontvangen en deze is echt belachelijk duur. De sensor kost € 100,89 en een monteur, 1 man 1 uur kost € 222,00 (kan oplopen tot € 338,00) excl.. 21% BTW.
Muco-group is helaas de enige leverancier die deze onderdelen kan leveren. Ik heb de verkoper meerdere malen er van proberen te overtuigen dat ik alleen de sensor nodig heb en geen monteur, ze willen hier niet aan meewerken, erg jammer! Dan maar verder zoeken op het internet.

Mvrossen

Ongelezen bericht door Mvrossen »

Hier is de computer al enige tijd defect.
Een monteur heeft iets met de ventilator gedaan waardoor hij niet op maximale snelheid draait. Moet eens kijken wat hij precies gedaan heeft.
Ben er wel achter dat de ventilatie roosters met 6 volt dicht gestuurd worden. Daarom gaan ze ook open als er geen signaal op staat.
Zit er over te denken ze maar te gaan aansturen via relays gekoppeld aan een domotica oplossing ism een aantal sensoren. (Vochtigheid en temperatuur?? Co2 sensoren zijn een beetje prijzig)
Zou ook fijn zijn als ik de bedienings knopen in het huis zou kunnen uitlezen en de snelheid van de ventilatie kan manipuleren.
Als iemand technische gegevens heeft over de apparatuur hou ik me aanbevolen.

Vries1949

Ongelezen bericht door Vries1949 »

[quote="Dorothea1972"] Na wat speurwerk op het internet ben ik in contact gekomen met de firma Muco-group, zij hebben alle onderdelen van Alusta overgenomen.

Als je goed op hun website kijkt, hebben zij helemaal niks overgenomen en ook bij faillissementen.com staat info dat het hele proces nog loopt.
Ik had na contact met hun precies hetzelfde. Ik heb het makkelijker gedaan. Omgebouwd en klaar. niks geen gesodemieter meer.

GerardusJ

Ongelezen bericht door GerardusJ »

Ben een van de bewoners van een appartementencomplex (2010) in Den Haag welke alle het Vent-o-System van Alusta hebben. Veel bewoners hebben problemen met genoemd systeem, alle slechte ervaringen zoals hierboven in het forum genoemd klinken bekend in de oren.
Alusta en Oostendorp zijn inmiddels failliet verklaard. De firma MUCO heeft een servicedienst welke zich ten doel stelt het bestaande systeem zo optimaal mogelijk te laten werken. Dit kan voor het merendeel van de mensen een oplossing zijn.
Ik ben op zoek naar mensen die een oplossing gevonden hebben voor de aut. roosters (Bingo 16 en Virgo) om deze om te bouwen naar handbediend, opdat dan na uitschakeling van de Ventostaat en verwijdering Sensor de ventilator onafhankelijk kan werken in samenhang met een radiografische ontvanger en zenders (keuken/badkamer).
Mocht iemand een oplossing gevonden hebben voor de roosters, hou ik mij aanbevolen.
Msg.: [email protected]

GerardusJ

Geachte Gerardruiten,
Heb zelf een reactie geplaatst onder GerardusJ, zie pagina 2 van dit forum onderaan.
Ben zeer geinteresseerd of U inmiddels een oplossing gevonden heeft om de roosters (Bingo 16 en Virgo) om te bouwen naar handmatige bediening, M.a.w. niet meer via de afstandsbediening en de voeding van de Ventostaat. U kunt mij eventueel berichten via email, zie binnen bericht onder GerardusJ.
Zeer bedankt voor Uw aandacht.

"suernaus"]
gerardruiten schreef: door gerardruiten » 25 maart 2013 15:33

Ook ik heb problemen met het Vent-o-systeem. De mensen die ik ken bij mij in de wijk hebben ook problemen met het systeem. Is het niet tijd dat er verdere actie ondernomen wordt?? Ik heb namelijk geen zin om steeds kosten te maken voor een systeem wat uberhaupt nooit gewerkt heeft!
Het probleem met dit syteem is al veel langer bekend. Huurders kunnen nog wat maken naar de verhuurders, maar huiseigenaren willen liever niet iets beginnen omdat het meestal iets zegt over de kwalitet van hun huis. De waardedaling die het meebrengt is niet wenselijk zeker in de huidige tijd.

Over het internet zijn tal van zaken te vinden over de problemen met de vent-o-syteem. Zelfs bij jaarlijks onderhoud.

Bij mij heeft de vent-o-staat (uit 2005) het begeven. Het vervangen van de computer kost anno 2013 bijna 900 euro. Dit is alleen onderdeelprijs en programmeren. Dan moet deze nog thuis worden aangesloten. Een kleine 1000 euro zou het uiteindelijk kunnen kosten.

Ik zit te denken om het systeem uit te zetten en te vervangen door handmatige roosters, kost veel minder en dan is het probleem definitief verholpen.[/quote]

GerardusJ

Hoop iemand te vinden die oplossingen (bedrijfjes) weet om de roosters (Virgo en Bingo 16) om te bouwen van afstandbediening naar handbediend, opdat de ventostaat etc.. kan worden uitgeschakeld / verwijderd.

GPeetje

Ongelezen bericht door GPeetje »

Beste Gerardus. Ik heb zelf ook het Alusta Vento systeem. Inmiddels langzaam alles aan het vervangen. Afgelopen week de roosters in de ramen vervangen. Deze staan innmiddels op marktplaats. Binnenkort vervang ik de flowsensor en de ventilator. Ik heb echter bingo 21 en 30 ventilatieroosters.
Ik heb een aantal malen contact gehad met Noorderloos Electro uit Alkmaar. Zij doen veel onderhoud voor de alusta systemen. Misschien kunnen zij iets voor je betekenen.

Veel succes.

GPeetje

Jobvanderwal

Ongelezen bericht door Jobvanderwal »

Hier ook een eigenaar van het Vento-system.. Flow sensor is al 2 x stuk geweest, nu opnieuw 1 verkregen via MUCO Technologies.

Deze jongens brengen echter 312 euro in rekening, ze leveren er wel een monteur bij die het systeem checked. Ik stond erop dat ze alleen de flow sensor zouden leveren, echter hier gingen zij niet mee akkoord!

Als consument heb je weinig keus denk ik, want alleen zij leveren nog een sensor.......... Vraag mij af hoeveel mensen er in totaal de dupe zijn van Alusta en het ventostaat systeem, want we worden nu echt afgezet!

Anima Shalini

Ongelezen bericht door Anima Shalini »

Ik heb het makkelijker gedaan. Omgebouwd en klaar. niks geen gesodemieter meer.[/quote]

Bij wie en of waar kan ik voordelig laten ombouwen?

Poelruitje

Ongelezen bericht door Poelruitje »

Ik heb veel baat bij Forums dus wil graag mijn bijdrage leveren. Na een defecte Flowsensor en de prijsopgaaf van Muto was ik er klaar mee na 8 jaar. Mijn doel was de roosters nog wel te kunnen gebruiken met de meegeleverde afstandsbediening op stand Open, Halfopen en dicht, en zelf een nieuwe ventilator (Orcon MVS-15RHB ) met draadloze afstandsbediening te monteren.

De ventostaat regelunit gebruik ik nu enkel en alleen nog voor de stroomvoorziening naar de roosters. Om dit te doen heb ik de Ventostaat gedemonteerd en gezien dat er 2 printplaten zitten die dmv opsteekconnectoren met elkaar verbonden zijn. De stroom komt van een flinke transformator die als het goed is nog jaren meegaat! Door deze bovenste kleine printplaat iets gedraaid terug op elkaar te plaatsen krijgt alleen de connector die de stroom verzorgt naar de 4 onderste roosteruitgangen (de buitenste connector recht boven de roosteruitgangen) contact. De andere 2 connectoren zitten niet meer in elkaar geschoven. de ventostaat geeft in het display dus ook geen teken van leven meer. Dit werkt prima. De ventostaat teruggemonteerd en de personenschakelaar en de ventilator verwijderd.
Je kunt ervoor kiezen de bestaande ventilator te laten hangen en dmv de dipswitches het vermogen aanpassen, of met een draadbruggetje naar de middelste ventilatiestand schakelen. Ik heb ervoor gekozen een nieuwe ventilator te plaatsen die veel stiller en sterker is, en met een draadloos kastje nog verschillende standen en een timerfunctie heeft. Handig bij het koken of douchen. De oude ventilator doet nu dienst om de berging vochtvrij te houden.
Mijn gevoel zegt dat de roosters en motoren nu ook langer zullen meegaan omdat ze niet continue heen en weer gaan, maar enkel als ik dat met de alusta afstandsbediening doe.
Kortom, ik heb een werkend systeem met werkende roosters die ik open, half open of dicht kan zetten en een geweldige nieuwe stille ventilator.
Mocht je de ventostaat willen weghalen en enkel de roosters nog bedienen, dan is het zo dat de roosters met wisselspanning gevoed moeten worden. De firma Noordeloos kan een losse voeding en ventilator leveren, maar wel met een monteur erbij. Dit is eigenlijk hetzelfde als mijn oplossing, maar ik maak gebruik van de voeding vanuit de ventostaat. Succes !

Henkie1918

Ongelezen bericht door Henkie1918 »

Beste Poelruitje,

bedankt voor de info, ook wij hebben helaas een vent o staat in ons huis. hij werkt goed (afkloppen) behalve dat 2 van de roosters nogal veel open blijven staan dus koude lucht naar binnen kan. ik wil graag weten of dit door de roosters komt of door de aansturing uit de computer. weet je toevallig de welke pinnen van de RJ45 connector gebruikt worden voor de aansturing van de roosters (en welk signaal hier op hoort te staan)? ik meet wel 15 VAC voeding naar de roosters, maar niet duidelijke een spanning die de roosters aanstuurt.

nog een vraag, hoe kan je de roosters op half open zetten, als de vent o staat computer niet meer werkt. onze afstandsbediening heeft 4 knoppen, open, dicht, auto, programma. welke van deze knoppen zorgt ervoor de het rooster half open gaat?

alvast bedankt,

Henk

Poelruitje

Hallo Henk,
Je kunt de stand van de roosters toch in de ventostaat bepalen?
De roosters krijgen naast een vaste gelijkstroom ook een stroom vanuit de ventostaat om in een aantal stappen verder open en dicht te gaan staan. Welke dat zijn weet ik zo niet.
Ik heb dus alleen de roosters van stroom voorzien en kan zo schakelen tussen volledig open, volledig dicht en half open. De stand automaat doet bij mij niks vanuit een halfopen- stand. Er komt immers geen puls vanuit de ventostaat en de sensor die de wind van buiten meet zet de roosters niet verder dicht als het gaat waaien.
Ik moet eerlijk zeggen, zo werkt het prima; geen tocht en geen lawaaige roosters die op een neer gaan.
Ook de nieuwe afzuiger met afstandbediening is een akoustische verademing. Van de Bingo roosters is wel een schema te vinden op internet maar dat bracht mij niet verder. Succes Henk.

Topcase1

Ongelezen bericht door Topcase1 »

Hallo,

De stand van de roosters bepaal je handmatig met de afstandsbediening. Als je b.v. op "dicht" drukt en even later weer deze knop indrukt stopt de motor. Bij open geldt hetzelfde. Zo kun je hem in ieder stand zetten die je wenst (in ieder geval bij mijn versie).
In ons appartement zetten mensen het systeem uit omdat er maar een motorunit kapot is. Dat is wel erg zonde van zo'n duur systeem en daarom heb ik mij verdiept in de elektronica van deze unit (Bingo16) en kan ik die de meeste gevallen repareren en kan zo het dure systeem weer werkend maken.
Ook vergeten veel mensen dat de flow sensor regelmatig schoongemaakt moet worden om deze weer "rustig" te krijgen.
Ik ben benieuwd of er iemand is die er voor kan zorgen dat de flow sensor buiten spel gezet kan worden en dat de ventilator gewoon bestuurd kan blijven door de computer. Die flow sensor geeft veel storingen en is voor de meeste mensen lastig schoon te maken (kwetsbaar) of moeilijk te benaderen voor de ouderen onder ons. Ik heb wel een aantal berichten hiervoor iets gezien met foto's, maar onze flow sensor zit anders in elkaar en is blauw aan de buiten kant.
Inmiddels is Muco hier ook achter en biedt verschillende opties aan. Zo kunnen zij ook de flow sensor uitschakelen zodat je er geen problemen meer mee krijgt, maar dan moeten ze deze her-programmeren met de nodige kosten. Ik ben er nog niet aan toegekomen en heb helaas geen scope, maar mijn idee is dat waar de connector in de ventilator zit om een contra connector te plaatsen met daar een beetje elektronica in die gewoon de flow sensor nabootst. Daarvan zullen de waardes niet meer veranderen en kan die ook geen storing meer veroorzaken lijkt mij.
Mocht er iemand zijn die dit probleem heeft opgelost dan hoor ik dat graag.

Poelruitje

Dat was ook mijn idee; ik simuleer dmv een kleine variabele voeding het signaal wat de flowsensor aan de besturing geeft. De flowsensor krijgt een spanning aangeleverd en zodra de luchtsnelheid toeneemt koelt het thermoelement af wat een verhoging van de spanning tot gevolg heeft.
Dit omzeilen heeft bij mij niet geholpen. Ik ben blij dat het spul eruit is. Succes

GerardusJ

Ook in ons appartementencomplex Domus a Mari te Den Haag zijn er velen die alles uit hebben staan, door problemen met een of meerdere besturingsunits en / of sensor. MUCO kan inderdaad alles oplossen, heeft ook de beschikking over 2e hands onderdelen en tevens nieuw overgenomen via de curator van Alusta. Incidenteel kan ook de firma Luchtbalans bepaalde onderdelen vervangen, tenminste indien in voorraad. Helaas is MUCO erg duur qua eenmalige kosten, alleen zinvol indien deze kosten gedeeld kunnen worden. Verder zijn er reeds een aantal die de bestaande ventilator hebben vervangen door een Itho incl. ontvanger en de personenschakelaars vervangen door RF zenders. De ventostaat laten zitten op noodventilatie als voeding voor de besturingsunits van de roosters (Bingo16 en Virgo). Met als gevolg geen piepende ventostaat meer en geen vervelende storingen meer omdat sensor het weer begeven heeft. Zou interessant zijn weten waar dhr. Testcase1 woont, kennelijk heeft hij veel verstand van electronica.

Gesloten