Dat zij daardoor een administratie (ook voor betalingen etc) moet voeren is een logisch gevolg. Deze administratieve kosten behoren nu eenmaal tot het bedrijfsproces en zouden via de reguliere tarieven terugverdiend moeten worden.
Om dit aspect van kosten verhalen op de consument even wat breder te trekken. Banken lusten er ook pap van. We betalen ons jaarlijks suf aan administratiekosten terwijl er voor ons geen alternatief. We moeten allemaal een bankrekeningnummer hebben anders krijgen we ons salaris/uitkering etc niet.
Voor afschriften moet betaald worden;
Voor de bankpas moet betaald worden;
Voor internetbankieren moet betaald worden;
Ouderwetse overmakingen (anders dan via internet) moet betaald worden;
Etc., Etc...
Bij menig bedrijf/organisatie/instelling moet je extra betalen indien je middels acceptgiro wilt betalen. Dit is meer regel dan uitzondering geworden.
Een enkele bank biedt de mogelijkheid dat de nota digitaal klaargelegd wordt. Hiervoor zijn geen extra kosten. Maar lang niet ieder bedrijf maakt hier gebruik van. Net zoals dat bij lange na niet iedere bank deze mogelijkheid biedt. Hier ligt dus nog een weg te gaan.
Als er iets fout gaat kun je als consument ook bij automatische incasso het bedrag storneren.
En verder zie ik eerlijk gezegd niet het verschil tussen beiden. Alleen de formulering is verschillend.
Laat er geen misverstand over bestaan, ook ik vind het onjuist dat voor Acceptgirobetalingen extra kosten in rekening worden gebracht. Al was het maar omdat het bedrijf geen andere kostenvrije betaalmogelijkheden biedt. Zoals bijv. de digitale nota.