LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chocoladeletters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
STrade
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:00

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door STrade »

Paulus86 schreef:Het feit dat duurzame chocolade te koop is voor "maar" 50 eurocent extra is echt belachelijk. Helemaal aangezien radar tijdens de reportage laat zien dat er ruim 30% (van 43% tot 10%) van de verkoop naar de supermarkten gaat ten opzichte van de 3ct die naar de mensen in afrika gaat. Het ligt niet aan de consumenten of aan de "fair trade"merken, maar puur aan de supermarkten die in plaats van met dezelfde prijs fair trade te verkopen, dikke winst willen maken met deze onder zeer slechte omstandigheden geplukte cacao.

groet,
Paul
inderdaad die 50 cent extra is belachelijk!!! Als die nu naar de arme boeren gaat oke maar die krijgen waarschijnlijk ipv 3ct nu 4ct of zo. en de rest verdwijnt toch weer in de zakken van de tussenhandel, supermarkt en de keurmerken organisatie.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door janfreak »

neutraaltje schreef:Het gaat vast en zeker over iets wat men eigenlijk stil wil houden, iets wat totaal ongezondis en jaarlijks 1500 (statitisch bewezen) aan overlijden namelijk: TRANSVETTEN.

Ik ga nu in ieder geval de TV op ned.1 zetten en wachten tot Radar begint en kijken of ik gelijk heb(twijfel ik niet aan hoor).
Eigenlijk moet de overheid daar nu eens iets aan doen, verbieden is eigenlijk het enige. In Denemarken is het gebruik van Transvetten in voedsel streng verboden het mag niet eens geproduceerd worden. Het zit ook in snoep.
Transvetten zijn ongetwijfeld slecht voor de bloedvaten, verhoogd het LDL cholesterol en verlaagt het HDL cholesterol. Maar ik neem aan dat de fabrikanten van chocoladeletters daar ook wel van op de hoogte zijn. Ik vind het veel erger dat je volgens Radar voor 'slechts' 50 eurocent meer je duurzame chocola kan kopen, als het om één letter gaat dan is dat geen probleem, maar wel als je meer dan 10 letters moet kopen. Ook vind ik de naam duurzaam bespottelijk, ik ben wel eens vergeten een niet duurzame letter op te eten en vond die na 6 jaar terug. Was niks mis mee, dus die kreet duurzaam kunnen ze ook wel achterwege laten. Ook chocladeletters met een 'nare' smaak zijn niet aan bederf onderhevig. Zijn gewoon verkooppraatjes. Zoiets als hydraterende crème, hetgeen ook nergens op slaat maar de fabrikanten wel geld in het laatje brengt omdat onnozele vrouwen zich laten bedotten.

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Sailors »

Komen er ook nog zinnige reacties of is het inderdaad zo dat het eigenlijk niemand wat kan schelen!! Zolang de producten die we kopen maar goedkoop zijn is er niets aan de hand en dat is nu net het probleem. Als het ons eigen ikke maar goed gaat kan ons de rest geen ene moer ook maar iets interesseren.

C-a-t-h
Berichten: 0
Lid geworden op: 17 nov 2009 08:55

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door C-a-t-h »

Nu is de vraag die vervolgens in mij opkomt:

Stel dat iedereen alleen nog maar eerlijke chocolade koopt. Wat gebeurt er dan met de gezinnen, kinderen die daardoor geen verkoop meer hebben?

Er staan geen 1200 projecten klaar voor deze kinderen, die nu nog geld kunnen verdienen door hard te werken. En dus nog enigszins kunnen eten. Als niemand meer van ze koopt, krijgen ze niks meer. Wat is wijsheid?

Persoonlijk vind ik, zorg voor goede projecten (ze bestaan al hoor, 's ochtends naar school, 's middags werken) daar waar het nodig is, dan verdwijnt 'oneerlijke' chocolade vanzelf.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door janfreak »

C-a-t-h schreef:
Persoonlijk vind ik, zorg voor goede projecten (ze bestaan al hoor, 's ochtends naar school, 's middags werken) daar waar het nodig is, dan verdwijnt 'oneerlijke' chocolade vanzelf.
En laten we het maar niet over eerlijk en oneerlijk hebben, in ons eigen land gaat ook niet alles even eerlijk, de een besteelt de ander.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door plumber »

We hebben het hier over onderontwikkelde landen.
Hoe was het 55 jaar geleden in Nederland?
Was 14 jaar kwam van de ambachtschool en moest gaan werken
voor een habbekrats.'s Avonds naar school tot tien uur om wat
bij te leren.Waren dus dagen van ruim 13 uur die je maakte en
allemaal vanwege de armoede in die tijd.14 jaar is ook nog een kind hoor . Zo is Nederland geworden van een onderontwikkeld land tot een ontwikkeld land.Denk dat daar nu precies hetzelfde gebeurd en daar
moet Nederland zich zo nodig weer mee bemoeien.
Net als van Baalen zich zo nodig weer ergens mee moet bemoeien.
Laten we nou eerst maar zorgen dat het hier allemaal klopt voordat
het vingertje weer geheven wordt.

C-a-t-h
Berichten: 0
Lid geworden op: 17 nov 2009 08:55

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door C-a-t-h »

Beste Jan,
Houd u liever aan het topic, of de mensen hier al dan niet van elkaar stelen lijkt mij een geheel ander onderwerp.
Groet, Cath.

station132
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2009 11:27

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door station132 »

Dit onderwerp is toch in De Keuringsdienst van Waarden uitgebreid aan de orde geweest?

Joyce1310
Berichten: 0
Lid geworden op: 17 nov 2009 11:08

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door Joyce1310 »

Zoals te lezen is in de reactie van Jamin Winkelbedrijf is zij druk bezig om in de toekomst te gaan werken met duurzame, eerlijke chocolade. Jamin staat achter de gedachtegang en de initiatieven van de organisaties die zich inzetten voor duurzame chocolade.

Ik ben eigenaar van Jamin Geleen en uit persoonlijke overtuiging zet ik me dit jaar al in voor Fairtrade. Speciaal voor de Sinterklaas heeft Jamin Geleen een smakelijk en eerlijk alternatief voor de chocoladeletter; Chocotelegram® Fairtrade (ook online verkrijgbaar bij http://www.chocotelegram.nl)

Om Fairtrade onder de aandacht te brengen bij de consument heeft Jamin Geleen deelgenomen aan 2 Fairtrade beurzen, georganiseerd door de Gemeente Sittard-Geleen. http://www.sittard-geleen.nl/content.jsp?objectid=43637

In de winkel en op deze beurzen heb ik heel erg gemerkt dat de consument niet op de hoogte is wat Fairtrade precies inhoudt. Hierdoor is de consument ook niet bereid om een meerpijs te betalen voor eerlijke chocolade en andere Fairtrade producten.

Op dit moment wordt er alleen gesproken over de chocoladeletters van de Hema, Jamin, etc., maar daar draait het niet alleen om. Wat dacht u van alle chocoladerepen van bijv. Côte d'Or en Milka.. Deze zijn niet Fairtrade en hebben een groter marktaandeel dan alleen de chocoladeletters. Dus wanneer we willen dat er meer Fairtrade producten in de schappen komen, dan zullen de "grote spelers" in deze markt de overstap moeten maken naar Fairtrade. Want met alleen kleine partijen komen we er niet!

Hoe meer producenten overstappen op Fairtrade, hoe goedkoper het eindproduct voor de consument. Want het is zoals Max Havelaar zegt: "Het slagen van het Fairtrade-model is een verantwoordelijkheid van producent als consument. De handel kan immers alleen inkopen wat het ook kan verkopen".
Bijlagen
Fairtrade S
Fairtrade S
chocoS1.jpg (9.82 KiB) 2174 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

C-a-t-h
Berichten: 0
Lid geworden op: 17 nov 2009 08:55

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door C-a-t-h »

Dus u verkoopt geen andere merken meer?

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door testcase »

Stompzinnig onderwerp van trosrader.

Als je de illusie hebt dat wij wat kunnen vernaderen met ons koopgedrag aan de corrupte situatie in de westafrikaanse landen, dan kan ik alleen maar zeggen droom zacht.

Ja het is een grootprobleem daar, maar daar help de bijdrage van trosradar,faitrade e.d. helemaal niets aan.

Tis sneu,maar niet anders.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: Chocoladeletters

Ongelezen bericht door WarZir »

testcase schreef: Ja het is een grootprobleem daar, maar daar help de bijdrage van trosradar,faitrade e.d. helemaal niets aan.

Tis sneu,maar niet anders.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf?

Als iedereen zo zou denken, gebeurd er inderdaad nooit iets. Alle beetjes helpen en ik persoonlijk ben blij dat Radar de donkere kant m.b.t. cocoa teelt heeft laten zien, het heeft mij en m'n man in ieder geval bewuster gemaakt (en ik neem maar even aan dat wij niet de enigen zijn hierin), dus in zoverre helpt een bijdrage van Radar weldegelijk.

Gesloten