LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouders

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
jo10
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 20:58

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door jo10 »

inderdaad hoog tijd dat er aandacht voor komt in de media, niet het hele opa en oma verhaal, dat lijkt me duidelijk dat dat aangepakt moet worden, maar de vraagouders zoals wij die beiden in de beroepsgroepen werken waar het normaal is onregelmatige werktijden te hebben; geen enkele opvang kan dit bieden behalve gastouderopvang!!!
Daarnaast ben ik als ouder capabel genoeg om te zien of iemand mijn kind fatsoenlijk opvangt of niet..
Veiligheidseisen; geen enkel probleem, maar volgens mij ligt hier al jaren een verantwoordelijkheid van de makkelijk verdienende gastouderbureaus. Jammer dat daar niks mee gedaan wordt...
Voor ons geen andere optie dan 1 van de 2 die moet stoppen. Jammerlijke bezuiniging Dijksma. Erg nuttig voor het geval je meer blauw op straat wenst. maar-niet-heus..

Liesjelies
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:11

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Liesjelies »

Heb met stijgende verbazing de uitzending gekeken, helaas hebben wij geen kinderen kunnen krijgen maar ik vind het toch niet meer dan normaal dat de ouders zelf voor hun kinderen zorgen of anders zelf oppas zoeken die ze dan ook maar zelf moeten betalen (bijvoorbeeld uit de kinderbijslag).
Ik neem aan dat de meeste ouders een bewuste keus hebben gemaakt voor hun kinderen, wij hebben een hond kunnen wij daar ook vergoeding voor krijgen???

Vladious
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:10

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Vladious »

Vanavond de uitzending gezien.
Ik zag dat er aan nog 1 belangrijk ding voorbij is gegaan.
We worden geconfronteerd met een lastenverzwaring van 100 euro netto per maand door verlaging van het bedrag waarover vergoeding wordt gegeven. (6,10 -> 5,00)
Dit is voor ons teveel, waardoor we worden gedwongen naar de BSO te gaan.
Hier moeten we veel meer uren afnemen dan nodig is (dagdelen).
Gedupeerden: Gastouder, Vraagouder en Overheid. De overheid omdat ik veel meer uren en dus een hoger bedrag moet gaan declareren dan nodig is. Het bureau vaart hier zeer wel bij. Er wordt dus ipv minder uren veel meer uren gedeclareerd! Zelf hoeven we dan minder dan die 100 euro meer te gaan betalen, maar raak wel m'n fantastische gastouder kwijt. En m'n gastouder raakt de vraagouders kwijt.
Maar zo hard loopt het nog niet want ook hier is een enorme wachtlijst voor de BSO dus zullen we begin 2010 alle zeilen bij moeten zetten.

eltje
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:13

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door eltje »

Onze zoon Mark gaat vanaf dat hij 4 maand oud is naar een gastouder.
Een prima oplossing voor ons, moeder heeft onregelmatige werktijden en vader is vroeg op en laat thuis. Dus een gastouder voldeed aan alle flexibiliteit.
Tot dat de nieuwe regels werden ingevoerd.
Mark kan niet langer bij zijn gastouder blijven, omdat het maximale aantal kinderen naar beneden is gebracht. Voorheen was het exclusief eigen kinderen, nu is het inclusief. Onze gastouder heeft 2 kinderen en allebei beneden de 5. Wat inhoud dat ze nog 3 kindjes kan opvangen. Daar waar ze er nu 6 heeft mag ze straks dus nog maar 3. En hier past een kindje met ouders met onregelmatige werktijden niet in. Het gaat qua planning niet en qua inkomen van de gastouder is het niet meer haalbaar.
Mark (die inmiddels 2 jaar is) moet dus naar andere opvang, maar veel gastouders lopen tegen het zelfde probleem aan, de flexibiliteit.
Dankzij alle nieuwe regels is onze zoon Mark zijn o zo vertrouwde gastouder kwijt. Heel veel kinderen worden de dupe van deze nieuwe regels, die bedoeld zijn fraude tegen te gaan.
Ik zou eens gaan kijken hoeveel ouders kinderen naar een kinderopvang brengen en zelf eens lekker gaan shoppen of lekker een dagje voor hun zelf.
Ook deze ouders krijgen die uren vergoed, en houden een plekje bezet voor kinderen zoals Mark.

renate1980
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:17

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door renate1980 »

Ja inderdaad , vind dit dus ook nergens op slaan,
ben al 2 jaar gastouder van 2 ontzettend leuke kinderen en ben nu genoodzaakt
om alles op te geven vanwege een nieuwe wetgeving .
echt te belachelijk voor woorden, als ouder zijnde mag je dus zelf al niet meer bepalen waar je kind het veiligst en vertrouwdst is.
ik dacht dat bij een gastouder juist van belang was een gezinssituatie te creeeren en behouden, en niet alleen de goede zorg maar ook de nodige aandacht en liefde van andere ouders, die het beste met je kinderen voor hebben.

heb de competitie ook heel snel ondertekend, en ik hoop dat vele gastouders/vraagouders en zelfs mensen die het er helemaal niet mee eens zijn ons volgen.

TrijniedeVries
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:14

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door TrijniedeVries »

Als vraagouder voel ik me gedupeerd door de veranderingen.Ik dacht dat de gedeeltelijke teruggave van kinderopvang bedoelt was om het mogelijk te maken voor ouders om te kunnen werken. Ik ben alleenstaande ouder en werk onregelmatig en heb daarom een gastouder die bij mij thuis opvang geeft. Omdat ik thuis opvang heb (omdat ik niet mijn kinderen na 22,00 ergens vandaan wil halen) betaal ik al hogere kosten en ik ga in 2010 nog meer betalen.Dit is namelijk ook een verandering die wordt doorgevoerd
Zo wordt het voor mij toch onmogelijk gemaakt om te blijven werken. De regering wil graag dat ik stop met werken en mijn hand ophoud voor een uitkering.
T de Vries

Vladious
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:10

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Vladious »

Liesjelies schreef:Heb met stijgende verbazing de uitzending gekeken, helaas hebben wij geen kinderen kunnen krijgen maar ik vind het toch niet meer dan normaal dat de ouders zelf voor hun kinderen zorgen of anders zelf oppas zoeken die ze dan ook maar zelf moeten betalen (bijvoorbeeld uit de kinderbijslag).
Ik neem aan dat de meeste ouders een bewuste keus hebben gemaakt voor hun kinderen, wij hebben een hond kunnen wij daar ook vergoeding voor krijgen???
Wie gaat straks je pensioen betalen?
Wie moet de economie draaiende houden?
Wees blij dat dit er is.
Tuurlijk kies je bewust voor kinderen en probeer je een juiste balans te vinden tussen werk en prive. Maar als iedereen met kinderen niet kan werken dan onstaat er een groot economisch probleem.

anke68
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:33

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door anke68 »

Ben zelf ook met plezier gastouder
Wordt nu wel voor de leeuwen gegooid
Moet een opleiding halen hoeveel ouders krijgen kinderen die hoeven toch ook geen opleiding te halen Ik ben het er wel mee eens dat er controlle is op de gastouders maar mijn gastouder bureau doet dat pak die bureau''s aan die dat niet doen

anke68
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:33

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door anke68 »

Vladious schreef:
Liesjelies schreef:Heb met stijgende verbazing de uitzending gekeken, helaas hebben wij geen kinderen kunnen krijgen maar ik vind het toch niet meer dan normaal dat de ouders zelf voor hun kinderen zorgen of anders zelf oppas zoeken die ze dan ook maar zelf moeten betalen (bijvoorbeeld uit de kinderbijslag).
Ik neem aan dat de meeste ouders een bewuste keus hebben gemaakt voor hun kinderen, wij hebben een hond kunnen wij daar ook vergoeding voor krijgen???
Wie gaat straks je pensioen betalen?
Wie moet de economie draaiende houden?
Wees blij dat dit er is.
Tuurlijk kies je bewust voor kinderen en probeer je een juiste balans te vinden tussen werk en prive. Maar als iedereen met kinderen niet kan werken dan onstaat er een groot economisch probleem.
Wie zorgt straks voor jullie en de kinderbijslag is niet zo veel als je daar kinderen voor neemt kom je bedroggen uit kun je je kinderen elke dag droogbrood geven en water dan is het al op

Hoverveldje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:24

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Hoverveldje »

Ik ben een zelfstandige gastouder ,die haar werk met veel liefde en plezier doet.Ouders kiezen bewust voor een gastouder .
Met stomheid ben ik geslagen als ik zie dat wij gastouders dupe worden van een ondoordachte regeling.
De malifide gastoudersbureau,s kunnen gewoon hun gang blijven gaan.En wij moeten ons bewijzen .Wie kwam er met het idee dat je moet samenwerken met een G.O B ?Nu moet straks de betaling via het G.O.B gaan .Tja als de staatsecretaris haar huiswerk beter had gedaan ,kon de factuur van de vraagouders rechtstreeks naar de belasting gestuurd worden i.pv naar het G.O.B en dan kan er niet gefraudeerd worden.
Ik moet maandelijks heel veel geld aan de belasting betalen ,pensioen bouw ik niet op .Zou ik ziek zijn krijg krijg ik ook niks misschien dat de staatsecretaris zich daar eens overbuigt.

MartinKarinEmmen
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:11

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door MartinKarinEmmen »

Hallo,
wij zijn vraag ouders met 2 jonge kinderen; 2 1/2 en 5 jaar, werken beide onregelmatig en zijn daardoor erg afhankelijk van de flexibiliteit van een gastouder.
Ook is onze dochter van 5 jaar gediagnostiseerd als kind met ADHD en heeft ze kenmerken van PDDnos. Dit houd in dat ze gebaat is bij structuur, die ze nu met onze huidige opvang krijgt bij de gastouders. Dankzij de goede bemiddeling van ons Gastouderbureau, zijn wij er in geslaagd voor overdag een flexibele gastouder te vinden en voor de avonden en de weekeinden, een andere gastouder die bij ons thuis komt oppassen. de gastouder die 's avonds en en het weekend opvang verzorgt, heeft ook al op een ander adres waar ze de opvang verzorgt voor lange dagen. Ook deze gastouder is erg flexibel.

Nu wij na verschillende gastouder te hebben gehad, eindelijk de opvang rond hebben en alles op rolletjes loopt, moeten wij een vraag beantwoorden waarvan de regering het antwoord zelf nog niet eens duidelijk op een rijtje heeft. Gaan onze gastouders de eisen die onduidelijk zijn halen in 2010.

Wij voelen ons letterlijk in de kou gezet. Gedwongen keuzes te maken die gevolgen hebben voor onze kinderen, voor ons werk en voor de gastouders, Onregelmatig werk is nu dus helemaal niet meer mogelijk. Bedankt regering BA(L)KElLENDE voor het laten vallen van gezinnen die het hoofd boven water probeert te houden in de tijd van Credietcrisis. Waar banken die de ellende veroorzaakt hebben gesteund worden maar waar ouders keihard aangepakt worden.
Een aantal jaar terug regelgeving bedacht om ouders te helpen, en nu je er afhankelijk van bent moet je stoppen, doordat de regelgeving zo slecht was dat het nu aangepast moet worden.

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door glith »

Als je als werkende ouder nu eens zelf de oppas betaald buiten al die maffe regeltjes om

ivbemmel
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 20:33

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door ivbemmel »

Kinderbijslag is ~200 euro per drie maanden, dus ~75 euro per maand, per kind.

Voor kinderopvang waren we tot de zomer met 3 kids 1800 euro per maand kwijt (bruto, dus de toeslag gaat daar nog af). Voor 4 kids zou dit rond de 2500 euro uitvallen. Sinds de zomer hebben we een gastouder aan huis, en betalen we nog 'maar' 1000 euro bruto per maand. Die 'malle regeltjes' zijn dus nodig om beiden te kunnen werken (want dat wil de overheid toch?).

We besparen de belastingbetaler met opvang aan huis ~1000 euro per maand. En door beiden te werken betalen daarnaast extra belastingen en sociale premies. Die hard nodig zijn als we straks niet tot ons 75e willen doorwerken. Dus kies zelf: samen de lasten delen of ieder voor zich, maar dan regelt iedereen vanaf nu ook maar zijn eigen pensioen, ww, wao, etc.

Flevopolder
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:56

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Flevopolder »

Het lijkt wel of er vergeten wordt dat er ook nog gastouderbureaus zijn die wel naar eer en geweten hun werk doen en die de kinderen op de eerste plaats zetten! Deze gastouderbureaus worden door deze wet zwaar getroffen, terwijl er niets mis was met de kwaliteit binnen deze gastouderbureaus.
Mevrouw Dijksma is een hele slechte luisteraar en er zijn vele verschillen tussen haar en ons gastouderbureau, maar het belangrijkste verschil is denk ik wel, dat wij aan kinderen denken en zij alleen maar aan geld!
We zijn Radar dankbaar voor de aandacht die ze opnieuw schenken aan de misstanden in de gastouderopvang. Dit keer zijn het echter niet de misstanden van de gastouderbureaus, maar de misstanden van de overheid!
Het is jammer dat toch weer de opa's en oma's genoemd werden bij de uitleg over wat gastouderopvang is; binnen ons bestand is het overgrote deel van de ouders en gastouders door het gastouderbureau aan elkaar gekoppeld. Voor deze koppeling kenden de gastouder en vraagouder elkaar dus niet; en dat is precies wat een gastouderbureau hoort te doen; gastouders en vraagouders bij elkaar brengen, zodat zij hun kinderen onder kunnen brengen bij een gastouder die bij het kind past. Daarna begeleiden we de opvang en nogmaals daar was helemaal niets mis mee.
Deze nieuwe wet treft niet de grote internetgastouderbureaus, maar de gedegen, eerlijke, kleinschalige gastouderbureaus; zij die hun werk nu juist zo goed doen!

Complimenten voor Dezentje; ze heeft fantastisch verwoord waar het nu eigenlijk om gaat! Hopelijk kan zij dan om 'vijf voor twaalf' dan toch nog het verschil maken voor heel, heel veel kinderen!!!

Dus ouders, gastouders en gastouderbureaus; Teken de petitie op http://www.behoudgastouders.nl !!!!

Op hoop van zegen!

Danielle Rebel-Boeve, Christelijk Gastouderbureau de Flevopolder

eblom
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:04

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door eblom »

Beste Tros Radar,
WIj hebben twee kinderen (4 en 8 jaar) en zijn al 8 jaar erg blij met onze gastouder. Niet met het bureau. Wij hebben nooit gebruik kunnen maken van een gastouderbureau en dus ook niet van de subsidie: wij betalen de gastouder dus helemaal zelf, krijgen daar niets terug.
De reden is dat bureau's zeer inflexibel zijn omtrent wekelijks wisselende dagen. Dat geeft hen kennelijk te veel gedoe. Miijn vrouw en ik zijn beiden freelancer : geluidstechnicus en rollenspelacteur, (modaal) en hebben soms 4 dagen nodig maar soms helemaal niets. Hier is geen regeling voor bij het bureau : onregelmatigheid Omdat wij toch (moeten en willen) kiezen voor een gastouder hebben wij het geld er dubbel en dwars voor over en het direct met de gastouder geregeld, dus zonder het bureau. Het bureau is in 8 jaar 3 keer langs geweest : 10 minuten binnen per keer, de jas gaat niet eens uit!. De kwaliteit wordt zo niet gecontroleerd. Hoe zo de kwaliteit te waarborgen is is voor ons geen raadsel : dat kan niet zo en gebeurt dus ook niet door hen. Onze gastouder zorgt hoer overigens zelf voor : gezond ondernemerschap, niet het sterkste punt van de Pvda...Waarom kijkt Sahron Dijksma hiet helemaal niet naar? Ze zou hierop eens wat meer moeten douwen. In plaats daarvan rechtvaardigt zij haar plan met het noemen van zeer incidenteele en extreme situaties (volgens mij verzinsels door kinderloze ambtenaren!) zoals gescheiden ouders die elkaar als gastouder opgeven en zo subsidie opstrijken. Belachelijk! Pak dat dan aan en laat ons met rust! En waarom hebben de bureau's kennelijk niet de taak om dit te controleren en goed te regelen? Stop de gesubsidieerde frauede die gastouderbureau heet en laat onze lieve en zorgzame gastouders met rust! Belachelijk ook om ouders te sanctioneren als de gastouder het diploma niet haalt, geen woorden voor. Dat dit van de pvda komt, onbegrijpelijk !? Ik stem altijd links maar steun zeker de VVD in deze. Ik hoop dan ook dat de VVD actie ergens toe lijd. met vriendelijke groet, Edwin Blom.

Kid-IT
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:49

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Kid-IT »

Ik ben directeur van gastoudebureau Kid-IT dat al jaren aan de regels voldoet. Ik ben daar niet rijk van geworden, maar kan mezelf wel in de ogen blijven kijken.

Na het bekijken van het interview met mevrouw Dijksma zou u denken, waar maken we ons druk om. Mevrouw Dijksma heeft het perfect georganiseerd, naar haar mening. De opleidingseis is wat mij betreft (directeur gastouderbureau Kid-IT) prima, wellicht nog te laag voor gastouders met meer dan 3 kinderen in de opvang. De uitvoering is weer volgens het poldermodel;
- opleidingsinstanties met dubieuze bedoelingen rijzen als paddestoelen uit de grond, vaak onder bestuur van de eigenaar van een (dubieus) gastouderbureau
- of je dan even je hele gastouderbestand naar de concurrent wil uploaden, omdat zij de subsidie voor de opleiding willen incasseren. Dijksma, wordt nou wakker!
- het risico of de gastouder de certificering gaat halen wordt daarmee nog groter
- Naast een huisbezoek door een onafhankelijke beoordelaar (die overigens geen pedagogische achtergrond hoeft te hebben, meld je maar aan bij Randstad...) moet er ook een portfolio worden samengesteld. Helaas zijn er op dit moment maar 3 EVC instellingen gecertificeerd om dit portfolio te beoordelen, de rest is dit voorjaar allemaal afgekeurd, door....OCW!
- Voor het samenstellen van een regulier portfolio staat 25 werkuur, zie site NTI en ROC's
- Dan maar een examen halen, 4 avonden in de schoolbanken en een boek doowerken en dan heb je het. Moeilijk is het misschien niet voor mevrouw Dijksma, maar veel gastouders hebben nooit in de schoolbanken gezeten en snappen de praktijk veel beter dan de theorie. Risico?
- Heb je dan in maart je certificaat, en ook je EHBO laten certificeren (want je EHBO diploma moet sinds deze maand ook worden geregistreerd bij het Oranje Kruis en daarvoor moet je wellicht wat meer uren praktijles hebben gehad dan een middagje en de rest "online").
- Is alles compleet? Dan komt de GGD om de hoek kijken, als alle papieren zijn ingediend bij de gemeente (want het landelijk register is nog niet klaar) dan heeft de GGD 10 weken de tijd om de registratie te controleren en ze komen ook op (onverwacht) huisbezoek. Hoezo dubbel werk? Het gastouderbureau doet een intake en een risico inventarisatie (en bij een goed bureau zoals bij ons gebeurt dat grondig), dan komt er iemand kijken of de gastouder goed werkt en krijgt ze een certificaat en daarna komt de GGD nog eens kijken of de gastouder goed werkt. Tjonge, de dames van 20 die een kindercentrum werken met SPW3 en niet eens weten wat de voorkant van een baby is, doen het vast veel beter!! (cynisch...)
Maar goed, we geloven u op uw woord mevrouw Dijksma, dit is vast geen ontmoedigingsbeleid. Zag ik vandaag niet een pleidooi in de krant voor een brede school, van 0 tot 12 jaar?? Ook de branche organisaties komt het veel beter uit als de subsidie naar de kinderopvang gaat. De besturen van grote kinderopvangorganisaties doen het financieel echt niet slecht! Zij proberen de gastouderopvang uit te roeien en u als ouder zit met de problemen.
Succes!

nicki77
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 16:20

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door nicki77 »

Zou het niet eerder normaal zijn dat de ouders zelf voor hun kinderen zorgden ipv ze uit te besteden?[/quote]

Sommige ouders kunnen niet anders en moeten werken en kunnen niet thuis zitten om voor hun kind te zorgen hoe graag ze het ook willen.

Vind het nogal kortzichtig dat er zo word gereageerd, ik ben zelf een alleenstaande moeder, wat heb je liever dat ik thuis ga zitten en een uitkering aan ga vragen zodat ik zelf voor mijn kind kan zorgen, dan heb ik inderdaad geen kinderopvang nodig

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door janfreak »

nicki77 schreef:Zou het niet eerder normaal zijn dat de ouders zelf voor hun kinderen zorgden ipv ze uit te besteden?
Sommige ouders kunnen niet anders en moeten werken en kunnen niet thuis zitten om voor hun kind te zorgen hoe graag ze het ook willen.

Vind het nogal kortzichtig dat er zo word gereageerd, ik ben zelf een alleenstaande moeder, wat heb je liever dat ik thuis ga zitten en een uitkering aan ga vragen zodat ik zelf voor mijn kind kan zorgen, dan heb ik inderdaad geen kinderopvang nodig[/quote]

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en in die gevallen heb ik daar alle begrip voor. Maar ik ken ook ouders die echt niet allebei hoeven te werken, maar die blijkbaar gegrepen zijn door het geld. Die zijn niet van plan het luxe leventje dat ze hadden vóór ze kinderen kregen op te geven. En nu zal ik wel een heel stel ouders over me heen krijgen, nu, dat moet dan maar.

ronaldo69
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:20

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door ronaldo69 »

Het ervaringscertificaat. Gastouders dienen in de toekomst (komende jaar) een ervaringscertificaat te halen. Velen zijn al gestart met het verzamelen van bewijzen om aan te tonen een goed gastouder te zijn (Portfolio). Zij laten zich niet afschrikken door de indianenverhalen die de ronde doen. Wanneer je al jarenlang ervaring hebt als goed gastouder, zal je in de regel ook geen problemen hebben om het certificaat te halen. Zij die echter puur de subsidie opstrijken en 'vergeten' voor een goede opvang te zorgen zullen de boot missen.
Het is jammer dat de vrouw in de uitzending niet een poging doet om het certificaat te halen want dit lijkt mij in haar geval de moeite waard. Het kost haar een kleine inspanning om haar ervaring in kaart te brengen, ook aanbevelingen van de gastouder dienen als bewijs. Gevolg is dat zij een certificaat heeft en gewoon lekker op de kinderen kan blijven passen waar ze zo een mooie band mee heeft opgebouwd!!

dennis20101
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:14

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door dennis20101 »

Beste,

Wat ik zo vreemd vind om te horen is dat veel mensen aangeven (inclusief de minister) dat opa's en oma's het voor niks moeten doen. Het klopt inderdaad dat wanneer de ouders van de dochter of zoon af en toe eens oppassen, het heel normaal is dat dit gratis gebeurt. Echter wil ik duidelijk maken dat het structureel oppassen iets geheel anders is dan af en toe eens oppassen. Het betekend dat dit bij wijze van 3 tot 5 dagen per week het geval is, wat betekend dat veel opa's / oma's (vaak jonger dan 67 jaar) oppassen op de kinderen van dochter of zoon. Hoe is het toch mogelijk dat de minister aangeeft dat opa of oma dit maar gratis moet gaan doen terwijl er eigenlijk van deze mensen wordt verwacht dat ze deelnemen in het arbeidsproces. Het lijkt me een goede zaak dat opa of oma een baan opzegt om 3 tot 5 dagen (betaald) op de kinderen van dochter of zoon te passen. Hierdoor kunnen zoon of dochter deelnemen aan het arbeidsproces wat de toekomstige werkloosheid zal verminderen. Overigens weten we allemaal dat werkgevers 'oudere' werknemers liever kwijt dan rijk zijn waardoor het erg nuttig kan zijn als deze ' ouderen ' zich op deze manier zeer nuttig kunnen maken.

Korter gezegt vind ik het zeer kwalijk dat de minister aangeeft dat ze maar verwacht dat de opa's en oma's dit gratis moeten doen, terwijl deze mensen eigenlijk geld zouden kunnen verdienen met een 'officiele' baan. Werkt de minster ook voor niets??? dacht het toch niet. Minister ga eerst eens zorgen dat u kennis opdoet voordat u onzinnige en zeer schadelijke regeltjes gaat verzinnen die de arbeidsparticipatie alleen maar zal verminderen.

Het meest bizarre is nog dat de 'normaal' nadenkende burger de oplossing voor fraude al lang wist voordat de minster met achterlijke regels kwam. De simpele oplossing is inderdaad de koppeling van de werkuren van dochter of zoon aan de opvanguren van de (klein)kinderen. Overigens zijn deze gegevens bij de belastingdienst allemaal bekend dus zo moelijk hoeft het niet te zijn.

Gesloten