LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Voisin schreef:
pfffff hier zak mijn broek van af.
Die kun je maar beter aanhouden met deze kou, je kunt beter de verwarming op een graad of 18 zetten voordat je gaat slapen.

Of een klokthermostaat kopen die kun je dan zo instellen dat het lekker warm is als je uit bed komt.
Daar bij verwarmt mijn ketel overdag en dan loop ik veel heen en weer. Eens naar de winkel enz enz. eens in de kwartier 1 min bij.

Snachts ga ik niet heen en weer deuren ramen dicht. zou die dan ook eens in de kwartier 1 min bij verwarmen.

Nu stel ik mijn termostaat op 18 in duurt ongeveer 20 min dat hij op 20 a 22 graden zit. ik slaap gemiddeld 7 uur. dat is 7x4x1 = 28min. verschil 8 min. en dat is dan wat ik extra zou verbruik per dag 0,318m3 per dag. goh jongens daar komt die 2000 kuub ook echt weg.

gr.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Een ding ben ik wel achter... hier zitten veel mensen die graag intressant willen doen. Doen als of ze heel veel verstand van zaken hebben. Maar in werkelijk heid maar iets gissen. Ik heb nooit gezegt dat ik niet meer zou verbruiken dan mijn buren. Ik zou heus wel iets meer verbruiken dan mijn buren.

Maar ik weet genoeg. En ik weet inmiddels al het een en ander. Trouwens vandaag met een mevrouw van Liander gesproken die wel mij gewoon te woord wou staan. En ik ben maar door 1 persoon echt iets meer te weten gekomen over stoken. Die ben ik dankbaar. En dat kan ik van velen van jullie niet zeggen. De meenste mensen lezen niet eens wat je schrijft. En Daar laat ik het ook maar bij. Ik heb het helemaal gehad met deze forum.

Ik lees veel van mensen afkraken. Afbekken enz. Maar echt lezen ho maar.

:oops: :oops: :oops: :oops:

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Tuskar »

Zou de kamerthermostaat in de nacht maar op 15 graden zetten. Verder de vertrekken boven maar sluiten. Want een radiatorkraan een kleinbeetje open is helemaal open. Vaak goedkope kranen, dubbel instelbaar, maar wordt bij de montage meestal vergeten in te stellen.
Die Benraadketel BR18T van 1996 is een verbeterde ten opzichte van een oudere Benraadketel. Er waren in 1996 al veel betere ketels op de markt.
Er waren meer ketelfabrikanten die dat kunstje flikten.
Zou maar een nieuwe ketel aanschaffen die een stuk zuiniger is. En overdad de kamerthermostaat op 18,5 graden en in de avond 20/21 graden.

Voisin
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2009 12:58

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Voisin »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Voisin op 02 dec 2009 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Nou weet je wat ik maar ga doen... Om een besparing te krijgen van 2774 m3 te krijgen. Andere bankstel, vuurkorf, Waskuup en dan met de waterkoker... heet water er in te doen. Ramen dicht timmeren met extra isolatie er tussen. En misschien kan ik dan 2774m3 besparen. Dan kom ik misschien ook eindelijk eens op het zelfde uit dan de rest van de blok.

Afgelopen nacht heb ik de verwarming ook netjes op 18,5 gezet. dit ga ik ook gewoon even zo blijven doen om het verschil ook echt goed waar te nemen.

Jongens erg bedankt voor die grote tip. En hoop dat ik volgend jaar dan ook op 1800m3 uit kan komen.

Als ik dan na een week nog niet veel minder uit zou komen. Dan zal ik overdag inderdaad eens over gaan om met een dikke winter jas in huis te zitten dikke handschoenen aan trekken. Lange onderbroek aantrekken. 2 broeken aantrekken.

Ja heerlijk.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Ik heb vandaag dan ook even via zo'n bereken tabel uitgerekend wat ik kan besparen op jaar basis.

En heb ik jullie stook gedrag neem bespaar ik ongeveer 280 euro per jaar. Wauw super.

Echter moet ik een besparing doorvoeren van € 1987,22 om gelijk uit te kunnen komen dat van de buren.

Dat word inderdaad maar gewoon die kloten cv uit het raam gooien. Nooit meer douchen, Nooit meer koken, nooit meer afwassen. En wat kan ik dan nog meer doorvoeren om voor de rest van 1707,22 euro te besparen?

Op de elektra hoef ik niet te besparen. Dat is heel normaal gebruik.

Dus wie kan mij vertellen waar ik nog meer op kan besparen? ik moet namelijk € 1707,22 besparen.

En wie vind dat ik nu heel raar aan het antwoorden ben. Dan moeten jullie eens gaan afvragen hoe belachelijk de antwoorden van jullie wel niet zijn. Want jullie antwoorden zijn net zo belachelijk dan die wat ik nu hier heb neer gezet.

Ik ben helemaal niet eigenwijs wat betreft dat ik graag wel wil besparen. Maar dan moet dit wel normaal blijven. Ik ben alle dagen thuis en ik wil wel net als mijn buren ook normaal een beetje hagelijk er bij zitten. En niet dat ik met een dikke winterjas enz. in huis moet zitten. Intersant lopen doen kan ik ook. Adviesen zijn altijd welkom.

De buren verbruiken 1600 tot 1800m3 ik heb verbruikt 4574m3 een verschil van 2774 tot 2974m3.

Gegroet.
Laatst gewijzigd door Nieuwdrontenaar op 02 dec 2009 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door AGGB »

Dus wie kan mij vertellen waar ik nog meer op kan besparen?
Bespaar ons verdere postings! Laat de meter ijken. Als men er zo van overtuigd is dat het de meter is, doe dan niet moeilijk en laat hem ijken. De kosten zijn immers voor de tegenpartij, als deze meter onjuist verbruik doorgeeft. Laat ons dan weer weten wat het resultaat was.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

AGGB schreef:
Dus wie kan mij vertellen waar ik nog meer op kan besparen?
Bespaar ons verdere postings! Laat de meter ijken. Als men er zo van overtuigd is dat het de meter is, doe dan niet moeilijk en laat hem ijken. De kosten zijn immers voor de tegenpartij, als deze meter onjuist verbruik doorgeeft. Laat ons dan weer weten wat het resultaat was.
Jullie zijn begonnen om mij aan te vallen. Niet ik hoor. Ik wil best advies volgen maar vertel dan ook iets waar ik wat aan heb. Het gaat niet om een klein verschil het gaat om meer dan een verdubbeling ten opzichte van de buren. En mijn bericht was gericht op advies ten opzichte van het gedrag van die medewerkster die ik aan de lijn had. En als ik dan van dit soort onzinnige antwoorden krijg. Ja dan kun je ook de bal terug verwachten. En dat mag iedereen lezen.

Want dit lijkt meer op een kip zonder kop.

Gegroet.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Shine »

Tenzij u met zekerheid een dief van uw eigen portemonnaie wilt zijn zou ik zeggen: laat die meter ijken.
Uit uw schrijven is op te maken dat u er graag dag en nacht erg warm bij wilt zitten. Temperatuur 22 graden. Kortom, uw CV draait dus dag en nacht en verbruikt dag en nacht nogal wat aan gas. Dat zie je terug op de jaarafrekening.
Zodra het advies gegeven wordt om de temperatuur lager te doen en 's nachts al helemaal, radiatoren uitdraaien in ruimtes die nniet gebruikt worden, dan roept u moord en brand, alsof u dan met super dikke winterjassen in de kamer moet zitten.
Overdrijven is ook een vak. U moet zelf wel daadwerkelijk willen! Dus niet ook 's winters met slechts een tshirtje of bloesje aan willen zitten. Daarvoor zijn truien uitgevonden.
Een doorsnee gebruikelijk nachttemperatuur is 15-16 graden.
Een gebruikelijke dagtemperatuur is: overdag, als men veelal bezig is 18-19 en 's avonds (tv kijkend) 19-20/21.
Een uur voordat u naar bed gaat draait u de thermosstaat omlaag naar 16 graden.

Als u deze zaken (en andere bezuinigings maatregelen) doorvoert dan is de kans groot dat uw verbruik enorm verlaagt. Maar houdt er rekening mee, u bent iedere dag thuis en stookt, dus dat zul je ook terug zien in de energiekosten.

Tips energiebesparen. Doe hier uw voordeel mee!
http://www.thuisenergiebesparen.nl/content/view/15/29
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... 20verdiend
http://www.nuonenergiebesparen.nl/nuon_ ... s_page.php

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het verbruik is natuurlijk van een aantal factoren afhankelijk, zoals de grootte van het huis, de hoogte van temperatuur die op de thermostaat ingesteld staat, de duur van het gebruik van de cv, ook welk type cv ketel is geïnstalleerd (HR of VR) en welke buiten temperatuur is er.

Hiernaast kan er ook nog verbruik zijn door warm water en/of koken op gas. In jouw situatie zoals je schets zal dit hooguit ± 500 m3 gas op jaarbasis zijn.

Nergens kan in jouw reacties afleiden welk voorschot je afgelopen jaar hebt betaald. M.a.w. wat was het ingeschatte gasverbruik waarop jouw maandelijkse voorschot was gebaseerd? Heb je veel te weinig betaald? Je bijbetaling was € 2.286,12 wat overeen kom met ± 3.810 m3 gas. Dus zou er maar ± 650 m3 gas in het voorschot zijn opgenomen.

In een van jouw reacties kan ik afleiden dat je van 23 september tot 30 november 2009 888 m3 gas hebt verbruikt. Trek ik hier het verbruik voor warm water en koken vanaf, dan blijft er voor verwarming ± 800 m3 over. Hiermee kan je, gebaseerd op de omstandigheden waarmee dit verbruik tot stand is gekomen, het jaarverbruik voor de cv herleiden.

In deze periode komt de 800 m3 gas overeen met 20% van de totale cv jaargasverbruik.
Na herleiding komt dit overeen met 800/20*100 = 4.000 m3 gasverbruik op jaarbasis voor de cv en in totaal op 4.400 m3 gas.

In jouw plaats zou ik toch een aantal besparende maatregels treffen waarmee je het jaarverbruik (drastisch) omlaag kunt brengen. Door de thermostaat overdag één graad lager te zetten, bespaar je gemiddeld 7 procent op je gasverbruik voor verwarming. Hiervoor is de eerste link in de reactie van Shine al een goed hulpmiddel. Het vergelijken met buren t.o.v. je eigen verbruik kan alleen maar gebruikt worden om te kijken waar jezelf staat en/of het minder kan.

In mijn situatie heb ik vanaf 23 sept tot 29 nov 2009 elke week, uiteraard afhankelijk van de buiten temperatuur, een ander verbruik gehad. De cv wordt d.m.v. een Honeywell Chronotherm III geschakeld die overdag ingesteld staat op 19° C (temperatuur wordt volgens thermometer 20,4° C) , ’s avonds kan hij wel eens handmatig naar 20° C worden gezet maar vanaf 23:00 uur schakelt hij automatisch naar de nachtstand op 18° C, tenzij het buiten extreem koud is. Tot slot ter informatie nog de verbruiken in de afgelopen weken: 16, 26, 58, 55, 44, 69, 66, 54 en de laatste week 73 m3 gas, totaal 461 m3. Het vorig jaar over dezelfde periode was het verbruik 51, 31, 37, 52, 77, 63, 58, 95 en 116 m3, totaal 580 m3 gas. Dus 119 m3 meer, maar het was toen ook kouder in de vergeleken periode. Het totale jaarverbruik van september 08 t/m augustus 09 kwam uit op 2.900 m3 gas.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Shine »

vanaf 23:00 uur schakelt hij automatisch naar de nachtstand op 18° C, tenzij het buiten extreem koud is.
H@rm@n:
Ik vind een nachttemperatuur van 18 graden ook erg hoog. Staat gelijk aan mijn dag temperatuur.
In dit verhaal denk ik dat het belangrijk is om er bij te vermelden dat je dit kunt doen indien de woning verschrikkelijk goed geisoleerd is. Zou ik dit toepassen in mijn oude - slecht geisoleerde - woning, dan loeit mijn CV 's nachts constant door.
En zal ik dus een jaarafrekening gepresenteerd gaan krijgen waar ik niet vrolijk van wordt.
Ik denk/vind dus dat het belangrijk is te vermelden dat indien de woning oud en slecht geisoleerd is, een nachttemperatuur van 15/16 verstandig is.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Je hebt volkomen gelijk Shine, wat betreft de nachttemperatuur van 15 a 16 graden. Maar in mijn situatie heb ik een combinatie van vloerverwarming op de begane grond met enkele radiatoren in mijn woonkamer. Daarbij heb ik alle ramen/tuindeur in de woonkamer en open keuken laten vervangen met uiteraard isolatieglas :D .

EddieG
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2010 13:40

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door EddieG »

Geachte lezer(s),
Wellicht is het probleem van een abnormale gasrekening, zoals bij de "nieuwdrontenaar" identiek aan mijn laatste afrekening. Mijn verbruik was plots 4800 m3. Na lang puzzelen kwam ik er achter dat mijn moeilijk programeerbare thermostaat, de oorzaak was: de maximale temp. stond goed echter de minimale stond hoger dan de maximale ! Het was trouwens wel lekker warm vorige winter in huis!
Verder is er nergens op internet iets te vinden over wat normaal is voor aardgas verbruik. Nergens getallen te vinden. Uit mijn eigen rekeningen valt ook niets zinnigs te destilleren ( dit oa door fouten, in mijn voordeel, van de energieleveranciers met hun matige administratie).

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk geef je te weinig informatie om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Hoe oud is je woning?
Hoek woning, vrijstaand, of tussenwoning?
Enkel of dubbel glas?
Zijn de vloeren-muren-dak geïsoleerd?
Zijn de muren tussen jou en je buren geïsoleerd? Zo niet, dan heb je kans dat je de woningen van je buren meeverwarmt als zij de thermostaat een stuk lager hebben staan.

's nachts stook je op 22 graden, hoe is het overdag?

Lucht je wel eens? Vochtige lucht, als gevolg van niet luchten, kost veel meer energie om te verwarmen.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door xnez »

Heb je een gasfornhuis?
Het kan zijn dat deze heel licht lekt,welke je dus ook niet ruikt.

korsteed
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jan 2009 17:01

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door korsteed »

Toen ik net in mijn huis kwam had ik de thermostaat bijna permanent op 22 graden staan. Mijn jaarverbruik was toen 2000 per jaar (mijn huis is heel goed geisoleerd en ik heb een nieuwe ketel).
Ik ben toen op het verbruik gaan letten en heb een klokthermostaat gekocht: die staat overdag en 's nachts op 15 graden, bij het opstaan op 19 graden en 's avonds en in het weekend op 20 graden. Als ik het koud heb zet ik 'm tijdelijk op 21 graden. Mijn verbruik is nu gedaald van 2000 naar 1100 in een jaar. Zelfde huis, zelfde persoon!

Je maakt aannames over verbruik (b.v. dat de ketel als het 's nachts 5 graden vriest maar 4 minuten aan zou staan) die je volgens mij niet zeker weet. Ga gewoon meten, dan weet je al veel meer.

Je weet nu: 1 uur ketel vol aan is 2 kuub per uur.
Je weet echter nog niet zeker of je verbruik komt doordat je ketel 2000 uur per jaar vol aan staat.

Als je een dag weg gaat, zet de thermostaat dan helemaal heel laag (uit) en gebruik geen warm water of gas. Meet de stand voordat je weggaat en meet de stand als je thuis komt: dit zou 0 moeten zijn. Is er toch verbruik, dan moet je uitzoeken hoe dat kan.

Meet hoeveel er in een nacht verbruikt wordt met thermostaat op 22 graden en meet hoeveel er in een nacht verbruikt wordt met thermostaat op 15 graden. Zoek wel 2 nachten uit met vergelijkbare temperatuur.
Als dat verschil groot is, weet je dat je kunt besparen door de thermostaat 's nachts lager te zetten.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door xnez »

Als je je thermostaat constant(dag en nag)op 22 graden hebt staan,
bedenk dan wel dat hij snachts(vooral in de koudere maanden)vaker aanslaat om de boel op 22 graden te houden.

Gesloten