LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verdubbeling afrekening gas electra Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
witte angora

Re: Verdubbeling afrekening gas electra Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook heb ik meterstanden doorgegeven, maar op eindafrekening hebben ze dat niet gebruikt ? Staat dat netwerk beheerder dat heeft gedaan. Ik heb niemand gezien.
Hoi Rogier,

Ik denk dat jouw situatie heel anders is dan van xnez. Bij jou is blijkbaar bij de jaarafrekening gebruik gemaakt van verkeerde standen. Wat je het beste kunt doen is een brief versturen waarin je de correcte standen nogmaals doorgeeft en verzoekt om een correctie.

Houdt de brief zo kort en zakelijk mogelijk, alles wat niet strikt noodzakelijk is wordt toch niet gelezen, bovendien wordt je dan minder serieus genomen.

Verder denk ik dat het het meest verstandig is iedere week even de standen te noteren, niet alleen maakt dat je bewuster van je verbruik, maar mochten er in de toekomst geschillen zijn of discussies over afwijkend gebruik dan wel kapotte meters, dan sta je net even een slagje sterker.

Succes ermee.

Rogier van Asperen

Ongelezen bericht door Rogier van Asperen »

Ik denk dat jouw situatie heel anders is dan van xnez. Bij jou is blijkbaar bij de jaarafrekening gebruik gemaakt van verkeerde standen. Wat je het beste kunt doen is een brief versturen waarin je de correcte standen nogmaals doorgeeft en verzoekt om een correctie.
De meterstanden lijken te kloppen, want ik heb ze nagekeken. Het is overigens wel vreemd dat ik de meterstanden door moet geven(en ze door geef) maar dat die niet worden gebruikt.

Dus de meter geeft idd aan dat er zoveel is gebruikt, maar het is werkelijk onmogelijk dat dit door mij alleen is gedaan. Ik ga in 13 maanden tijd van 118 p.m. aan voorschot naar 191 p.m. We hebben het hier over een eenpersoons flatje waar 3 kleine verwarmingen aanstaan van 18 tot 22.30uur.

En dit is begonnen sinds ik weer naar Essent ben overgestapt.

witte angora

Als de meterstanden kloppen met de eindafrekening, ligt het probleem niet bij Essent. Dan gaat er blijkbaar toch ergens iets bij het verbruik fout. Dat kan een kapotte meter zijn, of een apparaat dat ineens vele malen meer stroom gaat verbruiken.

Rogier van Asperen

witte angora schreef:Als de meterstanden kloppen met de eindafrekening, ligt het probleem niet bij Essent. Dan gaat er blijkbaar toch ergens iets bij het verbruik fout. Dat kan een kapotte meter zijn, of een apparaat dat ineens vele malen meer stroom gaat verbruiken.
Aangezien we het hier over gas hebben zal het niet aan een of ander apparaat liggen. Dat is electriciteit. Mijn electriciteitsverbruik is namelijk gedaald in 2009. Alleen gas is verdubbeld....rest is vermindert.

Dus idd.....zou kapotte CV of meter kunnen zijn. Hiervoor is Essent verantwoordelijk ? Want het is niet zo dat ze aanbieden om mijn meter of wat dan ook na te kijken. Welke bewijzen moet ik hebben om ervoor te laten zorgen dat hun dit komen nameten ?

witte angora

Als het goed is, is de netbeheerder verantwoordelijk voor de meter, maar de ketel is weer eigendom van de woningbouw. Hoe oud is de ketel? Wanneer is het ding voor het laatst schoongemaakt? Weet je dat?

xnez

Ongelezen bericht door xnez »

@ Rogier van A.

Ik heb de woningbouw op de hoogte gesteld.
Deze heeft mijn ketel na laten kijken op eventueel verlies.
Hier zaten geen afwijkingen in.
Vervolgens werd ik door de meneer geattendeerd op een eventuele apk voor de leidingen.
Dit ook aangegeven bij de woningbouw.
Deze liet een bedrijf komen die mijn gas er dergelijke na heeft gekeken.
Ook hier was niets te vinden.

Qua electra:
ik kan alleen nog mijn electrische apparaten per stuk gaan checken op verbruik.
(andere ideeen welkom;))

Qua gasverbruik:
Er bestaat een mogelijkheid dat je gasfornhuis(als je die hebt)heel voorzichtig iets gas loslaat,dat hij lekt.Ik heb verder altijd de gaskraan dicht zitten ibj mijn fornhuis,alleen met koken doe ik hem aan.

Mocht iemand nog ideeen hebben over mijn extra gas en electra verbruik,dan zijn die welkom;)

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Toch is het volgens Essent mogelijk dat mijn gasverbruik van 1300m3 naar 2500m3 is gegaan !!
Essent bepaalt niet je gasverbruik, dat doet je meter!
Als de meterstanden (begin en eind) niet geschat zijn, en er geen foutje gemaakt is bij de opname (altijd zelf ook noteren) had dit hogere verbruik ook gebeurd als je bij een andere leverancier had gezeten.
De meter wordt echt niet vervangen als je overstapt, als deze defect is, of als er in huis iets niet in orde is, verbruik je ook bij een volgende leverancier te veel.

Rogier van Asperen

De ketel is ong. 3 of 4 jaar oud. Wordt ieder jaar rond september onderhouden door de leverancier ervan.

Ik woon nu 10 jaar in dit flatje....de eerste 7 of 8 jaar moest ik meestal rond de 50 tot 100 euro bijbetalen of kreeg dat terug. Tot begin 2008....toen moest ik 400 euro bij betalen en nu 500 euro.

En als ik in 2008 met 1390m3 kan doen, dan lijkt mij het niet dat ik in 2009 ineens 2500m3 heb verbruikt in mijn eentje. Geen enkele verandering in huishouden.

Is het niet zo dat de netwerkbeheerder (Enexis) ook van Essent is ?

@xnez: bedankt voor je reactie. Dit gaat dus via woningstichting ? Kreeg ik eerst ook te horen, maar nadat ik juiste persoon te pakken had verteldie die mij dat ik het zelf maar moet oplossen (echt waar). Ze zei zelfs dat het kan komen (dat ik verdubbel in stookkosten) omdat ik iedere avond de verwarming uitzet als ik ga slapen. Mijn verwarming gaat aan van 18 tot 23 uur. Maar volgens haar moet ik hem altijd op 17 of 18C zetten. Dat zou minder verbruiken. Kan dit kloppen ?

Ik ga nu sowieso iedere dag mijn gasverbruik meten. Over gasforuin.....heb al 10 jaar hetzelfde en niks er aan verandert...dus als dat het zou zijn zou dat ieder jaar deze zelfde stijging moeten laten zien.

@ Ron
Dat weet ik. Dus denk ik dat er iets in die meter of de CV niet goed is. Zoals ik al zei, is een verdubbeling in gasverbruik onmogelijk in mijn eentje.

In iedergeval iedereen bedankt voor hun reactie. Zitten antwoorde bij die ik kan gebruiken. Gelukkig heeft mijn buurjongen in zo'n zelfde flatje hetzelfde probleem. Hij moet zelfs 980euro bijbetalen. Samen sta je al iets sterker.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Maar volgens haar moet ik hem altijd op 17 of 18C zetten. Dat zou minder verbruiken. Kan dit kloppen ?
Het is niet verstandig om het meer dan 5 graden te laten schelen, werd ook van de week op de radio of tv nog eens gezegd. Dus overdag 21, 's nachts 16.
'S morgens meer dan 5 graden opwarmen schijnt meer te kosten dan je bespaart.
@ Ron

Citaat:

Dat weet ik. Dus denk ik dat er iets in die meter of de CV niet goed is. Zoals ik al zei, is een verdubbeling in gasverbruik onmogelijk in mijn eentje.
Sorry, er wordt hier vaak meteen gebruld dat men zich opgelicht voelt omdat men bij die en die zo veel meer moet betalen en men bij die en die eerst de helft betaalde. Alsof deze bedrijven de afrekeningen uit hun mouw schudden.
Een afrekening is niet meer dan het verschil van eind- en beginstand minus de betaalde voorschotten.
Vaak blijkt dat men dan niet eens de moeite heeft genomen om b.v. de standen even te controleren, maar gelijk begint te roepen dat men opgelicht wordt en gaat overstappen. Ik heb hier eens zo'n verhaal gelezen van iemand die daardoor binnen een jaar tijd drie verschillende leveranciers had :lol:

Een verdubbeling is inderdaad vreemd als er niets gewijzigd is, een matige of strenge winter kan misschien eens 20 of 30 % schelen, maar de winters zijn al jaren niet meer zo streng geweest. (behalve nu dan)

Rogier van Asperen

@Ron,

Over die 5 graden verschil. Punt is.....in die 10 jaar heb ik het nooit anders gedaan dus zo'n verschil zou het niet moeten zijn. Maar.....begin 2009 was dus wel erg koud. Zal hier wel eens op letten trouwens.

Het is dus niet zo dat ik iemand schuld geef van de prijs. Ik heb zelf de meterstanden doorgegeven dus die kloppen wel. En daar hangt prijskaartje aan.
Alleen als je er al 10 jaar woont, en ineens de laatste 2 jaar 400 of 500 euro moet gaan bijbetalen en het verbruik explodeert dan begin je te twijfelen of er niks fout is. Punt is dus niet de prijs...maar het verbruik. En als je in alles met verbruik naar beneden bent gegaan, maar alleen het gas verdubbelt dan is dat toch erg vreemd.

Als ik naar de website energievergelijking.nl ga, en daar mijn gasverbuik wil invullen laat hij dit zien:
Single = 1400m3
Duo= 1600m3
Gezin = 1800m3
Groot Gezin=2300m3

En ik zou, alleen in een flatje op 2400m3 zitten en volgend jaar naar 2700m3 gaan ?

xnez

@Rogier.

Ik heb bij mijn woningbouwvereniging gemeld dat ik contact had gehad met een mevrowu van de Essent.En deze mevrouw raade mij onder andere het nakijken van de ketel aan en vervolgens als daar niets uit kwam een check voor de leidingen.
Waarop mijn woningbouw contact opnam met desbetreffende bedrijven die zij hiervoor inhuren.Deze hebben met mij contact opgenomen en hebben een afspraak gemaakt.(helaas is er niets uitgekomen).

Ik woon hier trouwens ook al bijna 9 jaar.
En dit is t eerste jaar dat ik een verdubbeling zie:(
Hou mn hart vast voor volgend jaar.

Ik zet mijn verwarming s'nacht op ong 16.5 of 17 graden.
En dat inderdaad zodat mijn ketel geen overuren hoeft te draaien om de boel warm te krijgen.(wat dus extra gas kost).

witte angora

Rogier, als jij en je buurjongen allebei hetzelfde probleem hebben... Ik zou toch wel even een leidingcheck doen, aan de ketels zal het niet liggen. Kan me niet voorstellen dat er illegaal gas wordt afgetapt, maar ok.

Het probleem zit waarschijnlijk in de meters, die kun je laten ijken. Als de meters niet goed functioneren dan kost het je verder niks, maar als het probleem niet in de meters zit, dan zul je toch moeten dokken.

Staan de meters trouwens ruggelings tegenover elkaar? Hoe lang woont je buurjongen in die flat? Ik denk dat jullie beter even samen kunnen optrekken, want twee meters naast elkaar tegelijk kapot is ook wel een beetje wonderlijk, eerlijk gezegd.

Maar dat er iets niet goed is, dat is wel duidelijk.

Rogier van Asperen

Ok duidelijlk. Super bedankt voor je reactie ook.

Ga de volgende stappen ondernemen. Ga nu eerst eens week iedere dag de meter opnemen zoals ik nu (in oude situatie) leef. En dan eens kijken wat ik op deze manier per dag gebruik.

Volgende week ga ik de verwarming continu hoger laten draaien (zet hem nu vaak naar 13 of 14C graden ofzo), dus zoals jij aangeeft ong. 16 tot 17C. dan eens kijken of dit verschil inderdaad uit te lezen is.

Als je wilt kan ik mijn bevindingen hier ook plaatsen ?

@witte angora

Ik ga er sowieso vanuit dat ik dit gewoon moet dokken. Ik heb het verbuikt dus moet dokken, as simple as that. Mijn buurman woont er nu 5 jaar, hij woont samen maar zijn vriendin was vrijwel heel vorig jaar weg. Toch 980 euro bijbetalen. We gaan vanavond samen zitten....en gelukkig werkt er sinds kort ook vriendin van me bij Essent. Altijd makkelijk ;-)

2 kapotte meters lijkt me onmogelijk.....maar heb ik het gevoel dat het in mijn CV ketel zit. Het is net als je lichaam...je veolt dat er daar ergens iets niet goed zit ook al zegg . Na verbouwing in 2007 (toen is er zelfs dubbelglas geplaatst en nieuwe CV ketel) is het gasverbruik enorm omhoog gegaan.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Rogier van Asperen schreef:....maar heb ik het gevoel dat het in mijn CV ketel zit. Het is net als je lichaam...je veolt dat er daar ergens iets niet goed zit ook al zegg . Na verbouwing in 2007 (toen is er zelfs dubbelglas geplaatst en nieuwe CV ketel) is het gasverbruik enorm omhoog gegaan.
Het is eigenlijk heel vreemd, je huis is beter geïsoleerd en een nieuwe (zuinigere) CV Ketel en dan toch een heel hoog verbruik! Er kan iets mis zijn met de nieuwe ketel of deze is verkeerd afgesteld of iets dergelijks. Normaal is dit verbruik niet.

witte angora

Kijk, ik denk dat we nu ergens komen. Heeft je buurjongen ook in 2007 een nieuwe ketel gekregen, waarna het verbruik omhoog schoot?

Rogier van Asperen

witte angora schreef:Kijk, ik denk dat we nu ergens komen. Heeft je buurjongen ook in 2007 een nieuwe ketel gekregen, waarna het verbruik omhoog schoot?
Yip. De hele wijk zelfs. Zal ook eens bij wat meer mensen aankloppen. Ik ben altijd erg laks geweest in het bijhouden van dit soort dingen, maar ga het nu toch eens registreren.

Want zoals jor al zegt....betere isolatie, nieuwe CV ketel....en toch meer kosten...dat zou eigenlijk anders moeten zijn !

witte angora

Dan denk ik dat er met de installatie iets heel erg fout is gegaan. Het enige wat ik niet snap is waar al die warmte dan blijft. Want als ik het zo zie is dezelfde fout in de hele flat gemaakt.

Of loopt er stiekem soms een verwarmingsbuis naar buiten zodat de vogeltjes ook een warm plekje hebben? Of eentje naar de boven/benedenburen?

xnez

Hier net zo...nieuwe cv's.Zouden voordeliger moeten uitpakken.
Mn buurman moet zijn afrkening nog krijgen.Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn cv is al wel gecheckt,maar daar kwam niets uit:(
Mijn eerste gedachte gingen namelijk ook naar de cv.

Zou het mijn thermostaat kunnen izjn?
Zomaar ff een ingeving...

Rogier van Asperen

witte angora schreef:Dan denk ik dat er met de installatie iets heel erg fout is gegaan. Het enige wat ik niet snap is waar al die warmte dan blijft. Want als ik het zo zie is dezelfde fout in de hele flat gemaakt.

Of loopt er stiekem soms een verwarmingsbuis naar buiten zodat de vogeltjes ook een warm plekje hebben? Of eentje naar de boven/benedenburen?
Zal het wat verduidelijken......het is een 2 verdiepingflat. Beneden mij woont een gezin, en ik heb de bovenste etage. Mijn flat heeft 2 verdiepingen zelfs....boven 2 slaapkamers en een badkamer. Daar staat verwarming ALTIJD uit.

Ik heb overigens nog zo'n oude draaiknop thermostaat (net als xnez denk ik?)...maar ook die heb ik altijd gehad en ook die doet mijn rekening niet verdubbelen neem ik aan.

Waar die warmte naartoe gaat ? Kweenie.....er zitten altijd wel veel katten bij mij op de trap naar de voordeur , haha !

xnez

Mijn "oude" draaiknop thermostaat is vervangen toen ik een nieuwe cv kreeg.
Vandaar ook mijn vraag of het misschien aan de nieuwe thermostaat kan liggen?

Ik zou de katten eens vragen waarom ze altijd bij jouw voordeur gaan zitten? :P :lol:

Gesloten