Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw
Geplaatst: 23 dec 2009 19:16
De Tweede Kamer wil spoorbeheerder ProRail hard aanpakken vanwege de treinchaos. De bedrijfstop blijkt ondanks miljoenen aan rijksinvesteringen keer op keer niet in staat problemen voor te zijn. "Mijn geduld raakt op", dreigt PvdA-Kamerlid Samsom.
Het bedrijf slaagt er volgens CDA, PvdA, VVD, SP, GroenLinks en ChristenUnie niet in bij zware sneeuwval direct met meer onderhoudspersoneel op de proppen te komen. Ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) stuurt deze week nog een brief naar verkeersminister Eurlings.
"Dat ProRail op donderdagochtend door een zware sneeuwbui wordt verrast, dat kan. Maar twee dagen daarna nog onvoldoende onderhoudsploegen paraat hebben, dat kan echt niet", zegt Kamerlid Cramer van ChristenUnie.
Effecten
De SP eist een onderzoek naar de effecten van de privatisering van ProRail. "ProRail besteedt veel onderhoud uit en zo laat mogelijk om kosten te besparen en geld te verdienen. Nu zie je bij kapotte wissels dat het oprekken van onderhoud niet meer kan."
Na een tiental bezoekjes in de afgelopen dagen aan kleumende spoorwerkers constateert Roemer dat er veel te weinig mensen voor onderhoud zijn. "Het personeel baalt zelf ook als een stekker dat problemen zo laat worden opgelost. Zondag werd pas na vier dagen wisselstoring op Hollands Spoor bekend waarom de wisselverwarming niet werkte. Puur doordat bedrijfsonderdelen langs elkaar heen werken!"
ProRail, eigenaar van het spoornet, slaagt er bijna jaarlijks niet in de onderhoudssubsidie op te maken, constateert PvdA'er Samsom. "Geld is dus niet het probleem. Het zit organisatorisch fout. ProRail blijkt voortdurend niet in staat om ontwikkelingen bij te houden. Deze problemen met sneeuw zijn maar een voorbeeld. De top is daarvoor wel medeverantwoordelijk."
Het CDA wil voor februari een investeringsplan om bevroren wissels snel te ontdooien. GroenLinks-Kamerlid Vendrik juicht dat toe. "Investeringen lopen bij ProRail ver achter. Er wordt al twee jaar veel te weinig en veel te laat iets gedaan aan de wissels."
CDA-Kamerlid Koopmans eist dat de verbetering van het spoor niet ten koste van de belastingbetaler gaat. Liberaal Aptroot stelt als dwangmiddel voorwaarden aan investeringen: eerst het bestaande spoor op orde maken, inclusief beter onderhoud, dan pas meer treinen toelaten op het spoor.
Reizigersvereniging Rover wordt overspoeld met klachten. "Dit kan niet zo doorgaan. Er gaat van alles mis. Vooral ProRail maakt het bont", zegt Rover-zegsvrouw Sanne van Galen."De spoorbeheerder had zich beter moeten voorbereiden op vorst en sneeuwval en de NS moet beter met reizigers communiceren."
Het bedrijf slaagt er volgens CDA, PvdA, VVD, SP, GroenLinks en ChristenUnie niet in bij zware sneeuwval direct met meer onderhoudspersoneel op de proppen te komen. Ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) stuurt deze week nog een brief naar verkeersminister Eurlings.
"Dat ProRail op donderdagochtend door een zware sneeuwbui wordt verrast, dat kan. Maar twee dagen daarna nog onvoldoende onderhoudsploegen paraat hebben, dat kan echt niet", zegt Kamerlid Cramer van ChristenUnie.
Effecten
De SP eist een onderzoek naar de effecten van de privatisering van ProRail. "ProRail besteedt veel onderhoud uit en zo laat mogelijk om kosten te besparen en geld te verdienen. Nu zie je bij kapotte wissels dat het oprekken van onderhoud niet meer kan."
Na een tiental bezoekjes in de afgelopen dagen aan kleumende spoorwerkers constateert Roemer dat er veel te weinig mensen voor onderhoud zijn. "Het personeel baalt zelf ook als een stekker dat problemen zo laat worden opgelost. Zondag werd pas na vier dagen wisselstoring op Hollands Spoor bekend waarom de wisselverwarming niet werkte. Puur doordat bedrijfsonderdelen langs elkaar heen werken!"
ProRail, eigenaar van het spoornet, slaagt er bijna jaarlijks niet in de onderhoudssubsidie op te maken, constateert PvdA'er Samsom. "Geld is dus niet het probleem. Het zit organisatorisch fout. ProRail blijkt voortdurend niet in staat om ontwikkelingen bij te houden. Deze problemen met sneeuw zijn maar een voorbeeld. De top is daarvoor wel medeverantwoordelijk."
Het CDA wil voor februari een investeringsplan om bevroren wissels snel te ontdooien. GroenLinks-Kamerlid Vendrik juicht dat toe. "Investeringen lopen bij ProRail ver achter. Er wordt al twee jaar veel te weinig en veel te laat iets gedaan aan de wissels."
CDA-Kamerlid Koopmans eist dat de verbetering van het spoor niet ten koste van de belastingbetaler gaat. Liberaal Aptroot stelt als dwangmiddel voorwaarden aan investeringen: eerst het bestaande spoor op orde maken, inclusief beter onderhoud, dan pas meer treinen toelaten op het spoor.
Reizigersvereniging Rover wordt overspoeld met klachten. "Dit kan niet zo doorgaan. Er gaat van alles mis. Vooral ProRail maakt het bont", zegt Rover-zegsvrouw Sanne van Galen."De spoorbeheerder had zich beter moeten voorbereiden op vorst en sneeuwval en de NS moet beter met reizigers communiceren."