LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden belasting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Chocomelk

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tiptoo schreef:hondenbelasting moeten ze afschaffen zo niet dan moeten ze het in het hele land doen, in sommige gedeelten van nederland hoef je geen belasting te betalen.

die katten moeten ze ook gaan rekenen , daar heb je meer last van dan van honden.
Ik heb op zich geen probleem met de hondenbelasting en waarom niet, hier speciale hondenuitlaatvelden die schoongemaakt/gezogen wordt door de gemeente en echt op tijd.

Kattenbelasting, zeer zeker in de gemeente's waar ook hondenbelasting gevraagd wordt.

Ik betaal 48,00 op jaarbasis.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tiptoo schreef:hondenbelasting moeten ze afschaffen zo niet dan moeten ze het in het hele land doen, in sommige gedeelten van nederland hoef je geen belasting te betalen.
die katten moeten ze ook gaan rekenen , daar heb je meer last van dan van honden.
Dus ik moet voor mijn kat, die enkel samen met mij aan een riempje buiten komt 's zomers, op mijn eigen erf en die verder nooit buiten komt/poept/piest belasting gaan betalen?
Lijkt mij een beetje kul, niemand merkt überhaupt dat ik een kat heb, tenzij ze hem in het raamkozijn zien zitten zonnen.
Honden die in eigen tuin poepen/piesen kunnen op die manier stankoverlast (als het 30 graden is en de zon lekker op de drol staat) veroorzaken.
Mijn kat doet zijn behoefte altijd op de bak, die ik zelf leeg en schoonmaak.
Dat kun je van menig hondeneigenaar ook niet zeggen, die laten de poep gewoon liggen, 'Want ik betaal toch belasting en de andere hondeneigenaars doen het ook'.
Lekker ranzig als een kindervoetbalveldje vol ligt met poep, omdat men belasting betaalt mag men het laten liggen?

Heb hier deze week nog een discussie met een gozer van in de 20 gehad, die ik aansprak op het feit dat hij bewust en gericht zijn honden op het grasveld voor mijn werk liet poepen en het niet opruimde.
Het betreft een speelveld, waar een bordje met 'Geen hondenpoep' bij staat.
Hij gaf aan 'wel te willen overwegen om zijn hondenpoep op te ruimen, als de rest van de buurtbewoners dat ook deden. Deden zij het niet, dan deed hij het ook niet. Er lagen ook blikjes, dus die poep kon er nog wel bij.'
Achterlijke reactie en na 10 minuten was ik het zat en heb ik hem verteld dat ik er vanuit ging dat hij zich gewoon aan de wet ging houden en dat ik anders de politie ging bellen, omdat IK het nu moest opruimen.

Als hondenbezitters netjes hun troep opruimen en mee naar huis nemen, de hond niet los laten lopen waar het niet mag en de kattenbezitters zorgen dat hun katten niet overal bij iedereen in de tuin poepen, is het probleem opgelost.
Dán ben ik ook voor afschaffing van hondenbelasting óf voor invoering voor kattenbelasting.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

VioletPrue schreef:

Als hondenbezitters netjes hun troep opruimen en mee naar huis nemen, de hond niet los laten lopen waar het niet mag en de kattenbezitters zorgen dat hun katten niet overal bij iedereen in de tuin poepen, is het probleem opgelost.
Dán ben ik ook voor afschaffing van hondenbelasting óf voor invoering voor kattenbelasting.

dan zijn we er toch? jij bent een van de weinige die een kat aan een riempje doen, waarom denk je anders dat er zoveel overlast van katten is? bij mij in de wijk stikt het van de katten , dag en nacht buiten maar die schijten wel in andermans tuinen en dat doet mijn hond niet. Die gaat elke dag 2 keer naar het bos.

Milady

Ongelezen bericht door Milady »

VioletPrue
Dus ik moet voor mijn kat, die enkel samen met mij aan een riempje buiten komt 's zomers, op mijn eigen erf en die verder nooit buiten komt/poept/piest belasting gaan betalen?
Lijkt mij een beetje kul, niemand merkt überhaupt dat ik een kat heb,
Wij niet katten bezitters merken dan misschien sommige huiskatten niet op omdat ze echt veilig thuis zitten, zoals het hoort!
Maar financieel moeten wij niet katten bezitters wel afval heffing betalen voor de katten korrels die jij VioletPrue dus ook gebruikt.
Mijn kat doet zijn behoefte altijd op de bak
Per jaar verbruiken alle katten van Nederland 150 miljoen kilo kattenbakvulling. Een hoeveelheid die integraal bij het huisvuil terecht komt; bijna 4% van de totale Nederlandse afvalberg. En iedereen, ook de mensen zonder kat, betaalt mee aan de verwerking hiervan: per jaar 50 miljoen euro.
Een kat uit de boom halen kost jaarlijks zo'n 10 miljoen euro aan belastinggeld.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ VioletPrue, jij bent dat 1 van de weinige kattenbezitters die zijn
kat in huis houdt en anders buiten aan het riempje, het gros van de kattenbezitters laten de beesten maar rondlopen buiten en die poepen/piesen in anderman's tuinen, jagen vogels op in de voilere, halen vissen weg uit de vijver en en en.

VioletPrue

Milady schreef:VioletPrue
Lijkt mij een beetje kul, niemand merkt überhaupt dat ik een kat heb,
Wij niet katten bezitters merken dan misschien sommige huiskatten niet op omdat ze echt veilig thuis zitten, zoals het hoort!
Maar financieel moeten wij niet katten bezitters wel afval heffing betalen voor de katten korrels die jij VioletPrue dus ook gebruikt.
Mijn kat doet zijn behoefte altijd op de bak
Per jaar verbruiken alle katten van Nederland 150 miljoen kilo kattenbakvulling. Een hoeveelheid die integraal bij het huisvuil terecht komt; bijna 4% van de totale Nederlandse afvalberg. En iedereen, ook de mensen zonder kat, betaalt mee aan de verwerking hiervan: per jaar 50 miljoen euro.
Een kat uit de boom halen kost jaarlijks zo'n 10 miljoen euro aan belastinggeld.
Ik heb de uitzending van de rekenkamer ook gezien, heel interessant.
Mag ik je er dan op wijzen dat ik óók afvalstoffenheffing betaal? En dat mijn kattenkorrels daar dus onder vallen? Dus nou niet doen alsof jij de verwerking van mijn kattenbakkorrels betaalt, daar betaal ik namelijk zelf voor. Net zoals zo'n beetje elke kattenbezitter.
En leuk dat een kat uit de boom halen veel geld kost, mijn kat komt geen eens in een boom, want hij komt praktisch niet buiten.
Wil je nu even uitrekeken hoeveel kilo hondenpoep er jaarlijks blijft liggen en wat de opruimkosten (via de overheid en particulier) daarvan zijn?
En dan ook de kosten van hondenbeten etc. etc. even vermelden?

VioletPrue

tiptoo schreef:
VioletPrue schreef:

dan zijn we er toch? jij bent een van de weinige die een kat aan een riempje doen, waarom denk je anders dat er zoveel overlast van katten is? bij mij in de wijk stikt het van de katten , dag en nacht buiten maar die schijten wel in andermans tuinen en dat doet mijn hond niet. Die gaat elke dag 2 keer naar het bos.
Ben ik helemaal met jou en Chocomalk eens.
Voor die mensen, die hun katten constant buiten laten lopen, wild laten poepen en andere overlast laten veroorzaken, moet ook een belasting of boetesysteem komen.
Maar om dan alle kattenbezitters te laten betalen kan m.i. niet, omdat er genoeg mensen zijn die hun katten wel binnen houden.
Ik ben sowieso voor verplicht castreren/steriliseren (tenzij je erkend fokker bent), binnen houden en geen overlast veroorzaken.
Voor honden én katten.
Het heten niet voor niets HUISdieren.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Helemaal eens met violet prue,

mijn kat komt ook alleen aan het tuigje buiten (kan dus de tuin niet uit) Gaat keurig op de kattebak, waar ik dus netjes afval heffing voor betaal.

Natuurlijk zijn er ook ontzettend veel mensen die de poep van hun hond netjes opruimen en ik kan me voorstellen dat die de belasting absoluut belachelijk vinden.

Ik kan wel uitleggen waar die belasting vandaan komt (niet dat dat het goed maakt ofzo)
Vroeger (echt heel vroeger) was een hond wel al een huisdier maar een kat nog niet. Een hond was dus de verantwoordelijkheid van de mens, maar de kat niet. Later heeft zich dat vertaald in wetgeving waarbij gesteld is dat katten eigenzinnige beesten zouden zijn en dat het voor hun instinct nodig was te zwerven. Daarom heeft een kat volgens de nederlandse wet nog steeds recht op 'vrije uitloop'. Een hond heeft dat niet en is de verantwoordelijkheid van het baasje. Alle overlast die die hond zou kunnen veroorzaken is dat dus ook.

Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben, maar dit is dus de oorsprong van de hele oude belasting wet.

Trudy

tiptoo

:mrgreen: Trudy, vroeger is nu niet , ik weet waardoor de hondenbelasting is ontstaan , jij bent dan ook iemand die de kat binnenhoudt, er zijn er zoveel die een kat hebben en nooit binnen, dus ik vind de overlast van katten erger dan die van honden.

tuurlijk heb je altijd aso's die zeggen "ik betaal belasting" en die laten de hond op de stoep doen en dat is echt giga smerig.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

@tiptoo:

helemaal waar, vroeger is nu niet. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat omdat het toen zo was het nu zo zou moeten zijn. Ik wilde graag de oorsprong vertellen.

Verder, ik denk beloon mensen die het goed doen, en straf mensen die er een puinhoop van maken (zowel voor katten als honden) als je er zelf een zooitje van maakt, denk ik dat het niet meer dan normaal is om op te ruimen wat je vies gemaakt het (financieel of gewoon praktisch)

Ik heb zelf overigens nog nooit last gehad, mijn buren hebben honden en die ruimen alles keurig netjes op.

Trudy

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Als ik buiten tegen een boom aan pis, of m'n broek laat zakken en een flinke bal draai, ook al is het een hondenuitlaatplaats, krijg ik een bekeuring.
Mijn hond niet. Daarvoor betaal ik de bekeuringen vooruit, een soort abonnement zeg maar. De mijne heeft op aangewezen plaatsen een onbeperkt abonnement, wel met een fair-use policy uiteraard.
Mijn kat niet, die mag gratis. Net als de egel die wel eens door mijn tuin struint.

Als mijn hond buiten zijn abonnement her en der bielzen gaat plaatsen krijg ik, ondanks abonnement, als ik ze niet opruim toch extra kosten, een bekeuring.

Geweldig systeem, toch? :lol:

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Gemeentelijke instanties zijn te vergelijken met financiële bloedzuigers. Hebben ze eenmaal hun slachtoffers gevonden, dan weten ze van geen ophouden.

Maxiem.

tiptoo

MAXIEM schreef:@@@

Gemeentelijke instanties zijn te vergelijken met financiële bloedzuigers. Hebben ze eenmaal hun slachtoffers gevonden, dan weten ze van geen ophouden.

Maxiem.
:lol: :lol: jij hebt ook een hond?

MarkII

Ongelezen bericht door MarkII »

Zou een bezwaarschrift met de volgende argumenten niets opleveren?

1)U gebruikt de hond niet meer om een kar te trekken?
2)Uw gemeente verplicht u de uitwerpselen van de hond zelf op te ruimen?
3)Uw hond is aantoonbaar ingeënt tegen hondsdolheid voor 1 jaar?

Tenminste, dat is wat ik begreep waaruit de wet voortvloeit. Dus wat mij betreft zou de gemeente, wanneer word voldaan aan alle vereisten, de hondenbelasting moeten opheffen.

Misschien een jurist in de buurt die daar een verlossend antwoord op kan geven?

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

MarkII schreef:Zou een bezwaarschrift met de volgende argumenten niets opleveren?

Tenminste, dat is wat ik begreep waaruit de wet voortvloeit. Dus wat mij betreft zou de gemeente, wanneer word voldaan aan alle vereisten, de hondenbelasting moeten opheffen.

Misschien een jurist in de buurt die daar een verlossend antwoord op kan geven?
Het is een houderschapsbelasting, dus het alleen al hebben van een hond maakt je belastingplichtig.

tiptoo

:mrgreen: op mijn papieren staat toch echt , voor 1 hond , dus niks houderschapbelasting.

MarkII

Ongelezen bericht door MarkII »

Eigenlijk is dit topic dubbel.

Wanneer ik houderschapsbelasting voor een hond intik op Google kom ik hier uit.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=9&t=33689

Dus helaas, dubbel topic. :roll:

Maar het blijft een boeiend item.

Biscuit

Ongelezen bericht door Biscuit »

Ik denk dat dit eeuwig een discussiepunt zal blijven. Zolang er nog mensen rond lopen die te laks zijn om de uitwerpselen van hun hond van straat op te ruimen (lees: ik heb zelf honden gehad, dus ben geen tegenstander van hondenbezitters :wink: ), kan ik me voorstellen dat dit een - zij het lucratieve - actie is van de gemeente. Ook ik betaal nog steeds hondenbelasting voor de hond die wij eens bezaten, maar die we een ander baasje gunden (als dank je wel heb ik voorgesteld om tot zijn dood de hondenbelasting te betalen). De bekende rotte appels zorgen ervoor dat de onschuldige hondenbezitter de dupe is en mag betalen. Begrijpelijk dat die weer in opstand komen en gaan wijzen naar bijvoorbeeld kattenbezitters, die op hun beurt misschien wel weer gaan wijzen naar duivenmelkers of paardenbezitters of misschien wel naar de boeren die 10 kilometer verderop zitten... Vergezocht misschien, maar het blijkt helaas wel realiteit. DE oplossing heb ik zelf zo 1,2,3 niet, maar het zou wel kunnen helpen als we niet zo met het vingertje naar elkaar lopen te wijzen, maar samen naar een oplossing gaan kijken. En die begint bij je eigen huis, tuin of stoep. Als dat in orde is, dan is dat probleem in ieder geval al opgelost en kun je samen (met je buurtgenoten) gaan kijken hoe je dit verder kunt oplossen. De gemeente houdt regelmatig (althans, bij ons) spreekavonden, waar bewoners hun vragen en opmerkingen kunnen plaatsen. Wellicht helpt het om met een groepje naar zo'n avond te gaan en dit punt ter discussie te stellen.

Milady

Ongelezen bericht door Milady »

VioletPrue schreef:
Mag ik je er dan op wijzen dat ik óók afvalstoffenheffing betaal? En dat mijn kattenkorrels daar dus onder vallen? Dus nou niet doen alsof jij de verwerking van mijn kattenbakkorrels betaalt, daar betaal ik namelijk zelf voor. Net zoals zo'n beetje elke kattenbezitter.
Klopt er is niemand die dat betwist.
Maar is het een eerlijk systeem dat voor elke verwerking van die korrels de niet katten bezitters ook moet meebetalen?
Ik bedoel te zeggen een ander betaald toch ook niet mee aan de hondenbelasting als die geen hond heeft.

Wil je nu even uitrekeken hoeveel kilo hondenpoep er jaarlijks blijft liggen en wat de opruimkosten (via de overheid en particulier) daarvan zijn?
Poep blijft niet jaarlijks liggen het regent nogal vaak in NL. :mrgreen:
Mocht een gemeente dit wel op ruimen, was het maar waar helaas doen veel gemeentes dit niet, net zoals dat er spijtig genoeg mensen zijn die de poep niet opruimen waar denk jij dan dat dit van betaald word, nou eff een wilde gok mischien van de HONDENBELASTING en wie betaald dat, alleen mensen die een hond hebben.
En leuk dat een kat uit de boom halen veel geld kost, mijn kat komt geen eens in een boom.
En dan ook de kosten van hondenbeten.
Leuk zou ik het niet willen noemen maar meer (belasting) geld verspilling.
Hondenbeten zeer vervelend maar afhankelijk van de oorzaak is de eigenaar als de hond gechipt is (in NL moeten alle honden voor 2014 gechipt zijn) altijd te achter halen (Wat bij katten ook weer een ander verhaal is als die b.v. even naar je hond uithaalt) en is er zoiets als de aansprakelijkheids verzekering, gaat het om een agressive hond dan word die (en terecht) afgemaakt. Dus die kosten zijn helemaal niet van belang want dat word door de honden eigenaar betaald, lijkt mij ook niet meer dan logisch.

Chocomelk schreef:
Ik heb op zich geen probleem met de hondenbelasting en waarom niet, hier speciale hondenuitlaatvelden die schoongemaakt/gezogen wordt door de gemeente en echt op tijd.

Kattenbelasting, zeer zeker in de gemeente's waar ook hondenbelasting gevraagd wordt.

Ik betaal 48,00 op jaarbasis.

Als onze gemeente zou doen wat ze in jouw gemeente doen zou ik er ook geen enkel probleem mee hebben

Ik betaal 148,00 op jaarbasis voor 2 honden in een gemeente die het ergens anders aan besteed!!!

Kijk de SP snapt het lees dit artikel maar eens over: Schaf de onzinnige hondenbelasting af

http://venlo.sp.nl/bericht/37943/091028 ... ng_af.html

MarkII schreef:
Zou een bezwaarschrift met de volgende argumenten niets opleveren?

:mrgreen: :mrgreen: 1) Klopt onze 2 Berner sennen honden trekken idd geen kar. Afbeelding
2) prima dat gebeurt ook al.
3) Onze honden worden om de 3 jaar tegen rabiës ingeënt en die enting is tegenwoordig 3 jaar goed voorheen was dat maar voor 1 jaar.

Dit staat allemaal in de model bezwaar brief die ik al eerder plaatste in een eerder bericht lees alle argumenten maar.

Geachte mevrouw/mijnheer,

Bij deze maak ik bezwaar tegen de hondenbelasting als zodanig en tegen het feit dat de gemeente meent dat deze hoort bij de algemene middelen.

De volgende argumenten liggen ten grondslag aan mijn bezwaar:

1.Willekeur

U hebt als de gemeente de keuze om wel of geen hondenbelasting te heffen. Echter, gezien het feit dat over bijvoorbeeld katten-, duiven- of paardenbezit geen belasting wordt geheven, is het onbegrijpelijk dat hondenbezitters wel belasting krijgen opgelegd. Daarbij worden de laatsten ook nog onevenredig beperkt in hun gebruik van de openbare ruimte. Ruiters te paard mogen gebruik maken van gemeentegroen, jongeren krijgen sportplaatsen en skaters krijgen half-pipes. Zij betalen hiervoor geen speciale gebruikersbelasting. Uw keuze om aan hondenbezitters wel belasting op te leggen getuigt daarom van een onacceptabele willekeur.

2.Gebrek aan motivering

U hebt als gemeente geen enkel deugdelijk argument voor het heffen van hondenbelasting, behalve dat deze ten goede komt aan de algemene middelen. Niet valt in te zien waarom hondenbezitters meer dan andere inwoners dienen bij te dragen aan uw gemeentekas. Mocht u zich beroepen op de inzet van straatveegapparatuur, dan wijs ik u erop dat alle andere vormen van vervuiling, zoals bijvoorbeeld dagelijks straatvuil, onachtzaam weggeworpen blikjes en andere verpakkingen en vuurwerkafval, zonder extra belasting voor de veroorzaker worden opgeruimd.

3.Misbruik van macht en wettelijke mogelijkheden

Het is mij bekend dat hondenbelasting geen doelbelasting hoeft te zijn. Desondanks hebt u daar als gemeente voor gekozen. U maakt de keuze om uw algemene kas aan te vullen ten koste van hondenbezitters. Mijns inziens is dat misbruik van macht ten opzichte van een makkelijk te identificeren groep. Als gemeente bent u er verantwoordelijk voor om uw besluiten zodanig te nemen dat zij in redelijkheid worden benut voor het welzijn van alle inwoners.

4. Misbruik van het oorspronkelijke doel van hondenbelasting
De bedoeling van hondenbelasting was ooit het bestrijden van rabiës. Voor zover daar heden ten dage al een noodzaak voor bestaat, worden de kosten hiervan door hondenbezitters zelf gedragen. Hondenbezitters krijgen tenslotte zelf de rekening wanneer zij hun huisdier tegen rabiës laten inenten.

5.Onrechtvaardigheid [AANPASSEN AAN PLAATSELIJKE SITUATIE]

Het zou u als gemeente sieren als u zou inzien hoezeer hondenbezitters behoefte hebben aan (en recht hebben op) voldoende ruimte. Het is tenslotte een wettelijk vastgelegde plicht om een dier naar behoren te verzorgen. Iedere gedragsdeskundige kan u vertellen dat voldoende beweging daar onderdeel van uit maakt. Gezien het algemene aanlijngebod binnen de bebouwde kom bemoeilijkt u als gemeente verantwoord hondenbezit. De groep hondenbezitters is –daarentegen- aan geboden en verboden onderworpen, terwijl zij de enige gebruikers van de openbare ruimte zijn aan wie een extra belasting wordt opgelegd.

6.Onredelijkheid van het tarief [AANPASSEN AAN PLAATSELIJKE SITUATIE]

U heeft niet onderbouwd hoe u tot uw tariefstelling bent gekomen. Ook is het tarief onredelijk hoog in verhouding met andere zaken. Het bezitten van 2 honden wordt bijna even zwaar belast als het rioolrecht van een heel gezin. Ik acht dat onredelijk en onwenselijk.

Al met al concludeer ik dat u in redelijkheid niet tot de aanslag hondenbelasting heeft kunnen komen. Ik ga ervan uit dat u deze zult vernietigen.

EdoK

Ongelezen bericht door EdoK »

Voor die € 148,- verwacht ik dat er bijvoorbeeld tussen 16.00 en 17.30 agenten lopen die iedere hondeneigenaar beboeten die hun hond vrijelijk hun behoefte laten doen. Het zal een klein deel zijn van de eigenaren, maar er hoeven maar twee drollen te liggen om een heel grasveld voor spelende kinderen onbruikbaar te maken.

Mijn voorstel zou zijn om de hondenbelasting af te schaffen en deze te vervangen door het daadwerkelijk beboeten van overtredingen.

Gesloten