LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Maar hier was het een bank.
Ik ben nog niet teruggebeld door de Rabo, dus ik overweeg nu een klacht in te dienen.
Ik begrijp de uitleg van Venco. Misschien is er inderdaad een besluit genomen dat dit mag. Maar dat is dan wel zonder enige publiciteit of voorlichting gedaan. Ik vind dat banken daar dan heel duidelijk over moeten zijn naar hun klanten. En ik zie er een risico in dat de populariteit van het pinnen, die ook in het belang van banken is, afneemt.
Ik vind dat op zijn minst op Europese schaal bij consumenten helder en duidelijk moet zijn hoe het zit!
Anapost
Ik ben nog niet teruggebeld door de Rabo, dus ik overweeg nu een klacht in te dienen.
Ik begrijp de uitleg van Venco. Misschien is er inderdaad een besluit genomen dat dit mag. Maar dat is dan wel zonder enige publiciteit of voorlichting gedaan. Ik vind dat banken daar dan heel duidelijk over moeten zijn naar hun klanten. En ik zie er een risico in dat de populariteit van het pinnen, die ook in het belang van banken is, afneemt.
Ik vind dat op zijn minst op Europese schaal bij consumenten helder en duidelijk moet zijn hoe het zit!
Anapost
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Daar kan ik volledig mee eens zijn..ook ik ben voor transparantie.
Ik heb het al divere keren geschreven...de Europese eenvorming gaat de Nederlandse consument en banken op korte termijn alleen maar geld kosten. Op lange(re) termijn moeten de baten gaan komen.
Ik heb het al divere keren geschreven...de Europese eenvorming gaat de Nederlandse consument en banken op korte termijn alleen maar geld kosten. Op lange(re) termijn moeten de baten gaan komen.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Was die 6 euro voor 1 keer pinnen ?
Behalve dat het dan aardige geldklopperij is wel iets om rekening mee te houden. Maximale bedrag per keer pinnen dan om de kosten in de hand te houden bij een langduriger verblijf.
Maar beter nog zoeken welke banken wel en niet kosten rekenen.
Behalve dat het dan aardige geldklopperij is wel iets om rekening mee te houden. Maximale bedrag per keer pinnen dan om de kosten in de hand te houden bij een langduriger verblijf.
Maar beter nog zoeken welke banken wel en niet kosten rekenen.
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Dat was voor 1x pinnen, ja. Ik weet niet of het een percentage is, of dat er ook €6,- wordt afgeschreven als je bijv. €50 pint. Het is sowieso een vrij hoog bedrag.
Ik vind dat er twee dingen duidelijk moeten worden. Het eerste is: in hoeverre mag het, binnen de huidige europese regelgeving, dat er provisie wordt berekend. Zowel bij pinnen als bij betalen.
Het tweede is: als het mag, kan er dan geëist worden dat daar tevoren melding van wordt gemaakt, zodat je als consument kunt kiezen.
Anapost
Ik vind dat er twee dingen duidelijk moeten worden. Het eerste is: in hoeverre mag het, binnen de huidige europese regelgeving, dat er provisie wordt berekend. Zowel bij pinnen als bij betalen.
Het tweede is: als het mag, kan er dan geëist worden dat daar tevoren melding van wordt gemaakt, zodat je als consument kunt kiezen.
Anapost
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Zowel mijn (ex) Argenta
als mijn (ex) DSB
berekende ZONDER duur betaal pakket.. N I E T S....
mijn huidige ASN?? weet ik nog niet....
als mijn (ex) DSB
berekende ZONDER duur betaal pakket.. N I E T S....
mijn huidige ASN?? weet ik nog niet....
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Even voor de duidelijkheid, de surcharge fee is nog niet zolang mogelijk gemaakt door MasterCard/Maestro (MasterCard routeert als één van de schakels oa. het kaart berichtenverkeer tussen de ATM houder en de kaart uitgevende instelling). Dit geeft nu de mogelijkheid voor de ATM houder (bank óf independent ATM provider) om de zgn. surcharge fee mee te geven in dit bericht. Daar maken nu dus oa. Duitse banken zoals die Sparkasse nu gretig gebruik van. (Voor Noble: dat was in de tijd van Argenta en DSB zeer waarschijlijk nog niet mogelijk).
Voor BOB: de zogenaamde Bolkestein verordening (Rule 2560 met als kernbepaling dat grensoverschrijdende betalingen niet duurder mogen zijn dan nationale ...) is volgens mij alleen van toepassing voor foreign transaction fee (binnen EU dus niets, daarbuiten bijv. 2,25 zoals in Belarus). Maar ik laat dit graag aan de juristen over.
Wel is het zo..we hebben nog een nieuwe wet, de zgn. Payment Service Directive.
Daarin is wel degelijk opgenomen dat de kosten transparant moeten zijn. Zo moet de ATM houder wel vooraf de kosten (surcharge fee) tonen voordat jij met je kaart op de geldautomaat voor akkoord gaat.
Even een ander voorbeeld. Stel ik kom bij een Duits cash kantoor/balie. Je wilt daar geld opnemen en dit kantoor gaat gebruik maken van de Europese incasso mogelijkheid (die moet er nog komen, dat is de zgn. SEPA incasso). Het volgende dialoog:
- Nederlandse consument: ik wil graag geld opnemen, EUR 100,--
- Duitse balie werknemer: dat kan. Heeft u een legitimatie en een bankpas?
- Nederlandse consument: ja, hier.
- Duitse balie werknemer: als u hier de incasso machtiging tekent (daarop staat dus het rekeningnummer, bedrag EUR 100,-- + EUR 6,-- aan balie en cash verwerkingskosten als zgn. surcharge fee)
Als je dan tekent voor akkoord...vind je het dan ook logisch dat je Nederlandse bank waar jij je rekening hebt voor die 6 euro moet opdraaien?
P.s.: mocht je achteraf niet akkoord zijn, als je thuis bent, kun je de incasso storneren. Daarom zal dit soort betaalmiddel (incasso) niet snel worden ingezet door een buitenlands cash kantoor.
Het enige wat ik hiervoor dus duidelijk wil maken is dat het principe hetzelfde is(opnemen van cash bij een ATM/Geldautomaat of een cash kantoor, dit kantoor of de ATM houder brengt kosten in rekening).
Voor BOB: de zogenaamde Bolkestein verordening (Rule 2560 met als kernbepaling dat grensoverschrijdende betalingen niet duurder mogen zijn dan nationale ...) is volgens mij alleen van toepassing voor foreign transaction fee (binnen EU dus niets, daarbuiten bijv. 2,25 zoals in Belarus). Maar ik laat dit graag aan de juristen over.
Wel is het zo..we hebben nog een nieuwe wet, de zgn. Payment Service Directive.
Daarin is wel degelijk opgenomen dat de kosten transparant moeten zijn. Zo moet de ATM houder wel vooraf de kosten (surcharge fee) tonen voordat jij met je kaart op de geldautomaat voor akkoord gaat.
Even een ander voorbeeld. Stel ik kom bij een Duits cash kantoor/balie. Je wilt daar geld opnemen en dit kantoor gaat gebruik maken van de Europese incasso mogelijkheid (die moet er nog komen, dat is de zgn. SEPA incasso). Het volgende dialoog:
- Nederlandse consument: ik wil graag geld opnemen, EUR 100,--
- Duitse balie werknemer: dat kan. Heeft u een legitimatie en een bankpas?
- Nederlandse consument: ja, hier.
- Duitse balie werknemer: als u hier de incasso machtiging tekent (daarop staat dus het rekeningnummer, bedrag EUR 100,-- + EUR 6,-- aan balie en cash verwerkingskosten als zgn. surcharge fee)
Als je dan tekent voor akkoord...vind je het dan ook logisch dat je Nederlandse bank waar jij je rekening hebt voor die 6 euro moet opdraaien?
P.s.: mocht je achteraf niet akkoord zijn, als je thuis bent, kun je de incasso storneren. Daarom zal dit soort betaalmiddel (incasso) niet snel worden ingezet door een buitenlands cash kantoor.
Het enige wat ik hiervoor dus duidelijk wil maken is dat het principe hetzelfde is(opnemen van cash bij een ATM/Geldautomaat of een cash kantoor, dit kantoor of de ATM houder brengt kosten in rekening).
Laatst gewijzigd door VENCO dropje op 09 jan 2010 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Venco, kan ik ook de incasso van €6 nu nog weigeren en terugdraaien?
Anapost
Anapost
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Het betreft hier geen incasso maar een card kasopname, dus je hebt in dit geval geen zogenaamd storno/terugboekingsrecht.
Wel een paar vragen:
- toen je geld opnaam bij die Duitse bank, stond er ergens (op scherm van de geldautomaat of andere afbeelding in de buurt van de automaat) dat je ook 6 euro moest betalen?
- kreeg je ook een recu/kwitantie uit de geldautomaat? Heb je 'm nog? Staat daar ook een provisiebesdrag op? Persoonlijk ben ik van mening dat dat er op moet staan..dan zie je ook waar je met je kaart tijdens het pinnen voor akkoord bent gegaan.
- Staat dat niet op de kwitantie (of ben je ervan overtuigd dat je vooraf niet bent geïnformeerd door de Duitse bank over die 6 euro...maar dat wordt al wat moeilijker), dan zou ik als ik jou was Rabobank vragen of ze een zgn. onderzoek willen instellen. In dat onderzoek zou moeten worden nagegaan of de Duitse bank jou in kennis heeft gesteld over de 6 euro (conform de zgn. Europese wetgeving). En het kan ook nog zijn dat er hier specifieke MasterCard regelgeving voor is waar ook alle ATM houders, die MasterCard/Maestro/Cirrus accepteren, zich aan moeten houden. Kan dat worden aangetoond dan kan de Rabobank een zgn. chargeback van 6 euro initiëren naar de ATM houder/Duitse bank en dan wordt jouw rekening weer gecrediteerd met 6 euro.
Als ik de volgende keer in het buitenland achter een ATM sta, zal ik het in ieder geval goed checken of ik een zgn. surcharge fee moet betalen. Zo ja, pinnen afbreken en naar een andere ATM/bank gaan waar ze dit hopelijk niet doen. Maar...ik ben bang dat meerdere buitenlandse banken/ATM houders zullen volgen.
Wel een paar vragen:
- toen je geld opnaam bij die Duitse bank, stond er ergens (op scherm van de geldautomaat of andere afbeelding in de buurt van de automaat) dat je ook 6 euro moest betalen?
- kreeg je ook een recu/kwitantie uit de geldautomaat? Heb je 'm nog? Staat daar ook een provisiebesdrag op? Persoonlijk ben ik van mening dat dat er op moet staan..dan zie je ook waar je met je kaart tijdens het pinnen voor akkoord bent gegaan.
- Staat dat niet op de kwitantie (of ben je ervan overtuigd dat je vooraf niet bent geïnformeerd door de Duitse bank over die 6 euro...maar dat wordt al wat moeilijker), dan zou ik als ik jou was Rabobank vragen of ze een zgn. onderzoek willen instellen. In dat onderzoek zou moeten worden nagegaan of de Duitse bank jou in kennis heeft gesteld over de 6 euro (conform de zgn. Europese wetgeving). En het kan ook nog zijn dat er hier specifieke MasterCard regelgeving voor is waar ook alle ATM houders, die MasterCard/Maestro/Cirrus accepteren, zich aan moeten houden. Kan dat worden aangetoond dan kan de Rabobank een zgn. chargeback van 6 euro initiëren naar de ATM houder/Duitse bank en dan wordt jouw rekening weer gecrediteerd met 6 euro.
Als ik de volgende keer in het buitenland achter een ATM sta, zal ik het in ieder geval goed checken of ik een zgn. surcharge fee moet betalen. Zo ja, pinnen afbreken en naar een andere ATM/bank gaan waar ze dit hopelijk niet doen. Maar...ik ben bang dat meerdere buitenlandse banken/ATM houders zullen volgen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Voor mensen die het allemaal niet meer kunnen volgen: pinnen in ander Euroland zoals Duitsland bij een geldautomaat van een bank is gelukkig altijd gratis (het welbekende "geld uit de muur trekken"). Voor gedetailleerde en gedocumenteerde uitleg verwijs ik naar mijn eerdere postings. Wat je bank of wie dan ook je ook probeert wijs te maken. Gezever over surcharge fees etc etc etc heeft daar verder niets mee te maken.
Er zijn nogal wat mensen die maar niet willen snappen dat Europese verordeningen wetten zijn waar iedereen zich in Euroland aan moet houden. Dus ook banken. Banken die de regels stelselmatig overtreden riskeren zeer zware boetes.
Er zijn nogal wat mensen die maar niet willen snappen dat Europese verordeningen wetten zijn waar iedereen zich in Euroland aan moet houden. Dus ook banken. Banken die de regels stelselmatig overtreden riskeren zeer zware boetes.
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Venco, er was geen mededeling van tevoren bij het pinnen dat er provisie zou worden berekend. Ik vraag zelden een recu, dus nu ook niet.
Ik heb inderdaad de Rabo gevraagd een onderzoek in te stellen. Daarover zou ik teruggebeld worden. Het is altijd de vraag of dat na een telefonisch verzoek gebeurt, ik wacht het even af, en herhaal het zonodig schriftelijk.
Bob, ik denk dat je gelijk hebt, maar hoe krijg ik het voor elkaar om een instantie geinteresseerd te krijgen die hier een punt van maakt. Anders is gelijk hebben nog geen gelijk krijgen... Als de Rabo niet adequaat reageert ga ik nog een klacht indienen.
Anapost
Ik heb inderdaad de Rabo gevraagd een onderzoek in te stellen. Daarover zou ik teruggebeld worden. Het is altijd de vraag of dat na een telefonisch verzoek gebeurt, ik wacht het even af, en herhaal het zonodig schriftelijk.
Bob, ik denk dat je gelijk hebt, maar hoe krijg ik het voor elkaar om een instantie geinteresseerd te krijgen die hier een punt van maakt. Anders is gelijk hebben nog geen gelijk krijgen... Als de Rabo niet adequaat reageert ga ik nog een klacht indienen.
Anapost
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Laten we het nu maar aan de juristen, consumenten organisaties, KIFID, etc... overlaten of nu wel of niet de zgn. surcharge fee onder de Bolkestein verordening valt.
Nogmaals, Bob, je mag van mij gelijk hebben. Maar bedenk dan gewoon dat uiteindelijk de Nederlandse banken met meer kosten worden opgezadeld door de buitenlandse banken. En hoe denk je hoe zij de kosten weer willen verhalen?
Door de prijs van de betaalpakketten te verhogen en dan wordt er weer geroepen "dat kan/mag niet", etc... wat wordt de samenleving toch duur.
Ik probeer hier op te komen voor de Nederlandse ondernemingen/ banken wat alle calvinistische Nederlandse ambtenaren in Nederland en Brussel nalaten. Die zijn te veel met zichzelf bezig (individualistisch) of te braaf (beste jongetje van de klas willen zijn) of zijn gewoon niet professioneel genoeg. De Duitse en zeker de Franse abtenaren komen nog gewoon op voor hun nationaal erfgoed.
Nogmaals, Bob, je mag van mij gelijk hebben. Maar bedenk dan gewoon dat uiteindelijk de Nederlandse banken met meer kosten worden opgezadeld door de buitenlandse banken. En hoe denk je hoe zij de kosten weer willen verhalen?
Door de prijs van de betaalpakketten te verhogen en dan wordt er weer geroepen "dat kan/mag niet", etc... wat wordt de samenleving toch duur.
Ik probeer hier op te komen voor de Nederlandse ondernemingen/ banken wat alle calvinistische Nederlandse ambtenaren in Nederland en Brussel nalaten. Die zijn te veel met zichzelf bezig (individualistisch) of te braaf (beste jongetje van de klas willen zijn) of zijn gewoon niet professioneel genoeg. De Duitse en zeker de Franse abtenaren komen nog gewoon op voor hun nationaal erfgoed.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
@Ana
Ik zou je bank een e-mail sturen waarin je ze 14 dagen de tijd geeft die 6 euro terug te boeken. En dit conform EU verordening 924/2009. Geef daarbij aan dat je na die 14 dagen een klacht indient bij het Kifid en naast de 6 euro een onkostenvergoeding van 50 euro vordert voor de tijd en moeite die je in het geschil hebt moeten steken. Ik durf te wedden dat Rabo die 6 euro dan netjes terugstort.
Bellen heeft verder geen zin omdat je dan geen bewijs in handen hebt. Het wordt dan jouw woord tegen die van de Rabo.
@ venco: vervelend dat je probeert mensen zand in de ogen te strooien door te blijven suggereren dat dit gecompliceerde juridische materie is. Ik denk dat je zelf heel goed weet dat dat niet zo is. Dit is een consumentenforum voor en door consumenten; niet voor banken en andere ondernemers.
Ik zou je bank een e-mail sturen waarin je ze 14 dagen de tijd geeft die 6 euro terug te boeken. En dit conform EU verordening 924/2009. Geef daarbij aan dat je na die 14 dagen een klacht indient bij het Kifid en naast de 6 euro een onkostenvergoeding van 50 euro vordert voor de tijd en moeite die je in het geschil hebt moeten steken. Ik durf te wedden dat Rabo die 6 euro dan netjes terugstort.
Bellen heeft verder geen zin omdat je dan geen bewijs in handen hebt. Het wordt dan jouw woord tegen die van de Rabo.
@ venco: vervelend dat je probeert mensen zand in de ogen te strooien door te blijven suggereren dat dit gecompliceerde juridische materie is. Ik denk dat je zelf heel goed weet dat dat niet zo is. Dit is een consumentenforum voor en door consumenten; niet voor banken en andere ondernemers.
-
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
@ Bob
A. Ik kom hier geen zand in iemands ogen strooien, althans dat doe ik niet bewust als jij dit zo voelt. Ik probeer hier de achtergrond, aanleiding en de evt. consequenties uit te leggen. En probeer het ook in een groter kader te plaatsen.
B. Nee, ik ben er niet zo zeker van of de surcharge fee onder de Bolkestein verordening valt. Jij in ieder geval wel. Dat is prima maar respecteer ook mijn twijfel.
C. Ik ben consument en werk ook voor diverse banken en andere ondernemingen. Wat is er mis mee als dit onderwerp vanuit beide kanten wordt aangevlogen? Je krijgt in ieder geval een fatsoenlijke discussie op dit forum.
A. Ik kom hier geen zand in iemands ogen strooien, althans dat doe ik niet bewust als jij dit zo voelt. Ik probeer hier de achtergrond, aanleiding en de evt. consequenties uit te leggen. En probeer het ook in een groter kader te plaatsen.
B. Nee, ik ben er niet zo zeker van of de surcharge fee onder de Bolkestein verordening valt. Jij in ieder geval wel. Dat is prima maar respecteer ook mijn twijfel.
C. Ik ben consument en werk ook voor diverse banken en andere ondernemingen. Wat is er mis mee als dit onderwerp vanuit beide kanten wordt aangevlogen? Je krijgt in ieder geval een fatsoenlijke discussie op dit forum.
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
In Duitsland worden kosten berekend als iemand van een andere Duitse bank geld opneemt uit een automaat van bijvoorbeeld de Sparkasse.Bob Schurkjens schreef:In de link die je zélf geeft staat ook nog eens duidelijk vermeld:
"the regulation only states that international euro withdrawals should be available at the same price as national euro withdrawals"
De EU-regels bepalen dat je de nationale regels moet gebruiken voor de rest van de EU. Dit zou kunnen verklaren waarom er kosten zijn berekend bij deze geldopname.
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Er valt nog niet veel te melden, maar ik heb ondertussen een klacht ingediend bij de Rabo.
Eerst kreeg ik nog een telefoontje van de Rabo n.a.v. een van de eerdere telefonische meldingen die ik had gedaan. Er werd me gezegd dat er een computerstoring was geweest bij de Sparkasse in Dld, dat dat misschien de oorzaak was en dat ze het verder zouden uitzoeken.
Mijn officiële klacht was toen al op de post (kan niet digitaal:-) en naar aanleiding daarvan kreeg ik een officiële bevestiging met de namen van de behandelaars.
Verdere reacties wacht ik af.
Anapost
Eerst kreeg ik nog een telefoontje van de Rabo n.a.v. een van de eerdere telefonische meldingen die ik had gedaan. Er werd me gezegd dat er een computerstoring was geweest bij de Sparkasse in Dld, dat dat misschien de oorzaak was en dat ze het verder zouden uitzoeken.
Mijn officiële klacht was toen al op de post (kan niet digitaal:-) en naar aanleiding daarvan kreeg ik een officiële bevestiging met de namen van de behandelaars.
Verdere reacties wacht ik af.
Anapost
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Ook, ik heb het meegemaakt dat er geld berekend werd door een duitse bank ook een sparkasse trouwens. Deze heeft mij 1,20 euro in rekening gebracht niet schokkend maar voor mij wel een reden om de bank te bellen hier over ik heb een bankrekening bij de ING, deze heb ik gebeld en de eerste keer dat was binnen een week kreeg ik te horen dat dit mogelijk te maken had met het feit dat buitenlandse banken niet kunnen controleren of er voldoende saldo op je rekening staat deze provisie werd berekend, er is al eerder in dit topic vermeld dat tankstations dit ook rekenen en dan hoger dan het bedrag dat je pint, dit is na afhandeling van de betaling ( er staat in eerste instantie gereserveerd buitenlandse betaling) wordt het juiste bedrag zonder kosten afgeschreven. Dit kan dus die 6 euro zijn. Na een week was bij mij die 1,20 nog niet rechtgetrokken dan kan je opnieuw bellen en wordt er een onderzoek ingesteld want zo als het in de europesche wet is vast gelegd is buitenlandsbetaal verkeer in EUROPA tot 40.000 euro GRATIS. Ik kreeg daarop een brief van de ING met het verzoek alle gegevens die op de afschrift staan aangaande deze transactie naar hun op te sturen. Nu vond ik dat voor een bedrag van 1,20 te veel moeite en uiteindeijk hou ik er maar 40 eurocent aan over ( porto) dus heb ik het maar gelaten voor wat was maar een volgende keer zal ik er zeker wel werk van maken.
Ik zou dus als ik jou was alle gegevens opschrijven tijd van opname, alle nummers die vermeld zijn een banknaam en dit bij de Rabo afgeven met de mededeling zoek dit eens uit en stort die 6 euro maar weer terug.
STerkte er mee.
Ik zou dus als ik jou was alle gegevens opschrijven tijd van opname, alle nummers die vermeld zijn een banknaam en dit bij de Rabo afgeven met de mededeling zoek dit eens uit en stort die 6 euro maar weer terug.
STerkte er mee.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 jan 2010 21:21
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Hallo allemaal,
afgelopen donderdag gepind (14-01-2010) bij een Sparkasse in Aachen, vervolgens is mij 5 euro in rekening gebracht op een bedrag van 50 euro.
Ik vind dit te gortig worden, en heb contact gezocht met de SNS bank, deze zegt dat dat normaal is bij verschillende duitse banken, ze weten niet precies welke, vreemd....
Verder heb ik de eu-verordening gelezen, is an sich niet veel anders dan de oude, en er staat ook duidelijk, gelijke kosten als een binnenlandse transfer, neem aan dat men in Duitsland dan ook niets als duitser hoeft te betalen, zowel, dan lijkt mij 5 euro een beetje erg veel per keer bij 50 euro pinnen.
Tevens zag ik op website van ABN-AMRO dat men melding maakt van kosten bij het pinnen in Duitsland, de hiervoor genoemde Sparkasse. Nergens anders vind ik op banken hun website's deze mededeling.
Daarentegen vind ik wel de mededeling kostenloos pinnen bij gelijke valuta, Duitsland is een EU land en gelijke valuta, hoe komt het dat ik dan toch nog kosten heb, welke regel omzeilt men of wat is hun recht om dit te doen?
Aangezien ik het dus niet eens ben ga ik eens verhaal halen bij mijn bank, telefonisch zal niet zo veel brengen. Helaas heb ik geen reçu, werd me niet aangeboden of gevraagd, dus ben benieuwd.
Jullie nog tips? Laat maar wat weten!
Groetjes
afgelopen donderdag gepind (14-01-2010) bij een Sparkasse in Aachen, vervolgens is mij 5 euro in rekening gebracht op een bedrag van 50 euro.
Ik vind dit te gortig worden, en heb contact gezocht met de SNS bank, deze zegt dat dat normaal is bij verschillende duitse banken, ze weten niet precies welke, vreemd....
Verder heb ik de eu-verordening gelezen, is an sich niet veel anders dan de oude, en er staat ook duidelijk, gelijke kosten als een binnenlandse transfer, neem aan dat men in Duitsland dan ook niets als duitser hoeft te betalen, zowel, dan lijkt mij 5 euro een beetje erg veel per keer bij 50 euro pinnen.
Tevens zag ik op website van ABN-AMRO dat men melding maakt van kosten bij het pinnen in Duitsland, de hiervoor genoemde Sparkasse. Nergens anders vind ik op banken hun website's deze mededeling.
Daarentegen vind ik wel de mededeling kostenloos pinnen bij gelijke valuta, Duitsland is een EU land en gelijke valuta, hoe komt het dat ik dan toch nog kosten heb, welke regel omzeilt men of wat is hun recht om dit te doen?
Aangezien ik het dus niet eens ben ga ik eens verhaal halen bij mijn bank, telefonisch zal niet zo veel brengen. Helaas heb ik geen reçu, werd me niet aangeboden of gevraagd, dus ben benieuwd.
Jullie nog tips? Laat maar wat weten!
Groetjes
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Ik heb een officiële klacht ingediend bij de Rabo, zoals Bob hierboven gesuggereerd heeft, met de eis het binnen veertien dagen terug te storten. Ik heb een nette bevestiging gekregen met de naam van wie het behandelt. Verder nog niks.
Ik zou hetzelfde doen naar de sns bank. Hou ons op de hoogte!
Anapost
Ik zou hetzelfde doen naar de sns bank. Hou ons op de hoogte!
Anapost
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Volgens mij is dit laatst ook in het nieuws geweest of heeft het in de krant gestaan. Er zijn een aantal Duitse banken die kosten berekenen voor geldopnames met passen die niet van hun bank zijn. Als je een klacht wilt indienen moet je dus bij die betreffende bank zijn. Nederlandse banken berekenen binnen de EU geen opname kosten zover ik weet.
Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?
Als Duitser moet je ook betalen bij een de Sparkasse als je zelf bij een andere bank bankiert.PiekePotloed schreef: Verder heb ik de eu-verordening gelezen, is an sich niet veel anders dan de oude, en er staat ook duidelijk, gelijke kosten als een binnenlandse transfer, neem aan dat men in Duitsland dan ook niets als duitser hoeft te betalen, zowel, dan lijkt mij 5 euro een beetje erg veel per keer bij 50 euro pinnen.
Hier kun je dat bijvoorbeeld lezen: http://www.sparkasse-aachen.de/pages/to ... ushang.pdf