andere kosten hoeven niet betaald te worden na correctie..
energieleverancier neemt indd vaak de meterstanden op, maar dan ligt het er nog aan van wie je meter is. leverancier zet deze standen in een landelijk systeem.
om het overzichtelijk te houden voor iedere willekeurige leverancier moeten de meterstanden in een landelijk systeem komen, hier kan elke leverancier en netbeheerder in kijken en is de netbeheerder (van jouw regio) verantwoordelijk voor. als een leverancier hier zelf verantwoordelijk voor zou moeten zijn, zou er geen enkele controle zijn. vandaar dus dat de netbeheerder degene is die beslist over meterstanden.
dat kan indd.. dan zal deze leverancier eens in de 3 jaar zelf de standen komen opmeten.. de netbeheerder zal ze dan moeten controleren als de leverancier ze in het landelijk systeem heeft gezet.. netbeheerder zal kijken of dit wel logisch is adhv historisch verbruik
in dat geval zou je eerst eens contact op kunnen nemen met je netbeheerder om te vragen wat hier de bedoeling van is en als je er met de netbeheerder niet uitkomt dan kun je de energie kamer bellen... dat is zeg maar een instantie waar je naartoe kunt als je er met leverancier en/of netbeheerder helemaal niet meer uitkomt.. succes
Als je kenbaar hebt gemaakt dat je het niet eens bent met de eindafrekening kunnen ze zozo nooit incassokosten op jou verhalen.
op het moment dat je een factuur betwist en je dit kenbaar hebt gemaakt is het starten van een incassotraject onzinnig. Er kan/moet direct naar de rechter gestapt worden om de betwisting.
Een rechter zal bij een uitspraak de incassokosten dan ook verwerpen.
* in mijn geval: mijn netbeheerder heeft de juiste meterstanden. Essent "gebruikt" foutieve meterstanden die geschat zijn door de netbeheerder voor dat ik overgestapt ben. (op de dag van overstap zijn de juiste meterstanden doorgegeven). ik heb het bewijs van de netbeheerder gestuurd naar Essent, maar ze willen niet in discussie gaan.