dat de schop de grond in gaat is vrij zeldzaam, vooral bij fraude en na rechtspraak of zeer grote schulden. Bij appartementen/flats/rijtjeshuizen etc is dat ook nog eens onbegonnen werk.
Als je weet hoe een/het laagspanningsnet eruit ziet dan weet je dat bij appartementen c.q. flats verdeelkasten zijn toegepast. Hier is het nog gemakkelijker om zekeringen te trekken in de aansluitkabels om een pand spanningsloos te maken. Bij rijtjes huizen werd vroeger, indien de meterkasten met de rug tegen elkaar stonden, secundaire aansluitingen gemaakt. D.w.z. een aansluitkabel voor 2 panden. Maar i.v.m. de huidige 2 verdieners wordt dit nu, zover mij bekent, niet meer toegepast.
Enexis een afsplitsing van Essent? Ja klopt, gebruiken wel elkaars briefpapier
Dit geloof ik niet.
Ik krijg iedere maand 3 rekeningen: 2 rekeningen van Enexis voor het gas en electra net, en 1 van m'n energieleverancier.
Dit lijkt mij ook niet juist. Netwerkkosten voor gas en elektriciteit apart.
Een aantal energiebedrijven zijn energieleverancier en netbeheerder. Dit zijn vooral de bedrijven die al vóór de vrije energiemarkt bestonden. Als u energie afneemt van deze leveranciers, ontvangt u meestal een gecombineerde rekening van de netwerkkosten en leveringskosten. U betaalt de totale energierekening dan aan uw energieleverancier en uw leverancier verrekent de netwerkkosten met uw netbeheerder. Dit heet het leveranciersmodel.
Kiest u voor een energieleverancier met een ander of zonder netbeheerbedrijf, dan moet de energieleverancier een afspraak hebben met uw netbeheerder om u een gecombineerde energierekening te kunnen sturen. U moet hiervoor wel toestemming geven.
Netbeheerdersmodel
U kunt er ook voor kiezen de totale energierekening apart te betalen aan uw energieleverancier en uw netbeheerder. Dit heet het netbeheerdersmodel. U ontvangt dan 2 aparte rekeningen: 1 voor de netwerkkosten te betalen aan uw netbeheerder en 1 voor de leveringskosten te betalen aan uw energieleverancier. Ook ontvangt u maandelijks 2 voorschotrekeningen: van uw energieleverancier en van uw netbeheerder.
Let op: Vanaf 1 januari 2010 wordt het leveranciersmodel standaard ingevoerd in Nederland.