LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijkheid niet erkend door verzekeraar tegenpartij

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Aansprakelijkheid niet erkend door verzekeraar tegenpartij

Ongelezen bericht door tufima »

Ik weet niet of je inmiddels verdere stappen heb genomen en of je reeds verder bent gekomen met het verhalen van de schade, maar hierbij toch nog even een reactie.

Jij was op het moment van de aanrijding bezig met een zogenaamde "bijzondere manoeuvre", te weten invoegen op de snelweg. Je manoeuvre was nog niet volledig uitgevoerd toen de vrachtwagen tegen je aanreed. In principe had je dus het overige verkeer (de vrachtwagen) niet mogen hinderen tijdens je manoeuvre.

Alleen een "disculperende" stilstand zou je dan kunnen vrijpleiten van aansprakelijkheid. Het gaat er dus om hoe lang je al stilstond. Was dit een paar seconden dan stond je niet disculperend stil. Was dit 10 seconden of meer dan stond je wel disculperend stil.

De stilstand en de duur van de stilstand moet je wel kunnen bewijzen. Helaas maak ik uit je verhaal op dat je geen getuigen heb die dit kunnen verklaren. Daarmee kan je dus je stilstand niet aantonen.

Het probleem is nu dat je geen enkel bewijs heb voor jouw bewering dat je al langdurig stilstond en dat de vrachtwagen tegen je aangereden is terwijl jij al enige tijd stilstond. Zolang de vrachtwagenchauffeur niet toegeeft dat je reeds enige tijd stilstond toen hij tegen je aanreed kan je dus weinig. Ik denk overigens dat de vrachtwagenchauffeur jou helemaal niet heeft gezien, want ik kan me niet voorstellen dat hij opzettelijk tegen jou aangereden is. Vrachtwagens hebben een grote dode hoek en het kan dus zijn dat hij jou echt niet heeft gezien. Als dat het geval is weet hij dus ook niet of en hoe lang jij al stilstond en blijft dus alleen jouw verklaring.

Kort voor een vrachtwagen invoegen is over het algemeen niet erg handig door deze dode hoek en het feit dat je daarmee het risico loopt dat de vrachtwagenchauffeur jou echt niet ziet. Maar goed dat weet je dan voor het vervolg en heb je nu niks aan.


Ik begrijp heel goed dat je het afwijzen van de aansprakelijkheid door de wederpartij onterecht vind, maar helaas kan je er zonder getuigen verder niks van maken en zal je hoogstwaarschijnlijk voor je eigen schade opdraaien.

Gesloten