LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] leden peiling ANWB

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kweenie

Re: leden peiling ANWB

Ongelezen bericht door kweenie »

helpendhandje schreef:Met alle respect Kweenie maar dan snap jij dat hele rekeningrijden niet. Elke rijder betaald evenveel, of die nou een dikke beamer of een opeltje rijdt (ik zeg maar wat) de prijs per gereden kilometer is voor iedereen gelijk.
Dus degenen welke zo aardig zijn voor zichzelf en voor het milieu om een vriendelijke auto te kopen hebben echt geen voordeel.
Helpendhandje, als je je ook maar enigszins in het rekeningrijden had verdiept, dan had je geweten dat de tarieven wél verschillen. Het tarief is vooral gebaseerd op de uitstoot van de auto, en varieert van 1,4 ct per km (voor bv. een toyota aygo) tot zo'n 42,8 ct per km (voor een toyota landcruiser).

Als je dat niet gelooft, dan kun je het altijd even opzoeken bij de site van het ministerie.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

kweenie schreef:
helpendhandje schreef:Met alle respect Kweenie maar dan snap jij dat hele rekeningrijden niet. Elke rijder betaald evenveel, of die nou een dikke beamer of een opeltje rijdt (ik zeg maar wat) de prijs per gereden kilometer is voor iedereen gelijk.
Dus degenen welke zo aardig zijn voor zichzelf en voor het milieu om een vriendelijke auto te kopen hebben echt geen voordeel.
Helpendhandje, als je je ook maar enigszins in het rekeningrijden had verdiept, dan had je geweten dat de tarieven wél verschillen. Het tarief is vooral gebaseerd op de uitstoot van de auto, en varieert van 1,4 ct per km (voor bv. een toyota aygo) tot zo'n 42,8 ct per km (voor een toyota landcruiser).

Als je dat niet gelooft, dan kun je het altijd even opzoeken bij de site van het ministerie.
Dus je betaald dubbel: via de km registratie en aan de pomp.

kweenie

Dat is nu ook al zo: via accijnzen en via de motorrijtuigenbelasting. Daarin verandert in wezen niet veel.

Wat ik wél een verkeerde insteek vind, is dat de km heffing ook de BPM vervangt. De km-heffing is, net als de motorrijsuitgenbelasting, een heffing die je periodiek betaalt (op basis van verreden km's). De BPM is een eenmalige heffing. Dat zijn twee principieel verschillende dingen. Ik vind het onjuist dat iemand met weinig geld, die net een oud auto'tje kan kopen, even veel per km moet betalen, maar nauwelijks voordeel heeft bij de afschaffing van de bpm in vergelijking met iemand die met veel geld een zelfde nieuwe auto koopt.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

[quote="kweenie"]Dat is nu ook al zo: via accijnzen en via de motorrijtuigenbelasting. Daarin verandert in wezen niet veel.

Dat bedoelde ik eigenlijk, dank, al omschreef ik het niet goed, Voorbeeld: man rijdt een BMW Z4 3 liter nog wat. Bijv. een BMW 7 met een even grote motor, evenveel pk's en hetzelfde gewicht om de één of andere reden een gunstiger energielabel krijgt dus goedkoper zou rijden.
Klopt dat het verschil nu in de accijns en de mrb zit. Maar toch zullen de eigenaren van zuinige auto's, zoals ik het begrijp relatief duurder uit zijn dan nu, wellicht zie ik het idd verkeerd.
Zal eens proberen beter uit te leggen hoe ik het zie maar heb niet veel geslapen vannacht dus die 2 hersencellen botsen even :P
Maar hoe dan ook, ik zie de files echt niet afnemen, ik ga in elk geval niet minder rijden :oops:

kweenie

Het gaat bij de km heffing niet om het energielabel, maar om de uitstoot. Dus de discussie of een kleine auto met slecht label die evenveel uitstoot als een grote auto met zuinig label is daarmee wel ondervangen.

Of je relatief veel ongunstig uit bent met een zuinige auto of met een onzuinige auto hangt ook af van hoeveel je rijdt. Rijd je heel veel, dan maakt het wel veel uit of je een zuinige auto hebt of niet. De veelrijders zullen dus eerder zuinig gaan rijden. Dat is juist de groep bij wie het voor de vervuiling ook veel uitmaakt of ze meer of minder uitstoten.

Rijd je heel weinig, dan zul je sowieso niet zo veel hoeven te betalen. Daarbij zal het dus minder uitmaken of ze een zuiniger of onzuiniger auto hebben.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Allemaal wel duidelijk, maar aan de pomp betaal je gewoon per verbruikte liter brandstof.
Om daar nu een kilometer heffing op aan te koppelen, om de verbruiker meer te laten betalen, dat is pas echt bezopen.

Sorry hoor, maar de degene die al meer rijd en meer brandstof verbruikt, betaald al meer belasting welke op de brandstof geheven wordt.

Als die kilometerheffing er komt, betaal je dus dubbel:
- per kilometer
- aan de pomp.

Dadelijk willen ze nog dat je als motor een driecilinder 750cc hebt, en alles wat meer is, betaal je dus een boete voor.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ BBCS - en dat is nu precies het bezwaar van de meesten.

Er word door nagenoeg iedereen meer betaald, en straks ook door mensen die niet eens een auto hebben. (provinciebelasting).
Omdat 'de overheid' het alleen over dat kastje, kilometerprijs etc. heeft - en nauwelijks ergens wat afschaft - is dit geen "oplossing" voor de files, of een milieumaatregel te noemen. Ook omdat OV, nog steeds, geen geschikt alternatief is - is deze hele poppenkast alleen maar bedoeld om ons Nederlanders nog armer te maken.

Het zou de overheid sieren als zijzelf eens gingen bezuinigen - inplaats van nog weer een belasting erbij te verzinnen, en de bestaande te verhogen.

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Zoals het meestal bij een topic gaat is ook hier de vraag waarover het gaat niet meer aan de orde.
Het gaat hier om de http://www.ledenpeilinganwb.nl die kant nog wal slaat'.
Dat het overgrote deel tegen de Km heffing is dat is bekend maar nu
wordt de ANWB erbij betrokken en die willen weten hoe hun leden er over
denken middels die peiling en dat kun je niet kenbaar maken.
En BBCS geef gewoon je mening over die peiling anders loopt het weer
uit de klauwen.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Toolboy schreef:Moge duidelijk zijn dat die hele anwb er nog is omdat er velen zijn die nog in hun verhaaltjes trappen.

De bond houdt zich al sinds het eind van de negentiende eeuw niet alleen maar bezig met fietsers, maar ook met automobilisten, wandelaars, ruiters, motorrijders, watersporters, wintersporters en kampeerders.

Dat zegt toch al meer dan genoeg.
Het begon met fietsers,en hopelijk gaat het daar ook weer naar terug.

T
Tegen de regels in zet ik m nog maar een keer

Gesloten