LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aankoopverzekering
Re: Aankoopverzekering
Laatst gewijzigd door pfffff op 12 feb 2010 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Als consument vind ik het idee van de geblokkeerde rekening een prima plan, maar ik zie het nut van al die (verzekerings-) fratsen er omheen niet in. Daarmee wordt het alleen maar onnodig duur en ingewikkeld, terwijl de kracht hem juist zit in de eenvoud en de lage kosten.
Als consument maak je je niet zozeer zorgen dat je keuken, bij een failisement, niet geleverd wordt. Je maakt je vooral zorgen dat je je geld kwijt bent. Het risico dat je keuken bij een eventueel faillisement mogelijk iets later geleverd wordt, vind je niet echt heel schokkend. Maar dat je een paar duizend euro kwijt bent, is wel iets om je zorgen over te maken.
Dus eerlijk gezegd denk ik dat de hele leveringsgarantie etc. de gemiddelde consument worst zal zijn. Maar dat de zekerheid dat je je geld niet kwijt bent wél een doorslaggevend argument kan zijn. (En andersom, als keukenwinkel is het prettig dat je de zekerheid hebt dat het geld er in elk geval is...)
Als consument maak je je niet zozeer zorgen dat je keuken, bij een failisement, niet geleverd wordt. Je maakt je vooral zorgen dat je je geld kwijt bent. Het risico dat je keuken bij een eventueel faillisement mogelijk iets later geleverd wordt, vind je niet echt heel schokkend. Maar dat je een paar duizend euro kwijt bent, is wel iets om je zorgen over te maken.
Dus eerlijk gezegd denk ik dat de hele leveringsgarantie etc. de gemiddelde consument worst zal zijn. Maar dat de zekerheid dat je je geld niet kwijt bent wél een doorslaggevend argument kan zijn. (En andersom, als keukenwinkel is het prettig dat je de zekerheid hebt dat het geld er in elk geval is...)
-
beste Kweenie, bedankt voor de heldere mening. Zo'n insteek is waar ik, en de bedenker van het plan, op zaten te wachten. Voor de keukens is dit een lastig te ontwerpen zekerheidsplan, maar de intentie is er om het product op de markr te brengen voor alle luxe consumentenartikelen (denk aan auto's, boten, dakkapellen en dergelijke) de keukenmarkt is juist door zijn complexiteit gekozen als "probeermarkt". Het gaat de initiator dan ook alleen in dit stadium om de denkwijze van een consument te interpreteren in zijn plan.
Eerste zorg is inderdaad of je geld kwijt bent.Als consument maak je je niet zozeer zorgen dat je keuken, bij een failisement, niet geleverd wordt
Echter, vaak is de keuken onderdeel van een verbouwing, je draaiboek raakt er aardig door in de war. In de oude situatie dien je eerst af te wachten op doorstart of overname orderportefeuille , voordat je elders kan shoppen. Deze patstelling kan wel een maand duren! Daarna weer nieuw koop/besteltraject.... Toch lastig in je nieuwe huis zonder keuken!
In het plan van zelfstandigste krijg je ondanks een faillisement gewoon de bestelde keuken redelijk op tijd geleverd. Wat ik mij echter afvraag is hoe de garantie/service geregeld is nu de verkoper weggevallen is.
-
Het is niet MIJN plan...., was 't maar zo...In het plan van zelfstandigste krijg je ondanks een faillisement gewoon de bestelde keuken redelijk op tijd geleverd. Wat ik mij echter afvraag is hoe de garantie/service geregeld is nu de verkoper weggevallen is.
Garantie blijft zelfde, nu handelt de verzekeraar rechtstreeks met fabrikanten, lastiger is als fabrikant failliet gaat, dan gaat verzekeraar in conclaaf met detaillist en consument om alternatief te bieden....
Aangezien een verbouwing sowieso vaak maanden duurt, en er vaak op andere punten ook vertraging op treedt, zullen de meeste mensen toch een flinke marge inbouwen. Dan lijkt mij (als consument) de kleine kans dat de keuken als gevolg van een faillisement later geleverd wordt nog wel aanvaardbaar.16again schreef: Echter, vaak is de keuken onderdeel van een verbouwing, je draaiboek raakt er aardig door in de war. In de oude situatie dien je eerst af te wachten op doorstart of overname orderportefeuille , voordat je elders kan shoppen. Deze patstelling kan wel een maand duren! Daarna weer nieuw koop/besteltraject.... Toch lastig in je nieuwe huis zonder keuken!
Natuurlijk heeft zo'n 'leveringsverzekering' ook wel toegevoegde waarde, en is het dus zeker niet nutteloos, maar ik denk dat de kosten hiervan een stuk hoger zullen zijn dan de kosten van een soort 'geblokkeerder rekening', terwijl ik de toegevoegde waarde ervan juist minder vind.
-
We zijn verder in de ontwikkelingen.
Dus voor nieuwsgierigen http://www.nabg.nl
Ja, het is reclame! maar niet met winstoogmerk!; heb er (nog) weinig mee te maken. (ga het wel toepassen in m'n winkel),...en het nabg is een stichting!
Het concept zou voor de gedupeerden van het topic "lestella woonweide failliet" een oplossing geweest zijn, zij krijgen bij het faillissement van de dealer gewoon de bestelde keuken, zonder de rompslomp van de curator en de CBW-dealers zelf door te maken......(even als huidig voorbeeld genomen, ik betreur het faillissement van lestella, en de gevolgen voor de gedupeerden nog steeds.)
Dus voor nieuwsgierigen http://www.nabg.nl
Ja, het is reclame! maar niet met winstoogmerk!; heb er (nog) weinig mee te maken. (ga het wel toepassen in m'n winkel),...en het nabg is een stichting!
Het concept zou voor de gedupeerden van het topic "lestella woonweide failliet" een oplossing geweest zijn, zij krijgen bij het faillissement van de dealer gewoon de bestelde keuken, zonder de rompslomp van de curator en de CBW-dealers zelf door te maken......(even als huidig voorbeeld genomen, ik betreur het faillissement van lestella, en de gevolgen voor de gedupeerden nog steeds.)
De kosten van ½% van de waarde van de keuken vind ik aan de hoge kant. Ik zou eerder denken aan de orde van grootte van een promille.
-
Echt? , Op een keuken van € 10.000,-- is dit € 50,--. Mocht u zelf een verzekering willen afsluiten bent u dit al kwijt aan administratiekosten!De kosten van ½% van de waarde van de keuken vind ik aan de hoge kant. Ik zou eerder denken aan de orde van grootte van een promille.
Ik zie het meer als een veredelde bankgarantie of notarieel depot, maar dan in een vereenvoudigde 'massaproduct'-vorm. Bij een keuken van 30.000 euro wil ik daar best een paar tientjes voor betalen, maar als dat 150 euro moet kosten, dan vind ik dat voor een massaproduct wel aan de dure kant.
Wat is daar de garantie van ? Geen winstoogmerk ?en het nabg is een stichting!
Wens je veel succes, maar vrees dat het niet echt van de grond gaat komen, ik houd het wel in de gaten uiteraard, louter interesse
-
Inderdaad,....klinkt cru maar de aan de NABG gelieerde bedrijven houden pas geld over als een detaillist failliet gaat. Verders gaat het de verzekerings- en bankmaatschappij om de massa (vele kleine beetjes maken een hoop). Het NABG zelf moet gewoon kostendekkend zijn.Wat is daar de garantie van ? Geen winstoogmerk ?
Wens je veel succes, maar vrees dat het niet echt van de grond gaat komen, ik houd het wel in de gaten uiteraard, louter interesse
Dank voor de succeswensing; ik heb er enkel kennis en tijd in gestoken, mijn risico is nihil, toch zie ik er potentie in.
Ik ben dus 1 van de gedupeerde van Lestella en voor mij zou zo'n verzekering ideaal zijn geweest.
Ik vind dat zo'n verzekring voor iedereen een keuze zou moeten zijn. WIl je het prima en zo niet ook goed.
Ik vind dat zo'n verzekring voor iedereen een keuze zou moeten zijn. WIl je het prima en zo niet ook goed.