LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conservatoir beslag word niet opgeheven

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Deurwaarder Mark

Re: Conservatoir beslag word niet opgeheven

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Handig, een tweede deurwaarder op het forum! Nu hoef ik geen antwoord meer te geven! :wink:

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

@Mark,
liever dat je gewoon mee doet hoor. twee weten meer dan een, en het houdt de discussie wel op gang.

hebben we in het verleden ook gedaan, incl via de advocaten prikpagina. :wink:

Deurwaarder Mark

OK, dan blijf ik vrolijk meedoen! Discussieren is ook veel te leuk... :mrgreen:

De Tegenpartij

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Top jongens, hier kan ik wat mee. Leek me al niet dat er een excuturieële titel was verkregen zonder dat de betrokkende dat wist. Er was tenslotte geen exact vorderingsbedrag bekend. Er is ook geen uitspraak van de rechtbank toegezonden en/of betekend.

De Tegenpartij

Nou er is e.e.a. duidelijk. De rechtbank berichte het volgende; de zaak is geplaatst op de "parkeerrol". Er is geen vonnis gesproken. Hoe nu verder ? Ten eerste moet het conservatoir beslag dus uit de gevens van het kadaster, en dan ?

Deurwaarder Mark

Zolang de zaak op de parkeerrol staat, zal het beslag niet opgeheven worden. De procedure is immers nog niet beeindigd. Normaal gesproken wordt een zaak op de parkeerrol geplaatst als beide partijen daarom vragen, bijvoorbeeld omdat er schikkingsonderhandelingen plaatsvinden. Maar het lijkt erop dat jij van niets weet. Misschien even met je advocaat bespreken?

Als alles inmiddels opgelost is, kan de zaak (op verzoek van beide partijen) geroyeerd worden. Pas dan is de procedure beeindigd en kan het beslag doorgehaald/ opgeheven worden.

De Tegenpartij

Maar het conservatoir beslag is, zoals eerder genoemd, reeds van rechtswege beëindigd. Kan toch niet zo zijn dat je door de rechtzaak te parkeren deze oneindig lang kan handhaven ?

Guusje61
Contacteer:

door de procedure op de parkeerrol te zetten blijft de procedure, weliswaar in de koelkast, nog steeds gaande.
omdat aan alle eisen voor en na het conservatoir beslag is voldaan is het beslag dus niet van rechtswege beëindigd.
helaas is het dus wachten totdat de partijen de onderhandelingen afronden en de zitting intrekken of de zaak door de rechter laten beslissen. pas daarna kan definitief worden gezegd wat er met het beslag gebeurd.

De Tegenpartij

En als dat nou niet gebeurd, wat kan de gewezen directeur dan doen ?

Deurwaarder Mark

beide partijen kunnen de rechter verzoeken om de zaak van de parkeerrol te halen. Als de eisende partij niets doet, kun je dat als gedaagde partij ook doen.

De Tegenpartij

Dus de gedaagde directeur kan de zaak alsnog laten voorkomen ? Men heeft in de dagvaarding de volledige borg aangesproken omdat niet bekend was wat de opbrengsten van het onroerend goed zou zijn. In de tussentijd is de bank in overeenstemming gekomen (met de nieuwe directeuren) om de bestaande hypotheek te continueren.
Het ziet er niet naar uit dat ze iets aan deze situatie willen veranderen. Gelukkig treft het beslag de oude directeur ook niet want die heeft geen verhuisplannen :wink:

Deurwaarder Mark

Als ik het goed begrijp, hebben beide partijen geen belang (meer) bij een vonnis en dus ook niet bij het beslag. Ik neem aan dat de directeur ook een advocaat had?

Ik zou adviseren om die advocaat om opheldering te vragen, want die moet er normaal gesproken mee ingestemd hebben dat de zaak uberhaupt op de parkeerrol kwam. En dat moet die advocaat met zijn cliente hebben besproken. Dan is hij nu ook de aangewezen persoon om ervoor te zorgen dat het beslag doorgehaald wordt. Hetzij door royement van de procedure, gevolgd door doorhaling van het beslag, hetzij door de zaak van de parkeerrol te halen, verder te procederen en zodoende een (afwijzend?) vonnis te bewerkstelligen.

De Tegenpartij

Bedankt voor de adviezen Mark, ik ga het verder met de betrokkene bespreken hoe het toendertijd is gegaan. Je hoort hoe het afloopt.

Deurwaarder Mark

Is goed, ik ben benieuwd!

De Tegenpartij

We zijn weer een stapje verder; de toenmalige advocaat van de directeur heeft nooit toestemming gegeven de zitting op de parkeerrol te zetten, sterker nog, er is over de dagvaarding geen contact geweest met de eiser of hun advocaat omdat de bank toen al in overleg was met de nieuwe directeuren en de toezegging had gedaan dat ze accoord gingen met de continuëring van de hypotheek.

De advocaat melde wel iets anders leuks wat hij toen ontdekt had in de dagvaarding. Het bleek dat de huwelijkse voorwaarden van de directeur gewijzigd waren z'on 5 jaar daarvoor. Daardoor was het huis (waar het beslag op is gelegd) gezamelijk bezit geworden. Dit was door de desbetreffende notaris niet ingeschreven bij het kadaster.
Volgens de advocaat is het beslag onrechtmatig daar er voor een deel dus een "derdenbeslag" had moeten plaatvinden. (Echtgenoot is tenslotte eigenaar van 50% van de eventuele overwaarde.
De advocaat melde ook dat er geen aktie hiertegen ondernomen is omdat de griffierechten voor deze zaak hoog waren.

Guusje61
Contacteer:

hoewel de beslaglegging volgens de kadastrale informatie niet op de huwelijkse voorwaarden is gelegd is dit wel zoals de werkelijkheid is.
Het kan zijn dat de eisende partij het al wist of de deurwaarder de huwelijkse voorwaarden heeft opgevraagd, geconstateerd dat die er niet meer zijn en vervolgens het beslag op de juiste wijze heeft gelegd.
Dus als het beslag is gelegd naar de werkelijke gegevens dan is het beslag wel rechtmatig.

De informatie in het Kadaster wordt ook wel een negatief stelsel genoemd, dit houdt in dat de informatie niet altijd 100% naar waarheid is.

Desondanks hoop ik dat de situatie binnenkort opgelost kan worden.

De Tegenpartij

Soms heb ik toch sterk het idee dat sommige dingen verder gaan dan een paar lezers op dit forum.
Vandaag kreeg ik het bericht dat de zaak is opgelost :shock: Out of the blue heeft de eiser het beslag opgeheven en is de zitting van de rol gehaald.

Hierbij wil ik in ieder geval iedereen die hebben gereageerd bedanken en dan met name de "huis" deurwaarders Mark en Guusje (en ook Pavlova) :wink:

Deurwaarder Mark

Ik ga al mijn problemen maar hier op het forum gooien, hopelijk worden ze dan ook spontaan opgelost! :mrgreen:

Maar graag gedaan, Tegenpartij, gelukkig is 't opgelost!

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

Deurwaarder Mark schreef:Ik ga al mijn problemen maar hier op het forum gooien, hopelijk worden ze dan ook spontaan opgelost! :mrgreen:
Waarom heb ik nou het donkerbruine vermoeden dat jij de meeste van dit soort problemen niet tegen zal komen?? :D

Guusje61
Contacteer:

Deurwaarder Mark schreef: Maar graag gedaan, Tegenpartij, gelukkig is 't opgelost!
hier sluit ik me geheel bij aan

Gesloten