LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BCC / ACER

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: BCC / ACER

Ongelezen bericht door BBCS »

Echter, als een consument bij een probleem niet binnen 2 maanden zich meld bij de verkopende partij, maar dat die gelijk naar de fabrikant gaat, kan diezelfde consument na 2 maanden geen aanspraak meer maken op de non-conformiteit.

Als je rechtstreeks naar de fabrikant gaat, kan dit een probleem opleveren, omdat de fabrikant (als die niet zelf rechtstreeks aan de particuliere eindgebruiker levert) niets hoeft aan te trekken van de regels die op de consumentenkoop van toepassing zijn.
wetboek 7, artikel 23:

1.
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Ook niet te vergeten:
Als de verkopende partij wel gesommeerd is om het probleem op te lossen, maar die verdomt het, dan kan wel degelijk de fabrikant worden ingeschakeld:
wetboek 7, artikel 21:
6
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lid 6 betekent dat je naar een reparateur om de hoek kunt gaan en de rekening kunt geven aan de winkelier.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

BBCS schreef:
Echter, als een consument bij een probleem niet binnen 2 maanden zich meld bij de verkopende partij, maar dat die gelijk naar de fabrikant gaat, kan diezelfde consument na 2 maanden geen aanspraak meer maken op de non-conformiteit.

Als je rechtstreeks naar de fabrikant gaat, kan dit een probleem opleveren, omdat de fabrikant (als die niet zelf rechtstreeks aan de particuliere eindgebruiker levert) niets hoeft aan te trekken van de regels die op de consumentenkoop van toepassing zijn.
wetboek 7, artikel 23:

1.
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Ook niet te vergeten:
Als de verkopende partij wel gesommeerd is om het probleem op te lossen, maar die verdomt het, dan kan wel degelijk de fabrikant worden ingeschakeld:
wetboek 7, artikel 21:
6
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Intussen zijn er bedrijven welke ook computers verkopen:
1) Gamma
2) Aldi
3) Lidl
4) Praxis
enz.
Wat wil je in godsnaam bij deze verkoper aan service krijgen?
Als je een computer koopt, staat er overal in de beschrijving, bij problemen neem kontakt op met de klantenservice.
Dus dat moet TS doen, want als de pc pas van november 2009 is, heeft hij ook nog garantie.
Als de fabrikant dit toch aanbied, wat moet ik toch met het wetboek, dit speelt pas als er problemen zijn.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef:Lid 6 betekent dat je naar een reparateur om de hoek kunt gaan en de rekening kunt geven aan de winkelier.
Als de verkopende partij het verdomd om het probleem op te lossen dan wel, anders niet.

Ik zou het echt niet accepteren als ik een product geleverd heb, en dat die klant niet naar mij toe is gekomen met het probleem, maar vervolgens wel de factuur van een conculega onder mijn neus duwd.

BBCS
Contacteer:

bayer113 schreef:Intussen zijn er bedrijven welke ook computers verkopen:
1) Gamma
2) Aldi
3) Lidl
4) Praxis
enz.
Weet je waarom dat mensen daar computers gaan kopen?

Omdat ze goedkoper zijn.

En zolang dat de kwaliteit en de service van een winkel nog steeds van ondergeschikt belang is en dat de aanschafprijs het aller belangrijkste is, blijft dit bestaan.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

BBCS schreef:
bayer113 schreef:Intussen zijn er bedrijven welke ook computers verkopen:
1) Gamma
2) Aldi
3) Lidl
4) Praxis
enz.
Weet je waarom dat mensen daar computers gaan kopen?

Omdat ze goedkoper zijn.

En zolang dat de kwaliteit en de service van een winkel nog steeds van ondergeschikt belang is en dat de aanschafprijs het aller belangrijkste is, blijft dit bestaan.
Dus gaan wij te hulp bij de fabrikant !
Ik weet nog steeds niet, wat verkeerd is met ACER kontakt op te nemen, maar ieder zijn eigen mening!
Zoals erder beschreven heb ik het zo gedaan en het werkte perfekt!

Eric72

Ongelezen bericht door Eric72 »

Hola, dit begint een beetje een zinloze discussie te worden, een Welles/Nietes verhaal.

Het probleem kan je als winkelier doorschuiven naar een fabrikant, en regeltjes opstellen dat het "normaal" is dat de reperatie 6 tot 10 weken duurt.
Maar......als ik een auto flink in de kreukels rijd, is die binnen twee weken weer helemaal gemaakt.
Als ik een PC of laptop custom-made wil hebben, dan is de levertijd meestal maar twee of drie weken. Onderdelen zijn er vaak al binnen een paar dagen.
Mijn PC is naar mijn wensen samengestelt, heb ik 11 dagen op moeten wachten....in PORTUGAL, alwaar ik toen woonde.
Van m'n HP Pavillion waren in 2005 enkele componenten doorgebrand door blikseminslag, o.a. voeding, modem en grafische kaart.
Twee DAGEN na inlevering bij "mijn" computerboer deed hij het weer, en hij doet het nóg.
Dus vertel mij maar eens waarom het 6 tot 10 weken moet duren om een laptop, EEN NIEUWE laptop te repareren.

Het antwoord zal ik je alvast geven, en dat wordt onderbouwd door de opmerking van BBCS eerder dat winkeliers binnen een jaar failliet zouden zijn als ze coulanter met dergelijke wanproducten zouden omgaan: het gebeurt zó vaak dat ze het gewoon niet sneller kunnen!
Lees eens dit forum door, en bedenk je dat slecht een héééél klein deel van mensen met dit soort problemen daar hier over schrijven.
Als je gaat googlen kom je ontieglijk meer problemen tegen.

Importeurs en leveranciers hier moeten van de fabrikant(en) afdwingen dat ze deugdelijke apparaten maken.
Het wordt te veel geaccepteerd dat een deel van de productie niet deugdelijk is, iets wat je eigenlijk ook kunt verwachten van artikelen uit China of Taiwan.

Maar goed, even terug naar MIJN probleem....want daar zou ik nog op terug komen.
Ik ben bij BCC in Alkmaar geweest, en die gaan er alles aan doen om er voor te zorgen dat mijn laptop voor zaterdag a.s. weer terug is, want zondag a.s. moet ik voor mijn werk twee maanden naar het buitenland.
Lukt dat door toedoen van Acer niet, dan wordt mij een oplossing geboden waar ik vrede mee heb.
Tot zover niets dan lof over BCC in Alkmaar.
Natuurlijk zou het beter en klantvriendelijker zijn als men mij meteen een andere laptop had aangeboden, maar daar hebben zij (van het hoofdkantoor en de wet) andere richtlijnen voor.

Vrijdag meer...

Mvg,

BBCS
Contacteer:

Eric72 schreef:Het antwoord zal ik je alvast geven, en dat wordt onderbouwd door de opmerking van BBCS eerder dat winkeliers binnen een jaar failliet zouden zijn als ze coulanter met dergelijke wanproducten zouden omgaan: het gebeurt zó vaak dat ze het gewoon niet sneller kunnen!
Hier wil ik wel op in gaan.

Het zou wenselijk zijn als veel reparaties door de verkopende partij zelf zou worden uitgevoerd, iets waar ikzelf ook voor pleit.

Echter....
Veel winkeliers hebben die kennis niet in huis om het zelf te doen.
Dus moet daardoor alles worden opgestuurd.

Daarbij durven de fabrikanten het ook niet om de reparaties door de winkeliers uit te laten voeren, omdat de reparaties dan ondeskundig met de nodige risico worden uitgevoerd.

Zeg eens eerlijk:
Hoeveel winkeliers durven zelf de laptops uit elkaar te halen en zelf de reparaties uit te voeren?

Eric72

Ben ik met je eens BBCS, het lijkt mij ook niet wenselijk als een winkelier zelf gaat sleutelen. De kans is immers groot dat één of ander studentje die dénkt dat hij er verstand van heeft aan jouw computer gaat lopen prutsen.

Maar.....wat ik wilde aangeven is dat de FABRIKANTEN (of in feite de importeur) te lang bezig zijn met de reperatie.
En dát komt dan weer voornamelijk omdat ze ZOVEEL reperaties moeten uitvoeren, omdat het gaat om in massa geproduceerde apparaten de de fabriek zonder kwaliteitscontrole verlaten.

Ik heb voor mijn werk (helaas) regelmatig met Chinezen te maken, en heb (denk ik) een aardig inzicht gekregen in hun belevingswereld van geld verdienen.
Die belevingswereld scheelt niet veel van die van een tien-jarige.
Het is frapant dat de westerse consumenten organisaties niet feller ageren tegen deze misstanden. Herinner je de Chinese terreinwagen "Landwind" nog? Die bleek na een crashtest nog gevaarlijker te zijn dan een lelijke eend van 30 jaar terug. Het gaat de Chinese producent maar om één ding: Tegen zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk produceren, zonder acht te slaan op kwaliteitsproblemen. Als een merk in China een slechte naam heeft gekregen, verzinnen ze gewoon een nieuwe. Je hebt daar geen gevestigde merken als Phillips, Sony o.i.d.
Maar nu één en dezelfde fabriek laptops maakt onder verschillende gevestigde merknamen zoals Acer, HP, Compaq e.d. worden die namen wel beschadigd.
En als consument weet je niet wat nu goed of slecht is. Komt Toshiba wel uit Japan? En een Samsung, is dat écht nog wel Koreaans?

Maar goed.......vanmiddag naar BCC.
You'll hear again!

BBCS
Contacteer:

Eric72 schreef:Ben ik met je eens BBCS, het lijkt mij ook niet wenselijk als een winkelier zelf gaat sleutelen. De kans is immers groot dat één of ander studentje die dénkt dat hij er verstand van heeft aan jouw computer gaat lopen prutsen.
Toch zou het moeten zijn dat een winkelier of een monteur van een winkelier dermate goede kennis heeft, dat die veel reparaties weer zelf kan uitvoeren.
Ik merk bij concullega's dat zij de ervaren monteurs de deur uit smijten en de producten gewoon allemaal naar de fabrikant opsturen.
Op die manier kan de winkelier de problemen zelf niet meer oplossen.
Men doet dit om de kosten te drukken.
En moet de winkelier dan eens een probleem oplossen, dan is de kans groot (en je hebt het al gezegd) dat dan een ondeskundig persoon die denkt er verstand van te hebben het probleem ondeskundig moet gaan oplossen.
Eric72 schreef:Maar.....wat ik wilde aangeven is dat de FABRIKANTEN (of in feite de importeur) te lang bezig zijn met de reperatie.
En dát komt dan weer voornamelijk omdat ze ZOVEEL reperaties moeten uitvoeren, omdat het gaat om in massa geproduceerde apparaten de de fabriek zonder kwaliteitscontrole verlaten.
Doordat veel winkeliers niet meer in staat zijn om veel problemen zelf te verhelpen, moet alles worden opgestuurd (kennis ontbreekt), waardoor de fabrikanten zelfs de meest eenvoudige reparatie moeten uitvoeren.
Wat het gevolg heeft dat de reparatietermijnen langer worden.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

BBCS schreef:
Toch zou het moeten zijn dat een winkelier of een monteur van een winkelier dermate goede kennis heeft, dat die veel reparaties weer zelf kan uitvoeren.
Ik merk bij concullega's dat zij de ervaren monteurs de deur uit smijten en de producten gewoon allemaal naar de fabrikant opsturen.
Op die manier kan de winkelier de problemen zelf niet meer oplossen.
Men doet dit om de kosten te drukken.
En moet de winkelier dan eens een probleem oplossen, dan is de kans groot (en je hebt het al gezegd) dat dan een ondeskundig persoon die denkt er verstand van te hebben het probleem ondeskundig moet gaan oplossen

Doordat veel winkeliers niet meer in staat zijn om veel problemen zelf te verhelpen, moet alles worden opgestuurd (kennis ontbreekt), waardoor de fabrikanten zelfs de meest eenvoudige reparatie moeten uitvoeren.
Wat het gevolg heeft dat de reparatietermijnen langer worden.
Waarom zou een winkelier uberhaupt nog een monteur in dienst houden als de fabrikant garantie geeft?
Lijkt me niet logisch en zo denken veel winkeliers daarover.
Als de fabrikant zijn garantievoorwaarden niet nakomt moet je dat produkt gewoon niet verkopen, zo simpel is dat.
Klagen hierover heeft geen enkele zin en doet een beetje zielig aan.

Er zijn genoeg fabrikanten die wel goede garantie/reparatie mogelijkheden bieden.

BBCS
Contacteer:

Er zijn legio problemen die de winkelier zelf kan oplossen en niet het product op te hoeven sturen.
Waarom zou een winkelier uberhaupt nog een monteur in dienst houden als de fabrikant garantie geeft?
Lijkt me niet logisch en zo denken veel winkeliers daarover.
Als de fabrikant zijn garantievoorwaarden niet nakomt moet je dat produkt gewoon niet verkopen, zo simpel is dat.
Klagen hierover heeft geen enkele zin en doet een beetje zielig aan.

Er zijn genoeg fabrikanten die wel goede garantie/reparatie mogelijkheden bieden
.

Dus een winkelier gaat van een service gerichte winkelier naar een dozenschuiver?

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

BBCS schreef: Dus een winkelier gaat van een service gerichte winkelier naar een dozenschuiver?

Als jij dat dozenschuiver noemt....het zij zo.
Een winkelier die zijn klanten goed voorlicht over zijn handelswaar is in mijn ogen nooit een dozenschuiver.
Belangrijkste is als klanten tevreden naar huis gaan en ook nog eens terugkomen....

Hoe vaak heb jij trouwens al het woord dozenschuiver getypt?
Alsof het wel of niet hebben van een reparatiedienst bepalend is voor die kwalificatie.
Een goede winkelier hoeft heus niet zelf te kunnen repareren maar wel weten bijvoorbeeld hoe de garantiebepalingen van zijn produkten zijn geregeld.

Dan kan de winkelier zich richten op zijn belangrijkste taak:
Verkopen.

Eric72

Zoals beloofd het vervolg op mijnj verhaal.

Wel........ik heb mijn Acer Aspire 8530G terug.
Door pressie van de bedrijfsleider van BCC in Alkmaar is de laptop dus toch "op tijd" terug gekomen.
Op de reparatiebon staat "Systeem Herstel" dus of ik er iets mee opgeschoten ben is vraag twee.
Dat had ik thuis ook kunnen doen (sterker nog, dat heb ik gedaan, en ook de 1e keer bij het BCC filiaal zelf hebben ze dat gedaan)

Ze hebben de eerste opstart in de winkel gedaan (op mijn verzoek, en in mijn bijzijn) en dat verliep probleemloos.
Hopelijk is het probleem nu opgelost, en als dat niet het geval is zal ik daar helaas op een plaats achter komen waar ik geen mogelijkheid heb om technische ondersteuning te zoeken.

Het "grappige" was dat toen ik de winkel binnenkwam, daar een man volledig uit zijn dak stond te gaan omdat zijn Acer nu al voor de 2e keer ter reperatie weg was, en dat nu voor de 2e keer langer dan twee maanden duurde.
Ik ben dus erg blij dat het bij mij sneller ging, maar of het iets op heeft gelost...

Ik wil bij deze wel benadrukken dat men bij BCC in Alkmaar hun uiterste best voor mij hebben gedaan, de service is er top.
Zij zijn door de regels van het hoofdkantoor ook aan handen gebonden, maar ondanks dat hebben ze er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat mijn laptop tijdig terug is.
En als hij nu nóg vast blijft lopen, tja.....dan zien we wel weer verder.

Het liefste zou ik overstappen naar een Mac, maar helaas ben ik door diverse software gedwongen om Windows te gebruiken.
Niet dat ik een hekel heb aan Windows, maar de computers van Apple kennen minder problemen.

Gesloten