Echter, als een consument bij een probleem niet binnen 2 maanden zich meld bij de verkopende partij, maar dat die gelijk naar de fabrikant gaat, kan diezelfde consument na 2 maanden geen aanspraak meer maken op de non-conformiteit.
Als je rechtstreeks naar de fabrikant gaat, kan dit een probleem opleveren, omdat de fabrikant (als die niet zelf rechtstreeks aan de particuliere eindgebruiker levert) niets hoeft aan te trekken van de regels die op de consumentenkoop van toepassing zijn.
Ook niet te vergeten:wetboek 7, artikel 23:
1.
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Als de verkopende partij wel gesommeerd is om het probleem op te lossen, maar die verdomt het, dan kan wel degelijk de fabrikant worden ingeschakeld:
wetboek 7, artikel 21:
6
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.