Pagina 2 van 3

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 13:34
door alfatrion
LeoZ schreef:Seconds Out geeft het juiste antwoord::

De webshop kan de laptop maximaal 2X laten repareren (volgens de consumentenwetten) en heeft niet de plicht direct een nieuwe laptop te leveren.

Maar niet 3X !!

Heeft de laptop na 2 reparaties nog kuren of is geheel defect:: dan heeft de klant RECHT op een nieuwe laptop (binnen 6 maanden) of het betaalde bedrag terug ontvangen.
Sorry, maar hier klopt niets van. De hoofdregel is dat de consument in beginsel kan kiezen tussen kosteloos herstel of vervanging, slechts in het geval dat de kosten van het een veel lager zijn dan de kosten van het ander is dit anders. Zie art. 7:21 BW.

Verder is het recht op een nieuwe laptop (of ontbinding) niet beperkt tot zes maanden.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 13:37
door alfatrion
BBCS schreef:Wettelijk gezien is er geen DOA regeling.
Wat dacht je van art. 7:21 jo 7:18 lid 2 BW?

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 13:57
door BBCS
alfatrion schreef:
BBCS schreef:Wettelijk gezien is er geen DOA regeling.
Wat dacht je van art. 7:21 jo 7:18 lid 2 BW?
Dat is geen DOA.

Bij een DOA regeling wordt of gelijk het product omgeruild of gelijk de aankoopprijs terugbetaald.

En een dergelijke regeling is niet in de wet opgenomen.

Jij doelt op die regels die gaan als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of dat het product non-conform de koopovereenkomst is.

Dat is een totaal andere regeling dan de DOA regeling.

Deze zaken dien je niet door elkaar te halen. :wink:

Bij een DOA regeling is reparatie totaal niet ter spraken of relevant.

Bij de wetsartikelen waar jij het over hebt is dat zeker wel.

Een DOA regeling dien je als een extra service te zien en niet een regeling waar je recht op hebt.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 14:07
door alfatrion
Je hebt gelijk, al vind ik het verschil wel klein.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 14:11
door Guardian72
Mischien denk ik te simpel maar..

Ik koop een (electrisch) product, wat niet werkt, dus stuk in de doos zit.

Waarom zou ik dan weet-ik-veel-hoe-lang moeten wachten op een reparatie of een onderzoek?
Als klant ben je er dan al klaar mee.

Je gaat er van uit dat een apparaat toch op zijn minst werkt - en zo niet heeft men jou niet geleverd waar je voor betaald hebt.
Dat er DOA regelingen etc. zijn - allemaal leuk en aardig - maar ik, als klant, betaal voor een werkend product - wat in geval van DOA dus niet geleverd is.

Voor mij is het simpel - dan ruilt de winkel hem maar om, en vechten hun het maar uit met de fabrikant, die de winkel immers een wanproduct heeft geleverd.

Al die wetteksten en theorien zijn best interessant - maar dit neemt niet weg dat TS zich best wel eens compleet belazerd zou kunnen voelen - zou ik ook voelen zo.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 14:33
door BBCS
Guardian72 schreef:Mischien denk ik te simpel maar..

Ik koop een (electrisch) product, wat niet werkt, dus stuk in de doos zit.

Waarom zou ik dan weet-ik-veel-hoe-lang moeten wachten op een reparatie of een onderzoek?
Als klant ben je er dan al klaar mee.
De winkelier en fabrikant mogen dat wel.
De eindgebruiker heeft geen recht op een gelijk een nieuw product of gelijk het geld terug.
Vanwege de klantvriendelijkheid en extra service hebben sommige fabrikanten een DOA regeling in het leven geroepen.
Guardian72 schreef:Je gaat er van uit dat een apparaat toch op zijn minst werkt - en zo niet heeft men jou niet geleverd waar je voor betaald hebt.
Dat er DOA regelingen etc. zijn - allemaal leuk en aardig - maar ik, als klant, betaal voor een werkend product - wat in geval van DOA dus niet geleverd is.
Het is ook de taak van de winkelier om het probleem op te lossen.
Guardian72 schreef:Voor mij is het simpel - dan ruilt de winkel hem maar om, en vechten hun het maar uit met de fabrikant, die de winkel immers een wanproduct heeft geleverd.
Al heeft een winkelier een defect product geleverd, aangezien hij geen fabrikant is, kan hij daar ook niks aan doen.
Sommige mensen betichten dan de winkelier dat hij fout zit, maar dat gaat veel te ver.
De winkelier is een doorverkoper, en als hij dan een product van de fabrikant doorverkoopt aan de eindgebruiker, dan zit niet de winkelier fout (heeft dus geen wanprestatie geleverd) maar wel de fabrikant.
De taak van de winkelier is dan wel om het probleem op te lossen.
Ik vind het gewoon veel te ver gaan om de winkelier te beschuldigen dat hij een wanprestatie geleverd heeft.
De wetgever heeft dat ook nooit zo bedoelt, dit doen weer die verdomde commerciële organisaties die zogenaamd voor de consument opkomen en de winkelier en de consument tegen elkaar opzetten.
Guardian72 schreef:Al die wetteksten en theorien zijn best interessant - maar dit neemt niet weg dat TS zich best wel eens compleet belazerd zou kunnen voelen - zou ik ook voelen zo.
Zeker, en ook een logische gevoelskwestie.
Alleen is het belangrijk om de gezonde verstand te gebruiken.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 14:49
door Guardian72
BBCS schreef:De taak van de winkelier is dan wel om het probleem op te lossen.
Ik vind het gewoon veel te ver gaan om de winkelier te beschuldigen dat hij een wanprestatie geleverd heeft.
Ik stel ook niet dat de winkelier een wanprestatie levert - maar een wanproduct heeft geleverd. En bij de gemiddelde dozenschuiver zoals een Dixons zou men het oplossen door de fabrikant moeten laten doen - en de klant gewoon zonder gezeur voorzien van of zijn geld, of een werkend product.
BBCS schreef:De wetgever heeft dat ook nooit zo bedoelt, dit doen weer die verdomde commerciële organisaties die zogenaamd voor de consument opkomen en de winkelier en de consument tegen elkaar opzetten.
Gezien mijn ervaringen - is een beetje ondersteuning voor de consument (al dan niet commercieel) hard nodig - zeker met de vele 'leveranciers' die er een zooitje van maken (de helft van dit forum zou niet nodig zijn als iedereen eerlijk was).
BBCS schreef:Zeker, en ook een logische gevoelskwestie.
Alleen is het belangrijk om de gezonde verstand te gebruiken.
Gezond verstand in Nederland lijkt bij tijd en wijle zeer ver te zoeken.
Ook bij mijzelf - ik ben geen heilige - maar ik heb mijn goede momenten :twisted:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 14:52
door Michielio
Heb wel echt het gevoel dat je als kopende partij het allemaal maar te accepteren hebt, mijn geld hebben ze toch al...

Optie zou zijn om juridische stappen te nemen en dan maar kijken waar het schip strand, echter heb ik daar op dit moment de tijd en energie niet voor. Vooralsnog wacht ik dus gewoon maar braaf af....

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 10 mar 2010 22:59
door BBCS
Guardian72 schreef:
BBCS schreef:De wetgever heeft dat ook nooit zo bedoelt, dit doen weer die verdomde commerciële organisaties die zogenaamd voor de consument opkomen en de winkelier en de consument tegen elkaar opzetten.
Gezien mijn ervaringen - is een beetje ondersteuning voor de consument (al dan niet commercieel) hard nodig - zeker met de vele 'leveranciers' die er een zooitje van maken (de helft van dit forum zou niet nodig zijn als iedereen eerlijk was).
Met alle respect, maar als ik kijk waar de consument een nieuwe computer gaat kopen, dan doen ze het ook zelf.
Mensen moeten zelf weten waar ze een nieuwe computer gaan kopen, maar bij de Aldi, Gamma, grote electroketens, verkopen computers terwijl ze er zelf totaal geen verstand van hebben.
Daar hoef en kun je ook geen service van verwachten en het enige wat die verkoper kan doen is de klant doorverwijzen naar de fabrikant.

Wat er dan gebeurd is dat die ketens de computer vakhandel de markt uit drukken, doordat zij veel goedkoper gaan leveren.

De meeste verkochte merken van die ketens (Aldi, Gamma, enz.) is Packard-Bell en Medion.
Dat zijn in computertermen gewoon bagger merken met bagger kwaliteit.

Uit pure ervaring kan ik wel zeggen dat ikzelf de computers zelf bouw (en ook mijn collega computerzaken) en die houden in het algemeen zonder problemen 3 jaar zonder problemen vol.
Echter kost het wel iets meer dan een Medion en een Packard-Hell.

Zoals ikzelf te werk ga, is gewoon een probleem proberen voor de klant op te lossen, iets wat steeds minder voorkomt, omdat bij die dozenschuivers de benodigde kennis niet meer aanwezig is, waardoor zij goedkoper kunnen zijn.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 08:59
door Guardian72
BBCS schreef: De meeste verkochte merken van die ketens (Aldi, Gamma, enz.) is Packard-Bell en Medion.
Dat zijn in computertermen gewoon bagger merken met bagger kwaliteit.
Ik heb geen ervaring met Medion - maar je kwalificatie van het 'merk' PB kan ik helaas uit eigen ervaring (bijbaan bij dixons gehad, vroegah) onderschrijven. Ook de ondersteuning van PB naar hun verkooppunten is diep en diep triest te noemen.

Al vind ik mijn en jouw term nog te vriendelijk, eigenlijk.
BBCS schreef:Uit pure ervaring kan ik wel zeggen dat ikzelf de computers zelf bouw (en ook mijn collega computerzaken) en die houden in het algemeen zonder problemen 3 jaar zonder problemen vol.
Echter kost het wel iets meer dan een Medion en een Packard-Hell.
Daar zal je ook geen tegenspraak krijgen. Ik bouw ook mijn eigen PC, of stel hem samen naar eigen inzicht, en laat de computerwinkel hem bouwen.
Inderdaad, kost een beetje meer - maar voor goede service vind ik zelf dat niet erg.
BBCS schreef:Zoals ikzelf te werk ga, is gewoon een probleem proberen voor de klant op te lossen, iets wat steeds minder voorkomt, omdat bij die dozenschuivers de benodigde kennis niet meer aanwezig is, waardoor zij goedkoper kunnen zijn.
En daar is toch mijn kritiekpuntje.
Een dozenschuiven zou de klant in dit geval een nieuwe of in elk geval een werkende PC moeten toeschuiven, en de defecte innemen en terugschuiven naar de leverancier / fabrikant - en dan een credit toepassen op de totaalnota.
Want - laten we eerlijk zijn - een fout van de fabrikant dient de fabrikant op te lossen.

Voor mij is dan de beste methode - terug naar verkooppunt, verkooppunt geeft geld terug of nieuw apparaat - en verkooppunt stuurt onding retour fabrikant - fabrikant crediteert verkooppunt en doet voor mijn part dan de regendans om het defecte product heen. Maar zoals het momenteel gaat is het in veel gevallen "wij hebben ons geld binnen, de klant kan naar de maan lopen, en onze verkoper kan de vinkentering krijgen".. (vanuit visie fabrikant).
Ik snap dat verkopers ook minder geneigd zijn om 'even snel om te ruilen' - omdat de ondersteuning voor hun er ook niet beter op is geworden - integendeel.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 12:10
door LeoZ
Volgens BBCS is Medion bagger, máár indien een Medion PC of laptop die bij de Aldí gekocht is, binnen 2 weken defect raakt of direct al defect is (DOA) kan de klant deze PC bij de Aldi zonder problemen direct omruilen of het betaalde bedrag terug krijgen!

Wat in het verhaal van de topic starter niet het geval is!

Sterker nog... HP, Dell, etc. doen daar dus niet aan!

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 13:02
door mukkiefuk
LeoZ schreef:Volgens BBCS is Medion bagger, máár indien een Medion PC of laptop die bij de Aldí gekocht is, binnen 2 weken defect raakt of direct al defect is (DOA) kan de klant deze PC bij de Aldi zonder problemen direct omruilen of het betaalde bedrag terug krijgen!

Wat in het verhaal van de topic starter niet het geval is!

Sterker nog... HP, Dell, etc. doen daar dus niet aan!

HP is ook geen winkel. Koop je HP bij Paradigit of Dynabyte dan wordt die gewoon omgeruild als deze zeer snel kapot gaat. Geldt ook voor andere merken. Die afspraken zijn namelijk met de winkel en niet met de fabrikant.
Zo ook bij Medion en Aldi.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 16:33
door LeoZ
Lees de vele klachten van de mede-forumleden er maar op na betreft o.a. HP, Dell, etc.... het is toch vaak zo dat bij eerder genoemde merken bij een defect kort na aankoop er geen andere nieuwe laptop c.q. PC geleverd wordt, niet door de winkel en niet door de importeur/fabrikant.

Wat de Aldi met een Medion laptop/PC juist wel doet! :mrgreen:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 17:43
door BBCS
LeoZ schreef:Lees de vele klachten van de mede-forumleden er maar op na betreft o.a. HP, Dell, etc.... het is toch vaak zo dat bij eerder genoemde merken bij een defect kort na aankoop er geen andere nieuwe laptop c.q. PC geleverd wordt, niet door de winkel en niet door de importeur/fabrikant.

Wat de Aldi met een Medion laptop/PC juist wel doet! :mrgreen:
Alsof de keuze om een computer daar vanaf moet hangen. :evil:

Als er een probleem is, moet er als eerste gekeken worden wat er precies aan de hand is :D , en niet domweg gewoon alles maar gaan vervangen. :evil:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 20:09
door LeoZ
@BBCS::
Natuurlijk... dat is waar, maar daar ging nu net niet om bij de Topic starter...
De T.starter wilde een andere laptop en kreeg dát niet gedaan.

Vandaar mijn antwoord betreft de regeling bij de Aldi.

Of jij dat niet vind kloppen als PC leverancier, is nu niet de Issue.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 22:34
door BBCS
Het is aan de verkopende partij of hij de laptop gelijk omruilt, opstuurt voor reparatie of dat de klant het geld terug krijgt.

De verkopende partij is niet verplicht om gelijk een nieuw product mee te geven.

En daar ging de vraag over. :wink:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 23:21
door kaarsje69
Ik was al bezig met mijn antwoord op pagina 1, maar toen zag ik dat er nog ene was en ergens had ik de hoop dat iemand zou gaan zeggen, wat ik wou zeggen.

De webwinkel heeft in zijn eerste mail geschreven, we ruilen deze om of crediteren deze als gebleken is van een defect. Anders zouden er onderzoekskosten berekend worden.

Het defect is gebleken en helaas gaat deze winkel zich achter van alles verschuilen. Herinner deze beste man even heel fijntjes aan deze eerste mail en de gemaakte afspraken en wijs hem er op dat mails ook rechtsgeldigheid hebben.

Net als een paar anderen hier, heb ik mijn computer ook laten opbouwen en die draait ondertussen met wat toevoegingen al heel wat jaartjes mee, meer dan de packerd hell die ik in het begin had. Maar toen was ik nog onwetend, sorry!

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 11 mar 2010 23:53
door BBCS
kaarsje69 schreef: De webwinkel heeft in zijn eerste mail geschreven, we ruilen deze om of crediteren deze als gebleken is van een defect. Anders zouden er onderzoekskosten berekend worden.
Nogal stom van die webwinkel.
Je kunt van te voren nooit zeggen dat het product wordt omgeruild of gecrediteerd.
Er moet altijd als eerste worden gekeken wat er aan de hand is, en vandaar uit kan die beslissing pas worden genomen.

En nu dat die winkelier van te voren heeft aangegeven dat hij het product omruilt of crediteert, kan hij daar niet meer op terug komen.

Dat zijn nu echt van die rasechte verkopers die met een grote bek van alles beloven en achteraf niet nakomen wat ze beloofd hebben.

Wat heb ik een hekel aan die gladde verkopers. Jakkes.

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 12 mar 2010 00:12
door renegade66
ik zou het dus niet pikken, ik koop een nieuwe computer en ga er van uit dat hij goed is. als blijkt dat bij levering dat ding al DOA is dan wil ik een nieuwe of mijn geld terug, ik wil geen gerepareerde computer maar een nieuwe.

klaar en simpel. :twisted:

redeneringen zoals van BBCS slaan nergens op in mijn ogen. maar ja dat is mijn mening :roll:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Geplaatst: 12 mar 2010 00:26
door BBCS
renegade66 schreef:ik zou het dus niet pikken, ik koop een nieuwe computer en ga er van uit dat hij goed is. als blijkt dat bij levering dat ding al DOA is dan wil ik een nieuwe of mijn geld terug, ik wil geen gerepareerde computer maar een nieuwe.

klaar en simpel. :twisted:

redeneringen zoals van BBCS slaan nergens op in mijn ogen. maar ja dat is mijn mening :roll:
Een computer bestaat uit vele losse onderdelen.
En als daar dan één onderdeel van defect is, dan hoeft alleen dat onderdeel vervangen te worden.