acjzr1 schreef:@BBCS,
Bart Smit beweert ook bij hoog en laag dat zij na twee weken niet meer aansprakelijk zijn en de consument zich tot de fabrikant moet richten...
Totaal onjuist en onwettig, maar zij houden er stug aan vast...
Kijk eens naar de Aldi.
Die doet dat ook, en die mag dat gewoon blijven doen.
En als de Aldi dat mag doen, mag de rest het ook doen.
Het is niet zo de ene wel en de andere niet.
acjzr1 schreef:@BBCS,
Verkopers doen helaas te vaak alsof ze niet weten hoe de wet is, en schuiven de verantwoordelijkheid door naar de fabrikant die er wettelijk veel makkelijker van af kan komen. De consument staat vervolgens met lege handen en de winkelier lacht zich rot! Nogmaals diep triest!
Het wordt vaak mooier gebracht dan het werkelijk is.
Het is niet zo dat de winkelier gedurende de economische levensduur voor de kosten opdraait. Alleen als de koper kan bewijzen dat het product tijdens de koop al niet goed was.
Dat zeggen die organisaties er niet bij.
Die stellen:
De consument heeft alle rechten en de winkelier heeft alleen maar plichten.
Ik hoorde ook vanalles.
En ik wilde weten wat nu echt waar is en wat niet waar is.
Dus heb ik een zelfstudie consumentenrecht gedaan, dus zelf de wetboeken zeer uitvoerig doorgenomen (ken ik ondertussen bijna van buiten), maar ook de Europese richtlijn en ook de publicaties doorgenomen van de juridische publicaties.
En mijn bevindingen beschrijf ik hier dus.
De consumentenorganisaties willen van die garantietermijnen af, en dat de consument tijdens de koop al weet wat hij van een product kan en mag verwachten.
Zij zeggen:
Een product behoort gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee te gaan.
Dat is nogal wat.
Probleemloos meegaan.
Dus moet de winkelier aangeven dat het product tijdens de gemiddelde levensduur niet kapot zal gaan, en als dat toch gebeurd dat de winkelier dan voor alle kosten op draait.
Dit is in de praktijk totaal niet haalbaar.
Ten eerste:
De winkelier kan niet garanderen dat een product tijdens de gemiddelde levensduur niet kapot zal gaan.
Onmogelijk.
Alleen als de fabrikant of winkelier dit nadrukkelijk in de koopovereenkomst hebben vermeld, dienen zij zich daaraan te houden.
De wetgever zegt helemaal niet dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (economische levensduur) probleemloos mee behoort te gaan.
Staat ook niet in de Europese richtlijn.
De winkelier is gedurende de economische levensduur het aanspreekpunt voor de consument, en de winkelier is gedurende de economische levensduur verplicht om het probleem op te lossen. Dit valt onder de wettelijke bescherming van de consument.
Dit heeft totaal niets te maken met de garantiebepalingen of hoelang dat een product mee moet gaan. De wetgever zegt niet hoelang dat een product mee behoort te gaan.