LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplichte prijs, anders geen levering...

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ICS Mohlman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2010 21:03
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door ICS Mohlman »

Als de webwinkels normale winstmarges hanteren net als de winkels, dan wel leveren, anders op de zwarte lijst en niet leveren.
Dus je hebt het zelf in de hand.
Ik noem er een paar, zoals: Dynabyte, Mycom, Informatique, computerland hanteren inderdaad deze prijzen. (299)
Laat deze winkels nou ook gewone winkels zijn... en ze bestaan al een tijdje.
Als wij die luidsprekers voor pak en beet € 425,00 in onze online-winkel zouden zetten, zou jij dan niet gauw doorklikken naar een ander?
Wees reëel, dit heeft toch het gevolg dat de fabrikanten en de normale winkels zich tegen de webshops gaan keren.
Bekijk het eens van de andere kant, heeft een webshop met advies prijzen een bestaan?
De leveranciers leveren mat wat graag aan de bovenstaande winkels, als ze het zelf al niet importeren.

BBCS, u komt duidelijk op voor de "normale winkels" ipv webwinkels.
Heeft u nog nooit iets gekocht bij een webwinkel ipv de winkel om de hoek?

Wij blijven erbij, prijsafspraken doen we niet aan mee.
Dat het voorkomt? natuurlijk, we hebben het zelf meegemaakt.
Een beetje vrijheid moet kunnen, maar begrijp ons goed, een artikel van 449 adviesprijs verkopen voor 299 vinden wij ook geen goede zaak.


gr,

Willy

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

ICS Mohlman schreef: Laat deze winkels nou ook gewone winkels zijn... en ze bestaan al een tijdje.
Als wij die luidsprekers voor pak en beet € 425,00 in onze online-winkel zouden zetten, zou jij dan niet gauw doorklikken naar een ander?
Daar gaat het ook om.
Als iedereen prijzen hanteert met een winstmarge van 2% tot 5%, dan moet je wel zo ontiegelijk veel afzet draaien om een beetje te verdienen.

Een logisch gevolg daarvan is dat de vakbekwame mensen de markt worden uitgewerkt en dat alleen mensen die geen verstand van zaken op de markt kunnen blijven, omdat zij veel goedkoper zijn.

Als consument zit ik niet op een dergelijke ontwikkeling te wachten.

Velen zijn het niet met mij eens, zie maar eens naar de ontwikkelingen.
ICS Mohlman schreef:
Wees reëel, dit heeft toch het gevolg dat de fabrikanten en de normale winkels zich tegen de webshops gaan keren.
BBCS, u komt duidelijk op voor de "normale winkels" ipv webwinkels.
Heeft u nog nooit iets gekocht bij een webwinkel ipv de winkel om de hoek?
Natuurlijk kom ik voor de normale winkel op.

Er zijn genoeg webwinkels die weigeren om een hogere winstmarge te hanteren dan 5%.
Die gasten maken de markt kapot.
En voor die gasten kom ik echt niet op.

Ik vind wel dat webwinkels die normale winstmarges hanteren en normale prijzen, dat die dezelfde inkoop prijs moeten hebben als de normale winkel.

Ik heb niets tegen de webwinkel op zich, maar wel tegen het idioot gedrag wat zij doen.

Ik zou het ook anders erbij willen zeggen:
Iedere winkel of ondernemer die niet de normale prijzen hanteert of normale winstmarges, die moet een hogere inkoop prijs betalen.
Dus dit geldt niet alleen voor de webshops, maar ook voor de normale winkel.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door Wim2007 »

BBCS schreef:Alleen is het tegenwoordig de mode om alles bijna tegen inkoop prijzen weg te doen, met het gevolg dat de normale winkels het niet meer trekken en failliet gaan of ermee stoppen.

En dat kan nooit de bedoeling zijn.
Waarom zouden winkels die niet kunnen concurreren beschermd moeten worden ten nadele van de consument?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

Wim2007 schreef:
BBCS schreef:Alleen is het tegenwoordig de mode om alles bijna tegen inkoop prijzen weg te doen, met het gevolg dat de normale winkels het niet meer trekken en failliet gaan of ermee stoppen.

En dat kan nooit de bedoeling zijn.
Waarom zouden winkels die niet kunnen concurreren beschermd moeten worden ten nadele van de consument?
Zucht.......!
Een steeds goedkopere prijs is niet altijd in het voordeel van de consument.

Dat de winstmarge steeds lager wordt heeft het wel als resultaat dat de winkelier geen kennis meer van de producten heeft en niet meer in staat is om de meeste problemen zelf op te lossen (de degene die wel de kennis heeft is te duur en de winkel uit geflikkerd.)
Alles moet opgestuurd worden naar de fabrikanten, waardoor de reparatie termijnen steeds langer worden (6 tot 10 weken is geen uitzondering.)
De kwaliteit van de producten wordt ook steeds slechter.

Zitten we daar op te wachten?
Willen we dat?


De degene die de winstmarge drastisch omlaag gooit, bereikt wel dat de niet webshop eigenaar de tent kan sluiten.
Als de winstmarge omlaag gaat, moet er veel meer producten worden afgezet om hetzelfde te kunnen verdienen.

En van de winstmarge moeten alle vaste lasten en alle kosten van betaald worden.

En als een webshop een winstmarge hanteert van 2% tot 5%, dan verkopen zij het tegen bodemprijzen.
Daar kan geen enkele normale winkel van bestaan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

En als er mensen zijn die zich storen dat ik in herhaling val:
Klopt, maar dat is wel de essentie van alles. Ik leg de vinger op de zere plek.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Een voorbeeld:

De speakerset Z5500 van Logitech:

Adviesprijs Logitech: €449,-
Verkoop prijs met 15% winstmarge: € 443,16
Verkoop prijs Webwinkel (Dynabyte): € 299,99

Wees reëel, dit heeft toch het gevolg dat de fabrikanten en de normale winkels zich tegen de webshops gaan keren.
Wacht even. Wat klopt hier niet:
Verkoopprijs met 15% winstmarge is € 443,16. De inkoopprijs is dan 443,16 ./. 1,15 = € 385,36. Leg eens uit hoe Dynabyte en anderen dit product dan voor € 299,99 zouden gaan verkopen. Ze maken daar dan dik verlies op (22%).

Maar BBCS, jij moet toch makkelijk met de webshops kunnen concurreren? Naar eigen zeggen werk jij vanuit huis en heb je geen winkel(ruimte). Daardoor zijn jouw (overhead)kosten ongeveer hetzelfde als van de webshops. :wink:

ICS Mohlman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2010 21:03
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door ICS Mohlman »

En als een webshop een winstmarge hanteert van 2% tot 5%, dan verkopen zij het tegen bodemprijzen.
Daar kan geen enkele normale winkel van bestaan.
Natuurlijk niet, daarom hebben wij ook een service afdeling, assemblage afdeling, een bezorg afdeling, een koffieautomaat met deze week paaseitjes erbij!

Gr,

Willy

ICS Mohlman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2010 21:03
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door ICS Mohlman »

Dat de winstmarge steeds lager wordt heeft het wel als resultaat dat de winkelier geen kennis meer van de producten heeft en niet meer in staat is om de meeste problemen zelf op te lossen
Ik denk dat je dan verkeerd bezig bent, want de klant wil wel degelijk iets meer betalen voor de service waar ze hun spulletjes vandaan hebben gehaald.
De klanten die bij ons kopen, verwachten ook dat je service kan bieden, en daarom is het weldegelijk van belang dat je je kennis op pijl houd!

En dat levert 100% winstmarge op.

Gr,

Willy

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef: Wacht even. Wat klopt hier niet:
Verkoopprijs met 15% winstmarge is € 443,16. De inkoopprijs is dan 443,16 ./. 1,15 = € 385,36. Leg eens uit hoe Dynabyte en anderen dit product dan voor € 299,99 zouden gaan verkopen. Ze maken daar dan dik verlies op (22%).
Toch is het zo.


WillemV schreef: Maar BBCS, jij moet toch makkelijk met de webshops kunnen concurreren? Naar eigen zeggen werk jij vanuit huis en heb je geen winkel(ruimte). Daardoor zijn jouw (overhead)kosten ongeveer hetzelfde als van de webshops. :wink:
Mijn kosten zijn inderdaad lager, alleen moeten de garantieafwikkelingen ook betaald worden.
Ook de uren die niet gedeclareerd kunnen worden.

Vergeet niet dat ik niet alleen aan verkoop doe, maar ook aan reparatie.

Oke, als ik puur als dozenschuiver zou fungeren, dan kun je inderdaad de kosten zo laag mogelijk houden.
Als ik nooit probeer om de problemen zelf op te lossen, en de klanten gelijk door stuur naar de fabrikanten, als ik de producten waarover geklaagd wordt gelijk doorstuur naar de fabrikanten.
Tja, puur als dozenschuiver.
Dan kan ik de winstmarge ook omlaag schroeven.
Als ik ook een webshop zou starten en door de idiote lage prijzen klanten probeer aan te trekken.
Dan kunnen die prijzen zeer laag worden.

Echter:
- Ik wil de klanten op maat advies geven
- Ik lever geen kant en klare desktop computers, maar ik lever die op maat, stel ze zelf samen met de klant, ik bouw ze zelf en ik lever de computers werkend bij de klant af.
- Als de klant een probleem heeft, lever ikzelf de support
- Als er een probleem is, dan kijk ik of ik het probleem zelf kan oplossen


Dus ik doe precies het tegenover gestelde wat de meeste concullega's doen.
En dan kan ik niet dezelfde winstmarges hanteren als de webshops.
Ook ben ik veel kleinschaliger, ik heb niet zo enorme afzet.

Ik kan met de meeste winkels wel concurreren, maar met de webwinkels niet.

Maar ik ben dan ook geen dozenschuiver.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

ICS Mohlman schreef:
Dat de winstmarge steeds lager wordt heeft het wel als resultaat dat de winkelier geen kennis meer van de producten heeft en niet meer in staat is om de meeste problemen zelf op te lossen
Ik denk dat je dan verkeerd bezig bent, want de klant wil wel degelijk iets meer betalen voor de service waar ze hun spulletjes vandaan hebben gehaald.
De klanten die bij ons kopen, verwachten ook dat je service kan bieden, en daarom is het weldegelijk van belang dat je je kennis op pijl houd!

En dat levert 100% winstmarge op.
Op de korte termijn verlies je het, omdat veel mensen zeer gevoelig zijn voor de lage verkoopprijzen.
Ze gaan liever naar een zaak die slechte service heeft, slechte kwaliteit, maar wel de laagste prijzen hanteert.
Gelukkig is niet iedereen zo, maar je merkt het wel.

Je zou inderdaad verwachten dat de ondernemer met de beste kwaliteit producten en goede service het drukst heeft.
Helaas is nu het tegenover gestelde de realiteit.
Op dit moment vinden veel mensen kwaliteit en service van ondergeschikt belang en de verkoop prijs het belangrijkste.

Vandaar dat veel vakmensen in zeer grote problemen komen.

De prognose voor de toekomst is wel dat ondernemers die kwaliteit en service geven en veel in eigen beheer doen een grote toekomst hebben. Alleen moeten die nu wel deze krankzinnige periode overleven.

Ik heb zelf niet zoveel te klagen.
Al heb ik zelf ook wel wat last van die stunters.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:
WillemV schreef: Wacht even. Wat klopt hier niet:
Verkoopprijs met 15% winstmarge is € 443,16. De inkoopprijs is dan 443,16 ./. 1,15 = € 385,36. Leg eens uit hoe Dynabyte en anderen dit product dan voor € 299,99 zouden gaan verkopen. Ze maken daar dan dik verlies op (22%).
Toch is het zo.
Daar geloof ik niks van. Dynabyte en anderen gaan echt niet massaal producten met 22% verlies verkopen. Of het moet zo zijn dat jij véél te hoge inkoopprijzen betaalt. Dan mankeert er wat aan je inkoopbeleid... En jij bent dan een voorstander van verticale prijsbinding? :roll:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
BBCS schreef:
WillemV schreef: Wacht even. Wat klopt hier niet:
Verkoopprijs met 15% winstmarge is € 443,16. De inkoopprijs is dan 443,16 ./. 1,15 = € 385,36. Leg eens uit hoe Dynabyte en anderen dit product dan voor € 299,99 zouden gaan verkopen. Ze maken daar dan dik verlies op (22%).
Toch is het zo.
Daar geloof ik niks van. Dynabyte en anderen gaan echt niet massaal producten met 22% verlies verkopen. Of het moet zo zijn dat jij véél te hoge inkoopprijzen betaalt. Dan mankeert er wat aan je inkoopbeleid... En jij bent dan een voorstander van verticale prijsbinding? :roll:
Toch doen zij het.
Echter gooien zij op andere producten (meestal voor de reparaties) veel hogere winstmarges, tot wel 49%.

Natuurlijk kunnen zij goedkoper inkopen dan ikzelf, hoe meer ze afnemen, des te lager is de inkoop prijs per product.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die inkoop prijs dan zo drastisch omlaag gaat.

Terug komend op die prijs van €299,99.
Als zij een winstmarge hanteren van 5%, dan zou de inkoop prijs €240,09 zijn.
Dat kan ik me dus echt niet voorstellen dat zij dat voor die prijs kunnen inkopen.

ICS Mohlman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2010 21:03
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door ICS Mohlman »

Nieuwe ontwikkelingen in deze topic:

De leverancier vond dat we hun Qmotion systemen gebruikte als marketingsdoeleinden om hits te scoren op onze webwinkel..... terwijl wij de systemen niet of bijna niet afnamen....

Is het dan juist niet de bedoeling om de systemen aantrekkelijker te maken voor verkoop?
Meer hits betekend ook meer verkoop, daar mag de leverancier toch ook blij om zijn?

Hmm..... wordt vervolgd.

Gr,

Willy

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:
WillemV schreef: Daar geloof ik niks van. Dynabyte en anderen gaan echt niet massaal producten met 22% verlies verkopen. Of het moet zo zijn dat jij véél te hoge inkoopprijzen betaalt. Dan mankeert er wat aan je inkoopbeleid... En jij bent dan een voorstander van verticale prijsbinding? :roll:
Toch doen zij het.
Nee. Daar geloof ik echt niks van. Ze zijn niet gek.
Echter gooien zij op andere producten (meestal voor de reparaties) veel hogere winstmarges, tot wel 49%.
En nu repareren ze in één keer weer wel. Net schreef je nog dat er concurrentie verschil was tussen jou en de webshops omdat jij repareert (en zij dus niet)...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

Bij de losse onderdelen voeren zij die hoge winstmarges.

Dus niet op de speakersets en computers/laptops.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Bij de losse onderdelen voeren zij die hoge winstmarges.
Dus nu weer niet op reparaties. Het moet niet gekker worden. Je bent weer lekker bezig BBCS.
Dus niet op de speakersets en computers/laptops.
Jij schrijft continu dat, met name, webshops (gemiddeld) maar 2 tot 5% bruto marges hanteren. in je vorige bericht noem je een marge van 49% op onderdelen en reparaties... Wat is het nou. Beweer jij nu dat deze detaillisten op computers, laptops en speakersets enz. structureel ruim 20% verlies draaien? :roll:

Qonstant2
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2010 16:01

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door Qonstant2 »

WillemV schreef:
BBCS schreef:Bij de losse onderdelen voeren zij die hoge winstmarges.
Dus nu weer niet op reparaties. Het moet niet gekker worden. Je bent weer lekker bezig BBCS.
Dus niet op de speakersets en computers/laptops.
Jij schrijft continu dat, met name, webshops (gemiddeld) maar 2 tot 5% bruto marges hanteren. in je vorige bericht noem je een marge van 49% op onderdelen en reparaties... Wat is het nou. Beweer jij nu dat deze detaillisten op computers, laptops en speakersets enz. structureel ruim 20% verlies draaien? :roll:
de meeste detailisten houden de adviesprijzen aan.iets wat je in webshopland niet kan doen

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door WillemV »

Qonstant2 schreef:de meeste detailisten houden de adviesprijzen aan.iets wat je in webshopland niet kan doen
Ook webshops zijn detaillisten. Maar het kan best waar zijn wat je zegt hoor. Maar wat niet kan is structureel producten verkopen 22% onder de inkoopprijs. Dat gaat ook op voor webshops. M.a.w. de genoemde bruto marge van 2 tot 5% is niet waar, die is hoger. Totdat het tegendeel is aangetoond. Vooralsnog heeft BBCS dat nog niet aangetoond.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door BBCS »

Qonstant2 schreef:
WillemV schreef:
BBCS schreef:Bij de losse onderdelen voeren zij die hoge winstmarges.
Dus nu weer niet op reparaties. Het moet niet gekker worden. Je bent weer lekker bezig BBCS.
Dus niet op de speakersets en computers/laptops.
Jij schrijft continu dat, met name, webshops (gemiddeld) maar 2 tot 5% bruto marges hanteren. in je vorige bericht noem je een marge van 49% op onderdelen en reparaties... Wat is het nou. Beweer jij nu dat deze detaillisten op computers, laptops en speakersets enz. structureel ruim 20% verlies draaien? :roll:
de meeste detailisten houden de adviesprijzen aan.iets wat je in webshopland niet kan doen
Als de webshopland dat niet kan doen en daardoor zeer lage winstmarges moeten hanteren, omdat de concurrentie in de webshopland dat bijna allemaal doen, betekent dat zeker de doodsteek voor veel normale winkels, omdat zij ten opzichte van de webshops veel te duur zijn.

Kijk eens naar de diverse prijsvergelijkings sites.
De normale winkel kan die prijzen niet eens hanteren, al doen sommige dat wel.

Dat voor de consument de mogelijkheid wordt geboden om via internet de producten te bestellen, is nog geen reden voor die webshops om die zeer lage prijzen te gaan hanteren.

Er zijn voorbeelden genoeg die laten zien dat die "snelle jongens" de markt zeer goed kunnen verzieken.

Je hebt het hier niet over de markt gezond houden, maar de concurrentie met een moordslag de nek omdraaien, net voordat die veroorzaker zelf de fles op gaat.

En waarom kan die webshop niet dezelfde prijzen hanteren als een normale winkel?
de meeste detailisten houden de adviesprijzen aan.iets wat je in webshopland niet kan doen
Een zeer zwak excuus.

De ware reden?
Dat de meeste webshops gewoon dozenschuivers zijn en alleen zich kunnen onderscheiden ten opzichte van de rest is door nog lagere prijzen te gaan hanteren.
Dat gaat ook op voor webshops. M.a.w. de genoemde bruto marge van 2 tot 5% is niet waar, die is hoger. Totdat het tegendeel is aangetoond. Vooralsnog heeft BBCS dat nog niet aangetoond.
Je denkt toch niet dat ik zomaar alle informatie geef?
Sommige informatie valt onder bedrijfsgeheim, en die ga ik hier echt niet prijs geven.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verplichte prijs, anders geen levering...

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je denkt toch niet dat ik zomaar alle informatie geef?
Sommige informatie valt onder bedrijfsgeheim, en die ga ik hier echt niet prijs geven.
onzin. Je liegt zoals gebruikelijk.
En als er mensen zijn die zich storen dat ik in herhaling val:
Klopt, maar dat is wel de essentie van alles. Ik leg de vinger op de zere plek.
Er was er hier maar één die de vinger op de zere plek heeft gelegd en dat is WillemV. Die toonde namelijk aan dat BBCS continu tegenstrijdige informatie geeft ( lees: liegt ).

Gesloten