LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energiebelasting teruggave particulieren

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Denk niet dat mijn verbruik zo hoog ligt hoor, ik ben een gezin met 3 volwassenen en 1 kind van 14.
Zoals je kunt zien aan mijn verbruik gegevens van 2009.
electriciteit 3296kwh electriciteit, en gas 1743m3.
Ik kan dat nou niet echt hoog noemen hoor, tevens woon ik in 1 gezinswoning met 3 verdiepingen.

Zoals ook vermeld er staat niks op de jaarafrekening over verrekening van energiebelasting.

En rijk rekenen doe ik al helemaal niet, want zoals ik ook al heb vermeld, hou ik er juist rekening mee dat er wel verklaring is voor dat ik het niet heb gekregen.

Maar doordat pietg38 kwam met dit verhaal, ben ik mijn jaarafrekeningen gaan controleren. En kwam erachter dat dit niet meer vermeld word op de jaarafrekeningen sinds 2007, over 2006 word nog wel vermeld dat er energiebelasting teruggave is.
En het feit dat andere mensen bij andere energieleveranciers wel word vermeld op hun jaarafrekening.

Dat ik uiteindelijk dit zelf moet opvragen bij eneco dat snap ik ook wel, alleen door het te rmelden van pietg38 dat dit niet gebeurd. Was voor mij de aanleiding dit ik mijn jaarafrekeningen ben gaan controleren.
En dat is wat hij ermee wilde bereiken, en om te kijken of hier meerdere mensen mee temaken hebben.
En ook heeft neergezet dat hij hierover opheldering heeft gevraagd bij eneco.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

[/quote]
En vertel mij dan maar eens waar jij dat op baseerd dat ik niet die €748,41 aan energiebelasting betaald zou hebben?[/quote]

Dat is mijn Afrekening, en sorry, ook ik controleer, of dit juist is.
Ik ga er niet van uit, dat de nota klopt, dat is voor mij beste pietg 28 een beetje naïef !
Maar zoals reeds geschreven, contact zoeken met de lev erancier en om opheldering vragen!
Dit is voor een buitenstander niet te controleren !


Hoog tarief (piek) XXXXXXXXXXXXXXXXkWh 0,2308 19% XXXXX
Laag tarief (dal) XXXXXXXXXXXXXXXXXkWh 0,1809 19% XXXXX
Vastrecht 358 dagen 0,5974 19% XXXXXXX
Teruggave energiebelasting 358 dagen 0,9819 19% -351,52

Totaal (inclusief €XXXXXXXBTW) € XXXXXX


Gas:

Verbruik * XXXXXXXXXXXm3 0,6659 19% XXXXXXXXX
Vastrecht 358 dagen 0,4565 19% XXXXXXX
* het verbruik is berekend met een gaskwaliteit-correctiefactor van 1,00692
Totaal (inclusief € XXXXXXXBTW) € XXXXXXX[/quote]


Heb nog vergeten te melden, dat in de prijzen van Kwh en m3 alle belastingen, BTW enz.in verwerkt zijn, daarom zie je ook geen andere bedragen!

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Goed gelezen Elmo43.
Blij met jou reactie!!
Dit was mijn bedoeling met de vraag op dit forum.
Kijk naar de eindafrekening van de leverancier. is dit voor een ander wel duidelijk?
Zijn er nog meer gebruikers die niets snappen van de energiebelasting: aanslag en vermindering?
en zijn er ervaringen met onduidelijke afrekeningen van Eneco?
Rijk rekenen doe ik ook niet, wel reken ik op duidelijkheid.
Het is toch van de gekke dat elke leverancier op eigenwijze de nota kan samenstellen. De een zeer gedetailleerd, Eneco zeer beknopt. Op mijn verzoek aan Eneco om een specificatie komt geen reactie. Een tweede vraag wordt beantwoord met een kopienota. Hier schiet ik niets mee op.
Ook nu wacht ik al te lang op antwoord over de vraag van energiebelasting.

Met de opmerking van Tennis dat je te laat kan zijn met vragen over energiebelasting kan ik niets.
Het is belastinggeld, vorderen en terugbetalen kan heeeel lang bij de belastingdienst. Dat in dit geval een andere organisatie belast is met de verrekening mag daar niets aan veranderen.

nieuwe ontwikkelingen zal ik zeker hier melden.
Hopelijk doen anderen dat ook met zinvolle informatie.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste deelnemers aan deze discussie,

Op het forum lees ik dat er veel onduidelijkheid bestaat over het ontbreken van, onder andere, de vermindering van de energiebelasting op de jaar- of eindnota. Ik kan mij goed voorstellen dat dit vragen oproept, omdat Eneco dit niet op de ‘standaardnota’ vermeldt. De meeste klanten vinden de gespecificeerde jaarnota namelijk te uitgebreid en minder duidelijk. Eneco stuurt daarom een beknopte versie van de jaarnota naar haar klanten.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om een uitgebreide versie van de jaarnota op te vragen. Deze versie kunt u, naar keuze, eenmalig of jaarlijks ontvangen. Op de uitgebreide versie van de jaarnota specificeert Eneco wel de vermindering van de energiebelasting. Zowel op de beknopte als op de uitgebreide jaarnota past Eneco de vermindering van de energiebelasting toe. Op de beknopte nota verwerken we de vermindering van de energiebelasting onder de rubriek energiebelasting op levering van gas en of elektriciteit.

Als u toch nog vragen heeft over dit onderwerp of u wilt de uitgebreide specificatie van uw jaarnota, dan vraag ik u om uw contactgegevens door te mailen naar [email protected] met ‘Energiebelasting’ in het onderwerp. Ik neem uw specifieke vraag dan persoonlijk in behandeling.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

Eneco mdw schreef:Beste deelnemers aan deze discussie,

Op het forum lees ik dat er veel onduidelijkheid bestaat over het ontbreken van, onder andere, de vermindering van de energiebelasting op de jaar- of eindnota. Ik kan mij goed voorstellen dat dit vragen oproept, omdat Eneco dit niet op de ‘standaardnota’ vermeldt. De meeste klanten vinden de gespecificeerde jaarnota namelijk te uitgebreid en minder duidelijk. Eneco stuurt daarom een beknopte versie van de jaarnota naar haar klanten.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om een uitgebreide versie van de jaarnota op te vragen. Deze versie kunt u, naar keuze, eenmalig of jaarlijks ontvangen. Op de uitgebreide versie van de jaarnota specificeert Eneco wel de vermindering van de energiebelasting. Zowel op de beknopte als op de uitgebreide jaarnota past Eneco de vermindering van de energiebelasting toe. Op de beknopte nota verwerken we de vermindering van de energiebelasting onder de rubriek energiebelasting op levering van gas en of elektriciteit.

Als u toch nog vragen heeft over dit onderwerp of u wilt de uitgebreide specificatie van uw jaarnota, dan vraag ik u om uw contactgegevens door te mailen naar [email protected] met ‘Energiebelasting’ in het onderwerp. Ik neem uw specifieke vraag dan persoonlijk in behandeling.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Dit is toch al een positief teken.
Maar ik heb dan wel nog een vraag:
Waarom krijgen jullie verbruikers dan geen antwoord op hun brieven?

Citaat:
We wachten de reactie en uitleg van Eneco maar eens af. Veel haast maakt Eneco niet om een antwoordt te sturen.
Toch maar een aangetekende brief sturen met daarin een uiterste reactiedatum.

Citaat einde:

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Een reactie van Eneco!!!
Naast de vraag hier op dit forum had ik ook nog een brief gestuurd naar Eneco.
In deze brief een berekening van de teruggave energiebelasting over een aantal jaren met het verzoek deze bedragen op mijn rekening te storten.
U begrijpt, en had ook niet anders verwacht, dat dit niet gedaan wordt.
Wel krijg ik nu geheel gespecificeerde nota's. Verrast dat die er zijn. Op mijn eerdere verzoek werden deze niet toegezonden, specificatie zou meer vragen oproepen als duidelijkheid geven.
Nu is er dus ook te zien en te controleren dat de teruggave energiebelasting bij mij wel verrekend is.
De eerdere nota's waren wel zeer beknopt:
- levering elektra en gas € xxxx
- belasting € xxxx
- transport € xxxx
- overige (wel gespecifieerd) € xxxx

achter deze posten zit een berekening die nu wel boven tafel komt.

nu dus van een aantal jaren de berekeningen ontvangen, er moet nog meer komen.
De Enecomedewerker heeft middels dit forum de toezegging gedaan dit persoonlijk te behandelen.
Bij deze adviseer ik aan de klanten van Eneco om te blijven zeuren om gespecificeerde nota's. Eneco heeft ze wel maar stuurt deze niet!
Alleen dan kan men controleren of de energiebelasting verrekend is.

En Elmo43,
Vraag om specificatie!!!!
Je hebt wel erg veel energiebelasting betaald.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

elmo43 schreef:
Helaas kan ik het niet controleren, maar ik mis er als voorbeeld de transportkosten.

Tip:
Laat jou een specificatie van ENECO doen.
Ik ken de website van Eneco niet, maar ik kan op de website van mij energieleverancier de bedragen zien.
Dus ik snap niet waarom jij zomaar concludeerd dat ik niet de waarheid spreek, je zit zelf niet eens bij eneco. ?
En vertel mij dan maar eens waar jij dat op baseerd dat ik niet die €748,41 aan energiebelasting betaald zou hebben?
pietg28 schreef:
En Elmo43,
Vraag om specificatie!!!!
Je hebt wel erg veel energiebelasting betaald.
Had deze tip ook al gegeven!
Daarom kan ik het bedrag van € 748,41 niet begrijpen!

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Oke ik ga zeer zeker om die specificatie vragen, want ik heb echt zoveel energiebelastingbetaald. :wink:

Wat heb jij dan betaald aan energiebelasting pietg??
De mail is verstuurd aan mike van eneco, ben benieuwd wanneer ik reactie terug krijg.

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Elmo43,
op mijn jaarnota mei 2009 staat
totaal € 2426,=
verbruik 4650 Kw elek, 2050 M3 gas
energiebelasting: € 567,32 ( hier is de vermindering al in verwerkt).
alles incl BTW
Er komt steeds meer duidelijkheid.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Elmo43,
op mijn jaarnota mei 2009 staat
totaal € 2426,=
verbruik 4650 Kw elek, 2050 M3 gas
energiebelasting: € 567,32 ( hier is de vermindering al in verwerkt).
alles incl BTW
Er komt steeds meer duidelijkheid.

Zoals je kon zien in jaarafrekening wat mijn verbruik was over 2009:
electriciteit 3296kwh electriciteit, en gas 1743m3

en de berekening die ik zelf heb gemaakt aan de hand van de vastgestelde te betalen energiebelasting:
2009: electriciteit 3396 x 0,1085= 368,47x19%btw=438,47
gas 1743 x 0,158=275,40x19%btw=327,72
totaal € 766,19


In rekening gebrachte energiebelasting op de jaarrekening = €748,41
€748,41 - € 766,19 = € 17,78

Dit is dus geen € 318,62.


Zoals je kunt zien heb ik dus meer betaald dan jij, en ook minder verbruikt dan jij :? :?
En dat snap ik niet dan, maar goed we wachten het antwoord van eneco even af.

En nee ik reken mij nog steeds niet rijk, en verwacht dat er dan ook een verklaring is hiervoor vanuit eneco.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

tennis schreef: Tip:
Laat jou een specificatie van ENECO doen.
Ik ken de website van Eneco niet, maar ik kan op de website van mij energieleverancier de bedragen zien.
Dit had ik ook in een ander bericht aangesproken!

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik heb gekeken op mijn eneco, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het laagtarief er niet bij heb gedaan. :oops: :oops:
Dus ik heb meer energie verbruikt dan ik eerst had neer gezet, en daarna weer de berekening gedaan van xxxx verbruik maal energiebelasting + 19% = xxxx bedrag
En daar komt dus de aap uit mouw bij mij :oops: :oops: dat ik over de € 1000,00 aan energie belasting heb betaald, en dus ook de energiebelasting heb terug ontvangen.
Want uit eindelijk heb ik maar € 748,00 euro aan energie belasting betaald.
Maar er staat op mijn eneco niet anders vermeld als zoals het op de jaarafrekening staat vermeld, maar wel wat duidelijker en overzichtelijker betreft laagtarief en hoogtarief, en de energiebelasting staat niet bij vermeld, dat is het normale tarief en daarvan word zoveel in mindering gebracht.
Dus een gespecificeerdere nota met uitleg dat is wat je betaald en dat is wat je terug krijgt zou toch handiger zijn.

Dus eneco u kunt de aanvraag die ik heb gedaan als niet geschreven beschouwen, mijn excuses daarover.
Ik was wel netjes gebleven in mijn bericht naar hun, omdat ik er zelf al vanuit ging dat eneco wellicht geen fouten gemaakt heeft.
En dat ook zo is gebleken.

Maar het is wel goed geweest voor mij om eens te kijken hoe en wat, immers daar leer je wel van. :wink:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

elmo43 schreef:Ik heb gekeken op mijn eneco, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het laagtarief er niet bij heb gedaan. :oops: :oops:
Dus ik heb meer energie verbruikt dan ik eerst had neer gezet, en daarna weer de berekening gedaan van xxxx verbruik maal energiebelasting + 19% = xxxx bedrag
En daar komt dus de aap uit mouw bij mij :oops: :oops: dat ik over de € 1000,00 aan energie belasting heb betaald, en dus ook de energiebelasting heb terug ontvangen.
Want uit eindelijk heb ik maar € 748,00 euro aan energie belasting betaald.
Maar er staat op mijn eneco niet anders vermeld als zoals het op de jaarafrekening staat vermeld, maar wel wat duidelijker en overzichtelijker betreft laagtarief en hoogtarief, en de energiebelasting staat niet bij vermeld, dat is het normale tarief en daarvan word zoveel in mindering gebracht.
Dus een gespecificeerdere nota met uitleg dat is wat je betaald en dat is wat je terug krijgt zou toch handiger zijn.

Dus eneco u kunt de aanvraag die ik heb gedaan als niet geschreven beschouwen, mijn excuses daarover.
Ik was wel netjes gebleven in mijn bericht naar hun, omdat ik er zelf al vanuit ging dat eneco wellicht geen fouten gemaakt heeft.
En dat ook zo is gebleken.

Maar het is wel goed geweest voor mij om eens te kijken hoe en wat, immers daar leer je wel van. :wink:
Het is voor jou gelukkig opgelost !
Kijk in vervolg wat vaker op jou"Mijn Eneco", dan ben je steeds up te date.

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Elmo,

Klasse dat je je vergissing durft toe te geven. Dikke pluim! :D

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Kijk in vervolg wat vaker op jou"Mijn Eneco", dan ben je steeds up te date.
Ja :oops: daarom zei ik zelf al je leert op die manier weer wat.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Klasse dat je je vergissing durft toe te geven. Dikke pluim!
Ik vind dat zelf eigenlijk de normaalste zaak van de wereld, als je iets roept dan moet je ook je fouten toegeven.
Maar dank je wel :oops:

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ook Mike van eneco wil bedanken voor de snelle reactie, en hierbij wil dan ook melden dat alles duidelijk is, en geen verdere uitleg nodig is. :wink:

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Ook mijn dank aan Mike van Eneco.
Snel info gestuurd en geheel duidelijk.
Het is meer dan ik ooit op "mijneneco" heb kunnen vinden.
Overigens, mijneneco is beschikbaar voor klanten van Eneco. Vanaf mijn overstap naar een andere leverancier had ik geen toegang meer. Oudere gegevens zijn dan ook niet meer beschikbaar.
( Als reactie op bericht " vogels" .) Het was niet een klacht maar een vraag over mogelijk vergeten teruggave.
Wat mij betreft: off topic.

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door Toxopeus »

GoedeGast schreef:Ik zou zeggen: doen!
Die slogan is van de concurrent :mrgreen:

Henk de Graaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2011 17:35

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door Henk de Graaf »

Voor goede doelen zijn er ook veel mogelijkheden om de energiebelasting terug te krijgen. Is heel handig te testen via: http://www.teruggaaf-energiebelasting.n ... ave100.php

Gesloten