Het was nu een keer zo. Overigens, van 35 cent zakgeld per week kon je bepaald geen gigabedragen storten.Mk schreef:witte angora schreef:. Je kon de dag ervoor een flink bedrag storten, en evengoed kreeg je daar dan rente over alsof het er het hele jaar op stond.
Geloof je het zelf? Ook 35 jaar geleden waren de banken geen Sinterklaas.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Giro rekening openen
-
witte angora
Re: Giro rekening openen
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 mei 2010 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
witte angora
Nou... je kent duidelijk niet de situatie waarin ik opgroeide. Mijn moeder was van mening dat je geen rente mocht vangen over geld dat je uitleent, ook niet aan een bank, dus die had een spaarbankboekje geregeld met de laagst mogelijke rente. Geloof het of niet, maar sommige mensen zijn nu eenmaal zo. De rest ga ik nog niet eens vertellen.R-Estau schreef:In die tijd was de gemiddelde spaarrente 7%, maar ik vind je een sympathiek mens
Wat het storten betreft vlak vóór de datum dat de rente bijgeschreven werd (was een vaste datum): ik heb dat een keer gedaan waar ze bij stond, en ik zei toen iets van: "slim hé, ma, nu krijg ik over dat bedrag ook rente, en daarna kan ik het er weer afhalen." Ze stond er alleen maar raar bij te lachen.
Nou, je moeder is blijkbaar een heel sterk tegenovergestelde van hebberig. Dat heeft ook zijn charme. Waren alle banken maar net zoals jouw moeder en gaven ze ons leningen en hypotheken zonder er rente voor te - durven- vragen.
Voor de rest hoop ik maar voor je dat je een lieve moeder had.
-
witte angora
Nou... laten we het daar maar niet over hebben... Ook niet over dat hebberige. Dat van die rente had een heel andere reden.S. schreef:Nou, je moeder is blijkbaar een heel sterk tegenovergestelde van hebberig. Dat heeft ook zijn charme. Waren alle banken maar net zoals jouw moeder en gaven ze ons leningen en hypotheken zonder er rente voor te - durven- vragen.
Hopelijk voor je was ze geen geloofsfanaat...
Maar goed, het verleden oprakelen, daar heb je nu niets meer aan, verder nog een prettige zondag.
Maar goed, het verleden oprakelen, daar heb je nu niets meer aan, verder nog een prettige zondag.
-
witte angora
Onder andere wel. Maar er waren wel meer dingen, die weer niks met het geloof te maken hadden. Maar inderdaad, heb het losgelaten, ik leef mijn leven, en red me prima zo.S. schreef:Hopelijk voor je was ze geen geloofsfanaat...
Jij ook een fijne zondag, voor zolang het nog duurt.
-
student538
Ik wil binnenkort betaalrekening openen bij de ASN Bank. Als ik gebruik maak van de overstapservice sluit ING bank dan je giro rekening ook? Of blijft die gewoon open? Ik zal deze vraag voorleggen aan de ING.
-
witte angora
Bij mijn weten blijft je rekening bij de ING gewoon bestaan. Als je dat wilt opzeggen zul je dat zelf even moeten doen. De overstapservice betreft, voor zover ik weet, alleen de automatische overboekingen.
Overigens is het wel zo dat je even moet checken of alles goed gaat. Ik heb bij mijn overstap van de ING naar de Rabo geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik heb de bedrijven in kwestie zelf ingelicht.
Overigens is het wel zo dat je even moet checken of alles goed gaat. Ik heb bij mijn overstap van de ING naar de Rabo geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik heb de bedrijven in kwestie zelf ingelicht.
@student538
Je kunt het beter zelf regelen, bij mijn weten blijft de rekening van de ING nog minimaal 13 maanden bestaan.
Je kunt het beter zelf regelen, bij mijn weten blijft de rekening van de ING nog minimaal 13 maanden bestaan.
@witte angora schreef:
. Je kon de dag ervoor een flink bedrag storten, en evengoed kreeg je daar dan rente over alsof het er het hele jaar op stond.
Dat is natuurlijk NIET waar, in mijn lagere schooltijd kon je wekelijks 5 cent sparen door middels van zegels plakken in de klas, op die manier werd de spaarzin bevorderd. De rente was toen al vele jaren 2,64% , de renteberekening was half maandelijks (dit zal ongetwijfeld over het laagste saldo geweest zijn) en werd in november in het boekje bijgeschreven, die je dan moest aanbieden op het postkantoor, het gaat hier over de RPS. Alle andere spaarbanken zullen een gelijk luidende regeling gehad hebben.
. Je kon de dag ervoor een flink bedrag storten, en evengoed kreeg je daar dan rente over alsof het er het hele jaar op stond.
Dat is natuurlijk NIET waar, in mijn lagere schooltijd kon je wekelijks 5 cent sparen door middels van zegels plakken in de klas, op die manier werd de spaarzin bevorderd. De rente was toen al vele jaren 2,64% , de renteberekening was half maandelijks (dit zal ongetwijfeld over het laagste saldo geweest zijn) en werd in november in het boekje bijgeschreven, die je dan moest aanbieden op het postkantoor, het gaat hier over de RPS. Alle andere spaarbanken zullen een gelijk luidende regeling gehad hebben.
-
stofzuigertje
Bij het omzetten van Postbankrekening naar Gratis Kinder rekening met pasje kreeg mijn zoon ook een ING nummer!
Als hij dus wilde internet bankieren kon dit alleen via nieuwe nummer en oude is vervallen.
Het saldo is gewoon overgeboekt als begin saldo dus zo verlies je bij aanpassing soms ook je oude vertrouwde Postbank nummer!
Als hij dus wilde internet bankieren kon dit alleen via nieuwe nummer en oude is vervallen.
Het saldo is gewoon overgeboekt als begin saldo dus zo verlies je bij aanpassing soms ook je oude vertrouwde Postbank nummer!
-
student538
Klopt in 1988 had ik eerst een andere nummer rekening waarna het later was omgezet in een andere rekeningnummer.
-
witte angora
In mijn lagere schooltijd hadden we dat spaarsysteem niet. En de bank die wij hadden was de gemeentegiro, niet de RPS. De renteberekening was op mijn boekje zeker niet halfmaandelijks.Jan1 schreef:@witte angora schreef:
Je mag kletsen wat je wilt, ik weet zelf toch wel hoe het zat? Zou het kunnen dat de ene bank andere spaarsystemen had dan de andere?
Dit zal ongetwijfeld: je bent niet eens zeker van je eigen boekje, hoe kun je dan roepen dat hetgeen ik vertel niet waar is?
@ Witte Angora
Alle andere spaarbanken zullen een gelijk luidende regeling gehad hebben.
Beter lezen, dat u niet een spaarsysteem op uw school had, dit is natuurlijk te wijten aan de verschillende sclooltypes, u ging naar een school in de grote stad Amsterdam, en onze leeftijden verschillen mogelijk wel wat. De rente berekening vond intern halfmaandelijks plaats, de bijschrijving in het boekje was in de maand november. Bij de Boerenleenbanken werden de spaarders in alfabetische volgorde opgeroepen om de rente te laten bijschrijven, dit laatste heb ik mij laten vertellen door familie. Denk maar eens goed na, de banken speelden ook in het verleden niet voor Sinterklaas.
Beter lezen, dat u niet een spaarsysteem op uw school had, dit is natuurlijk te wijten aan de verschillende sclooltypes, u ging naar een school in de grote stad Amsterdam, en onze leeftijden verschillen mogelijk wel wat. De rente berekening vond intern halfmaandelijks plaats, de bijschrijving in het boekje was in de maand november. Bij de Boerenleenbanken werden de spaarders in alfabetische volgorde opgeroepen om de rente te laten bijschrijven, dit laatste heb ik mij laten vertellen door familie. Denk maar eens goed na, de banken speelden ook in het verleden niet voor Sinterklaas.
-
witte angora
Ik weet niet wie hier degene is die niet goed leest. Jij bent degene die mijn verhaal afdoet als zijnde niet waar, en nu draai je bij en ligt het aan mij?Jan1 schreef:@ Witte Angora
Verder heb ik nooit gezegd dat de banken voor Sinterklaas speelden. Alleen maar hoe het toen ging, ik stond er zelf bij. Heb ook een aantal keren vlak voor de rentebijschrijving extra geld gestort (steeds een paar euro, meer was het nu eenmaal niet), en over het saldo op de vastgestelde datum werd dan de rente berekend.
Het zou kunnen dat het een spaarrekening speciaal voor kinderen was, dan zou het wel te verklaren zijn. Vergeet ook niet dat dit de rekening was met de allerlaagste rente die mijn moeder kon vinden. En vergeet ook niet: de rente werd ter plekke uitgerekend, en met de hand bijgeschreven. Nog niet eens met een typemachine of iets dergelijks.
Ik kan er ook niks aan doen, het was nu eenmaal zo. Het kan natuurlijk ook zijn dat de bankier zich over die paar centen die er op stonden niet al te druk maakte.
Ik ben al stukken ouder als WA en zou ook mijn versie kunnen brengen, hoe het in mekaar zat, maar dit topic gaat over het openen van een rekening, dus doe ik maar niet.
Maar dit is niet juist, en dat kan je ook niet onderbouwen.
Misschien was dit een privebank, maar een gewone bank speelde ook toen niet voor sinterklaas zoals "Jan1" al heeft geschreven.
@witte angora schreef:
Maar dit is niet juist, en dat kan je ook niet onderbouwen.
Misschien was dit een privebank, maar een gewone bank speelde ook toen niet voor sinterklaas zoals "Jan1" al heeft geschreven.
@witte angora schreef:
Voor een gewone rekening is het misschien onwaarschijnlijk, maar het lijkt mij voor een kinderrekening niet een heel onwaarschijnlijk verhaal van Witte Angora, dat het even snel uit het hoofd uitrekenen van bv. 2% rente over het eindsaldo van 11 gulden heel wat sneller (en dus goedkoper) was dan het uitrekenen van 2% over het beginsaldo van 10 gulden plus nog eens 3 maanden rente over die 50 ct die eind september gestort was, plus nog eens 7 maanden rente over die 50 ct die eind mei was gestort. Bij wijze van spreken. En het bevordert de spaarzin ook nog eens, als je bijna direct rente erbij krijgt als je geld hebt gestort.
Zeker bij jeugdrekeningen is de klantvriendelijkheid nl. best wel groot. Kijk ook maar eens naar de kadootjes die kinderen kunnen krijgen. Flink 'slijmen' bij de kindjes kost misschien een paar euro per jaar, maar als daarmee de ouders wel sympathie krijgen voor de bank en daarom sneller bij die bank een hypotheek van een paar ton afsluiten, dan heb je die paar euro dubbel en dwars terugverdiend.
Zeker bij jeugdrekeningen is de klantvriendelijkheid nl. best wel groot. Kijk ook maar eens naar de kadootjes die kinderen kunnen krijgen. Flink 'slijmen' bij de kindjes kost misschien een paar euro per jaar, maar als daarmee de ouders wel sympathie krijgen voor de bank en daarom sneller bij die bank een hypotheek van een paar ton afsluiten, dan heb je die paar euro dubbel en dwars terugverdiend.
@tennis

Oh weet u dan zijn leeftijdIk ben al stukken ouder als WA
Natuurlijk