LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] €400,- voor een 16 jarige normaal?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

Ik zag je verhaal ook al op het vara kassa forum staan.

Ik zou zeggen: nu je 15 bent kom je even om het hoekje kijken in de volwassen wereld. Welkom in deze wereld. Jong geleerd is oud gedaan. Tot je dood zal je voor alles wat niet noodzakelijk is (maar voor je plezier) moeten betalen. Ik vind het fijn voor je dat hier nu al kennis mee maakt. Hopelijk leert het je verstandig met je zuur verdiende geld om te gaan. Dat moet ik ook, anders hebben mijn kindjes geen eten of kleren.

Overigens: Ik heb gefietst tot mijn 22e. Toen pas heb ik mijn eerste autootje gekocht en kon ik de fiets eens laten staan. Daar ben ik niks minder van geworden.

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door suz123 »

Als je neit meer mag werken ga dan wat anders doen ;) Denk dat een krantewijk al meer verdient.. En dat kan je er desnoods bij dan (wel smorgens optijd opstaan ;))
daarnaast zijn er genoeg bazen die je wel meer laten werken .. Toen ik 14 was werkte ik elke vakantie en elke vrije dag en 2 dagen per week.. Als je ook zo iets gaat zoeken heb je in de zomer zo die 400 euro verdient en kan je ook nog een goede helm kopen ;)

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik vind het wel een schandalig bedrag... Ik heb nog geen tien jaar geleden mijn examen gedaan, toen koste dat mij een maandloon krantenwijk (dat kost ook ongeveer 5 uur per week). Dat is een noppes ivm wat het nu kost. De prijsstijging is niet reeel.

De prijs is ook niet vergelijkbaar met een rijexamen, waarbij een examinator met je mee gaat rijden en je tegenwoordig vaak een 'proefexamen' krijgt. Het is een digitale test, die digitaal wordt beoordeeld, met grote groepen tegelijk. Aldus zeer weinig arbeid, maar er wordt zo wel heel veel winst op gemaakt, onnodig mijns inziens. Je krijgt er volgens mij geen veiligere bestuurders mee. Als het bedrag zo hoog is, geef de jongeren dan ook wat praktijkles? Zorg dan dat er wat wordt gedaan met het geld?

@ Gerland; je eist steeds een antwoord op je eigen curiositeit, maar dat staat totaal los van wat TS vraagt. Dit is een reele en vooral fatsoenlijk geformuleerde vraag, ik snap niet dat je overal altijd op gaat lopen trollen. Als zijn ouders zijn examen betaalde kan ik je reactie begrijpen, maar dat maak ik niet op uit zijn verhaal. Je vergelijkt ook appels met peren; jij had voor je geld een racefiets, hij een poging tot examen en niets tastbaars?

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste Jason,

Als je nu al niet aan de bak kan komen, dan houd ik mijn hart vast voor als je ouder, en dus duurder wordt. Dan wordt het vinden van een baan waarschijnlijk een mission impossible. Wat resteert is dan eeuwigdurende bijstand.

Ik zou zeggen: vergeet die hele brommer dan maar, en leer eerst maar eens ieder dubbeltje een paar keer om te draaien voor je het uitgeeft. Dat vermogen, om zuinig te leven, zul je later hard nodig hebben als je inderdaad de rest van je leven van een uitkering rond zult moeten komen.

Tenzij je je gemakzuchtige instelling verandert, dan maak je misschien nog kans op een baan, en een fatsoenlijk inkomen.

Verder is je actie volkomen kansloos, je zult minimaal 40.000 handtekeningen moeten hebben voordat de Tweede Kamer er naar wil kijken, en dan is het nog lang geen uitgemaakte zaak dat er ook dingen zullen veranderen. Dus je praatjes (Wij gaan ervoor zorgen dat het veranderd) zijn nogal hoogdravend. Een beetje minder hoog van de toren blazen zou al heel goed helpen, en waarschijnlijk wordt het dan ook wat makkelijker om een baan te vinden. :wink:

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

@amyl

Waar haal je het vandaan dat het een "digitale test" is, "met grote groepen tegelijk"?
Er is sprake van een echt praktijkexamen. de examinator volgt op de eigen bromfiets. Dat is iets anders dan het examen dat u tien jaar geleden deed (theorie bromfietscertificaat). Daarom kost het ook meer.

@jason246

Als je niet méér mag werken bij AH, dan neem je er toch een krantenwijk bij?
Je kunt dan wel economie op school hebben maar volgens mij begrijp je niet dat als "de regering" iets betaalt, dat dan per definitie met geld van de belastingbetaler gebeurt.

Voor de ongeveer 400 euro waarover gesproken wordt,krijg je aanvraag, afleggen en beoordeling examen, alsmede een aantal (circa 4) rijlessen ter voorbereiding op het examen. Dat heeft zo zijn prijs. Lees: kostprijs.

Er is hier nog niemand die heeft kunnen of willen uitleggen waarom de hobby van een 16-jarige, die slechts in beperkte mate geld wil verdienen voor zijn eigen pleziertjes, gesubsideerd zou moeten worden door mensen die wel werken voor hun geld.
Welk (maatschappelijk) belang is daarmee gediend? Wie legt mij dit uit?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

gerland schreef:@amyl

Waar haal je het vandaan dat het een "digitale test" is, "met grote groepen tegelijk"?
Er is sprake van een echt praktijkexamen. de examinator volgt op de eigen bromfiets. Dat is iets anders dan het examen dat u tien jaar geleden deed (theorie bromfietscertificaat). Daarom kost het ook meer.

@jason246

Als je niet méér mag werken bij AH, dan neem je er toch een krantenwijk bij?
Je kunt dan wel economie op school hebben maar volgens mij begrijp je niet dat als "de regering" iets betaalt, dat dan per definitie met geld van de belastingbetaler gebeurt.

Voor de ongeveer 400 euro waarover gesproken wordt,krijg je aanvraag, afleggen en beoordeling examen, alsmede een aantal (circa 4) rijlessen ter voorbereiding op het examen. Dat heeft zo zijn prijs. Lees: kostprijs.

Er is hier nog niemand die heeft kunnen of willen uitleggen waarom de hobby van een 16-jarige, die slechts in beperkte mate geld wil verdienen voor zijn eigen pleziertjes, gesubsideerd zou moeten worden door mensen die wel werken voor hun geld.
Welk (maatschappelijk) belang is daarmee gediend? Wie legt mij dit uit?
je kan je alleen wel afvragen of het allemaal noodzakelijk is voor het besturen van een snorfiets/scooter. Oke, het aantal ongevallen zou dit rechtvaardigen maar ik denk eerder dat het aan de mentaliteit van de bestuurder (jongeren soms roekeloos) ligt dan aan de "voertuigbeheersing". Dit krijg je er mijns inziens niet uit met een examen (kijk naar het hoger aantal autoongelukken met al "volwassener" jongeren).

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

Pindakaaspotje schreef:
gerland schreef:@amyl

Waar haal je het vandaan dat het een "digitale test" is, "met grote groepen tegelijk"?
Er is sprake van een echt praktijkexamen. de examinator volgt op de eigen bromfiets. Dat is iets anders dan het examen dat u tien jaar geleden deed (theorie bromfietscertificaat). Daarom kost het ook meer.

@jason246

Als je niet méér mag werken bij AH, dan neem je er toch een krantenwijk bij?
Je kunt dan wel economie op school hebben maar volgens mij begrijp je niet dat als "de regering" iets betaalt, dat dan per definitie met geld van de belastingbetaler gebeurt.

Voor de ongeveer 400 euro waarover gesproken wordt,krijg je aanvraag, afleggen en beoordeling examen, alsmede een aantal (circa 4) rijlessen ter voorbereiding op het examen. Dat heeft zo zijn prijs. Lees: kostprijs.

Er is hier nog niemand die heeft kunnen of willen uitleggen waarom de hobby van een 16-jarige, die slechts in beperkte mate geld wil verdienen voor zijn eigen pleziertjes, gesubsideerd zou moeten worden door mensen die wel werken voor hun geld.
Welk (maatschappelijk) belang is daarmee gediend? Wie legt mij dit uit?
je kan je alleen wel afvragen of het allemaal noodzakelijk is voor het besturen van een snorfiets/scooter. Oke, het aantal ongevallen zou dit rechtvaardigen maar ik denk eerder dat het aan de mentaliteit van de bestuurder (jongeren soms roekeloos) ligt dan aan de "voertuigbeheersing". Dit krijg je er mijns inziens niet uit met een examen (kijk naar het hoger aantal autoongelukken met al "volwassener" jongeren).
Dat kan je je inderdaad afvragen (dat heeft de politiek dus al gedaan), maar dat is een andere discussie. Jason246 onderschrijft het belang van het examen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door kiz »

@Jason246:
Heb je je al verdiept in de kosten van een (verplichte) brommerverzekering?
Als je je weinige inkomsten als drempel ziet voor het behalen van je brommercertificaat vraag ik me af waar je dan je verzekering, brandstof en onderhoud van wil gaan bekostigen...
Advies: wees wijs en spaar je inkomen op tot je 18e om dan gelijk je autorijbewijs te halen.
Die twee jaartjes langer fietsen word je echt niet slechter van, en het minimumjeugdloon loopt ook op naarmate je ouder wordt.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

gerland schreef:€400,- voor een 16 jarige is inderdaad normaal.

Waarom zou dat voor een 16-jarige anders moeten zijn dan voor een 26-jarige of 66-jarige?

Heb je ook nog échte argumenten waarom je vindt dat een ander jouw bromfietsrijbewijs moet betalen?
Met "Ja, maar ik ben 16 en ik verdien niet zo veel" zul je weinig mensen die ouder zijn en die je wilt laten betalen voor jouw pleziertjes, kunnen overtuigen.

Met deze instelling op jouw leeftijd voorspel ik je wel een grote toekomst op forums zoals deze. Een beperkte kijk op het begrip "eigen verantwoordelijkheid" en het bij het minste of geringste roepen om hulp van de overheid zijn daarvoor immers een pré.
Preach on brother Gerland.......... :mrgreen:

Waarschijnlijk is Degrelle de vader van Jason, dan krijgt ie les van echte Pro en zal ie op het WK zeurkousen hoge ogen gooien.

Degrelle, heb je de Mickey de profiteur al afgezet en de macht in Euro disney overgenomen :lol:

jason246
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2010 10:46

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door jason246 »

Meiss schreef:Onzin dat je niet aan de bak kan komen.
Wellicht ligt het aan de manier van solliciteren, want jongeren komen juist heel vroeg aan de bak.
Ze zijn namelijk vaak erg gedreven, en kosten de baas geen drol!

Verder is het ook niet slim om op die jonge leeftijd een brief te gaan sturen.
Wat wil je in die brief allemaal vertellen?
Zoveel werk-ervaring heb je namelijk op die leeftijd nog niet,
en een brief is veel makkelijker aan de kant geschoven dan een persoon die voor de deur staat.

Ik raad je dus eerder aan om gewoon langs te gaan, en ze te verbluffen.
Stel bijvoorbeeld eens voor een proefdag te draaien.
Als jij namelijk laat zien dat je echt gedreven bent, ben je vaak binnen!

Ook al heb je nu een baan, je kan toch gewoon verder solliciteren!

(overigens over het kwaad worden: Je hebt geluk gehad dat je nog aangenomen bent;
zo iemand kwam er bij mij echt niet meer in, ook al heb je gelijk dat ze slordig met je spullen om zijn gegaan.)
Als ik bij de ah langsga en ik zeg dat ik opzoek ben naar een baan, dan krijg ik van de mevrouw achter de toonbank een solicitatie formulier die ik dan moet inleveren samen met eem kopie van me ID. Miss heb je zelf ook kinderen en laat ze dan alsjeblieft eens proberen te soliciteren. Dan zie je vanzelf dat je 9 van de 10 keer gewoon helemaal geen antwoord krijgt!

@kiz: Ja dat heb ik al gedaan. de totale kosten voor de verzekering zijn 90 euro per jaar. Brandstof is 5 euro per week 4× 5 is 20 + 7.5 euro per maand En dan elke maand gewoon 10 euro opzij zetten voor eventuele reparaties. Dan hou ik dus nog 23 euro over voor andere dingen. En vergeet niet dat ik meer ga verdienen op me 16 en dan ook savonds mag werken....

@gerland: "Jason246 onderschrijft het belang van het examen." Absoluut niet! Ik snap dat het noodzakelijk is maar waarom moet het dan zo ongelofelijk duur zijn?? Het kan veel goedkoper lijkt mij. En anders moeten ze het maar afschaffen!

@dhc: Als de staat nu een deel van mijn brommerexamen gaat betalen. Gaat dat heel veel geld voor ze kosten. En dan schaffen ze het vanzelf wel weer af omdat ze moeten "bezuinigen"

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik bij de ah langsga en ik zeg dat ik opzoek ben naar een baan, dan krijg ik van de mevrouw achter de toonbank een solicitatie formulier die ik dan moet inleveren samen met eem kopie van me ID. Miss heb je zelf ook kinderen en laat ze dan alsjeblieft eens proberen te soliciteren. Dan zie je vanzelf dat je 9 van de 10 keer gewoon helemaal geen antwoord krijgt!
Guttegut, dan probeer je het toch elders? Er zijn zoveel winkels en bedrijven waar je aan de slag kunt. Velen hebben zelfs briefjes op de deur hangen dat ze mensen zoeken.

Dat bedrijven niet reageren op sollicitatiebrieven zul je heus wel vaker mee gaan maken. Tenzij je in de toekomst net zo laks blijft als nu. Maar ik schreef al eerder: gezien jouw houding zie ik voor jou een toekomst als eeuwige bijstandstrekker.

Het is aan jou om daar nu al wat aan te veranderen.
Als de staat nu een deel van mijn brommerexamen gaat betalen. Gaat dat heel veel geld voor ze kosten. En dan schaffen ze het vanzelf wel weer af omdat ze moeten "bezuinigen"
Ik kan hieraan wel zien dat jou nogal eens het een en ander ontgaat in de maatschappij. Heb je nooit gehoord van projecten waar de kosten giga uit de hand lopen, zoals de Noord-Zuid lijn in Amsterdam? Toch gaan die projecten door, al weet men al vóór de eerste spa de grond in gaat, dat het onrendabel is, en uiteindelijk wordt het nog vele malen duurder ook.

En dan denk jij dat, ALS je het al voor elkaar zou gaan krijgen dat de overheid jouw pleziertje goedkoper gaat maken, dat ze het brommerrijbewijs uiteindelijk af gaan schaffen omdat het te duur wordt? Kom nou toch. Als de overheid geld nodig heeft, dan gooien ze gewoon een toeslagje of een verhoginkje bovenop dat brommerrijbewijs. Maak je daar maar geen zorgen over. :mrgreen:

Een kaartje efteling kost 29 euro, loop je daar ook over te mieren dat het te duur is? En dat de overheid maar bij moet springen omdat mensen met lage inkomens dat niet kunnen betalen?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door gerland »

@gerland: "Jason246 onderschrijft het belang van het examen." Absoluut niet! Ik snap dat het noodzakelijk is maar waarom moet het dan zo ongelofelijk duur zijn?? Het kan veel goedkoper lijkt mij. En anders moeten ze het maar afschaffen!
Dat zeg ik: "Jason246 onderschrijft het belang van het examen" (zoals je ook op je actiesite aangeeft).

Examengeld schijnt overigens maar 95 euro te zijn.

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

FiscaalJurist
Degrelle, heb je de Mickey de profiteur al afgezet

Met Micky heb ik een haat liefde verhouding. Maar ooit zal ik met haar gaan karaoken in het home.....

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door ronald g »

Topic strand alweer, wel bij de les blijven. Ts is een schoolgaande neem aan jongen en moet hoe dan ook zijn lessen volgen, tja fietsen is zo not done en een rijbewijs halen kost centen, overigens voor iedereen. Wat is het volgende hersenspinsel van Jason?. Hij gaat met een goede rij opleiding de achtien wel halen maar dan Jason wil auto rijden je weet wel een gepimpt golfje, en dan met een petje op en de stoel op slaapstand, oja ik vergeet de boombox van tenminste 500 watt nog. Maar ja dan ben je er met 400 euro niet, nee 2000 euro komt eerder. Voor jason en zijn maatjes moet het dan goeiekoper want de jeugd is arm. Moet even terug in mijn denkhoofd maar ik heb gewerkt, gespaard en daardoor mijn auto en motorrijbewijs gehaald.

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Gut gut, iemand snijdt een punt aan en wordt door de meute vervolgens lekker veilig achter hun pctje als een karikatuur neergezet. Dappere dodo's hier

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door seconds-out »

jason246 schreef:Beste Radar Forum Gebruikers,
Ik ben bijna 16 jaar en wil graag brommer gaan rijden. Ik heb dus al geinformeerd bij een rijschool naar de mogelijkheden en de kosten. Sinds 1 maart 2010 is het verplicht om ook het partijkexamen te doen voor je brommerrijbewijs. Door dit nieuwe partijkexamen zijn de kosten voor een brommerrijbewijs gestegen van 40 euro naar 400 euro. Nu vraag ik mezelf af waar ik 400 euro vandaan moet halen als 15/16 jarige. Ik werk nu bij de Albert Heijn en verdien 60 euro per maand.

Ik ben een actie gestart omdat ik dit een abnormaal bedrag vind.
Vind u dit ook? Doet u dan ook mee met mijn actie HIER

Met vriendelijke groet,
Bob Dales
Een goeie manier om te zien of je een punt hebt is het vergelijken van de situatie met vroeger.
Toen was een brommer certificaat nog niet verplicht dus vergelijken heeft dan weinig zin.
Wel weet ik dat bv ongeveer 40 jaar geleden het uurloon van een 16 jarige (omgerekend) nog geen 1 euro per uur was.(detailhandel)
Voor een 18 jarige zal dat iets meer zijn geweest terwijl een autorijles toen ongeveer 10 euro per uur/les kostte.

Een uurtje autorijden kwam dus neer op 8 a 10 uur werken.
400 euro is een hoop geld voor een 16 jarige maar praktijklessen/examens zijn nu eenmaal nooit goedkoop geweest in Nederland.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn al 181 handtekeningen verzameld tot nu toe. Nog 39.819 te gaan voordat de Tweede Kamer verplicht is naar het verzoek te kijken. :lol:

Een verzoek dat overigens weinig concreet is, zodat de Tweede Kamer er weinig mee kan.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Amyl »

Nou als ze tegenwoordig echt lessen krijgen en een praktijkexamen, dan vind ik het goed besteed geld, dan sluit ik me aan bij Gerland. Mijn excuses voor de misvatting, ik dacht dat TS sprak over het theorie examen. Of het aantal ongelukken echt gereduceerd wordt met deze maatregel valt vanzelfsprekend te bezien, maar het is een goed initiatief dat in elk geval de hogere prijs verklaard. Ik zou zeggen; 2 jaar extra fietsen en het geld aan de kant zetten voor je rijbewijs.

Als je chronisch niet wordt uitgenodigd op gesprek of niet aan de bak kan komen, dan moet je ook even bij jezelf te rade gaan waarom dat zo is en waarom een ander wel aangenomen wordt. Er zijn genoeg instanties die trainingen geven om je te helpen met het maken van een CV of sollicitatiebrief, alsmede gesprekstrainingen. Misschien kan je daar gebruik van maken.

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Ook weer zo'n briljante opmerking. Ja dat soort trainingen zijn heel belangrijk voor een 15 jarige vakkenvuller :mrgreen:

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door Amyl »

Nou als je daar al niet voor aangenomen wordt, dan kan je niet vroeg genoeg beginnen met dergelijke bijscholing dunkt me. Anyways zou mogelijk een hoop uitkeringen schelen als ze daar op school meer aandacht aan zouden besteden, meer dan de helft van de VMBO-leerlingen wenst een dergelijke training en die solliciteren allen naar dat soort baantjes.

Sollicitatietraining
CNV Jongeren organiseert sollicitatietrainingen voor jongeren waarin zij leren hoe zij zichzelf kunnen presenteren en specifiek hoe je moet solliciteren. De training richt zich op jongeren in de leeftijd 15 tot 18 jaar. De trainingen zullen worden gegeven in jongerencentra en buurthuizen waar de jongeren hun vrije tijd doorbrengen.

Om een voorbeeld te noemen... ik verwees hem heus niet gelijk naar het UWV

Gesloten