beste Ludo,
laat ik voorop stellen dat ik het erg verdrietig voor jullie vind dat jullie cavia is overleden. Wij houden al jaren cavia's en zijn erg op onze huisdieren gesteld. Beweringen als "koop liever een nieuwe" enzo, daar kan ik dan ook niets mee.
Door schade en schande wijs geworden, kan ik ook stellen dat de gemiddelde Nederlandse dierenarts bar weinig van cavia's weet. Kunnen ze met een konijn nog wel aardig uit de voeten, bij cavia's houdt het snel op. Ze stellen foute diagnoses, komen met verkeerde medicijnen en verkeerde behandelingen. Die voeren ze dan vaak ook nog onnodig onder -verkeerde - narcose uit, met als gevolg dat de diertjes het niet overleven. Problemen met het gebit, bijvoorbeeld te lange of scheef groeiende kiezen tot een brug over de tong, kunnen - mits op tijd gesignaleerd - prima zonder narcose worden uitgevoerd door een deskundige dierenarts. De oorzaak van dit probleem ligt trouwens meestal in de voeding.
Onze caafs hebben in de loop van de jaren aan verschillende aandoeningen geleden en bij onze reguliere dierenartsen kwamen we meermaals van een koude kermis thuis (lees een dode cavia of een die nog dezelfde nacht overleed).
Om enkele voorbeelden te geven: een cavia die een vergiftiging had overleefde gelukkig de narcose die de dierenarts nodig vond om haar gebit te bekijken. Haar kiezen waren in orde, maar ze was zodanig verzwakt dat ze op een gegeven moment een handdoekje over haar legden omdat ze geen teken van leven meer zagen. Dat was er nog wel. wij hebben haar in moeten laten slapen omdat ze in een soort spastische toestand raakte. Meteen sectie laten doen en de dierenarts constateerde een afstervend maagje. Dat kwam volgens haar door teveel vitamine C (??).
Een cavia at niet meer en had een opgezette, harde buik. Dierenarts stelde overmatige gasvorming vast en gaf daarvoor medicijnen (injectie). Hoefden niet met tabletjes te worden opgevolgd. toen het doodzieke dier op de behandeltafel lag, zag hij dat zijn nageltjes wat aan de lange kant waren en knipte die en passant even bij.Ddiezelfde nacht stierf het diertje in mijn armen, maar wel met een prachtige pedicure...
Bij een cavia met een gebroken rug na een val werd een shock vastgesteld. Ze zou weer gaan lopen als die weg was. De dag erna wilde de dierenarts haar een injectie dexomethason (steroide onstekingsremmer) geven, terwijl bij cavia's alleen niet-steroide onstekingsremmers helpen. Hij zei dat ze geen waardig bestaan zou krijgen en binnenkort zou overlijden. Ze heeft nog anderhalf jaar een weliswaar verlamd maar super leventje gehad waarin ze zichzelf prima kon redden.
zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar hoe weet ik zo zeker dat deze dierenartsen (van verschillende praktijken), die met onze honden en katten overigens wel prima overweg kunnen, het zo fout hadden?
Ik ben in contact gekomen met Eva en Winfred Stoffels van caviahuis Marumoto uit Belgie. Ik ken geen geen andere mensen die zoveel over cavia's weten als zij. Ze vangen al jaren zieke en verwaarloosde cavia's op en hebben ontzettende veel kennis over, ervaring met en liefde voor deze diertjes. Tijdens en na onze ziekten en overlijden heb ik contact met ze gehad en gefundeerde feedback gehad waarmee ik idiote en/of onzinnig behandelvoorstellen kon parereren. Tot frustratie van de dierenarts in kwestie soms, want die had immers al 100 jaar ervaring en wie was ik wel niet om daar tegengas tegen te geven.
Maar daardoor kon ik wel voorkomen dat die injectie dexomethason gegeven werd. En kreeg ik toch die betere pijnstiller die ik nodig had. En kon ik vorige week nog de genomen rontgenfoto's met een betere, volledigere interpretatie aan de dierenarts voorleggen - want die had een blaassteen in de urinebuis over het hoofd gezien.
Dat doe ik nog steeds. En als ik het helemaal niet vertrouw, rijd ik met mijn dieren naar Belgie. Een garantie dat ze het zullen overleven krijg ik niet, maar als iemand ze kan redden zijn zij het.
Of het terecht is dat je de rekening gepresenteerd krijgt ook al is je dier overleden? Ik moest ook bijna € 100 betalen voor de caaf die we in lieten slapen. Dat was wel inclusief sectie om half 10 's avonds, dat wel. Zowieso betaal je bij een dierenarts vaak belachelijke tarieven; een half uur consult met 2 rontgenfoto's en wat flesjes medicijnen, dat is dan €130 euro alstublieft.
Nu rijd ik liever een paar kilometer over de grens en als mijn cavia daar al het leven laat krijg ik tenminste niet de hoofdprijs gepresenteerd. Al betaal ik het hen nog 10x liever omdat ik weet dat het direct weer naar de verzorging voor alle gedumpte en verwaarloosde diertjes daar gaat....
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |