LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoge telefoon rekening kpn dankzij data kosten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
CaptainSlow

Re: hoge telefoon rekening kpn dankzij data kosten

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Er is ook geen abonnement afgesloten voor mms, videotelefonie, sms, en ga zo maar door, toch kan ze dit wel met het toestel. Waarom? Als je je contract tekent, teken je vaak voor de prijslijst, hier staat alles op, precies wat je betaalt per mb. Het internet abo zorgt er alleen voor dat je onbeperkt kan internetten, net als een sms bundel zorgt voor een bepaald aantal sms berichten.
Wat je hier schrijft lijkt nú, achteraf, misschien logisch, maar zowel ik, als mijn dochter met de Blackberry, en waarschijnlijk vele anderen hebben een abonnement (of denken dit te hebben) waarmee ze kunnen bellen en sms'en.
Als je dan op een goede dag een toestel koopt met een qwerty toetsenbord voor het sms'en wat toevallig ook nog kan internetten sta je er niet bij stil dat dit ineens een smak geld kan gaan kosten.
We hebben het er niet over dat TS volop internet is gaan gebruiken en dacht dat dit dan gratis was omdat ze geen abonnement daarop had, nee, het is een verborgen kostenpost omdat dit toestel ongevraagd en ongemerkt updates ophaalt.

Toen ik dit topic voor het eerst las had mijn dochter haar Blackberry net, toen ik haar dit vertelde hebben we geprobeerd of ook zij kon internetten, tot onze verbazing werkte dit gewoon. Ze had het nog niet geprobeerd omdat ze het toestel daar niet voor gekocht had en er immers ook geen abbo of bundel er voor had.
Op haar online factuur staan nu voor dat eventjes proberen ook datakosten, een paar dubbeltjes maar omdat ze alleen maar even gekeken heeft of het kon.
Volgens mij haalt een Blackberry alleen updates op als de gebruiker dit zelf opstart, maar toch gaan we vanavond even kijken of het dataverkeer helemaal uit kan, óf dat ze het misschien toch wel leuk vindt en een (Blackberry) internet bundel erbij neemt.

In het geval van TS blijf ik erbij dat ze vooraf geïnformeerd had moeten worden toen ze aangaf geen internet bundel te hebben en ook niet van plan was te gaan internetten. Het toestel is haar aangeraden, ze heeft hem niet bij de Kijkshop uit de stelling gehaald. Ze heeft ook niet zelf enig dataverkeer opgestart.
Een grote waarschuwing in de handleiding of in een bijsluiter was ook wel zo netjes geweest, alleen was het de vraag of KPN het toestel op die gronden terug had genomen, in de klantvriendelijkheid van KPN heb ik 0,0% vertrouwen.

bussiness

Ongelezen bericht door bussiness »

Nee jij draait zaken om.
Providers hebben je de keus gegeven om een abonnement af te sluiten om voor een vast bedrag te kunnen internettten, als jij geen abbo afsluit dan kan jij nog internetten alleen betaal je dan ook de volle mep.

Dat heet nu ONDERZOEKSPLICHT van de consument.

Als ik een abbo afsluit met 300 belminuten maar geen sms bundel kan ik ook sms versturen maar die worden gewoonweg berekend tegen het toptarief.

Zelfde als MMS valt niet in je bundel maar erbuiten.

Een toestel is geschikt voor alles, je hoeft het niet te gebruiken dan betaal je niks gebruik je het wel zonder abbo zijn het gewone datakosten.

Nogmaals niet alleen geilen op het toestel maar ook eens kijken wat een toestel kan en wat je kan uitschakelen etc etc.

En zakkenvullen met sms diensten, de provider krijgt de schuld die geeft alleen het signaal door, 99,9% heeft zelf meegedaan met een quiz maar weet als de rekening komt nergens meer van.

Dat is het makkelijkste de schuld bij een ander leggen he, als ik meedoe met een quiz en ik lees niet is dat mijn probleem niet van de provider.

Dat ze dit soort diensten mogen afschaffen mijn zegen heb je bv wat kost die auto etc etc meteen van de buis af, maar de consument trapt er zelf in.
Je draait de zaken om, er is nooit een abonnement afgesloten voor internetten, de browser of update-optie zou gewoon helemaal het internet niet op mogen kunnen.
Dat heeft niets met het toestel te maken, maar met abonnement en wel of geen internet toegang.
KPN is zoals gewoonlijk de lachende derde, net als met ongevraagde sms services verdienen ze hier miljoenen aan, want TS is echt de enige niet, mijn dochter heeft een Blackberry die ook zomaar internet op blijkt te kunnen, zonder dat ze hier iets voor afgesloten heeft of dat de verkoper daar iets over gezegd heeft.
Of je een toestel koopt wat kan internetten, en dit niet gebruikt is je eigen goed recht. "dan had je maar niet zo'n toestel moeten kopen" slaat nergens op.
Als ik een pc koop met een wifi ontvanger en ik hang een router in mijn huis, dan heb ik nog steeds geen internet voordat ik dat specifiek aanvraag.
Voor mobiel internet zou je heel simpel op je persoonlijke pagina internet in of uit moeten kunnen schakelen, maar ja.... dat scheelt ze een hoop (in mijn ogen gestolen) inkomsten.

CaptainSlow

Nee jij draait zaken om
Sorry bussines, alle voorbeelden die je aandraagt zijn volkomen waar, maar je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat bij al je voorbeelden de gebruiker zélf actie onderneemt door aan de quiz mee te doen of een nummer te sms'en.
We hebben het al de hele strijd lang over verborgen en ongevraagd dataverkeer wat vanzelf zonder tussenkomst van gebruiker opstart.

bussiness

Logisch gevolg als jij een internet telefoon koopt is ie internet klaar, ook zul jij eerst de instellingen van je provider in je toestel moeten zetten.

Meestal krijg je die met een paar smsjes binnen dus ja je weet waar het voor is staat er duidelijk bij.
Dus als jij weet dat je geen internet hebt en niet zult gebruiken accepteer je die instellingen niet.

Net toevallig een nieuwe e72 gehaald eerste wat ik krijg met simkaart erin jawel de internet instellingen van in dit geval telfort.
Ik heb onbeperkt internet dus ja ik accepteer het, heb ik dat niet weiger ik het.

Lezen en nadenken is een belangrijk gegeven, niet alleen op het toestel kijken omdat ie zo mooi is.

CaptainSlow

Ik geef het op.
Bussiness zou een hele goeie zijn voor de KPN helpdesk.

bussiness

Dit heeft 0,0 met Kpn te maken dit kan bij elke provider voorkomen.

Omdat de consument niet kan of wil lezen.

Het is makkelijker de provider de schuld te geven dan degene die niet kan en wil lezen schijnbaar.

Als jij een auto koopt weet jij ook als jij 120 rijd waar jij 50 mag dat jij je rijbewijs kan kwijtraken, is dat het probleem van de dealer NEE.

Idem dito met telefoons die worden gemaakt door de fabrikanten en niet door de providers.
Jij moet nakijken hoe je toestel werkt niet een ander

GodsSon

Ongelezen bericht door GodsSon »

Captain Slow, mag ik een ding aangeven. Een blackberry zonder internet koop je niet, dat toestel is net als een iphone en meerdere toestellen een met internet, je mist de helft van het toestel als je het zonder internet neemt.

Ik snap ook niet dat er bedrijven zijn die het zonder verkopen, het hoort gewoon bij elkaar en zonder zou je het niet moeten "mogen" kopen.
Dat geldt in dit geval dus ook voor de eerste post, het toestel moet gewoon met internet geleverd worden vanaf dag 1, dit vanwege de synchronisatie, dat KPN dit niet heeft gedaan valt KPN te verwijten naar mijn idee.

Het gaat natuurlijk niet op om alleen KPN de schuld te geven, een 50/50 regeling lijkt me hier toch voor beide een prima deal (maar zie dat maar eens te regelen bij KPN :))

bussiness

Dat geldt in dit geval dus ook voor de eerste post, het toestel moet gewoon met internet geleverd worden vanaf dag 1, dit vanwege de synchronisatie, dat KPN dit niet heeft gedaan valt KPN te verwijten naar mijn idee.
Kpn bied het aan om een internet abbo te nemen klant wil dat niet maar wel dat toestel.
Maar je kan de provider dan wel verplichten hiertoe, wat doe je dan als iemand hem via mp koopt etc etc.

Die duwt zijn simkaart er in zonder internet omdat ie dat toestel wil is de provider dan ook schuldig.

Nee conclusie onderzoeksplicht consument en het niet afschuiven op de provider of winkelier

CaptainSlow

Captain Slow, mag ik een ding aangeven. Een blackberry zonder internet koop je niet, dat toestel is net als een iphone en meerdere toestellen een met internet, je mist de helft van het toestel als je het zonder internet neemt.
Ach, er zijn ook mensen die een Jeep of andere 4x4 kopen die de hele levensduur nooit doen waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn.
Of een topmodel pc waarmee ze alleen browsen en mailen :-)

Mijn dochter heeft die Blackberry (volgens mij het basismodel) meer gekocht vanwege het qwerty toetsenbord waarmee ze een paar honderd (lijkt het soms wel) sms'jes per dag met haar vriendje uitwisselt. Misschien een wat luxe keuze daarvoor, ze heeft een maand een voordeliger toestel gehad, een Nokia met toetsenbord, waarvan het touch screen binnen een maand gebroken was. Gooi maar weg, zei de winkel. De BB leek haar veel degelijker, en vooral, zonder touchscreen.
Ze is er blij mee, de enige optie die haar niet interesseert is het internet, we hebben gisteren uitgezocht hoe je het dataverkeer uitschakelt, dus ook geen risico op onverwachte kosten.

Overigens werd ook hier niet voorgelicht, en daar zit hem volgens mij het echte probleem, men verkoopt te graag en het maakt vaak niet uit of de klant er wel iets aan heeft of dat er verborgen nadelen aan kleven. Bij te veel voorlichten gaan klanten alleen maar meer twijfelen en ben je veel te lang met ze bezig.

CaptainSlow

Nee conclusie onderzoeksplicht consument en het niet afschuiven op de provider of winkelier
Als de klant aangeeft geen internet te willen kun je als verkoper ook aangeven dat dat specifieke toestel internet nodig heeft voor updates e.d.

Informatieplicht weegt hier toch echt zwaarder, daarvoor koop je ergens waar je persoonlijk voorgelicht wordt.
Als ze hem nou bij de Kijkshop in de vitrine had uitgezocht of online besteld zou ik het met je eens zijn, nu niet.

bussiness

Overigens werd ook hier niet voorgelicht, en daar zit hem volgens mij het echte probleem, men verkoopt te graag en het maakt vaak niet uit of de klant er wel iets aan heeft of dat er verborgen nadelen aan kleven. Bij te veel voorlichten gaan klanten alleen maar meer twijfelen en ben je veel te lang met ze bezig.
Nee het probleem ligt bij de consument die niet wil en kan lezen en alleen op uiterlijk van het toestel afgaat.

Ook u heeft een onderzoeksplicht.

U komt de winkel binnen en u koopt het toestel bv icm een abbo, u krijgt direct de keus onbeperkt internet ja of nee, nergens staat vermeld dat je dan niet zou kunnen internetten wel staat er vermeld dat de kosten dan buiten je bundel vallen net als bv MMS etc.

Uiteraard verkoopt men graag, u maakt het wel leuk de verkoper moet dus van ieder toestel de ins en outs gaan uitleggen, U hebt een vraag dus U kan die vraag stellen U doet dat niet dus is het UW probleem.
Het kan wel dat een verkoper dat allemaal zelf zou moeten gaan doen dan stijgen de prijzen met 200% en dan mauwt de consument weer.

Niet alles afschuiven op verkopers of providers etc de consument heeft wel degelijk zelf een onderzoeksplicht, als men dat zelf niet doet moet men ook niet klagen.
Als de klant aangeeft geen internet te willen kun je als verkoper ook aangeven dat dat specifieke toestel internet nodig heeft voor updates e.d.

Informatieplicht weegt hier toch echt zwaarder, daarvoor koop je ergens waar je persoonlijk voorgelicht wordt.
Als ze hem nou bij de Kijkshop in de vitrine had uitgezocht of online besteld zou ik het met je eens zijn, nu niet.
Daar kiest de klant zelf voor de verkoper kan en hoeft jou niet alle ins en outs te vertellen dat is ook onmogelijk de klant heeft een hollandse mond om ook vragen te kunnen stellen.

CaptainSlow

We zullen het nooit eens worden, laten we er maar over ophouden.
Ik heb gezegd wat ik te zeggen heb, voor mij is het onderwerp afgesloten.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

bussiness schreef:Logisch gevolg als jij een internet telefoon koopt is ie internet klaar, ook zul jij eerst de instellingen van je provider in je toestel moeten zetten.
Nogmaals, het is andersom. Je 'koopt' een abonnement, niet een toestel. Dat toestel 'krijg' je erbij. KPN is een telefoonmaatschappij, geen telefoon verkoper en/of fabrikant.
Meestal krijg je die met een paar smsjes binnen dus ja je weet waar het voor is staat er duidelijk bij.
Dus als jij weet dat je geen internet hebt en niet zult gebruiken accepteer je die instellingen niet.
Dat is dan heel misleidend van de KPN of elk ander telecom bedrijf. Om dit soort sms-jes te versturen terwijl er geen internet abonnement is afgenomen. Vooral als er, na acceptatie van die sms-jes vervolgens ongemerkt periodiek verbinding met het internet gemaakt wordt waardoor er hoge kosten aan de gebruiker in rekening gebracht worden.

Alhoewel, gebruiker? Er wordt niet eens actief van het internet gebruik gemaakt. Wellicht denk je dan, laat ik die sms-jes van de provider maar activeren zodat ik héél incidenteel even internet op kan. Voor TS waren deze kosten voor het ongemerkt verbinding maken met internet € 460,00. En jij wil dat dan op de onderzoeksplicht van de consument gooien? :roll:

bussiness

Nogmaals, het is andersom. Je 'koopt' een abonnement, niet een toestel. Dat toestel 'krijg' je erbij. KPN is een telefoonmaatschappij, geen telefoon verkoper en/of fabrikant.
Je koopt ook geen abbo je huurt het.
Het toestel krijg je ook niet dat betaal je gewoon zelf, dat zit verwerkt in je abonnementsprijs.
Je kan ook het toestel gewoon los kopen maar de specificaties blijven hetzelfde.
Dat is dan heel misleidend van de KPN of elk ander telecom bedrijf. Om dit soort sms-jes te versturen terwijl er geen internet abonnement is afgenomen. Vooral als er, na acceptatie van die sms-jes vervolgens ongemerkt periodiek verbinding met het internet gemaakt wordt waardoor er hoge kosten aan de gebruiker in rekening gebracht worden.
Niks misleiding die is gewoon operator technisch je meld je telefoon aan bij het netwerk en je ontvangt je instellingen.
Er zijn nl 10000den mensen die geen abbo hebben voor internet maar gewoon sporadisch eens hun mail willen checken.
Een toestel instelling is geen provider probleem maar degene die er mee wil werken dat staat erg duidelijk in zowel je contract als de handleiding van je gsm.

En nogmaals hij doet het niet uit zichzelf je activeert zelf je internet, heb zelf hier een e72 liggen haal hem uit de doos en ga kijken wat ie kan, als ik geen internet abbo heb ga ik die dingen niet gebruiken, dat doe je ook met bluetooth etc maar met internet moet je ineens de provider de schuld geven.

Lees de handleiding voor je het toestel gaat gebruiken en je hebt 0,0 problemen.
Alhoewel, gebruiker? Er wordt niet eens actief van het internet gebruik gemaakt. Wellicht denk je dan, laat ik die sms-jes van de provider maar activeren zodat ik héél incidenteel even internet op kan. Voor TS waren deze kosten voor het ongemerkt verbinding maken met internet € 460,00. En jij wil dat dan op de onderzoeksplicht van de consument gooien?
Dus kortom lamzakkerij om niet te lezen je ziet duidelijk op je gsm dat internet aanstaat met 1 druk op de knop schakel je het uit.
Ongemerkt is het niet want het staat duidelijk in het scherm te zien, ja nu roep je er staat geen internet bij nee dat komt omdat je te lam bent de handleiding eerst te lezen anders had je geweten welk teken voor internet is.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

CaptainSlow schreef: Bussiness zou een hele goeie zijn voor de KPN helpdesk.
:mrgreen: :mrgreen: denk het ook :mrgreen:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

isabel1972 schreef:De jongen vroeg nog of ik er een int. abb bij wilde maar ik gaf aan dat ik dat toch haast niet zou gaan gebruiken, prima zei hij maar pas op als je naar het buitenland gaat en daar gaat internetten op je mobiel want dan gaat het geld kosten. Voor elkaar denk je dan. Nou mooi niet. Ik moet ondertussen al 460 euro betalen aan data kosten. Gebeld met klanten service, het komt omdat mijn telefoon steeds updates haalt. Dit schijnt te maken te hebben met het android systeem.
Ik ben van oordeel dat je deze kosten niet hoeft te betalen. De verkoper heeft een mededelingsplicht en dat de fabrieksinstellingen van de telefoon zodanig zijn dat deze uit zichzelf verbinding maakt het internet zonder jouw tussenkomst.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het internet kun je wel uitschakelen of denkt het uitgeschakeld te hebben, soortgelijk item heb ik met m,n HTC DD2 bij vodafone meegemaakt.
De uitschakeling op internet werd telkens spontaan ongedaan gemaakt, uiteindelijk heeft Vodafone een blokkade op het internet gezet van de HTC.

Als coulance me een Euro 200,- credit nota gegeven en een ander toestel, geen HTC maar Nokia gegeven/geruild, ZO KAN HET DUS OOK na 14 mails en 3 brieven :) :o

Henri42

tiptoo schreef:
CaptainSlow schreef: Bussiness zou een hele goeie zijn voor de KPN helpdesk.
:mrgreen: :mrgreen: denk het ook :mrgreen:
Bussiness snapt er m.i geen bal van, de providers verstrekken een zeer beknopte samenvattende handleiding waar geen details instaan maar wat algehele info over veiligheid,accu erinzetten en sim kaart plaatsen de rest wordt hapsnap afgedaan.
Via Internet kun je de uitgebreide handleiding printen PDF van zo,n 200 bladzijden voor de E 72,je moet ongeveer een super professor zijn om het te snappen of een pc wisskid :oops: :lol:

tiepmiep

Ongelezen bericht door tiepmiep »

ik vind het een geval van eigenschuld dikke bult

Netzoals o.a de blackberry is het een internet telefoon.
En er is gewoon een simpele funtie die je kan aanvinken.
Geen automatische updates. Doe je dat niet dan vind ik je erg dom.

Ik vind het leer geld.

Natuurlijk kan je met je mobiel op internet dat kan al jaren.
Er zitten al jaren browsers op mobiele telefoons. Het is alleen steeds makkelijker toegankelijk.

Henri42

tiepmiep schreef:ik vind het een geval van eigenschuld dikke bult

Netzoals o.a de blackberry is het een internet telefoon.
En er is gewoon een simpele funtie die je kan aanvinken.
Geen automatische updates. Doe je dat niet dan vind ik je erg dom.

Ik vind het leer geld.

Natuurlijk kan je met je mobiel op internet dat kan al jaren.
Er zitten al jaren browsers op mobiele telefoons. Het is alleen steeds makkelijker toegankelijk.

Mieptype, vermoedelijk activeert de KPM of in mijn geval Vodafone het internet , de providers sturen elk half uur een signaal uit en het is kassa bij hun, het heeft niets met dom te maken maar met praktijken van providers, overigens geef eens wat slimme tip ipv mensen voor dom te verklaren :( :mrgreen: :twisted:

Gesloten