Wat je hier schrijft lijkt nú, achteraf, misschien logisch, maar zowel ik, als mijn dochter met de Blackberry, en waarschijnlijk vele anderen hebben een abonnement (of denken dit te hebben) waarmee ze kunnen bellen en sms'en.Er is ook geen abonnement afgesloten voor mms, videotelefonie, sms, en ga zo maar door, toch kan ze dit wel met het toestel. Waarom? Als je je contract tekent, teken je vaak voor de prijslijst, hier staat alles op, precies wat je betaalt per mb. Het internet abo zorgt er alleen voor dat je onbeperkt kan internetten, net als een sms bundel zorgt voor een bepaald aantal sms berichten.
Als je dan op een goede dag een toestel koopt met een qwerty toetsenbord voor het sms'en wat toevallig ook nog kan internetten sta je er niet bij stil dat dit ineens een smak geld kan gaan kosten.
We hebben het er niet over dat TS volop internet is gaan gebruiken en dacht dat dit dan gratis was omdat ze geen abonnement daarop had, nee, het is een verborgen kostenpost omdat dit toestel ongevraagd en ongemerkt updates ophaalt.
Toen ik dit topic voor het eerst las had mijn dochter haar Blackberry net, toen ik haar dit vertelde hebben we geprobeerd of ook zij kon internetten, tot onze verbazing werkte dit gewoon. Ze had het nog niet geprobeerd omdat ze het toestel daar niet voor gekocht had en er immers ook geen abbo of bundel er voor had.
Op haar online factuur staan nu voor dat eventjes proberen ook datakosten, een paar dubbeltjes maar omdat ze alleen maar even gekeken heeft of het kon.
Volgens mij haalt een Blackberry alleen updates op als de gebruiker dit zelf opstart, maar toch gaan we vanavond even kijken of het dataverkeer helemaal uit kan, óf dat ze het misschien toch wel leuk vindt en een (Blackberry) internet bundel erbij neemt.
In het geval van TS blijf ik erbij dat ze vooraf geïnformeerd had moeten worden toen ze aangaf geen internet bundel te hebben en ook niet van plan was te gaan internetten. Het toestel is haar aangeraden, ze heeft hem niet bij de Kijkshop uit de stelling gehaald. Ze heeft ook niet zelf enig dataverkeer opgestart.
Een grote waarschuwing in de handleiding of in een bijsluiter was ook wel zo netjes geweest, alleen was het de vraag of KPN het toestel op die gronden terug had genomen, in de klantvriendelijkheid van KPN heb ik 0,0% vertrouwen.