LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek via internet tot 500% goedkoper!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
tennis

Re: Apotheek via internet tot 500% goedkoper!

Ongelezen bericht door tennis »

Ik begrijp dat als je medewerker van een apotheker liever niet dat mensen op internet overstappen, dat is je concurrent.
Dat is het punt, maar er moeten ook feiten verteld en onderbouwd worden, anders is het een vertekend beeld!

Kun je bij een lokale apotheker ook onderhandelen in de prijs? Als ik daar langs ga en korting vraag bij grotere hoeveelheden?
Ik denk het niet, want de apotheek heeft vastgestelde prijzen.
Maar ook bij een internet apotheek kan je niet onderhandelen!

muppet-81

Ongelezen bericht door muppet-81 »

NVT
Laatst gewijzigd door muppet-81 op 21 jul 2010 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

muppet-81 schreef:
De computer telt het aantal dagen....je haalt op 1 juli 90 pillen...dan zijn die op 1 oktober op en gebruik je ze volgens het systeem niet meer en wordt hierop dus ook geen medicatiebewaking gedaan.

dit klopt dus niet , ben toevallig vanochtend zelf in de apotheek geweest en ze kennen tig jaren terug kijken wat je gebruikt hebt!

muppet-81

NVT
Laatst gewijzigd door muppet-81 op 21 jul 2010 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

tennis

tiptoo schreef:Ditt klopt dus niet , ben toevallig vanochtend zelf in de apotheek geweest en ze kennen tig jaren terug kijken wat je gebruikt hebt!
muppet-81 schreef: Als jij je chronische medicatie niet meer bij de lokale apotheek haalt dan verdwijnt deze uit de computer na verloop van tijd, volgens de apotheek gebruik je deze dus niet meer!
Ik heb geen enkele keer beweert dat het niet meer zichtbaar is in de computer.

tiptoo

tennis schreef:
muppet-81 schreef: Als jij je chronische medicatie niet meer bij de lokale apotheek haalt dan verdwijnt deze uit de computer na verloop van tijd, volgens de apotheek gebruik je deze dus niet meer!
Ik heb geen enkele keer beweert dat het niet meer zichtbaar is in de computer.

:mrgreen: :mrgreen:

muppet-81

End off discussion..........

student538

Ongelezen bericht door student538 »

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het fenomeen Internet Apotheek? En er zijn nog een aantal op de markt. Ik denk er over na om een prijsvergelijkingstest te doen. Wel moeilijk te achterhalen omdat de Nationale Apotheker de prijzen niet meer wil geven. Hoe meer je besteld hoe goedkoper. Omdat mensen te veel medicijnen gingen bestellen hebben ze de prijzen er afgehaald!

Verder wilde ik mensen informeren over het bestaan van Internet Apotheker omdat het veel goedkoper kan. Ik schrok van de korting wel tot 500% en dat is niet om reclame te maken maar te laten zien wat voor woekerprijzen er zijn!

tiptoo

student538 schreef:
Verder wilde ik mensen informeren over het bestaan van Internet Apotheker omdat het veel goedkoper kan. Ik schrok van de korting wel tot 500% en dat is niet om reclame te maken maar te laten zien wat voor woekerprijzen er zijn!

ik denk dat de meeste mensen wel weten dat er internet apotheken zijn, hangt van je gebruik en hoeveelheid af denk ik zo!

@muppet-81 waarom haal je alles nu weg?

linda22

Ongelezen bericht door linda22 »

Ik blijf gewoon bij mijn eigen apotheek wel zo veilig .

tennis

linda22 schreef:Ik blijf gewoon bij mijn eigen apotheek wel zo veilig .
Natuurlijk kan iedereen zijn eigen keuzes maken.
Hier gaat het om, waarom de kosten bij een apotheek zo veel hoger zijn als op internet ?

student538

Ook dat inderdaad. En Linda via internet is het ook wel veilig. Allemaal broodje aap verhalen. Scheelt mij zo een 150 euro in het jaar. Was er geen onderzoek voor 17 miljoen euro dat een appeltje goed tegen kanker is? Weg geld.

tennis

En wat vind je van dit:
jeanne-veghel schreef:
tennis schreef:
jeanne-veghel schreef: Dat is verstandig, want de vaste apotheek weet ook wat je slikt enz.
Men moet wel opletten of er geen extreme prijsverhogingen worden berekend
door de apotheek zoals nu in meerdere gevallen is gebeurd en berust op
een software-fout bij de apotheek blijkbaar.
Niemand is dit opgevallen, dus hoe lang , en aan hoeveel mensen zijn de verkeerde bedragen berekend worden?
Of dit een softwarefout is betwijfel ik, omdat het weer in het nadeel van de klant is!
Daarom heb ik de CZ ingelicht en die gingen contact opnemen met mijn apotheek.
Ik denk dat dit al een hele tijd aan de gang is en niemand weet idd
aan hoeveel mensen de verkeerde bedragen zijn berekend zonder dat
iemand dat in de gaten had.
De apotheek vertelde wel dat het om een groot aantal apotheken ging die
gebruik maakten van dat software programma.
Tel uit de winst zou ik zeggen.

linda22

Ongelezen bericht door linda22 »

Iemand met een chronische ziekte heeft veel pillen nodig en is zijn eigen bijdrage kwijt, wat heeft zo iemand aan een internet apotheek ?

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

graag wil ik hier toch op reageren. Ik ben van mening dat de internet apotheek een bijzonder negatieve ontwikkeling is. Om twee redenen:
1) er wordt niet bijgehouden welke verschillende medicatie er gebruikt wordt en ook de verschillende klachten van patienten zijn niet bekend. Er sterven een flink aantal mensen per jaar in nederland door verkeerd middelen gebruik, een apotheker kan hierin zorgen dit te verminderen. Nu kan iedereen zelf wel roepen dat hij zelf wel weet wat hij slikt en dat is prima. Maar belt de internet apotheek je ook op wanneer uit nieuw onderzoek is gebleken dat je het medicijn dat je ooit besteld hebt beter niet kunt gebruiken met een ander medicijn dat je ooit besteld hebt?
2) Door het lukraak bestellen van allerlei zaken lopen we het risico van overmedicalisering. Het is simpel weg niet wenselijk voor de volksgezondheid om onszelf vanalles voor te gaan schrijven. Dit kan tot gevolg hebben dat medicatie onnodig gebruikt wordt, dat een klacht niet correct gediagnostiseerd wordt of dat we resistentie creeeren.

Ja de zorg is duur, en apotheken ook, maar je betaald voor deskundigheid en oplettendheid. Je gezondheid is een groot goed.

Trudy

tiptoo

trudy81 schreef:

2) Door het lukraak bestellen van allerlei zaken lopen we het risico van overmedicalisering. Het is simpel weg niet wenselijk voor de volksgezondheid om onszelf vanalles voor te gaan schrijven

Trudy

overmedicalisering gebeurd ook zo wel hoor , je bent voor je zelf verantwoordelijk, en zelf voorschrijven dat is nog nooit iemand gelukt medicatie op recept ken je ook bij internet apotheek krijgen, en nogmaals we zijn volwassen.

niet dat ik bestel bij internet maar de apotheken die er gewoon zijn die zijn echt niet zo overdreven goed hoor!

student538

Internet apotheker heeft mij netjes gebeld op basis van een ingevulde profiel. Het lijkt er op dat je de internet apotheek compleet afkraakt. Maar zoals ik al eerder zei geeft de Internet Apotheek ook zaken door aan de lokale apotheker.

Ik heb de Consument en de zorg gemaild zij gaven het volgende aan:
Onlangs heeft u een vraag gesteld of melding gedaan bij het meldpunt Consument en de Zorg. Hieronder vindt u onze reactie en nogmaals uw vraag of melding.

Wat betreft uw eerste vraag of wij ons op deze kwestie kunnen richten, kan ik u meedelen dat de NPCF al een onderzoek is gestart om het fenomeen internet-apotheek in kaart te brengen. Hier wordt dus aan gewerkt.

Wat betreft uw tweede vraag zijn er meerdere factoren die een rol zouden kunnen spelen in de verschillen in prijzen van medicijnen tussen een gewone apotheek en een internet-apotheek.
Ten eerste richt een internet-apotheek zich met name op medicatie voor chronische aandoeningen. Een groot aantal inwoners van Nederland heeft een chronische aandoening en hierdoor kan een internet-apotheek deze verschillende medicatie groot inkopen en zo zelf een vinger in de pap houden wat betreft de prijzen waar zij het voor aanbieden.

Ten tweede heeft een gewone apotheek verschillende onderdelen waaruit een prijsberekening van een medicijn bestaat.
De prijs die u betaalt voor een met recept voorgeschreven geneesmiddel, bestaat uit:
* Vergoeding voor de dienstverlening
U betaalt de apotheek voor de dienstverlening. Onder dienstverlening vallen o.a.: controle of het geneesmiddel in de juiste sterkte en dosering is voorgeschreven, of u andere medicijnen gebruikt die een wisselwerking met het nieuwe medicijn kunnen hebben, ter hand stellen (verstrekken) van het geneesmiddel, uitleg geven over het gebruik van het middel. In spreektaal wordt de vergoeding voor de dienstverlening ook wel aflevertarief genoemd.
Er zijn verschillende vergoedingen en toeslagen, afhankelijk van de handelingen die de apotheek moet verrichten en het moment van aflevering.
Het aflevertarief bedraagt:
€ 5,99 voor een standaardaflevering;
€ 3,29 voor het afleveren van verpakkingen in een weekdosering.
Daarnaast mag de apotheek toeslagen in rekening brengen:
€ 5,99 wanneer het geneesmiddel voor de eerste keer wordt voorgeschreven;
€ 11,97 wanneer het geneesmiddel 's avonds of op een zon- of feestdag wordt afgeleverd;
€ 11,97 wanneer sprake is van een eenvoudige eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker;
€ 89,78 wanneer het gaat om een complexe eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker.
Alle hierboven genoemde tarieven zijn maximumtarieven. Uw apotheek kan dus minder in rekening brengen. De bedragen zijn exclusief 6% BTW.
*Vergoeding voor de inkoopkosten
De apotheek mag voor receptgeneesmiddelen maximaal de landelijk geldende bruto inkoopprijs minus een door de overheid vastgestelde korting in rekening brengen. Deze zogeheten clawback korting is het bedrag dat de overheid afroomt van de marges van apothekers op de inkoopprijs voor geneesmiddelen. De korting bedraagt 8,53% en ten hoogste € 6,80 per voorschrift.

Een internet-apotheek heeft van een aantal onderdelen van deze prijsberekening geen last, zoals of een medicijn voor de eerste keer wordt voorgeschreven. U moet echter bij het bestellen van medicijnen via een internet-apotheek altijd in gedachten houden dat bij de prijs nog niet de verzendkosten zijn doorberekend en dat deze dus nog bovenop de voorgestelde prijs van het medicijn komen.

Ten derde kan een fabrikant tot op bepaalde hoogte de prijs van een medicijn op ieder moment aanpassen. Zie ook de informatie die in onze kennisbank hierover staat.
***** Overzicht *****
Variatie in prijs geneesmiddelen.

***** Vraag ***** Waarom zijn geneesmiddelen ineens goedkoper of duurder?

***** Antwoord ***** De overheid bepaalt welke geneesmiddelen worden vergoed. Die staan op een landelijke lijst: het Geneesmiddelen Vergoeding Systeem (GVS).
De prijs van een geneesmiddel wordt bepaald door een fabrikant van het geneesmiddel. Deze prijs is aan bepaalde voorwaarden verbonden die door de overheid zijn opgesteld. De prijs kan iedere moment worden aangepast door een fabrikant, tot bepaalde hoogte. Daarom betaalt u niet altijd dezelfde prijs bij uw apotheek.

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest. Wanneer u nog aanvullende vragen heeft, kunt u natuurlijk bij ons terecht.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik denk wel dat het uitmaakt welke 'apotheker' je op internet bedoelt, die jou dan gebeld heeft. Want die internet apothekers die je gewoon morfine, valium, antibiotica of medicatie die eigenlijk door een arts toegediend worden sturen doen dat volgens mij niet.

Trudy

tiptoo

trudy81 schreef:
Want die internet apothekers die je gewoon morfine, valium, antibiotica of medicatie die eigenlijk door een arts toegediend worden sturen doen dat volgens mij niet.

Trudy

zo werkt dat niet hoor zonder recept geen medicatie ook een internet apotheek is strafbaar dan!

tennis

tiptoo schreef:
trudy81 schreef:
Want die internet apothekers die je gewoon morfine, valium, antibiotica of medicatie die eigenlijk door een arts toegediend worden sturen doen dat volgens mij niet.

Trudy

zo werkt dat niet hoor zonder recept geen medicatie ook een internet apotheek is strafbaar dan!

Ik heb het al eens vermeld, dat je ook bij een internet apotheek een recept moet hebben, dus Trudy, dat klopt helemaal niet!

Gesloten