LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe lang terug nog teruggaaf mogelijk?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
FiscaalJurist

Re: Hoe lang terug nog teruggaaf mogelijk?

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

MontrealistJohn schreef:Teruggaaf is per 1.1.2010 mogelijk voor zeven (7) voorafgaande kalenderjaren. Deze wijziging was (nog) niet bekend bij nwe accountant... die uitging van Elsevier's Belastingalmanak. Tsja, die behandelt 2009... Allereerste expert die de 'fout' inbracht, was een fiscalist (mr.). Aanvragen zijn inmiddels ingediend teruggaand tot 2003. .
Waar komt die 7 jaar vandaan??????? Voor zover ik weet is het 5 jaar op grond van een belsuit van de st-secr. Zou ik mogen weten waarj e accountant dat vandaan haalt???????????????????

MontrealistJohn

Ongelezen bericht door MontrealistJohn »

Waar komt die 7 jaar vandaan??????? Voor zover ik weet is het 5 jaar op grond van een belsuit van de st-secr. Zou ik mogen weten waarj e accountant dat vandaan haalt???????????????????

Bijgaand de link naar het publicatieblad van de belastingdienst waarin de nieuwe termijn van zeven (7) jaar bekend wordt gemaakt:
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 11t2pl.pdf

Scroll naar 'tot wanneer kan ik een ambtshalve vermindering indienen'.

MontrealistJohn

Zou ik mogen weten waarj e accountant dat vandaan haalt???????????????????
De nieuwe (4e) accountant wist er (nog) niet van (ging uit van Elsevier's Belasting Almanak). Informatie aangetroffen op site belastingdienst.

MontrealistJohn

Het KAN benadeling zijn, maar het KAN ook bevoordeling zijn.

En dan moet je natuurlijk bewijzen dat jij in de jaren negentig de stukken wel volledig hebt aangeleverd.
Minder belastingvoordeel later tegen meer belastingvoordeel nu is nimmer 'voordeel'.

Stukken zijn benoemd in pensioenbrief opgesteld door fiscalist.
Dank voor het meedenken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Minder belastingvoordeel later tegen meer belastingvoordeel nu is nimmer 'voordeel'.
Klopt, maar
Meer belastingvoordeel later tegen minder belastingvoordeel nu is wel een voordeel. Als die premie nu tegen 42% wordt afgetrokken maar later tegen 52% belast schiet je er bij in. Zelfde als je nu tegen 34% aftrekt en dan tegen 42% (of zelfs 52%) uitgekeerd krijgt.

FiscaalJurist

MontrealistJohn schreef:

Bijgaand de link naar het publicatieblad van de belastingdienst waarin de nieuwe termijn van zeven (7) jaar bekend wordt gemaakt:
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 11t2pl.pdf

Scroll naar 'tot wanneer kan ik een ambtshalve vermindering indienen'.
Ik ben het aan het nazoeken kom er vandaag of morgen op terug

FiscaalJurist

@MontrealistJohn
De link die je mij hebt toegestuurd betreft de algemene regels voor ambtshalve vermindering.
De specifieke regels voor het verzoeken om ambtshalve vermindering bij niet afgetrokken lijfrente premies in box 1 zijn neergelegd in het besluit van de st-secr van 10 mei 2010, nr DGB 2010/3119M, staatscourant 2010, 7589
In dit belsuit vind je onder kopje 8.1.3 verzuimde aftrek van tijdig betaalde premies voor inkomensvoorzieningen een verwijzing naar de algemene regels voor ambtshalve vermindering. Het is dus 7 jaar indien je de premies niet had afgetrokken en destijds geen keuze voor box 3 hebt gemaakt.

De aangifte medewerker is geschrobt :mrgreen:

MontrealistJohn

Klopt, maar
Meer belastingvoordeel later tegen minder belastingvoordeel nu is wel een voordeel. Als die premie nu tegen 42% wordt afgetrokken maar later tegen 52% belast schiet je er bij in. Zelfde als je nu tegen 34% aftrekt en dan tegen 42% (of zelfs 52%) uitgekeerd krijgt.

Onrealistisch. Pensioen wordt niet gebaseerd op >100% inkomen, maar op 70%.
Dank voor je bijdrage.

MontrealistJohn

@FiscaalJurist
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :mrgreen:

Hierbij de tekst:Verzoeken ambtshalve teruggaaf

kenmerkc5;AIB;
soort informatieSCORE;
index itemverzoeken ambtshalve teruggaaf

Laatste bewerking: 03.02.2010
Sinds 2010 is de termijn voor ambtshalve vermindering zeven jaar. Zie art. 45aa Uitv.reg. IB. Dit komt aan de orde als er tegen de aanslag IB geen rechtsmiddel meer openstaat. Besluit ambtshalve verminderen of teruggeven: MvF 10 december 2009, nr. CPP2009/2461M. De ambtshalve vermindering IB is sinds 2010 geregeld in art. 9.6. Indien de belastingplichtige een verzoek om ambtshalve vermindering heeft gedaan en dat verzoek geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen, beslist de inspecteur dat bij een voor bezwaar vatbare beschikking.
Tekst tot 2010
In gevallen waarin aanslagen onherroepelijk vaststaan, verleent de fiscus in beginsel ambtshalve teruggave tot vijf jaar na afloop van het desbetreffende belastingjaar. Denk hierbij aan vergissingen en het ten onrechte niet opgevoerd zijn van aftrekposten. Hiervoor moet de aangifte zijn ingeleverd binnen vijf jaar na afloop van het kalenderjaar. Over het bedrag van de teruggaaf wordt heffingsrente vergoed.
De voorheen gehanteerde grens van € 454 (de zgn. doelmatigheidsgrens) voor verzoeken om ambtshalve teruggaaf is met terugwerkende kracht tot 1 januari 2001 vervallen, MvF 12 september 2006, nr. DB2006/461M.
Het kan de moeite lonen om de aangiften en aanslagen van de afgelopen vijf jaren nog eens onder de loep te nemen. Was een verzoek om teruggaaf onder de oude regeling afgewezen dan kan opnieuw een verzoek om teruggaaf worden ingediend. Dit kan met name opportuun zijn bij nieuwe cliënten.
Als een persoonsgebonden aftrek niet in de aangifte van de belastingplichtige en zijn partner is opgenomen en dat bedrag op grond van de regels voor het ambtshalve verminderen van aanslagen alsnog in aanmerking wordt genomen, kunnen de partners zelf de onderlinge verhouding kiezen waarin deze aftrekpost bij hen in aanmerking wordt genomen, art. 2.17(3) en 2.17(4).
Voor de inzending van een T-biljet geldt de verzendtheorie, Hof Amsterdam 2 juli 2002, nr. 01/1699. Dat wil zeggen dat als het biljet nog vóór 1 januari is verzonden en het binnen één week bij de inspectie is binnengekomen, het nog als tijdig kan worden aangemerkt. Dit dient ons inziens dan ook te gelden voor verzoeken tot ambtshalve vermindering.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Onrealistisch.
Oh? Wil jij weten hoeveel mensen een marginaal tarief van 42% hebben na hun 65e? Heel veel!

En aangezien TS geen informatie geeft over inkomen weet jij toch ok niet hoeveel hij nu verdient / belasting betaalt?

Gesloten