Nee jij gaat er bij voorbaat vanuit dat de gerechtsdeurwaarder onschuldig is. Ik constateer slechts dat TS hierover overlegt heeft gehad met zijn rechtsbijstandsverzekering en die heeft aangegeven dat dit niet conform de wet was. Deze jurist heeft inhoudelijk naar de zaak kunnen kijken dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de gerechtsdeurwaarder een vonnis heeft gehad waardoor hij over mocht gaan tot de beslaglegging. Voor het doen van aangifte is niet nodig om te weten of iemand schuldig is, want het is aan de rechter om dat te bepalen. Dat ik in deze omstandigheden het advies geef om aangeef om aangifte te doen, betekent dus niet dat ik er van uit ga dat de man ook daadwerkelijk schuldig is.Pavlova schreef:Jij gaat er echter al bij voorbaat vanuit dat de gerechtsdeurwaarder in overtreding is, hoewel het verhaal plausibel klinkt (getuige het feit dat er een slotenmaker aanwezig was en ook een hulpofficier van justitie (in de praktijk een politieagent) aangezien de sleutels bij het politiebureau opgehaald konden worden.
Of de deurwaarder deze handeling mocht uitvoeren moet beoordeeld worden op zijn merites, dus niet aan het optreden van de politie of ontbreken daarvan. De politie is wel vaker in het nieuws geweest waarbij ze iets heeft nagelaten wat ze had moeten doen of iets gedaan heeft wat ze niet had mogen doen.Waterlelie schreef:De vetgedrukte zin in het verhaal van TS zegt voldoende. Er is sprake van een vonnis en een deurwaarder, anders zou de politie hier niet aan meewerken.
De deurwaarder mag niet op eigen houtje overgaan tot inbeslagneming, maar heeft daar een vonnis voor nodig. Dat hij daarna niet voor ieder slot dat hij moet forceren naar de rechter hoeft staat daar los van.Guusje61 schreef:De deurwaarder heeft ter inbeslagneming toegang tot elke plaats, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.
Deze zin kun je natuurlijk zo eng lezen als je wilt: "Indien de deuren gesloten zijn of (...) zal de deurwaarder zich vervoegen bij de burgemeester der gemeente in wiens tegenwoordigheid de opening van de deuren en van het huisraad zal worden gedaan voor zover dat redelijkerwijs nodig is."Guusje61 schreef:Indien de deuren gesloten zijn, of de opening daarvan geweigerd wordt, gelijk mede indien geweigerd wordt enige kamer of stuk huisraad te openen, alsmede wanneer bij niet-tegenwoordigheid van de geëxecuteerde er niemand gevonden wordt om hem te vertegenwoordigen, zal de deurwaarder zich vervoegen bij de burgemeester der gemeente in wiens tegenwoordigheid de opening van de deuren en van het huisraad zal worden gedaan voor zover dat redelijkerwijs nodig is.
TS zegt het huis was mijn eigendom en ik verhuurde dat aan X. Verder is het maar de vraag of het voor de uitvoering van de taken van de deurwaarder redelijkerwijs nodig was om de eigenaar van het huis te passeren.