Re: Meterstanden jaarafrekening kloppen niet
Geplaatst: 17 nov 2010 21:17
Ik zat op de klantenservice en moest o.a. de facturen uitleggen aan de klanten. En dat gebeurde vaak. nb: ik zat bij de netbeheerder dus ik zie ook de andere kant
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Dat heb ik zojuist gedaan.JtC schreef:Als ik uit mijn nek klets, mag iemand mij hier zwart op wit aantonen dat dat zo is
Ik heb inderdaad het voorschot van oktober direkt weer overgemaakt. Ik heb 4 dagen ná de herinnering de eigenlijke rekening gekregen. Ofwel er is duidelijk iets mis met de post, ofwel met het verwerken van de post op het bedrijf zelf. De beste Angelique heeft me goed geholpen en ik moet het andere voorschot in december betalen, zoals gezegd. De herinnering moest ik maar naast mij neerleggen. Ik heb er tot nu toe nog geen herinnering weer van gekregen. Ik had automatische incasso, maar ik heb dat sinds vorige maand omgezet in een acceptgiro. Ik wil wel graag zelf de controle houden over zulke grote bedragen. Die wil ik niet zomaar van mijn rekening hebben afgeschreven.Hebt u het voorschot van oktober dan wel zelf overgemaakt? Want dat moest u doen. Zo is het samen afgesproken. Zou me niet verbazen dat die herinnering daar betrekking op heeft!
Houd er rekening mee dat u in december dus 2 termijnen moet betalen. Te weten november en december!
En waarom krijgt u in december 2x een acceptgiro als u uw betaling weer omgezet hebt naar automatische incasso? (want dat had u toch als ik het me goed herinner?)
Verder blijf ik het ontzettend raar vinden dat men de weg kiest van 'geen correctie' uitvoeren, maar deze oplossing kiest. Onder de noemer van coulance. Niks coulance, het is uw recht dat er een correctie uitgevoerd wordt. Hoe ze dat doen is dan een 2e.
Niettemin, ik blijf deze methode vreemd en onjuist vinden. Dit betekent dat de meterstanden zoals nu bij de netbeheerder staan vermeld (wie is trouwens uw netbeheerder?) hartstikke fout zijn. Als ik naar het bedrag kijk praten we niet over slechts enkele kwh/m3.
Karin, start hier op het forum eens een topic hierover, misschien kan Angelique of iemand anders jou ook helpen. Lijkt mij heel vreemd om nog steeds acceptgiro's te krijgen als je al jarenlang automatisch betaaldkarin19 schreef:hoi zag dit verhaal kwam me zeer bekent voor
ik had sinds ik klant was bij essent altijd problemen met betalingen
ik had gelukkig altijd alle bewijzen dat ik had betaald want ik kreeg het al benauwt als de jaarrekening moest komen want dan hadden ze allerlei bedragen opstaan en altijd die geklooi met acceptgiro's ik had hun gemeld ik hoefde geen acceptgiro het werd namelijk automatisch overgemaakt maar bleef die dingen krijgen en dan iedere keer met verhogingen tot 3 x aan toe terwijl ik dat allang en breed had betaald en ik moest dan aan het einde van het verhaal al die extra kostens voor acceptgiro"s betalen was er na 5 jaar echt helemaal klaar mee en ben overgestapt naar een andere maatschappij wens je veel sterkte met de acceptgiro's want die sturen ze heel erg graag
Ja het is van de zotte dat het zo moet gaan. Ik heb Karin net aangeraden een topic te starten om te kunnen worden benaderd door iemand van de Essent. Dit raad ik jou ook aan te doen. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen. Succes!bassie01 schreef:Hallo
ik heb ook een vervelende klacht. heb in aug 2009 een nw huis betrokken. brief essent augustus 2009 geschat jaarverbruik 4116 kwh en 2660 m3 met het daarbij behoorende voorschot wat essent mij op brief heeft gezet. ik vond het voorschot laag gebeld maar daar moest ik me geen zorgen om maken klopte precies en werd me geadviseerd wel de standen in de gaten te houden en desnoods het voorschot te verhogen over enkele maanden. dit dus netjes gedaan. 1x in de 2/3 maanden bijgehouden. in juni juli 2010 dacht ik dat ik iets meer verbruiken zou dan hun mij hadden geschat dus gebeld en voorschot verhoogd met 3 tientjes per maand. prima toch. dacht ik. nu meterstanden doorgegeven en denkt u heb ik 170 kwh en 300m3 meer verbruikt waar ik maar liefs even 970,- voor moet bijbetalen. Ik schrok me wezenloos en gebeld, zou terugbel notitie krijgen (was begin oktober 2010) gister net teruggebeld want ik had inmiddels al een brief geschreven omdat ik geen telefoon terug kreeg. heeft essent een berekenfout gemaakt in de brief van augustus 2009. dus ik moest maar wel even die 970,- gaan betalen maar ze wilden me wel tegemoet komen met een renteloze aflossing ????? omdat zij een fout in de berekening maken erg coulant niet dus dacht ik. Nu mocht ik dan wel een nieuwe brief sturen naar de klachte afdeling dat ik het er niet mee eens was. heb ik dus net gepost en ja maar afwachten. zij maken een fout heb ik zwart op wit staan geven het tot 2 maal toe en nu moet ik bidden en smeken om een oplossing is dit zot of is dit zot.
Ik heb al eens eerder de overstap gemaakt naar Greenchoice, jaren geleden. Nou dat heb ik geweten! Ja je wordt aan de deur gestrikt voor 'minder kosten'. Mooi niet want het werd juist veel meer. Na een jaar weer terug gegaan naar de Essent, en sindsdien houd ik me daar ook wel bij. Heb geen zin aan nog meer betalen terwijl er iets anders wordt gezegd. Geweldig, al die privatiseringen... NOT!JtC schreef:Je moet gewoon een beetje geluk hebben dat alles op rolletjes loopt. Het maakt niet uit waar je zit: Essent, Nederlandse Energiemaatschappij, Turkse Kebabmaatschappij, Greenchoice, Bluechoice, net of de prijs die jij uiteindelijk betaalt voor exact hetzelfde verbruik je honderden (:lol:) Euro's gaat schelen: nou echt niet dus. Het gaat echt om een paar tientjes max, als je geluk hebt. En mensen die trappen er nog steeds met open ogen in. Eigenlijk gewoon te gek voor woorden.
Blijf gewoon bij je regionale netbeheerder en duim dat het goed loopt. Je zal net zien, dat je voor die paar tientjes overstap een bak administratieve en financiele ellende over je heen krijgt van heb ik jou daar. Dan moet je daar niet over klagen, dat is het voordeel toch waard? Of toch niet misschien?...
Goed idee! Of het uitvoerbaar is, is een 2e.. kost waarschijnlijk weer teveel. Alsof die domme mutsen in de callcenters niets kosten. Die bellen gewoon met de mededeling dat je (niet letterlijk) niet zo moet zeuren en dat dat het einde van het verhaal is. Het mag wat heten dat ze jou nog benaderen als je een klacht op dit forum zet. Daar willen ze dan wel weer geld aan spenderen. En wat kosten die mensen? Genoeg..erik9472 schreef:Natuurlijk gaat het altijd overal fout bij zo'n bedrijf. Callcenter medewerkers die maar 1/2 op de hoogte zijn van de dingen die gebeuren moeten enz.
Bij de meterstanden gaat het vaak fout bij verhuizingen. Nieuwe en oude bewoner.
Laten ze de procedure van het verhuizen maar eens controleren of opnieuw opzetten. Zodat het minder foutgevoelig is.
Volgens mij heeft elke overstap zo zijn gevolgen, waar je ook heen gaat en waar je ook vandaan komt.gwm.molendijk schreef:Wanneer ik lees wat er allemaal niet deugd bij Essent zal ik de overstap naar Essent niet gaan maken. Laat dit voor andere die nog twijfels hebben een hulpmiddel zijn bij hun beslissing.
Uw prijsstelling klinkt mij dermate ongeloofwaardig in de oren dat ik dan toch echt uw leverancier wel eens wil weten die deze prijs hanteert!Tis weer bijzonder schreef:Ik geef toch nog even een voorbeeld:
Vergeet de BTW, regiotoeslag, vermenigvuldigingsfactor enz. op gas.
Gemiddeld gezin bij bijv. Nuon betaalt 0,3074 per kuub, bij een contract van 1 jaar.
Ik koop dit hele jaar mijn gas in voor gemiddeld 0,165 per kuub.
Het verschil er tussen is 0,1424 per kuub.
Waar ik wel een beetje nijdig over werd is je uitgangspunt dat een ander het helemaal bij het verkeerde eind heeft, omdat jij iets niet weet.Tis weer bijzonder schreef:Deze aannames mag je gerust vergeten.Shine schreef:Maar aangezien we het hier over de particuliere markt hebben mag het u niet vreemd in de oren klinken dat ik (en mogelijk ook anderen) er behoorlijk wat vraagtekens bij plaatsen.
Inmiddels tilt u een tipje van de sluier op door te zeggen dat u samen met 10 andere huishoudens ergens een leveringscontract bent aangegaan. Immers, gezamenlijk gaat u zometeen weer kijken of u tesamen bij het betreffende bedrijf zult blijven of elders uw leveringsonderdak gaat zoeken. Ik maak hier uit op dat er sprake zou moeten zijn van een soort van aangegaan leveringscollectief zonder winstmakend tussenpersoon/handelaar.
Hier van uitgaande: Dan bent u het toch die appels met peren vergelijkt.
Het betreffen contracten die Jan en Alleman individueel kunnen afsluiten.
Het collectieve karakter ligt zuiver in mijn 'handigheid' van vergelijken en kennis van de materie, waarop ik o.a. familie, vrienden en kennissen laat meesurfen.
Zo'n honderdje of 2 a 3 per jaar is hun voordeel t.o.v. de regionale leverancier.
Niets meer en niets minder.
Bundel?Shine schreef:Tot slot: het benoemen van een nettoprijs is erg misleidend. Temeer daar prijzen incl BTW/energiebelasting/gasregiotoeslag dienen te zijn.
Het benoemen van het vastrecht levering per product, of indien bij afname van een bundel en daardoor korting krijgend op deze kostenpost, hoort ook aanwezig te zijn. Pas dan wordt er een correctie prijsstelling gegeven waarmee vergeleken kan worden.
Zie mijn antwoord boven.
Netto misleidend?
Neem me niet kwalijk, maar je maakt er zelf een rommeltje van.
Ik heb duidelijk omschreven hoe de berekening van de besparing alleen al op gas tot stand gekomen is.
Ook moet men geen 2-jarig met een 1-jarig contract vergelijken.
Dat weet je toch ook wel?
Ook voor jou geldt: je kunt ook van Rotterdam over Rome naar Amsterdam rijden.
Slaap er nog maar een paar nachtjes over.
Shine schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom u zo begint te blazen als iemand zijn of haar verbazing en ongeloof kenbaar maakt.
Met het vermelden van mijn contract en prijsstelling wilde ik niet een vergelijking maken zoals u dat stelt, alswel aangeven dat er zeer zeker interessante vaste prijsstellingen te te vinden zijn t.a.v vaste contracten die langer duren dan 1 jaar. Althans dat vind ik in mijn geval.Bundel?
Zie mijn antwoord boven.
Netto misleidend?
Neem me niet kwalijk, maar je maakt er zelf een rommeltje van.
Ik heb duidelijk omschreven hoe de berekening van de besparing alleen al op gas tot stand gekomen is.
Ook moet men geen 2-jarig met een 1-jarig contract vergelijken.
Aangezien dit een openbaar forum is, ga ik er van uit dat iedereen die geinteresseerd is mee leest. Zo ook o.a. deze discussie.Geeft niets, maar ga dan niet zogenaamd uit naam van alle andere lezers zitten vissen. Zo van, kijk allemaal even mee hoe ik 'm onderuit haal.
Mij best, ik was er toch al mee klaar dat er telkens getwijfeld wordt aan mijn kwaliteiten of rekenkunde.Shine schreef:Inmiddels zijn we dermate 'off topic' geraakt van het oorspronkelijke topic onderwerp. Daarom laat ik deze, beter gezegd onze discussie ook verder voor wat hij is.
Niet om u, alswel om dit topic niet nog meer te vervuilen met iets anders dan waar het oorspronkelijk om ging.