LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS eist Verklaring van Erfrecht na overlijden echtgenote

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Tis weer bijzonder

Re: SNS eist Verklaring van Erfrecht na overlijden echtgenote

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Dat kan allemaal wel, maar ik ben blij dat wij alvast een strijdplan klaar hebben. :lol:
En dat strijdplan zal ook goed gaan werken omdat wij voor een groot gedeelte GEEN zaken doen met grootbanken, maar met online banken en en/of-rekeningen inzetten.
Naast een hogere rente vind ik dat een prima toegevoegde waarde en gaat een hoop onnodige trammelant schelen in de toekomst.
En in latere fase -als ik er niet meer ben- kan mijn echtgenoot opnieuw voor en/of rekeningen kiezen met een erfgenaam of erfgenamen.
Dan is dat ook alvast geregeld zonder bemoeienis van een bank.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

tisweerbijzonder,
En dat is dus je manco van je strijdplan. Het zijn juist die internetbanken waartegen de claims gaan komen. De en/of rekeningen zullen je ook niet helpen. Ook die mogen geblokkeerd worden na het overlijden van 1 van de rekeninghouders. Maar als jij van mening bent en blijft dat jij tot in lengte van het ei van Columbus hebt uitgevonden, dan laat ik je graag die mening houden. Hoop alleen niet dat je erfgenamen na jouw overlijden begin te huilen omdat er toch niets geregeld was.

Tis weer bijzonder

marcel75 schreef:Ook die mogen geblokkeerd worden na het overlijden van 1 van de rekeninghouders.
En wie gaat ze dat overlijden vertellen en op welk moment?
De overheid doet het niet, zoals je kunt lezen in het artikel.
Tsja, als je alle voorwaarden van de banken leest mogen ze altijd alles.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het doen, en zeker niet dat ze het verplicht zijn, zoals hier ook wel geopperd werd.

Het zullen heus niet de eerste rekeningen worden die we eerst leeg geplukt hebben, alvorens slapende honden wakker te maken.
Werkt uitstekend kan ik je vertellen en ben nog steeds 'op vrije voeten' en van onbesproken gedrag. :lol:

Voor de rest laat ik het hier denk ik maar bij, want ik kan je 'ongerustheid' toch niet wegnemen heb ik al gemerkt.

marcel75

tisweerbijzonder,
Ben ook niet ongerust, wens je erfgenamen alleen maar veel succes met het opsporen en opheffen van de rekeningen.

Tis weer bijzonder

marcel75 schreef:tisweerbijzonder,
Ben ook niet ongerust, wens je erfgenamen alleen maar veel succes met het opsporen en opheffen van de rekeningen.
Opheffen?
Helemaal niet belangrijk, als ze even geduld hebben met uitbetaling de opgebouwde rente.
Verder kosten die rekeningen jaarlijks h e l e m a a l niets aan vaste lasten.
(Ik heb zelfs spaarrekeningen die rente per kwartaal en per maand uitbetalen.)

Opsporen?
Niet nodig, ik heb dagelijks alles op een rijtje met behulp van RenteTrekker.
Beetje gerust? :wink:

marcel75

tisweerbijzonder,
Blijf jij lekker in je utopie geloven dat alles gratis is en blijft. En uiteindelijk zal een rekening opgeheven (moeten) worden. Dat heeft niets met rente blijven ontvangen te maken.

Ook ga jij er maar gewoon gemakshalve van uit dat er nooit ruzie in de familie zal ontstaan na of tijdens de afwikkeling van een erfenis. Mag je doen, komt echter in de beste families voor en zelfs vaker dan je denkt. En al helemaal in de families waar je niet van zou verwachten.

Ik hoef me gelukkig geen zorgen te maken om andermans situatie. Hoe jij het meent te moeten regelen, moet je vooral zelf weten. Geruststellen is dus niet nodig. Ik blijf gewoon mijn stelling: " eigen schuld, dikke bult."

Tis weer bijzonder

Het belangrijkste is dat het proefondervindelijk werkt.
Dat heb ik toch al meer malen geschreven!
No worries, be happy. :lol:
Over en sluiten maar, want van dit slap gel"l en wellus nietus wordt niemand beter.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Ik blijf het vreemd vinden dat de Rabobank dan wel zonder Verklaring van Erfrecht de rekening alleen op mijn vaders naam zet. Er is dus sprake van willekeur.
Dat vind ik ook vreemd, bij het overlijden van mijn vader moesten wij bij de RABO Bank wel een verklaring van erfrecht overleggen. Dus de RABO hanteert ook geen éénduidig beleid.

marcel75

De Rabobank hanteert landelijk wel een eenduidig beleid. Maar de lokale Rabobanken hebben nog eigen bevoegdheden.

CB

Ongelezen bericht door CB »

De Rabobank hanteert landelijk wel een eenduidig beleid. Maar de lokale Rabobanken hebben nog eigen bevoegdheden
Moet ik hieruit opmaken, dat jij het normaal vindt dat het ene RABO kantoor er wel om vraagt en het andere RABO kantoor niet? Met name op dit punt zou je toch een éénduidig beleid verwachten zelfs bij de RABO zowel landelijk als lokaal.

marcel75

CB schreef:
De Rabobank hanteert landelijk wel een eenduidig beleid. Maar de lokale Rabobanken hebben nog eigen bevoegdheden
Moet ik hieruit opmaken, dat jij het normaal vindt dat het ene RABO kantoor er wel om vraagt en het andere RABO kantoor niet? Met name op dit punt zou je toch een éénduidig beleid verwachten zelfs bij de RABO zowel landelijk als lokaal.
CB,
Wat jij uit mijn bijdrage opmaakt, moet ik helemaal voor jouw rekening laten. Ik deel alleen die conclusie niet. Ik heb ook nergens aangegeven of ik het wel of niet normaal vindt dat lokale zelfstandige Rabobanken eigen bevoegdheden hebben. Ik ben er tot op zekere hoogte namelijk wel voorstander van dat lokale banken bepaalde bevoegdheden hebben. Op het punt van bijvoorbeeld verklaringen van erfrecht, vind ik wel dat er eenduidigheid moet zijn naar buiten toe. Al was het alleen maar om Rabobankshopping te voorkomen. De landelijke Rabobank adviseert om hun moverende redenen een verklaring van erfrecht te vragen. Daar zouden de lokale banken zich aan moeten houden (meeste doen dat inmiddels, vaak door schade en schande wijs geworden, ook al).

Tis weer bijzonder

marcel75 schreef:Al was het alleen maar om Rabobankshopping te voorkomen.
Wat is daar zó vreselijk aan?
Of gaat het soms om het missen van de overlijdensadvertenties in het regionale sufferdje en de inkijkjes in iemands prive leven?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat als iemand bij de RABO een lening wil hebben, soms het halve plaatselijke bestuur langs komt fietsen om je van top tot taxeren.
Zal wel een bakerpraatje zijn natuurlijk, want zoiets doet een RABObank toch zeker niet? :roll:
Ik vind dat je vaak maar een malle kijk op de wereld hebt.
De betutteling straalt er soms van af.
Even een gokje, schrijf je dit soort dingen omdat je aandeelhouder bent, of werkzaam bent bij de RABO, of een andere bank?
Nogmaals, het komt mij wat wezenloos over, wat je soms schrijft.

marcel75

tisweerbijzonder,
Ik heb net zulke aandelen als menig ander Nederlander heeft. Ik mag iedere maand wel aan de bank betalen, maar krijg daar geen invloed oid voor terug. Nou ja, mag 1x per jaar naar een ledenvergadering, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Blijkbaar ga jij pas in zee met een bank nadat je antwoord hebt gekregen op de vraag: "U vraagt toch geen verklaring van erfrecht als ik ben overleden?".

Wat er tegen Rabobankshopping is, zie jij blijkbaar niet. Maar ja, daarvoor moet je de (helaas) van hogerhand opgelegde regels en de daaruit voortvloeiende financiële nadelen kennen. Aangezien jij toch niet bij de Rabobank zit, hoef ik je die niet uit te leggen.

Tis weer bijzonder

marcel75 schreef:Wat er tegen Rabobankshopping is, zie jij blijkbaar niet. Maar ja, daarvoor moet je de (helaas) van hogerhand opgelegde regels en de daaruit voortvloeiende financiële nadelen kennen. Aangezien jij toch niet bij de Rabobank zit, hoef ik je die niet uit te leggen.
Da's dan weer jammer dat je het niet wil uitleggen.
Of is er gewoon geen plausibele verklaring voor deze dwingelandij, in een tijd waarin steeds meer grenzen open gaan?

Dat ik eerst een antwoord wil zien dat er geen verklaring van erfrecht nodig is, is grote onzin.
Ik ga toch binnen het wettelijke mijn eigen gang wel. :mrgreen:

Verder wil ik wel eens een bank zien die moeilijk gaat doen over een lege rekening.
Ja, de RABO of een andere 'grootbank' misschien.
Maar die mag toch niet meer meedoen bij mij.
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 24 nov 2010 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel75

tisweerbijzonder,
Wat je maar wettelijk noemt......... Om te weten of je binnen de kaders van de wet opereert, moet je tegenwoordig wel haast een levenslange studie hebben gedaan. En ben je daarmee klaar bent, dan kun je weer opnieuw beginnen omdat alles weer verandert is. Wat is dus wettelijk? Ik ben van mening dat jouw manier niet de wettelijke is, maar een toevallig op dit moment praktisch soms nog werkende. Maar voor hoe lang nog?

Oh ja, ik wil je nog wel een hint geven wat er tegen Raboshopping is. Verdiep je eens in de WWFT.

Tis weer bijzonder

Niet zo somber.
Misschien moet eens je haar in de war gooien of een frisse neus halen. :wink:
Het was weer bijzonder.

marcel75

tisweer,
Ik kan het mijn opgezette cavia het niet aandoen om uit te waaien. Straks verwaait die nog!

Tis weer bijzonder

marcel75 schreef:Ik kan het mijn opgezette cavia het niet aandoen om uit te waaien. Straks verwaait die nog!
Sorry, zoveel onecht had ik niet voorzien. :wink:

Gesloten