Weet je wat diefstal is?
De Stichting Thuiskopie, Buma, Stemra en Sena o.a.!
Komt dat geld wel aan bij de arme hardwerkende artiest?
Het blijkt inderdaad vaak zo te zijn dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen en niet per se bij de juiste artiesten terechtkomt. Maar over het algemeen wordt dit ook wel een beetje opgeblazen hier en daar in de media. Daarnaast is het afhandelen van auteursrechten een andere geldstroom dan de verkoop van albums en de opbrengst daarvan, die over het algemeen wel netjes bij de rechthebbenden terecht komt.
Je logica is sowieso een beetje flauw. Er is zat corruptie in het bedrijfsleven, de muziekindustrie is daar geen uitzondering op. Shell overtreedt in Nigeria zo'n beetje alle regels op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden en steelt daarmee van de lokale bevolking. Hoe vaak heb je al een tank benzine gestolen bij een Shell tankstation? Waarom zou je ervoor betalen, de olie-industrie steelt toch ook?
Ik zie het verschil met muziek niet zo.
Dan moeten jullie maar wat harder aan de bel trekken van die auteursrechtenclubjes die feestvieren van jullie geld.
I.p.v. te blijven doen alsof het grote publiek de boefjes zijn.
De enigen die soms doen alsof het grote publiek de boefjes zijn, zijn de auteursrechtenclubs en de vertegenwoordigers van de grote platenmaatschappijen. De kleinere labels en de vele artiesten waarmee ik onder andere werk en ikzelf vinden eerder dat het grote publiek als klant behandeld moet worden en niet als crimineel.
Neemt niet weg dat in vrijwel alle landen behalve Nederland, downloaden verboden is en in Nederland het thuiskopie-gat in de wet sterk ter discussie staat. De internationale consensus is dus dat het immoreel is, diefstal en illegaal. Dat maakt de downloaders dus ook een beetje tot boefjes.
Gelukkig zijn er vele consumenten die wel willen betalen voor het genot van goede muziek en zijn er steeds meer mogelijkheden en initiatieven die die muziek betaalbaar en toegankelijk maken (Spotify etc.) en een bijzondere meerwaarde bieden t.o.v. downloads (Pledge etc.). Daarnaast zijn er steeds meer dappere artiesten die rechtstreeks, of via kleine non-profit labels aan de consument verkopen. Daarvan de albums downloaden is dus echt 100% diefstal!
De download-hausse was eind jaren negentig min of meer gerechtvaardigd; CD's waren onbetaalbaar en platenmaatschappijen en auteursrechtenclubs waren corrupte monopolisten die artiesten een oor aannaaiden. Nu zitten we midden in een revolutie, waarbij de klant en de artiest weer centraal staan i.p.v. de labelmanagers. Het is dus nu tijd voor het heroverwegen van de lakse houding t.o.v. downloaden.
Ik zie dat je je bericht aangepast hebt.
Wil je ook kaviaar eten en champagne drinken?
Alsjeblieft zeg, waar slaat dat nou weer op. Ik wil gewoon een eerlijke boterham verdienen en niet mijn geliefde doel (mooie muziek beschikbaar maken voor iedereen), waar ik me met hart en ziel al tien jaar lang voor inzet, verliezen. Mijn salaris is lager dan modaal en meer heb ik niet nodig. Het zal je verbazen hoeveel gewone, bescheiden mensen als ik met hard werken hun brood proberen te verdienen in deze branche.
De meeste muzikanten en componisten willen gewoon hun kunstvorm beoefenen en mensen ervan laten genieten. De arrogante houding van downloaders dat ze maar zonder ervoor te betalen maar menen recht te hebben op die muziek is stuitend. Als jij iets verkoopt waarvoor je hard gewerkt hebt, wil je ook dat daarvoor betaalt wordt. Waarom ziet men muzikanten en componisten anders dan andere kunstenaars, arbeiders en zakenlui? Wat maakt muziek zo anders dan andere producten?