LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon gaat afsluiten?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lief-meisje

Re: Nuon gaat afsluiten?

Ongelezen bericht door Lief-meisje »

Ja dat is mijn antwoord, maar niet kunnen betalen is iets anders dan niet willen betalen. Dat is misschien jouw visie, maar niet die van mij. Volgens jouw is het slimmer om uit je huis gezet te worden als je de huur niet betaald, of om je kind stinkend naar school te laten gaan in ongewassen kleren zonder wasmachine?

Niet alles is even simpel als jij denkt. Maar als je het wil weten, mijn kindje is overleden en een begravenis was voor mij ook heel belangrijk

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

nee jij verdraait mijn woorden niet alles in het leven is simpel , en nee je zal wel niet bewust niet betaalt hebben maar je moet gaan praten meer niet kijken wat je nog ken redden mij hoor je niet zeggen dat je je huis uit moet maar iedereen moet betalen , triest van je kind en dat meen ik oprecht maar nogmaals ...ga praten met die lui haal er hulp bij succes.

trouwens ik ken er niks aan doen dat jij in de problemen zit.

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

sorry als ik het zeg maar betaal altijd eerst de huur en gas en licht en verzekeringen dat is het belanrijkste wat er is maar men kan niet kijken
in andermans financi verder zou ik het wel kunnen begrijpen dat het zo ver is gekomen verder wens ik uw veel stekte toe met het verlies van uw kind want dat gaat je niet in je koude kleren zitten

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

nnnnn schreef:Mensen als tiptoo en snepke hebben geen hart. Ik vind het heel erg voor
u lief meisje.
Ach wat ,ik had het over berooid,die valt een ander aan,terwijl zij hetzelfde doet.
Die betaald geen huur etc, omdat ze zo nodig een nieuwe wasmachine(miele nog wel) en een nieuwe tv nodig denkt te hebben.

berooid

Ongelezen bericht door berooid »

:mrgreen:

Lief-meisje

Dat kan ook niet Snepke, daar heb je gelijk in. Ik heb een tweedehands Miele, lek aan alle kanten maar hij wast en zodra alles is ingelost komt er en nieuwe, en ach, de tv, die heb ik gratis gekregen en doet het prima. Het is niet dat ik niet wil betalen, ik doe mn best om alles weer op de rit te krijgen en voor mij was het belangrijkste de huur inlossen zodat ik niet uitgezet kon worden, en de ziekenfonds zodat het beslag weer wordt ingetrokken en er daardoor weer meer overblijft voor andere onbetaalde rekeningen :)

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als u de rekeningen niet betaalt, dan betaalt u ook het netbeheer niet. Het betreft dus niet alleen het leveringsgedeelte. Als u netbeheer niet betaalt, dan wordt u afgesloten!
U zegt bezig te zijn met betalen. Maar is dit middels een betalingsregeling? Hebt u ten tijde van de achterstandsbetalingen wel contact met Nuon opgenomen voor het regelen van een dergelijke betalingsregeling? En zoja,....... hebt u zich aan deze betalingsregeling gehouden? Want als u zich hier njiet aan houdt (er hoeft maar 1x onvoldoende saldo geweest te zijn of een te late betaling) dan vervalt die regeling.
En hebt u mogelijk ook bij uw nieuwe leverancier een betalingsachterstand?

Er zijn strikte voorwaarden verbonden om niet in de wintermaanden afgesloten te worden. Die voorwaarden zijn erg strikt. Voldoet u hier niet aan, dan mag u, ook in deze maanden gewoon afgesloten worden.
Het te pas en onpas lanceren of schermen met deze regelgeving door deze en gene is daarom onterecht! Mijn advies: Lees eerst de betreffende regelgeving eens goed!

http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... terperiode

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 29 november 2006,
nr. WJZ 6101739, houdende regels over het beëindigen van het transport naar of de
levering van elektriciteit en gas aan een kleinverbruiker (Regeling afsluiten elektriciteit en gas van kleinverbruikers)
http://www.voedselbankmiddenlimburg.nl/ ... nergie.pdf

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Lief-meisje schreef:Ik vond net een briefje in mn bus van nuon dat ze me morgen gaan afsluiten van stroom en gas. Ik heb inderdaad een rekening openstaan bij ze en nog niet betaald, maar ik ben nu sinds augustus lid van de NEM. Kan nuon me dan wel afsluiten van stroom en gas?
Nee, in dit geval mag dat niet.
Je hebt een leveringsovereenkomst (incl. transport naar de woning) met NEM en deze dient aan 2 kanten nagekomen te worden.
Als NUON of de netbeheerder nog een appeltje met je te schillen heeft, moet ze dat -net als ieder ander- via de rechter doen.

Indien Nuon toch eigenwijs is en je hebt schade opgelopen wegens onterechte afsluiting kan je de volgende stappen ondernemen:
1) Neem een jurist in de arm.
2) Herinner NEM aan jullie wederzijdse contractuele verplichting: jij betaalt hun nota's en NEM levert jou de afgesproken waar, incl. transport daarvan.
Dat is zo fijn van alles op 1 nota.
3) Claim bij NEM tegelijkertijd een vergoeding voor alle voorzieningen die je heb laten aanrukken (o.a. aggregaat en/of gasflessen of verblijf in een hotel, eventuele heraansluitingskosten, kosten juridische bijstand, enz.) om het gebrek/ongemak ontstaan door toedoen van NEM enigszins te beperken of op te heffen.
4) Accepteer geen doorverwijzing van NEM naar NUON om dit probleem op te lossen.
5) Onderzoek tevens het het verhaal over het niet mogen afsluiten van de voorzieningen in een winterperiode.

Kortom bedenk zoveel mogelijk leed, gooi het op een hoop, leg het neer bij NEM, en NEM ziet verder maar hoe ze dat oplost met NUON.

Tis weer bijzonder

Shine schreef:Als u de rekeningen niet betaalt, dan betaalt u ook het netbeheer niet. Het betreft dus niet alleen het leveringsgedeelte. Als u netbeheer niet betaalt, dan wordt u afgesloten!
Dat ben ik niet met je eens.
NUON moet de netbeheerder betalen.
Dat zit verweven in het feit alles (levering en transport) op 1 nota.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Lief-meisje,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er bij u enige onduidelijkheid bestaat over de afsluitprocedure.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om het een en ander voor u uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Ute
Nuon Webcare

Shine

Tis weer bijzonder schreef:
Shine schreef:Als u de rekeningen niet betaalt, dan betaalt u ook het netbeheer niet. Het betreft dus niet alleen het leveringsgedeelte. Als u netbeheer niet betaalt, dan wordt u afgesloten!
Nee, de klant, consument moet betalen en niet Nuon.
Als de consument niet betaalt, wordt in dit geval Liander (dus netbeheer) ook niet betaald.
Nuon factureert alleen tbv Liander. Niets meer of minder.
Zoals u het stelt zou namelijk het volgende het geval zijn:
Ook al betaalt de klant niet, dan zou de leverancier te allen tijden het netbeheergedeelte aan de netbeheerder betalen.
Zoals u zich kunt voorstellen werkt het op deze manier. Want dan zou er inzake netbeheer nooit een achterstandsbetaling optreden. Bij niemand! Immers, de leverancier stelt u verantwoordeijk voor de betaling van de netbeheerkosten.

TS heeft eerst van Nuon geleverd gekregen. Er van uitgaande dat TS in Liander gebied zit, heeft TS facturen gekregen die zowel levering als netbeheer bevatten. Echter TS heeft deze rekeningen niet betaald.
Zowel bij leverancier alsook bij netbeheer is hierdoor een behoorlijke betalingsachterstand ontstaan.
Nuon Custom Care verstuurd alleen de rekeningen tbv de netbeheerder (indien er sprake is van 2 facturen). Maar daar stopt het dan ook. Het is een factureringsdienst tbv Liander. Als TS deze facturen niet betaald, zal Nuon deze rekeningen echt niet gaan betalen aan Liander. Die verantwoordelijkheid ligt ook niet bij Nuon, maar en blijft de verantwoordeijkheid van de consument.

Verder maak ik op dat TS naar mijn idee meer dan de helft van het totale verhaal weg laat.
Een aankondingingsbrief dat er wordt afgesloten wordt niet zo maar verstuurd. Hieraan is eerst een heel traject aan vooraf afgegaan. En precies dit voortraject vertelt TS totaal niet. Vooralsnog maak ik op dat TS op geen enkele manier gehoor heeft gegeven aan de talloze verzoeken te betalen en/of attenderingen schuldhulpverlening in te schakelen. Anders zal afsluiting volgen.
Ik vraag me serieus af of en hoe vaak TS contact met de leverancier én netbeheerder heeft gehad inzake deze achterstandsbetalingen. En hoe en wat TS vervolgens met deze partijen heeft geregeld, afgesproken, waarmee afsluiting in deze periode voorkomen had kunnen worden.
Het feit dat TS is overgestapt naar een andere leverancier (vermoedelijk en het zou me ook niet verbazen omdat er destijds door Nuon een Einde levering is doorgevoerd ivm de achterstandsbetalingen), garandeert haar niet dat ze dan niet afgesloten zal worden. Ook niet in de wintermaanden. Immers, zoals ik al aangeef, zijn hiervoor strikte regels voor zowel de leverancier, netbeheerder maar óók voor de consument.
Verder geeft TS ook nergens aan of ze bij haar nieuwe leverancier al dan niet betalingsachterstanden heeft. Kortom haar verhaal is gewoon te summier en incompleet om als lezer feitelijke conclusies te trekken in de trant van dat de afsluiting al dan niet onterecht zou zijn.

Tis weer bijzonder

Shine schreef:
Tis weer bijzonder schreef:
Nee, de klant, consument moet betalen en niet Nuon.
Als de consument niet betaalt, wordt in dit geval Liander (dus netbeheer) ook niet betaald.
Dus, volgens jouw redenering:
Ik tank benzine en betaal daar netjes voor, de pomphouder betaalt de oliemaatschappij niet en vervolgens komt de oliemaatschappij mijn tank leegzuigen?
Ik koop een TV en betaal deze, de winkelier betaalt z'n leverancier niet en vervolgens komt de leverancier van de winkelier m'n TV uit huis halen?
Ik koop brood bij een supermarkt en betaal daarvoor, de winkelier betaalt z'n leverancier niet en vervolgens komt de leverancier langs om het brood van m'n bord te grissen?
Lijkt mij niet.

Bovendien, een netbeheerder is in Nederland (helaas) nog steeds monopolist.
En moet daarom extra oppassen geen scheve schaats te rijden.
En al helemaal geen eigen dwangmaatregelen bedenken of uitvoeren, i.p.v. -zoals ieder ander bedrijf- via een gerechtelijke uitspraak.

Soms krijg ik het idee dat je wel erg graag en vaak op de stoel van een energieleverancier gaat zitten.
Is dat beroepsmatig, of uit volle overtuiging wat volgens jou recht of krom zou moeten zijn?

Shine

Soms krijg ik het idee dat je wel erg graag en vaak op de stoel van een energieleverancier gaat zitten.
Is dat beroepsmatig, of uit volle overtuiging wat volgens jou recht of krom zou moeten zijn?
*zucht*
Als je interese (o.a.) in de energiewereld zit, je je zelf inleest links en rechts, krijg je meteen het stempel werkzaam te kunnen (moeten) zijn in de sector.
Nee, ik ben er niet in werkzaam. Heb daarentegen wel een goede kennis die in deze sector werkzaam is. We praten er veel over vanuit een interesse. Zoals we over meerdere zaken praten vanuit een wederzijdse interesse. Uitwisselen en kennis opdoen heet zoiets. Naar ik mag aannemen, zoals u dat ook doet. Vanuit interesse.
Dus, volgens jouw redenering:
Ik tank benzine en betaal daar netjes voor, de pomphouder betaalt de oliemaatschappij niet en vervolgens komt de oliemaatschappij mijn tank leegzuigen?
Deze en uw andere vergelijkingen gaan al direct mank. Immers, u hebt keurig netjes betaald voor uw persoonlijke afgenomen benzine.
Het feit dat de pomphouder vervolgens zijn rekening niet betaalt aan de oliemaatschappij, valt onder en voor de verantwoordelijkheid van de pomphouder. De oliemaatschappij zal dan de pomphouder zijn tank leegzuigen en niet de uwe. Immers, u hebt voor uw afname keurig netjes betaald aan de pomphouder bij wie u afneemt!!
In het geval van TS heeft zij de rekeningen noch bij de leverancier, noch bij de netbeheerder betaald. Immers, de leverancier Nuon was en de netbeheerder is Liander. TS heeft in dit geval 1 rekening (voor levering+netbeheer!) gekregen. Maar, zoals al gezegd niet betaald.

Nuon is een ingehuurde factureringsdienst ten behoeve van netbeheerder Liander. Niets meer of minder.Zo zijn er talloze bedrijven die externe administratieve bedrijven inhuren voor het verzorgen en incasseren van hun rekeningen/ facturen. Welbeschouwd leveren incassobureau's ook deze diensten.
Het ingehuurde administratiekantoor zal en gaat echt niet de rekening van de gefactureerde klant betalen. Daar is dit ingehuurde administratiekantoor ook helemaal niet verantwoordelijk voor. Hier is en blijft de klant voor verantwoordelijk. Zo ook binnen de energie wereld.
Belangrijk is dat de klant te allen tijden minimaal de netbeheerfacturen blijft betalen. De kans op afsluiting is dan 'kleiner'. Tsja, als je 1 gezamenlijke factuur krijgt waarin netbeheer en levering zitten en die betaal je niet, dan betaalt de klant zijn netbeheer dus ook niet. Na 1 maand wordt dit zichtbaar bij de netbeheerder. Blijf je doorgaan met niet betalen en je regelt niks dan........ vul het plaatje maar in.
Overigens zal de klant, als die zijn/haar rekeningen bij de verschillende leveranciers voor alléén levering niet betaalt, na de doorloop van een lang voorproces (herinneringen, aanmaningen, incasso etc) uiteindelijk ook worden afgesloten. Zeker als de klant niet in wil gaan en/of gebruik gaat maken van het instituut schuldhulpverlening. Wat overigens aangetoond moet worden door de consument.
De consument kan, mits die aan de gestelde voorwaarden voldoet, voorkomen te worden afgesloten in deze wintermaanden.
Echter, in het geval van alleen leverings betaalachterstanden duurt het moment van uiteindelijke afsluiting veel langer. Want als netbeheer wel steeds betaald wordt/is kun je als consument nog een tijdje door wisselen van leverancier. Voor de netbeheerder is nml van belang dat er actieve leveringscontracten zijn en dat hun facturen betaald worden. De (nieuwe) leveranciers zullen alleen, bij voortdurende betaalachterstand, vrij snel een Einde levering doorvoeren.

Zoals ik al eerder aangaf: in het verhaal van TS missen belangrijke elementen, die duidelijk maken of deze afsluiting al dan niet terecht is. (denk daarbij aan een betalingsregeling, die dan wel nagekomen moet worden anders vervalt deze. Het gevolg: het bedrag moet dan in 1x keer betaald worden.
Of,............de hulp inschakelen van het instituur schuldhulpverlening. Etc., etc., Ik val nu in herhaling)
Dit heeft niets te maken dat ik op de stoel van een leverancier of weet ik wat zit,alswel dat dit simpelweg de spelregels zijn, die voor iedereen! duidelijk te lezen zijn. Zoals zoveel voor iedereen te lezen valt, mits men zich er voor interesseert en men bereid is zich er in te willen verdiepen.

Tis weer bijzonder

Bedankt voor je uitgebreide verdediging.
Laat ik het kort houden: jou of je goede kennis zou ik graag tegenkomen als tegenpartij in een rechtszaak.
Jij of je goede kennis gaat m.i. namelijk wel erg makkelijk voorbij aan een aantal van mijn stellingen.

Lief-meisje

Nuon zei zelf ook dat zij niet mogen afsluiten, dat mag alleen de huidige leverancier doen

Toxopeus

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Lief-meisje schreef:Ik vond net een briefje in mn bus van nuon dat ze me morgen gaan afsluiten van stroom en gas.
Bent u inmiddels afgesloten of heeft u een regeling kunnen treffen met de NUON medewerker?

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Lief-meisje,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u bericht heeft ontvangen dat de energietoevoer wordt afgesloten.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Linda
Nuon Webcare

Lief-meisje

Het is inmiddels opgelost, NUON heeft het aan de telefoon netjes uitgelegd

Tis weer bijzonder

Lief-meisje schreef:Het is inmiddels opgelost, NUON heeft het aan de telefoon netjes uitgelegd
Wil je met ons delen wat en hoe dat netjes uitgelegd is door Nuon?

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Net als, Tis weer bijzonder, ben ik ook benieuwd naar de oplossing. Mede doordat Nuon toch een Leveringsbedrijf is en zodoende toch niet kan beslissen over het netwerk van het Netwerkbedrijf (afhankelijk van de regio waar je woont in Nederland). Ook al wordt in de topic opgemerkt dat er mogelijk één factuur wordt gestuurd waarbij het leveringsbedrijf voor het Netwerkbedrijf incasseert en vervolgens aan het Netwerk afdraagt. Als dit ook maandelijks aan het Netwerk gebeurd dan wordt zoals in de topic opgemerkt bij het Netwerk ook maandelijks in gebreken gebleven zodat het Netwerk in actie komt en mogelijk tot afsluiting over gaat.

Gesloten