LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

buckleup schreef:Direct de 11-proef toepassen zou natuurlijk nog handiger zijn.
Als ze dat zouden willen doen, en dat zou op zich een goed idee zijn, dan zouden ze alle gironummers langer moeten maken. Het is de vraag of al de postbankklanten dat willen. Die moeten namelijk al de mensen die geld storten op hun rekening, informeren over een nieuw nummer. (Al zou het langere nummer in principe ook af te leiden moeten zijn van het kortere nummer.)

Ze kunnen '11-proef' in ieder geval niet even aanzetten of zo, en het staat niet uit omdat ze te lui zijn een schakelaar om te zetten. Het toepassen van 11 proef bij gironummers zou als consequentie hebben dat alle gironummers gewijzigd zouden moeten worden.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

SJZ schreef:
Kortom: ja, er zijn banken die hier wel op letten. In ieder geval Rabobank, en ik neem aan dat er meer zijn.
Nee, de Rabobank checkt het juist NIET (daarom is het eerst wel afgeschreven). De ING (voormalig Postbank) wel, vandaar dat het geld na 2 dagen terugkwam.
De logische verklaring die ik kan vinden is dat de Rabobank op zijn website geen controle kan doen van postbanknummers, omdat deze niet 11 proef zijn. Daarom komen overboekingen naar postbanknummers er bij iedere bank in eerste instantie door, ondanks de verkeerde naam. (Of je moet dat vinkje aanzetten, op de ING site.) Wie nu de vergissing heeft geconstateerd, weet niemand, behalve degenen die werken op die afdelingen van Rabo- en Postbank. Dus om nu met alle stelligheid te beweren dat je zeker weet dat de Postbank het geconstateerd heeft, dat vind ik voorbarig. Verder als de Postbank dan wel controleert, hoe verklaar je dat mijn huurster, die boekte van Postbank naar Postbank, geen mededeling heeft gekregen. Al moet ik 1 voorbehoud maken: misschien heeft ze het wel teruggekregen maar heeft ze dat niet goed teruggelezen op haar rekening. Dat zou ook nog kunnen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus om nu met alle stelligheid te beweren dat je zeker weet dat de Postbank het geconstateerd heeft, dat vind ik voorbarig.
Omdat de banken geen naam/nummer controle doen en kunnen doen. Pas als het bij de voormalige Postbank binnen is kan dáár de controle plaatsvinden. Vandaar dat van ING/Postbank naar ING/Postbank direct het alarm komt, en van een andere bank naar ING/Postbank pas nadat de ING/Postbank eerst geprobeerd heeft de overboeking te verwerken.
hoe verklaar je dat mijn huurster, die boekte van Postbank naar Postbank, geen mededeling heeft gekregen
Dat geloof ik dus niet. Ben zelf klant bij ING/voorheen Postbank dus ik weet precies hoe dat werkt. Je krijgt een melding welke naam WEL bij dan nummer hoort, en dan vraagt de site je om akkoord.

Ik denk dat je huurster je gewoon belazert.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

SJZ schreef:Omdat de banken geen naam/nummer controle doen en kunnen doen. Pas als het bij de voormalige Postbank binnen is kan dáár de controle plaatsvinden.
Hoe weet jij dat de Rabobank geen adresgegevens heeft van Postbank klanten en visa versa voor controle mogelijkheden. Maar goed daar wil ik het niet over hebben.
SJZ schreef: Vandaar dat van ING/Postbank naar ING/Postbank direct het alarm komt, en van een andere bank naar ING/Postbank pas nadat de ING/Postbank eerst geprobeerd heeft de overboeking te verwerken.
Dat alarm komt er in ieder geval niet direct op de website. Niet altijd. Ik kan het naspelen dat het fout gaat hoor.
SJZ schreef:Dat geloof ik dus niet. Ben zelf klant bij ING/voorheen Postbank dus ik weet precies hoe dat werkt.
Ik ben zelf ook klant bij de ING/voorheen Postbank, en ik weet, dat ik in ieder geval nooit precies weet hoe dat werkt. Zelfs als het vaak werkt, kan het zijn dat er een volgorde van handelingen is waarbij het misgaat. En nogmaals het is mij net gelukt om het mis te laten gaan. Het kan best zijn dat het meestal werkt, maar soms niet. Je hebt iets te veel vertrouwen in de programmeurs van de Postbank denk ik.
SJZ schreef: Je krijgt een melding welke naam WEL bij dan nummer hoort, en dan vraagt de site je om akkoord. Ik denk dat je huurster je gewoon belazert.
Ik ben tot nu toe beleefd geweest maar je hangt me nu de keel uit echt. Ik ben ook klant bij de Postbank ik ben net op die site geweest en het lukt mij om een
overboeking te maken met een rare naam die ik intik. Verder kan je klant zijn bij de Postbank maar dan weet je echt nog niet hoe hun dataverwerking intern werkt. Ben je toevallig ook aandeelhouder van de Postbank of zo?? Mijn huurster is iemand die de boel belazert, en dan dat 'oplossing van typische een informaticus'. Mag ik weten wat jouw beroep is, kan ik daar ook wat rot opmerkingen over maken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik ben ook klant bij de Postbank ik ben net op die site geweest en het lukt mij om een
overboeking te maken met een rare naam die ik intik.
Ja, maar dan maak je weer geld over NAAR een niet-Postbank rekeningnummer. En dan kan het weer niet zo zijn dat als je 1 cijfer fout doet dat je dan door de 11-proef komt.

Maartje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:48

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Maartje1965 »

Ik moest een tijdje geleden ook geld overmaken naar een oud-postbankrekeningnummer. Kreeg het teruggestort met de mededeling dat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen. Bij navraag bleek dat ik de voorletter en de eerste letter van de achternaam verkeerd had ingetypt, het rekeningnummer klopte wel. Dit was van Rabo naar (oud) Postbanknummer en ik kreeg het bedrag in elk geval op dezelfde rentedatum teruggestort...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door CB »

Verder kan je klant zijn bij de Postbank maar dan weet je echt nog niet hoe hun dataverwerking intern werkt. Ben je toevallig ook aandeelhouder van de Postbank of zo??
Ik vermoed, dat de aandeelhouders het ook niet weten. Zelfs alle medewerkers van ING (Voormalig Postbank) zullen het niet weten. Wel de medewerkers die dicht bij de bron zitten. Ook klanten die er in geïntereseerd zijn en zich hebben laten informeren hoe het werkt. Het is nl. geen geheim hoe die controle, elfproef en naam nummer, werkt. Dus Marc W wat let je, ga informeren bij de bank. Als je het wilt weten natuurlijk.

Wat SJZ zegt over de werking van de controle van de rekeningnummers, dat klopt allemaal. Dus dat verhaal van 1 cijfer verkeerd typen?????????

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door courier »

De elfproef vindt uitsluitend- en wel autmatisch plaats voor 9 en 10-cijferige bankrekeningnummers. Als de elfproef klopt wordt de overboeking uitgevoerd ook al staat er "pietjepuk" in de naam van de begunstigde. Banken die werken met 9 en 10-cijferige bankrekeningnummers controleren dus helaas niet (meer) de juistheid van het nummer met de bijbehorende naam!
Voormalige Postbankrekeningnummers hebben 1 tot maximaal 7 cijfers; als deze klanten geld overboeken naar een begunstigde die ook een voormalig postbankrekeningnummer heeft, vindt nummer/naamcontrole plaats in het betaalscherm: Als het nummer in het bestand voorkomt, en de naam klopt niet (volgens ING) dan geeft ING aan welke naam bij dat nummer hoort; ben je het daarmee eens dan pas je je opdracht aan en met een "vinkje" in het eerste scherm kun je vervolgens aangeven dat dit nummer+naam in het adresboek wordt opgenomen, zodat je die fout nooit meer maakt.
Dit is overigens geen service van ING, maar het voorkomt in een later stadium veel uitzoekwerk, dus dat spaart ze geld en irritatie uit, kortom laat dat duidelijk zijn!
Voormalige Postbankklanten kunnen dit zelf controleren:Maak € 0,05 over naar rekening nr. 1 en vermeld in de omschrijving: Staat der Nederlanden; klopt niet zegt ING 1 scherm later: nr. 1 staat op naam van 's Rijks Schatkist!
Vergeet niet die fakebetaling te deleten!

Klanten van andere banken die geld overmaken naar een voormalig Postbankrekeningnr. krijgen te maken met dezelfde nummer/naamcontrole bij ING/Postbank:als er 1 cijfertje of 1 lettertje niet klopt gaat het geld retour afzender met de boodschap aan de conculegabank: "Zoek het lekker zelf uit met die klant van je".
Of dat ook zo werkt van oud ING naar oud Postbank, durf ik niet te zeggen; je zou toch bijna 2 jaar na dato veronderstellen dat de grote ING hier inmiddels intern een oplossing voor heeft?
Wie het weet mag het zeggen op dit forum: misschien een uitdaging voor ING-webcare?

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

vogels schreef:Een verkeerd rek.nr. is in dit geval jouw probleem niet, maar die van je huurster. Zij zal gewoon opnieuw de huur aan jou moeten voldoen.
Nee, hoor. Daar zit ik nu juist niet mee. Ze huurt een kamer hier omdat ik haar moeder ken en ze betaalt huur omdat het officieel moet zijn voor studiefinanciering. Ik kan dat bedrag makkelijk missen. Daar gaat het me helemaal niet om. Zal me een rotzorg zijn eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Marc W op 12 dec 2010 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

CB schreef:
Verder kan je klant zijn bij de Postbank maar dan weet je echt nog niet hoe hun dataverwerking intern werkt. Ben je toevallig ook aandeelhouder van de Postbank of zo??
Ik vermoed, dat de aandeelhouders het ook niet weten. Zelfs alle medewerkers van ING (Voormalig Postbank) zullen het niet weten. Wel de medewerkers die dicht bij de bron zitten. Ook klanten die er in geïntereseerd zijn en zich hebben laten informeren hoe het werkt. Het is nl. geen geheim hoe die controle, elfproef en naam nummer, werkt. Dus Marc W wat let je, ga informeren bij de bank. Als je het wilt weten natuurlijk.

Wat SJZ zegt over de werking van de controle van de rekeningnummers, dat klopt allemaal. Dus dat verhaal van 1 cijfer verkeerd typen?????????
Die elfproef werkt in ieder geval niet met gironummers. En verder weet ik wel hoe het zou móeten werken, maar er kan altijd iets fout gaan. Op haar afschrift staat mijn naam, en een rekeningnummer met 1 nummer verkeerd. Hoe dat te verklaren is, daarvoor zou je de interne werking van die site moeten kennen.

Verder moet je er gewoon nooit vanuit gaan dat een website of enige software goed werkt, en vervolgens zelf niet opletten. :D

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door vakkiel »

Marc W schreef:
vogels schreef:Een verkeerd rek.nr. is in dit geval jouw probleem niet, maar die van je huurster. Zij zal gewoon opnieuw de huur aan jou moeten voldoen.
Nee, hoor. Daar zit ik nu juist niet mee. Ze huurt een kamer hier omdat ik haar moeder ken en ze betaalt huur om het officieel moet zijn voor studiefinanciering. Ik kan dat bedrag makkelijk missen. Daar gaat het me helemaal niet om. Zal me een rotzorg zijn eigenlijk. Ze mag hier van mij, gratis verblijven, alleen voor studiefinanciering moet er een huur contract zijn.
Marc,

Als ik het goed begrijp licht je de boel op mbt de studiefinanciering ? Volgens mij pakken ze die mensen nu extra hard aan heb ik gelezen. P.s. jij wil dat alle banken alle opdrachten gaan controleren ? Dat zou zorgen voor werkgelegenheid ? En wie denk je dat dat gaat betalen ? WIJ ! Maar dan hang jij weer aan de telefoon dat de kosten te hoog worden ! Denk eens een beetje na jongen !

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

vakkiel schreef:
Marc W schreef:
vogels schreef:Een verkeerd rek.nr. is in dit geval jouw probleem niet, maar die van je huurster. Zij zal gewoon opnieuw de huur aan jou moeten voldoen.
Nee, hoor. Daar zit ik nu juist niet mee. Ze huurt een kamer hier omdat ik haar moeder ken en ze betaalt huur om het officieel moet zijn voor studiefinanciering. Ik kan dat bedrag makkelijk missen. Daar gaat het me helemaal niet om. Zal me een rotzorg zijn eigenlijk. Ze mag hier van mij, gratis verblijven, alleen voor studiefinanciering moet er een huur contract zijn.
Marc,

Als ik het goed begrijp licht je de boel op mbt de studiefinanciering ? Volgens mij pakken ze die mensen nu extra hard aan heb ik gelezen. P.s. jij wil dat alle banken alle opdrachten gaan controleren ? Dat zou zorgen voor werkgelegenheid ? En wie denk je dat dat gaat betalen ? WIJ ! Maar dan hang jij weer aan de telefoon dat de kosten te hoog worden ! Denk eens een beetje na jongen !
Nee ze betaalt gewoon huur. Ze is uitwonend. Ik licht niemand op. Ik zeg alleen ik heb dat bedrag wat ze betaalt echt niet nodig. Dus dáár maak ik me minder druk om. Als ik haar verder niet kende zou ik die kamer echt niet verhuren, want ik heb die extra inkomsten niet direct nodig. Dat is alles.

Ik maak me meer druk om de kans dat dit vaker gebeurd kan zijn. Maar het lijkt erop dat er een rare fout in is geslopen, die uitzonderlijk is. Verder zou je makkelijk een controle kunnen invoeren of die naam klopt hoor. Tenslotte doet de Postbank dat ook. Dus liever een dubbele controle, zowel 11 proef, als naam. En ja, voor een beetje extra zekerheid zal je dan wat moeten betalen. En nee dan hang ik niet aan de telefoon omdat de kosten te hoog worden. Ik ben daar in principe wel bereid toe. Maar ja, ik ben natuurlijk niet de enige klant. Dat kosten t.o.v. veiligheid en zekerheid is natuurlijk altijd en overal een afweging die gemaakt wordt.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door vakkiel »

Weet je waar je eigenlijk om vraagt marc ? Dat iemand ( de bank ) controleert of datgene wat je doet je wel goed gedaan hebt..... En neem maar van mij aan als je wil dat dit door de bank gedaan moet worden dan kost een overboeking binnen Nederland zo € 5,--.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

vakkiel schreef:Weet je waar je eigenlijk om vraagt marc ? Dat iemand ( de bank ) controleert of datgene wat je doet je wel goed gedaan hebt..... En neem maar van mij aan als je wil dat dit door de bank gedaan moet worden dan kost een overboeking binnen Nederland zo € 5,--.
Hoe kom jij aan die 5 euro dan? Kijk de overboeking met een 11-controle wordt gedaan door alle banken behalve de Postbank. Een controle op naam wordt gedaan door de Postbank. Ik denk niet dat beide controles twee euro vijftig kosten. Als je ze allebei zou doen, dan lijkt het me ook niet dat dat 5 euro kost. Dus waar baseer je die aanname op dan?

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door morundo »

Als ik het goed begreep: ze betaalt de huur zodat ze meer studiefinanciering krijgt, dit is officieel.Maar ze woont dus daar niet,en zolang ze betaalt maak dus niet uit wel/niet wonen.Het is en blijft fraude...................maar geef niet dit is op kosten van de belasting betaler,het is soms heel erg voor woorden hoe mensen denken

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

morundo schreef:Als ik het goed begreep: ze betaalt de huur zodat ze meer studiefinanciering krijgt, dit is officieel.Maar ze woont dus daar niet.
Nee, ze woont hier. Je moet niet dingen concluderen die er niet staan. Ik zeg alleen, dat geld van de huur heb ik, in principe, niet nodig. Het gaat me dus minder om het bedrag dat ik nu niet ontvangen heb, en meer om, hoe zij die fout heeft kunnen maken.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

Marc W schreef:Nee, ze woont hier.
Eigenlijk gaat het je geen .... aan, maar om het verder te verklaren: haar moeder heeft op dit moment niet eens een woning in Nederland. Haar vader heeft ze al 20 jaar niet meer gezien of zo. Dus ze kan helemaal niet inwonend bij haar ouders zijn, want die zijn er niet. En hou nu op met beschuldigingen en verwijten a.j.b.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

SJZ schreef:
Ik ben ook klant bij de Postbank ik ben net op die site geweest en het lukt mij om een
overboeking te maken met een rare naam die ik intik.
Ja, maar dan maak je weer geld over NAAR een niet-Postbank rekeningnummer. En dan kan het weer niet zo zijn dat als je 1 cijfer fout doet dat je dan door de 11-proef komt.
Ja ok dat klopt. Maar dan ze heeft me wel een afschrift laten zien met de juiste naam en 1 nummer verkeerd. En, ze had het geld al, wou me het contant geven, maar ik zei dus doe het nu maar via de bank, dan staat het geregistreerd. Dus dan lijkt het me onlogisch dat ze me gaat belazeren terwijl ze hetzelfde geld me eerst contant in handen heeft geduwd. Ik zal haar morgen als ze komt, ze zit nu bij haar vriend, eens vragen wat ze nu precies gedaan heeft. Misschien heeft ze het via het postkantoor, ING kantoor cash overgeboekt en is daarmee iets fout gegaan dan? Ze is er, volgens mij, de persoon niet naar om me te gaan belazeren. Maar dat kan je nooit zeker van iemand zeggen natuurlijk. Het geld wat ik mis is voor mij niet direct een probleem. Waar ik me wel kwaad over maak is dat ze het niet via de bank doet soms. En dat is dan weer omdat ik denk dat studiefinanciering daar moeilijk over kan doen. En dan kan zij wellicht niet aantonen dat ze huur betaalt. En ik maakte me zorgen over het feit dat ze deze fout bijvoorbeeld ook met andere boekingen zou hebben kunnen doen. Maar gezien die controle lijkt me die kans klein. Al vind ik dat ze dan nog niet domweg door moet klikken, zonder verder te kijken. Zo'n website kan ook niet goed werken. En boek jij het over, dan is je geld dus weg!

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door morundo »

maar hoe dan ook: zij heeft het fout gedaan.
dus ze moet jou weer de huur betalen, en zelf de fout recht zetten.
Jou rest allen of geduld,of mee helpen met de maand huur om die verspreid te betalen,omdat je om haar geeft.
Voor de rest hoe zij haar betalingen doet is haar zaken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar dan ze heeft me wel een afschrift laten zien met de juiste naam en 1 nummer verkeerd
Maar voor alle zekerheid: jij hebt dus GEEN ING/voormalig Postbanknummer? Dus een 9-cijferig bankrekeningnummer? Dan is het geld naar een niet-bestaande bankrekening vertrokken, en dus niet zomaar bij een vreemde terecht gekomen. Dan lijkt het mij het handigst dat zij contact met de bank opneemt.

Is er ook geen geld teruggestort op het VOLGENDE bankafschrift? Heb je die afschriften ook gezien?

Gesloten