Re: service afhandeling bij iFactors Lijnbaan Rotterdam
Geplaatst: 27 feb 2011 16:08
Tja ik lees in het wetsboek zelf toch ook echt B.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Dan lees jij niet goed.alfatrion schreef:Tja ik lees in het wetsboek zelf toch ook echt B.
Daar gaat het hier niet om het gaat erom dat meneer/mevrouw TS geholpen is en dat jij de garantie regels weer eens moet uitleggen. Overbodig, gewoon je klanten helpen klaar! En wat betreft merk computers en zelfbouw als broodcomputer...................BBCS schreef:Waarom zou je voor een merk computer kiezen, terwijl zelfbouw net zo goed of niet beter is?
Wat een uiterst volwassen en informatief antwoord.BBCS schreef:Dan lees jij niet goed.alfatrion schreef:Tja ik lees in het wetsboek zelf toch ook echt B.
Met alle respect, maar je zegt steeds dat het product deugdelijk moet zijn.alfatrion schreef:De verkoper kan hier betwisten dat het product ondeugdelijk is en stellen dat hij de gedragingen van de koper heeft opgevat als een wil om tot een onderzoek c.q. herstel overeenkomst aan te gaan.
Onzin!alfatrion schreef:Volgens de wet moet de overeenkomst moet het product dezelfde kwaliteitseigenschappen hebben als die van het zelfde soort. Een product dat niet is geleverd met dezelfde kwaliteitseigenschappen is niet geleverd volgens de overeenkomst.
Een product dat niet dezelfde kwaliteitseigenschappen gaat minder lang mee. Wanneer een product minder lang meegaat dan producten van het zelfde soort dan kan het product ondeugdelijk zijn omdat het een mogelijkheid is dat het product niet dezelfde kwaliteitseigenschappen heeft als die van het zelfde product.
Het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en moet op een normale manier gebruikt kunnen worden. Als het product niet op een normale manier gebruikt kan worden, moet dat zijn aangegeven.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Die stoelen zijn meerdere keren ondeugdelijk gerepareerd, en daarom is de koop voor een gedeelte ontbonden.alfatrion schreef:Langs deze weg komt de kantonrechter in de zaak tussen koper vs Schipper Compact Wonen B.V. tot het oordeel dat de koper de overeenkomst eenzijdig mocht ontbinden omdat de verkoper het product niet adequaat heeft hersteld. En dat het voor de conformiteitseis ex art. 7:17 BW niet uitmaakt hoelang de garantie is.
http://jure.nl/BM0772
Dat is een verkeerde uitleg van de omzetting van de 2 jaar aansprakelijkheid van de verkopende partij voor ieder gebrek aan een product volgens de Europese Richtlijn naar de aansprakelijkheid van de verkopende partij als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is volgens de Nederlandse Wetgever.Een motor in een electrische fauteuil zal een lange levensduur moeten hebben en behoort niet binnen twee jaren te piepen.
In Europa geld dat nationale wetten richtlijnsconform moeten worden uitgelegd, daarom kun het vetgedrukte uitwerken aan de hand van het volgende:Artikel 7:17 lid 2 BW schreef:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
"Mede gelet op de aard van de zaak" betekend dus onder andere "mede de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn". Omdat jij je hier wel weer onder uitprobeert te praten zal ik ook even de wetgever zelf citeren.Artikel 2 lid 2 aanhef en onder d richtlijn 99/44/EG schreef:Overeenstemming met de overeenkomst wordt vermoed, wanneer de consumptiegoederen: de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Wat de wetgever dus expliciet heeft aangegeven om misverstanden te voorkomen, wordt door stelselmatig genegeerd om misverstanden te veroorzaken.Onderdeel c. spreekt over het geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen. Onderdeel d. bepaalt dat goederen de kwaliteit en prestaties moeten bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten. De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn. Dit alles valt onder het ruime begrip «eigenschappen» in artikel 17 lid 2 BW, waarmee geduid wordt op alle kwalitatieve discrepanties tussen de overeenkomst en de zaak. Zie Asser-Schut-Hijma, nr. 334.
Bij de kwaliteit en prestaties die het consumptiegoed moet bieden dient ingevolge onderdeel d. mede gelet te worden op de aard van het consumptiegoed. De aard van de zaak bepaalt bij toepassing van artikel 17 lid 2, eerste zin BW, mede datgene wat de koper op grond van de overeenkomst mag verwachten. Zie Parl. Gesch. Boek 7, p. 121, dat als omstandigheden noemt: nieuw of gebruikt, beschadigd of niet, merkartikel of artikel van onbekende herkomst. Ook hier noopt strikt genomen dit element van onderdeel d. niet tot aanpassing van artikel 17, maar om ieder misverstand hierover te voorkomen is dit element toch in de eerste zin van lid 2 expliciet genoemd.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, pp. 5
Dus van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag je precies dezelfde kwaliteit en levensduur verwachten als van de duurste Makita en DeWalt?alfatrion schreef:In vet heb ik aangegeven waar staat dat een product dezelfde kwaliteit en prestaties moet bieden als producten van hetzelfde soort.
In Europa geld dat nationale wetten richtlijnsconform moeten worden uitgelegd, daarom kun het vetgedrukte uitwerken aan de hand van het volgende:Artikel 7:17 lid 2 BW schreef:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
"Mede gelet op de aard van de zaak" betekend dus onder andere "mede de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn". Omdat jij je hier wel weer onder uitprobeert te praten zal ik ook even de wetgever zelf citeren.Artikel 2 aanhef en onder d richtlijn 99/44/EG schreef:Overeenstemming met de overeenkomst wordt vermoed, wanneer de consumptiegoederen: de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Wat de wetgever dus expliciet heeft aangegeven om misverstanden te voorkomen, wordt door stelselmatig genegeerd om misverstanden te veroorzaken.Onderdeel c. spreekt over het geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen. Onderdeel d. bepaalt dat goederen de kwaliteit en prestaties moeten bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten. De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn. Dit alles valt onder het ruime begrip «eigenschappen» in artikel 17 lid 2 BW, waarmee geduid wordt op alle kwalitatieve discrepanties tussen de overeenkomst en de zaak. Zie Asser-Schut-Hijma, nr. 334.
Bij de kwaliteit en prestaties die het consumptiegoed moet bieden dient ingevolge onderdeel d. mede gelet te worden op de aard van het consumptiegoed. De aard van de zaak bepaalt bij toepassing van artikel 17 lid 2, eerste zin BW, mede datgene wat de koper op grond van de overeenkomst mag verwachten. Zie Parl. Gesch. Boek 7, p. 121, dat als omstandigheden noemt: nieuw of gebruikt, beschadigd of niet, merkartikel of artikel van onbekende herkomst. Ook hier noopt strikt genomen dit element van onderdeel d. niet tot aanpassing van artikel 17, maar om ieder misverstand hierover te voorkomen is dit element toch in de eerste zin van lid 2 expliciet genoemd.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, pp. 5
Zonder hiermee aan te willen geven dat ik het bovenstaande bevestigen, zou ik normaal op dit moment het idee hebben dat het kwartje bij de ander is gevallen, maar bij jou vrees ik dat dit jouw aanloop is om het alsnog van de hand te wijzen. Misschien kun je hier eerst wat meer duidelijkheid over geven?BBCS schreef:Dus van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag je precies dezelfde kwaliteit en levensduur verwachten als van de duurste Makita en DeWalt?
Natuurlijk niet!Erken jij nu dat je een koper op grond van de overeenkomst dezelfde kwaliteit, prestaties en levensduur van een product mag verwachten, ongeacht de duur van de garantietermijn. (Lees: Product X met 1 jaar garantie vs product X met 3 jaar garantie.)
Nee, omdat in de wetboek staat dat de uitspraken van de winkelier en de uitspraken van de fabrikant bindend zijn. En als een consumentenorganisatie over de levensduur een andere mening heeft, is dat wettelijk gezien totaal niet van belang.Erken jij nu dat er meer bronnen zijn die bepalen wat een overeenkomst omvat dan alleen de uitspraken van de winkelier en eventueel de voorgaande verkopers?
Nee, omdat je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma niet de dezelfde kwaliteit en levensduur mag en kunt verwachten als van de duurste Makita of DeWalt.Erken jij nu dat consument van een product dezelfde kwaliteit, prestaties en levensduur van een product van het zelfde soort?
1. Nee, als jij spreekt over producten van het zelfde soort, dan zeg jij dat. En iedere keer leg je mij dat dan weer in de mond.BBCS schreef:Als jij spreekt van de producten van de dezelfde soort, dan mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies dezelfde kwaliteit en levensduur verwachten als van de duurste Makita en DeWalt.
Nog een keer dezelfde vraag en dan nu voor X twee keer exact het zelfde product invullen. Bijvoorbeeld: WD RE4-GP. Winkelier A verwijst naar de fabrieksgarantie van 1 jaar. Winkelier B geeft zelf 5 jaar garantie.BBCS schreef:Natuurlijk niet!Erken jij nu dat je een koper op grond van de overeenkomst dezelfde kwaliteit, prestaties en levensduur van een product mag verwachten, ongeacht de duur van de garantietermijn. (Lees: Product X met 1 jaar garantie vs product X met 3 jaar garantie.)
Dus in het wetsboek staat niet "mede gelet op de aard van de zaak"?BBCS schreef:Nee, omdat in de wetboek staat dat de uitspraken van de winkelier en de uitspraken van de fabrikant bindend zijn.Erken jij nu dat er meer bronnen zijn die bepalen wat een overeenkomst omvat dan alleen de uitspraken van de winkelier en eventueel de voorgaande verkopers?
Waarom zegt de wetgever dat dan?BBCS schreef:NeeErken jij nu dat consument van een product dezelfde kwaliteit, prestaties en levensduur van een product van het zelfde soort?
Met alle respect, maar dit is niets meer dan jouw mening. Ik heb mijn zaak uitvoering onderbouwd en jij steekt je kop in het zand. Zelfs nadat de wetgever zelf heeft aangeven dat de wetgever zelf heeft aangegeven dat met de zinsnede "mede gelet op de aard van de zaak" zo gelezen moet worden dat een product dezelfde kwaliteit, prestaties en levensduur als een product van het zelfde soort moet bieden, laat jij het bij "ik vind van niet". Waarom denk jij toch dat je rechten kunt ontlenen aan jouw mening?BBCS schreef:Moet ik doorgaan?
Omdat jij steeds spreekt over producten van de dezelfde soort.Nee, als jij spreekt over producten van het zelfde soort, dan zeg jij dat. En iedere keer leg je mij dat dan weer in de mond.
Als de fabrikant standaard 1 jaar garantie geeft, is het ook maar 1 jaar garantie.Nog een keer dezelfde vraag en dan nu voor X twee keer exact het zelfde product invullen. Bijvoorbeeld: WD RE4-GP. Winkelier A verwijst naar de fabrieksgarantie van 1 jaar. Winkelier B geeft zelf 5 jaar garantie.
Nee, niet liegen, dat doet de wetgever een die heeft dat vastgelegd in de wet.BBCS schreef:Omdat jij steeds spreekt over producten van de dezelfde soort.Nee, als jij spreekt over producten van het zelfde soort, dan zeg jij dat. En iedere keer leg je mij dat dan weer in de mond.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. De vraag was: mag de "koper op grond van de overeenkomst dezelfde kwaliteit, prestaties en levensduur van een product mag verwachten, ongeacht de duur van de garantietermijn?BBCS schreef:Als de fabrikant standaard 1 jaar garantie geeft, is het ook maar 1 jaar garantie.Nog een keer dezelfde vraag en dan nu voor X twee keer exact het zelfde product invullen. Bijvoorbeeld: WD RE4-GP. Winkelier A verwijst naar de fabrieksgarantie van 1 jaar. Winkelier B geeft zelf 5 jaar garantie.
Behalve bij winkelier B, daar is het 5 jaar garantie.
Met alle respect alfatrion maar dat weet je allang. Geef die betweter toch niet steeds de kans zijn domme anti-garantie riedeltje af te draaien.BBCS heeft in ieder geval 1 ding wel bewezen en dat is dat hij het zelfs beter (denkt) weet dan de rechters in dit land en al kom je met gerechtelijke uitspraken zal hij gewoon roepen dat de rechter ongelijk had en hij gelijk.Trouwens het onderwerp is ook weer eens uit het oog verloren en het grootste deel lijkt in ieder geval offtopic.Topictitel was/is.........alfatrion schreef: Je bent een slechte verliezer.
service afhandeling bij iFactors Lijnbaan Rotterdam
Dan mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies dezelfde kwaliteit en levensduur verwachten als van de duurste Makita of DeWalt, volgens hun.Ik herinner je hierbij dat de Europese wetgever een richtlijn heeft uitgevaagd waarin klip en klaar staat dat de koper van een product het zelfde mag verwachten als van een product van het zelfde soort. En dat de wetgever heeft aangegeven dat de Nederlandse wet ook zo uitgelegd moet worden.